Én egyik esetben sem tudtam, hogy vajon egyértelmű-e:
- Eurowings, VIE-CGN-PMI, kölni átszállás két óra layover, két óra késés. Elvileg el kellett volna érnünk a járatunkat, a továbbinduló járat is késéssel indult (lehet, épp miattunk). Átettek a következő járatra, a foglaláshoz képest 5 óra késés.
- Wizz, VIE-LGW, FR24 alapján 3 óra 2 perc késés, de az nem hiteles infó. Ahol ültem, nem láttam az ajtónyitást.
Szerintem is megér egy próbát. Minden részlet megadása után ők úgyis mérlegelik, érdemes-e beleállni. Ha bukó van, az az ő bukójuk. Ha nyernek, lenyúlnak 30-35%-ot, a többi a delikvensé.
Nekem Airhelpnél két ügyem van, mindkettő 3+ órás késés, ha megkapom, talált pénz, ha nem akkor meg így jártam, de legalább pénzt nem buktam.
Vagy rábízza egy behajtó cégre, és akkor fogja látni, hogy senki sem fogja elvállalni, mert akkor a behajtó cég bukja a perköltséget, ők meg nem hajlandók pénzt veszíteni. A magyar joggyakorlat figyelembe veszi azt a tényt, hogy egy délutáni reptérzár miatt borul az esti menetrend, márpedig a Wizzair magyar cég, igy Magyar bíróság az illetékes benne.
"teljesen egyértelmű, hogy a déli divertálások/késések miatt nem jutott el két gépük már Londonba. Az esti A pontból B pontba történő utazáshoz viszont ez már nem lehet hivatkozási alap. " De, igen, lehet alap. Szerintem ezt engedd el.
Ez elég két esélyes történet, a Wizzair arra fog hivatkozni, hogy az időjárás miatt borultak a fordulói , és ő nem tehet arról, hogy az esti járatra nem jutott gép. Ő mindent megtett, de lezárták BUD ot napközben.
Én hagynám a picsába, mert ha vesztek, nem 0 Ft al jövök ki, hanem behajtja rajtam a bíróság a perkoltseget is, ezt nehéz megnyerni a magyar joggyakorlat mellet, de hajrá.
Köszönöm, ez jó hír, akkor még belül vagyok. Eddig csak halogattam a jogi lépéseket, de akkor most megkeresem az akkor összegyűjtött dokumentációmat. Közjegyzői fizetési meghagyás a jobb, vagy esetleg a békéltető testület?
Ennél egyszerűbb volt a helyzet. Aznap délben valóban nagy zivatar volt Budapesten és a repülőteret is lezárták kb. 1 órára. Utána megnyitották és minden rendben müködött. Az én gépem késő este indult (volna) Londonból BUD-ra, amikor itthon már sok-sok órája rendben ment minden. Az ÖSSZES gép időben megjött. Kivéve a Wizz ominózus gépét amit töröltek. Nyilván nem az én gépemet illető vihar miatt, hanem azért mert a korábbi vihar miatt borult az aznapi menetrendjük és így nem volt elég gépük, valamit törölni kellett. Erre esett a választásuk, illetve még egy Londonból Lengyelországba kb. ugyanakkor induló gépre, amit szintén töröltek, holott ott semmi vihar nem volt. Teljesen egyértelmű, hogy a déli divertálások/késések miatt nem jutott el két gépük már Londonba. Az esti A pontból B pontba történő utazáshoz viszont ez már nem lehet hivatkozási alap.
A helyzet ennél kissé komplikáltabb, de alapvetően, Magyarországon két év a határidő.
