Keresés

Részletes keresés

Adi001 Creative Commons License 2010.11.15 0 0 2858

Szerintem ennyire/semennyire nem filozófiai a kérdés ...

a válasz egyszerű : Azért kell mert megváltoztak a mérési eredményt befolyásoló körülmények/adatok ....

Előzmény: egy mutáns (2855)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.15 0 0 2857

Köszönöm.

Nos, a filozófiához nem értek, a szakkifejezéseket nem ismerem. 

De ezzel:

a fizikai elmélet mindent, így a mérési protokollt is magában foglalhatja.

azt hiszem, e nélkül is egyetérthetek, magam nyelvén: a mérés mindig egy mérési utasítás végrehajtását jelenti, a mérési utasítás pedig része a mérendő fogalom definíciójának. 

1m

Előzmény: Nautilus_ (2856)
Nautilus_ Creative Commons License 2010.11.15 0 0 2856

Miért kell egy mérés eredményét korrigálni?

 

 

Nem állom meg, hogy erre a tudományfilozófiai kérdésre ne válaszoljak.

 

A mérés értelmezése mindig elméletterhelt. Néha az elmélet akkor működőképes, ha adott módon módosítjuk a mérési eredményt. Ilyenkor azt mondjuk, hogy a mérések valamilyen elméleti okból nem pontosak.

 

Ilyesmi elképzelhető; a fizikai elmélet mindent, így a mérési protokollt is magában foglalhatja.

 

 

Ez az álláspont az operacionalizmus egyfajta tagadása.

 

Előzmény: egy mutáns (2855)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.15 0 0 2855

Miért kell egy mérés eredményét korrigálni? 

1m

Előzmény: Bign (2854)
Bign Creative Commons License 2010.11.14 0 0 2854

"én mint megfigyelő nézek egy álló vonatot"

 

Pontosabban nézek egy vonatot, amely hozzám képest áll.

 

"Aztán elkezdek futni és így viszgálva most meg 80 m hosszú."

 

A köztünk lévő 0 sebesség különbség megváltozott, a hosszát 80m-nek észlelem.

 

"Milyen fizikai változás történt a vonattal?"

A kérdés jó.

Szerintem a MÉRT adatok változtak. Ha megtudom állapítani, hogy mekkora a sebesség különbségünk, akkor korigálni tudom a mérés eredményét és kitudom számolni a tényleges 100m-t.

 

 

Előzmény: egy mutáns (2850)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2850

Érdemes a kérdést úgy is felvetni, hogy én mint megfigyelő nézek egy álló vonatot, amivel soha semmi nem történik, csak van. 

100 m hosszú. 

Aztán elkezdek futni és így viszgálva most meg 80 m hosszú.

Milyen fizikai változás történt a vonattal?

1m

 

 

Előzmény: mmormota (2849)
mmormota Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2849

"Ha a vonat gyordulason esik at, akkot megvaltozik fizikailag a hossza."

 

Kérdés, hogy érted azt, hogy "fizikailag"... :-)

Abban az értelemben stimmel, hogy méred egy rendszerben, kapod hogy 100m. Aztán gyorsul, méred ugyanabban a rendszerben, kapod hogy nem 100 m. Jól mérted, nem hibáztál, tényleg nem 100m.

 

De érdemes ezt más oldalról is szemügyre venni.

Két sín van az alagútban. Egyiken áll egy A nevű vonat. A másikon folyamatosan halad egy B nevű vonat.

 

Az A vonat egyszer csak elindul, és olyan gyorsan megy mint a B vonat.

 

Ezt az alagút rendszerében leírva így mesélik el:

Az A vonat itt ácsorog, 100m.

Majd megindul, és ettől összemegy, csak 80m. (szerinted fizikailag összement 100-ról 80-ra, ok, ha ezt a szót kedveled)

 

Ugyanezt a B vonaton ülők a B vonat rendszerében így mesélik el:

Itt rohan egy alagút, vele együtt rohan egy A nevű vonat, ami 80m hosszú.

Majd hozzánk képest megáll, és ettől meghosszabbodik, most már 100m. (szerinted fizikailag meghosszabbodik 80-ról 100-ra, ok, ha ezt a szót kedveled)

 

Csak akkor kicsit furcsa ez a "fizikailag", hogy ezt a szót ugyanarra a dologra egyszerre használod rövidüléskén meg hosszabbodásként is. :-) De ha így szereted, végül is miért ne. De ilyen felfogásban ez tisztán felesleges szónak tűnik.

