Sínek, amiken a vonatok gurulnak...
Ide várjuk azokat a képeket melyek a sínekkel kapcsolatosak. Humor, sínek gyártási évszámának fotói, rossz sínheggesztés, fura váltó stb...
Aki keres, talál: itt egy hasonló hevedercsavar. Sajnos az anyája nem került elő:(
Meglepően hosszú (kb olyan hosszú, mint a 48-as hevedercsavar), vastagságra meg nagyjából a "c" hevedercsavarra hasonlít. Gondolom azért annyira hosszú, mert a vassínek vastag (nemritkán 22 mm-es) gerincét és a régi tömzsi hevedereket át kellett érnie.
Neked van-e fényképed a barcsi csavarról felülnézetben, hogy látni lehessen a hosszát?
Bocsánat, éppen látom, hogy ott vannak alant a sínfeliratok. A GRAZ feliratú akár DV "X" is lehet (a Déli Vasút előszeretettel szerzett be Graz-ból sínt), míg a másik a jó öreg "c" sín :)
Ez meg valószínűleg a Déli Vasút "X" rendszerű (34 kg/m) sínjének hevedere (mely passzol a MÁV "c" sínjéhez is). Az általad fényképezett vágányban milyen feliratú sínek vannak?
A "kapupánt" csavarhoz hasonlító hevedercsavarok a vasútépítés legrégebbi emlékei közé tartoznak. Egyébként nem csak a jellegük volt "kapupánt": a csavarok szára a hevedernél négyzetes volt, hogy ne forogjanak el. A belső hevedereken négyszögletű lyukak voltak, míg a külsőn kör alakúak. A négyzetes lyukakból könnyen kiindult repedés, nem vált be.
A legömbölyített fejű hevedercsavarokat akkor alkalmazták, amikor a vasúti kocsikat még lóval (is) vontatták. A csavarok a vágánytengely felé gömbölyű fejükkel "néztek", hogy a lovak lábait ne sértsék fel. Érdekesség: sokszor az anya is négyzetes volt, nem hatszögletű.
Normál nyomtávú vágányokon ez a szokás igen korán, már az 1860-70-es években kiveszett, a vonalgondozó megszemléléses vágányvizsgálata érdekében az anyával befelé fordított csavar terjedt el.
Kisvasutakon még az 1920-as években is építettek be kapupánt hevedercsavart, sok helyen még ma is látni. A legutolsó verzió szerint a hevederen ovális lyuk volt, és a csavar szárának odaillő részét is oválisra készítették.
Úgyhogy mindent összevetve: az általad Barcson fényképezett hevedercsavarok még az 1850-60-as évekből valók, vassínhez készültek, és a későbbi síncserekor (úgy látom "c"-re) is felhasználták. Jó lenne belőlük szerezni néhányat. Jó lenne tudni, hogy a hevederek is annyira régiek-e (ha négyzetes lyuk van, akkor igen).
Áááá, ha a közgazdász azt mondja, hogy nincs rá pénz, akóR nincs. Később hiába kerül 4-5 x annyiba, ha a jelenben kell élni, meg azt a fogalmat hogy megelőzés meg nem tanítják nekik....
Nem tudom, volt-e már szó róla, de Ferencváros és Kelenföld között, a Soroksári út feletti híd jobb vágányának Duna felőli végén valószínűleg egy eszméletlen nagy pályahiba van, és a helyzet folyamatosan romlik. Amikor a vonat áthalad rajta (nincs lassújel), akkorát szól, hogy mindig rendesen megijedek, ha alatta állok, és a tartószerkezeten keresztül a talajra is komoly ütést mér, nagy körzetben jól érzékelhető a talppal. Ezzel tervez valaki valamit csináni? Csak mert szerintem nagy szükség lenne rá.
A jobb vágány már hellyel-közzel a végleges formáját mutatja,a bal vágány a kiszolgáló vágány,a felszínen gyakorlatilag a végleges vágányok lesznek lefektetve.
Egy emelésre itt majd csak nagggggggggggggggggggggggggggyon soká merek gondolni! -)))