Wizz Air üzletszabályzat: "AZ EGYEZMÉNY SZERINTI KÁRTÉRÍTÉSI VAGY EGYÉB IGÉNYEK A CÉLÁLLOMÁSRA VALÓ ÉRKEZÉSTŐL SZÁMÍTOTT 2 ÉVEN BELÜL, ILLETVE ATTÓL A NAPTÓL SZÁMÍTOTT 2 ÉVEN BELÜL ÉRVÉNYESÍTHETŐK BÍRÓSÁG ELŐTT, AMIKOR A JÁRATNAK MEG KELLETT VOLNA ÉRKEZNIE, VAGY AMELYEN A FUVAROZÁS MEGSZAKADT. A KÖVETELÉS JELLEGÉTŐL, A JOGHATÓSÁGTÓL ÉS AZ ALKALMAZANDÓ JOGTÓL FÜGGŐEN MÁS, NEM EGYEZMÉNYES ELÉVÜLÉSI HATÁRIDŐK IS ALKALMAZANDÓK."
Kúria: "nem indokolatlan, ezért nem tisztességtelen az ÁSZF 18.3.1. pontjának azon kitétele, amely kiterjeszti az EK rendelet alapján igényelt kártalanításra is az egyéb igények vonatkozásában előírt, a bíróság előtti megtámadásra nyitva álló kétéves határidőt előíró rendelkezést."
És azt is tudod, hogy az adót kapitány végzettsége szerint milyen időben szállhat le ? Csak nehogy bukd a perköltséget, mert a többi gép leszállt, a tied meg nem. A légitársaságnak nem kötelessége olyan kapitányt kijelölni, aki pl leszallhat ködben is, erős szélben is. Pl Budapesten esős, szeles időben simán leszállnak a Wizz, Ryanair gépek, addig a LOT, Eurowings kettős sokszor el sem indul ide ugyanabban az órában.
Jól tudom, hogy a törölt járatok esetében amennyiben a légitársaság (jelen esetben a Wizz) időjárási okokra hivatkozva - ami temészetesen nem felel meg a valóságnak - a saját felületén megtagadja a kártérítés kifizetését, az esemény bekövetkezésénak dátumától 3 év áll rendelkezésemre a közjegyzői/jutalékos behajtócéges/békéltető testületes eljárás megindításához?
Nyugati országokban hiánycikk az üzemanyag 😅😅😅😅🤦🤦🤦🤦, egyre jobbakat irsz. Egyetlen Európai országban volt hiánycikk az üzemanyag, nálunk az arstop vége felé. Javaslom, hogy utazz minél többet, az utazás során látod a valóságot.
Napok óta tele tankkal mennek pl Eindhovenbe, nehogy ott tankolni kelljen. Vagy hiánycikk ott is mint több nyugati országban a tüzelőanyag, vagy csak ők nem kapnak.
Sok helyen nem kap üzemanyagot 😅😅😅, miért egy csőd szélén lévő légitársaság akitől csak casht fogadnak el ? Na mesélj még ilyeneket. Igen volt nehéz időszakuk legutóbb olyan 2012 környékén, ember azóta eltelt 12 év, kb 6x ra nőttek.
5 vagy 6 320-as méretű gép ott is elfér talán, zsúfolva. Gurulóúton nem lehet állni, mert nincs. Az Icelendair 47 gép, a Play 10 és ehhez jönnének még a vendégművészek. Az a tíz állóhely gyorsan elfogyna.
*Egilsstadir. Amit minden nap 60-80+ járat használ fuel alternate-nek, hogy jogilag faxa legyen a flight plan, de igazából van talán három állóhely meg 2x50m gurulóút, amin erőltetve meg tud állni még 1-1 gép. Ha Keflavikban valami közbejön, a többiek mehetnek a jól kiszámolt kerozinjukkal a vadregényes Vagarba a bika 1800 méteres pályával vagy a közeli Glasgow-ba.
Hát ki más döntené el? Ha nagyon akarják, hogy menjen, maximum szereznek egy új kapitányt, kb. hetente megtörténik. Arról pl. hogy megéri-e ide vagy oda divertálni és/vagy várakozni, a kapitánynak lövése sincs, a költségekről és hogy a divertálás/hotelezés/várakozás/másnap menés mennyibe kerül, a személyzetnek nulla információja van. Azért Madeira nem egy antarktiszi jégleszállás, tonnaszámra vannak a kitérők útközben és a környéken is, ha van elég benzin, akkor jogilag sem ördöglakat elindulni, mint a többiek. Bexarásos alapon például Izlandra egyetlen járat sem indulna el, mert a Feröer-szigetek, Akureyri és Eissltadir, mint kitérők csak vicc Madeira környékéhez képest.