 

Ha esetleg a kerekek forgása/nem forgása mint objektív különbség eszedbe jutna, akkor ugyanezt 3 űrhajóval is el lehet játszani, azoknak nem kell kerék.

 

Esetleg mondhatod azt is, hogy van egy igazi fizikai változás, meg van valami kavarás az egyidejűségekkel, ami elmaszkolja az igazi fizikai változást.

Ezzel meg az a baj, hogy ezt olyan ügyesen teszi, hogy semmi módon nem tudod eldönteni mi is a valós helyzet, ha nem ismered a történetet. Ha pedig nem eldönthető hogy 2 űrhajóból melyik van igazándiból összemenve, akkor szerintem nem sok értelme van ezt mint valódi különbséget emlegetni.

Előzmény: wenay (2844)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2848

Bocsánat, az előbbi kérdésemet ("mikor ment össze a vonat") úgy tettem fel, hogy ezt a válaszodat még nem olvastam el. 

Itt látom a választ: a vonat sebessége változott meg, azaz a gyorsuláskor ment össze.

Ezt nem láttam az ábrákon, ezért kérdeztem. 

 

l. Ez az amit ti ismertek, es az az, amirol azt hiszitek, hogy ...

Köszönöm a királyi többest, de megvagyok egyszemélyben is. 

Honnan tudod, hogy én mit ismerek, és mit hiszek? 

Csak megérteni szeretném a hozzászólásaidat, ezért kérdezek. 

 

Pl. kérdezem, hogy mit értsek ez alatt:

Ha a vonat gyordulason esik at, akkot megvaltozik fizikailag a hossza.

Pl. a vonaton ülő utasok tapasztalnak-e bármit is ebből a fizikai változásból, vagy csak az alagút mentén állók?

 

1m

 

 

Előzmény: wenay (2844)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2847

Köszönöm a válaszod.

Valóban, az nem volt világos az eredeti ábrás beírásodban, hogy ugyanaz a vonat mozgott is meg állt is. 

 

Egy kozel fenysebesseggel mozgo vonatot abrazol a baloldali. Egyszeruen kiszamithato, hogy az alagut koordinata-rendszereben a vonat hossza rovidebb mind az alagut. 

 

Igen, így világos, hogy ugyanazon (de legalábbis ugyanakkora nyugalmi hosszúságú) vonatról van szó. 

 

Ennek ellenere a bal oldali abran a vonat eleje meg nem erte el azt a helyet, ahol a jobboldali ora van. Amikor meg nem mozgott, pont addig ert.

 

Így van. 

 

Nos, azt mondod, hogy összement a vonat, és még azt is kérdezed, hogy vajon miért.

Én ezelőtt azt kérdezném, hogy mikor történt ez az összemenés? 

 

1m

 

 

Előzmény: wenay (2842)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2846

Ez rendben van, épp ezért kérdezem, hogy vajon mi a hiba a dt-re átírt szövegben.

1m

Előzmény: wenay (2841)
mmormota Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2845

"Nagyon fontos nem osszeteveszteni a sima Lorentz-kontrakcioval, aminek az oka az egyidejuseg relativitasa.

Ez viszont csak a koordinata-rendszerek valtasakor lep fel. Ez az amit ti ismertek, es az az, amirol azt hiszitek, hogy en magyarazok. NEM."

 

Én pl. nem hiszem ezt. Hanem _tudom_, hogy egy zavaros butaságot magyarázol, mert nem érted rendesen a dolgot. És nem is fogod, ha nem mászol le a lóról és nem figyelsz arra amit írnak neked.

Előzmény: wenay (2844)
wenay Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2844

"Mi történik a vonatokkal, ami miatt akármelyik összement volna?"

 

Nyilvan az alaguttal az egvilagon semmi nem tortent. A vonat sebessege valtozott meg.

 

Ha okot akarsz keresni, akkor az anyagot leiro legobb elmeletbol kell kiindulni. Ez pedig a kvantummehcanika.

Nem is kell messze menni. Egy reszecske valoszinuseg-suruseget leiro hullamfuggveny hullamhossza a sebesseg fuggvenyeben megrovidul. Ez az egyik kiindulopont.

Ez meg szamszeruen nem adja ki a Lorentz–FitzGerald kontrakciot, de kihozhato belole. Ez a test sebessegvaltozasakor lep fel.

 

Nagyon fontos nem osszeteveszteni a sima Lorentz-kontrakcioval, aminek az oka az egyidejuseg relativitasa.

Ez viszont csak a koordinata-rendszerek valtasakor lep fel. Ez az amit ti ismertek, es az az, amirol azt hiszitek, hogy en magyarazok. NEM.

Ez ugy mukodik, ahogy mondtatok, de ez masrol beszelek ismet. Ha a vonat gyordulason esik at, akkot megvaltozik fizikailag a hossza.

Ha ez nem igy lenne, akkor az egesz relativitas hibas lenne, hiszen kiszamolhato ennek a valtozasnak a nagysaga a relativitas kepleteibol. Erre a valtozasra kozvetlen kiserleti bizonyitek nincs, de kozvetett ezernyi. Peldaul a magneses ero.

Előzmény: egy mutáns (2839)
wenay Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2843

"A téridőben ábrázolva a mozgó test minden atomja nem pont, hanem végtelen hosszú világvonal az idődimenzióban. A fentebb idézett mondatnak nincs értelme, mert a test nem forgatható az időtengely mentén.
Lehet valamilyen metszetét venni ezeknek a világvonalaknak. A mozgó máshogy veszi fel ezt a metszetet, mint az álló. Mert ahogy mmormota leírta, fényjelekkel szinkronizálja az óráit, pont mint az álló. De az ő órái mozognak, amiatt az összes órán késés lép fel, mert a szinkronizáló jelet kisugárzó pont előtt levő órák elfutnak a jel elöl. Az álló órái nem.
A mozgó órák annál jobban késnek, minél előrébb vannak mozgásirányban. Ezért ferde az egyidejű órák által kijelölt téridő metszet.
De ez nem a mozgó jelene, csak az egyidejű órái. A jelent azt úgy lehetne definiálni, hogy az a téridő pont a jelen, ahova a fénykúpról beérkeznek a fényjelek.

Ennek semmi köze az egyidejű órák sorához. A jelen mind a mozgó, mind az álló számára ugyan az, hiszen egyetlen pontba ugyanazon fényjelek érkeznek, függetlenül attól, hogy mozgunk vagy állunk."

 

 

Ez a 'terido'. Nem az, amitol almodtok.

Előzmény: backgroundradiation (2788)
wenay Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2842

"Miért kérdezed, hogy összement-e a vonat? Melyik vonatról kérdezed?"

 

Tisztazzuk, egyetlen 100 meter hosszu vonatrol van szo.

Remelem az egyertelmu, hogy a vonat sajat hosszat minden korulmenyek kozt 100 meternek meri.

Ha egy 100 meter hosszu alagutban all, akkor trivialisan az eleje es a vege egybeesik az alagut elejevel es vegevel. Ezt abrazolja a jobb oldali kep. Barmelyik pillanatban merunk, mindig egybeesnek, sot merhetjuk a ket oldalt egymastol fuggetlenul is. Nincs jelentosege az egyidejusegnek.

 

Egy kozel fenysebesseggel mozgo vonatot abrazol a baloldali. Egyszeruen kiszamithato, hogy az alagut koordinata-rendszereben a vonat hossza rovidebb mind az alagute.

De alljunk meg egy szora! A piros esemenyek, amelyek az alagut vegein torteno merest reprezentaljak, ugyan azok most is, mint az elobbi meressorozatnal, ahol a vonat meg allt.

 

Nem valtozott az egyidejuseg a meres szempontjabol! Ismet az alagut oraival merunk!

 

Hogy ez egyertelmubb legyen, emeljunk ki ket pillanatot. Vegyuk a ket piros vonal azon ket pontjat, ahol a vizszintes szurke vonal metszi. Ebben a ket piros esemeny PILLANATABAN merjunk mindket esetben. Ezek az orak az alagut koordinata-rendszereben vannak mindket esetben. Mindket esetben ugyan ugy vannak szinkronizalva.

 

Ennek ellenere a bal oldali abran a vonat eleje meg nem erte el azt a helyet, ahol a jobboldali ora van. Amikor meg nem mozgott, pont addig ert.

 

Osszement.

Ez innentol kezdve nem lehet kerdeses. Legfeljebb az, hogy miert.