Az ops az más, az az általános kívülről mindent jobban tudásról szólt. Amit kritizáltál, én meg megerősítettem.
A konkrét ügyben: volt a Wizz-nek 3 járata. 2 elment, 1 nem. A 2-ből az egyik kb. ugyanakkor ért oda. Még kicsit messzebbről is ment. Úgyhogy én kizárnám, hogy olyan viszonyok voltak Madeirán, hogy nem valószínű a leszállás, mert akkor a legyel és a bécsi gépet sem küldik ki a bizonytalanba. Ezért írtam, hogy tippem szerint a kapitány volt a különbség. Nem írtam, hogy "de miért nem ment, mennie kellett volna", csak egy tippet.
Te úgy látom teljesen másról beszélsz, de maradjunk a témánál. A kapitánynak volt egy döntése amiben itt néhányan kételkedtek, köztük már te is. Bármilyen hihetetlen, nem az ops dönti el hogy elinduljanak vagy sem. Ezek szerint te nekivágtál volna az öt órás útnak és megpróbáltál volna leszállni hogy ne te legyél a beszari gyenge láncszem? Otthonról könnyű megmondani a frankót, főleg utólag.
Nem erről az esetről volt szó (és itt ugye ment másik 2 gépük, minimum az egyik kb. ugyanakkor, úgyhogy esetleg a kapitány lehetett a gyenge láncszem, de végülis mindegy, tényleg fő a biztonság), hanem úgy általában. Mikor azt írták, farok az ops, mert reggel 8-kor nem tudja, hogy délután 2-kor el tudna menni a gép, mert mégsem kavar be az időjárás egy előző reptérem. Mert ő délután 2-kor látja, hogy Ferihegyen süt a nap, és délben megjött a gép.
Szóval ugyanazt írtuk, ne legyünk már mindenkinél okosabbak, mert látunk egy igen kis szeletet a munkájából. Most divat az orvosokat is szidni, hogy nem dolgoznak, nincs tömeg a váróban - persze, mert jobb helyeken a covid óta nem reggel 8-ra hívnak mindenkit, és lehet órákat ülni, hanem időpontra. Persze hogy "üres a kórház" - csak kávézgatnak, ahogy egyszei/ű ember megállapítja. (persze azon túl, hogy kevés vizsgálatot támogat a kassza, de az addig is megvolt)
Azért ez nem olyan egyszerű. Ha 25 csomó a limit és 42-t jósolnak, akkor ha téves is kicsit az előrejelzés se fognak tudni leszállni. El lett magyarázva, hogy egy divertálás nem olcsó és nincsenek előrébb ha Lisszabonban várakoznak, mint ha el sem indulnak. Azért aki megkérdőjelezi a kapitány döntését akinek a biztonság fontosabb, mint hogy vagy leszállunk vagy nem, azért az elmond valamit. Ez nem sokismeretes egyenlet, ott van feketén-fehéren a várható időjárás és ha az kétszer rosszabb mint a leszállási limit, akkor igen nagy butaság elindulni. Ezen lehet vitázni, de értelmetlen. Jó döntést hozott a kapitány.
Mert az egyik már repült 500+ -szor, és akkor már ért is hozzá, jobban, mint bármelyik közülük.
A másiknak meg előre köszön a mittudommárki, tehát ő is.
Sok ismeretlenes egyenlet, amiből néhány csak majd órák múlva derül ki, az optimálist próbálják kihozni, nyilván lesz "tévedés". De persze nálunk kirúgjuk a főmeteorológust is, mert fentebb nem értik a valószínűség fogalmát.