 

 

Előzmény: egy mutáns (2839)
wenay Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2841

A helykoordinatak a Lorentz traszformacional megvaltoznak, ezert nem lehet a dt invarians.

Előzmény: egy mutáns (2838)
wenay Creative Commons License 2010.11.12 0 0 2840

Veled nincs mirol beszelgetni, lathatoan ismet melledumalsz, semmi konkretumot nem irtal.

 

A terido pontszeru elemi esemenyek lancolata. Ezeket esemenypontoknak nevezni helyes, ugyan azt jelenti.

Erre jossz te, es mondod, nem kommentalom. Jon a masik, hogy furcsa megfogalmazas.

 

Es ti oktattok ki engem a relativitasrol?

Minden ugy van, ahogy leirtam.

Előzmény: Mungo (2837)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.11 0 0 2839

Szeretném én is megérteni a kérdésedben felvetett problémát.

Két ábrát látunk, az egyikben az alagút két végének a világvonalát, és egy mozgó, rövidebb vonat két végének a világvonalát. 

A másikban az alagút két végének a világvonalát, és egy álló, ugyanolyan hosszú vonat két végének a világvonalát. 

Két külön eseménysorozatot látunk. 

Miért kérdezed, hogy összement-e a vonat? Melyik vonatról kérdezed? Mi történik a vonatokkal, ami miatt akármelyik összement volna? Ez nem derül ki az ábrákból.

Meglehet,  a korábbi beírásokban már volt szó róla, de lusta vagyok kibogarászni. 

1m

Előzmény: wenay (2833)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.11 0 0 2838

Azért, mert azt gondolom, hogy a levezetés feltételei között semmi nincs, ami a két esemény közötti dt időtartamra ne lenne igaz. 

A szöveg így nézne ki valahogy:

 

Vegyünk két ... közeli eseménytés tekintsük a közöttüki dt időtartamot.

...

Tegyük fel, K1, v1, K2, v2 ... 

Az időtartam az egyik ill. másik rendszerben azonos rendben kicsiny mennyiség...dt1 ~ dt, dt2~dt, ahol dt az időtartam a K rendszerben. 

Az arányossági tényező ... csak a ... rel sebességek nagyságától függhet, ...

dt1=a(1)dt, dt2=a(2)dt.

...

a(v12)=a(v1)/a(v2)

...

a=1

...

Ezzel beláttuk, hogy a dt invariáns mennyiség...

 

a ...-okat nem másolta be, ott van az eredeti szövegben. 

 

Mi a hiba az itt leírt levezetésben?

1m

Előzmény: wenay (2832)
Mungo Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2837

Igazán megnyugtató, hogy megtisztel bennünket ismét egy mélyfizikus megmondó ember. Talán ha felvilágosítanál róla hogyan is kell érteni ezen az ábrán  bemutatott eseményeket, hagy okosodjunk.

 

Az mar egy masik kerdes, hogy az egyidejuseg relativitasa, es a tobbi kis apro dolog, amirol gozotok sincs, hogyan valtoztatja meg az osszkepet.

 

Tudom javasolni neked is Sailer Kornél általad beidézett jegyzetét.

 

"Ha nem ismered, tanuld meg, mert ez fizika topik."

 

:o)))))

Előzmény: wenay (2829)
wenay Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2833

"Miért is? Mit értesz az alatt, hogy "...fizikailag összement"?

 

Felteszem ujra a kerdest.

Az elso kepen mozog a kek vonat x sebesseggel, A masikon a 100 meter hosszu alagut mellett all.

Az koordinata-rendszer ugyan az, az alagute. Nincs jelentosege az egyidejusegnek, hiszen nem lepek at egy masik koordinata/rendszerbe.

A vonat hossza amikor mozog a sebessege aranyaban rovidebb, mint mikor all az alagut mellett.

Osszement vagy nem? Egyszeru kerdes.

 

Előzmény: Mungo (2812)
wenay Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2832

Nem ertem, miert cserelhetned ezeket fel.

 

Előzmény: egy mutáns (2831)
egy mutáns Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2831

Belenéztem a jegyzetbe. 

Lenne egy kérdésem.

Az ívhosszelem invarianciáját tárgyalja az (1.1) és (1.2) egyenletek közötti részben.

Ha itt az "ívhosszelem" szót kicserélem a "két esemény időbeli eltérése" szóra, és ennek megfelelően a ds jelölést kicserélem dt jelölésre mindenhol ebben a részben, akkor az jön ki, hogy dt1=dt2=dt, ami nyilván nincs így. 

Miért?

1m

Előzmény: wenay (2827)
wenay Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2830

"beleértve az egyetlen jelent is?"

 

Tehat szerinted tobb jelen van? Mert ha igen,  akkor gondok vannak.

De nem a fizikaval.. xd

 

 

Előzmény: Mungo (2818)
wenay Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2829

"Az alagút renszerében a vonat ment össze, a vonat rendszerében az alagút."

 

Nem, az eterben lett az rovidebb/hosszabb, amelyiknek valtozott a sebessege.

Az mar egy masik kerdes, hogy az egyidejuseg relativitasa, es a tobbi kis apro dolog, amirol gozotok sincs, hogyan valtoztatja meg az osszkepet.

 

Előzmény: Mungo (2817)
wenay Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2828

"Az órák egy része "elfut" a másik része "elészalad" tehát nem amiatt lép fel az összes órán a késés. Ez az egyidejűségek relativitása miatt van így."

 

Dehat azert lep fel a keses.

Az egyidejuseg relativitasa egy megallapitas, egy olyan fogalom, ami az orakrol leolvasott ertekekbol levonhato , mint kovetkeztetes. Erre te mint egy okot akarod feltuntetni. Ez nonszensz.

 

A meresekbol megallapithato, hogy a kulonbozo koordinata-rendszerekben levo egyideju orak nem ugyanott vannak.

Ennek oka, hogy a fennyel torteno szinkronizacional a mozgasi iranyban levo orak elfutnak a jel elol. Egyszeru, logikus, es kiszamithato. Mi vele a problemad?

 

Előzmény: Mungo (2793)
wenay Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2827

"

A metszetek NEM azt mutatják, hogy mit lát az egyik vagy a másik megfigyelő, hanem az egyidejű órák által kijelölt ESEMÉNYPONTOKAT. A vonat adott pontja az adott pillanatban itt van, később arrébb.

Ezeknek az idősíkoknak ennyi a valóságtartalmuk. 

Ezt már nem is kommentálom.

"

 

vicces gyerek..

http://www.phys.unideb.hu/jegyzetek/relll.pdf

..a fizikai torteneseket mindig felbonthatjuk pontszeru elemi esemenyek lancolatara.

Nos, ez a FIZIKA nyelve. Ha nem ismered, tanuld meg, mert ez fizika topik.

 

koszi

Előzmény: Mungo (2801)
wenay Creative Commons License 2010.11.10 0 0 2826

"Abban igazad van, ha megállítanánk a vonatot az alagút mellett, akkor egyforma hosszúak lennének. Ez is azt bizonyítja, hogy fizikailag összement."

 

Talan nem igy van? Vagy ha szerinted nem, akkor miert nem?

Előzmény: Mungo (2812)
Mungo Creative Commons License 2010.09.05 0 0 2825
Ezzel a kis "kitérővel" bizonyára sokat segítettetek adamnak a specrel furcsaságainak feldolgozásában. :o))
Előzmény: Törölt nick (2824)
Mungo Creative Commons License 2010.08.29 0 0 2823
A vonatozók nekilátnak és megmérik a vonat tetején lévő vízpacnik egymástól vett távolságát, majd számítást végeznek - a vonat sebességének ismeretében.

Az jön ki nekik, hogy a cseppek több mint 1másodpercenként hullottak a tetőre.


Ebből az is kijön, hogy az alagút órái lassabban járnak, mint a vonatonlevők.
Miért pont a saját vonatjuk deformálódására következtetnének?
Előzmény: Törölt nick (2821)
Mungo Creative Commons License 2010.08.29 0 0 2822
Amiatt jön ez ki nekik, mert ők nem tudják - nem észlelik, hogy vonatjuk némileg össze van menve.

Tehát a hosszkontrakció a ludas a dologban.


Hát igen. Annyira összement a vonat a gorsulástól, hogy a vonaton utazók szerint mindkét vége kilóg az alagútból egy pillanatra, pedig az alagút nyugalmi hossza megegyezik a vonatéval.
Ami azt illeti nagy kópé ez a hosszkontrakció, a vonat gyorsulásától képes összemenni még az alagút is. :o)
Előzmény: Törölt nick (2821)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!