Keresés

Részletes keresés

_Berci Creative Commons License 1 órája 0 0 332367

Az autovasarlok (mar ahol) kb. olyan helyzetben/allapotban vannak most, mint amikor a vakumcsöves TV-k gyartoi mindenaron eröltettek azok varaslasat ... miközben a vasarlok mar egyre inkabb a lápos-TV-k irant erdeklödtek, kacsintgattak ...

Előzmény: GPS (332366)
GPS Creative Commons License 1 órája 0 0 332366

 

Én nem is értem a népeket, hogy mi a francért veszik a Teslát - miközben mindenki tudja, hogy nem termel profitot.

 

Ha lenne eszük, csak BMW-t vennének - hisz az csilliárdos profitot termel a befektetőknek (igaz, hogy főként a durván  a túlárazott autóik miatt - na de akkor is).

 

Vagy előfordulhat, hogy a piac mégsem ezt nézi?

.

Előzmény: _Berci (332365)
_Berci Creative Commons License 1,5 órája 0 0 332365

 

US BMW 3 & 4 Series Sales Roll Down Hill

 

https://cleantechnica.com/2018/09/20/us-bmw-3-series-sales-have-collapsed/

 

_Berci Creative Commons License 1,5 órája 0 0 332364

 

Az USA "szeles" területein (az orszag közepe, wind-belt) a szelenergia ara a 2 $ct/kWh körül mozog.

 

Wind Power costs at 2 cents per kilowatt hour

 

Low wind turbine pricing continues to push down installed project costs. Wind turbine equipment prices have fallen to $750-$950/kilowatt (kW), and these declines are pushing down project-level costs. The average installed cost of wind projects in 2017 was $1,610/kW, down $795/kW from the peak in 2009 and 2010.

...

Wind energy prices remain low. Lower installed project costs, along with improvements in capacity factors, are enabling aggressive wind power pricing. After topping out at 7 cents per kWh in 2009, the average levelized long-term price from wind power sales agreements has dropped to around 2 cents per kWh – though this nationwide average is dominated by projects that hail from the lowest-priced region, in the central United States.

 

https://www.nextbigfuture.com/2018/09/wind-power-costs-at-2-cents-per-kilowatt-hour.html

 

_Berci Creative Commons License 2 órája -1 0 332363

 

Röviden a 100 evig müködökepes reaktorokrol ...

 

Leállítanak két belga atomerőművet, mert reped a fal

 

Két belgiumi atomerőművét is leállítja ősszel a francia Engie cég. A La Libre Belgique nevű belga napilap információi szerint a keleti-belgiumi Tihange mellett található atomerőművek 2-es blokkját október végén állítják le, ez a reaktor június elsején indulhat újra leghamarabb. A 3-as blokkot már március végén leállították, ezeket szeptember végén kellett volna újraindítani, de az észlelt hibák miatt erre jövő év május elseje előtt nem kerül sor.

...

A napilap szerint az észak-belgiumi Doel mellett található, belga és francia tulajdonú Doel 4 nevű atomreaktor épületeinél is állapotromlást észleltek. A Doel 1-es és 2-es blokkjainak átvizsgálását már megkezdték. Jelenleg Belgiumban csak a Doel 3 és a Tihange 1 nevű blokkok üzemelnek. Mivel az északi és keleti határokhoz közeli reaktorokat gyakran le kell állítani biztonsági problémák miatt, civilek, valamint Hollandia, Németország és Luxemburg is a belga erőművek lekapcsolását kéri.

 

 

https://hvg.hu/vilag/20180921_Ideiglenesen_leallitanak_ket_belga_atomeromuvet

 

GPS Creative Commons License 3 órája 0 0 332362

.

Apropó: a korszerű villamosokba és trolikba milyen szabályzókat alkalmaznak? Mert kW ott is akad azért.

.

Előzmény: advocatusdiaboli (332361)
advocatusdiaboli Creative Commons License 4 órája -1 0 332361

Hozzátenném, hogy már két évtizeddel ezelőtt is volt kísérletezés azzal, hogy a kapcsolóelemeket közvetlenül a motor tekercselésébe építsük be. Komoly tartalékok vannak ebben úgy - hogy közben a hatásfok, méret, költség vonalon igazándiból ma sincs már különösebb probléma.

Előzmény: szilvatövis (332360)
szilvatövis Creative Commons License 4 órája 0 0 332360

Jaj Padi.... tényleg nem látod át a probléma lényegét ahhoz, hogy megalapozott véleményt formálhass. A hajtás teljesítmény fokozatának csökkentését nem a réz vezetőképessége határozza meg. Ugyanis nem a keresztmetszet, hanem a beépített hossz ami csökken, majd lényegében eltűnik a kapcsolóelemek teljesítményének és hatékonyságának folyamatos javulásával.

Ezt próbáld megérteni, nem vékonyabb lesz a sín, hanem rövidebb!

Közben a kapcsolási hatásfok javulásával csökken a hűtésigény is, eltünnek a több kilós hűtőbordák.

 

Amíg akkora az invereter (Leaf), hogy egy külön ház kell neki, addig kell hosszú vastag kábel is a motorhoz.

Ha sikerül jobban elhelyezni, de az inverter még mindig nagyobb mint a motor, akkor csak hosszú sínek kellenek, kábel már nem (Tesla S).

Ha sikerül annyira lekicsinyíteni, hogy a motorral egybe lehet építeni, akkor már csak a csatlakozók érnek össze, gyakorlatilag az arasznyi sín marad, amire a 24 FET-et ráheggesztették (Tesla Model 3).

A következő generációban már nem kell majd duplázni a FET-eket áganként, mert addigra piacon lesz a 200 A-es változat, már csak fél arasznyi sín kell.

Az azt követőben egy tömbbe integrálják a 12 FET-et és közvetlenül a motor kapcsaira szerelik, nem lesz sín.

 

Nem tudom elég érthető-e így... ugyanolyan vastag marad, csak a hossza csökken nullára.

 

Előzmény: padisah (332356)
zöldkomcsi. Creative Commons License 16 órája 0 0 332359

Mi ez hülyeség Iránban? Ilyesmit valaki mindég rendeli és finanszírozza. de most ki kötekedik kivel?

Tudjuk ugye? nem felejtettem el szólni nektek, hogy csííííípedjétek magatokat ezekkel az inverterekkel meg egyebekkel mert

ha az olaj onnan egyszer megáll, az soha többé nem indul újra.

)-:

zöldkomcsi. Creative Commons License 16 órája 0 0 332358

Hány 1000V?

Előzmény: Rangun (332341)
GPS Creative Commons License 20 órája -2 0 332357

 

Még egy Musk-féle szélhámosság:

 

Képes 5 csillagos töréstesztű autókat gyártani - csak azért, hogy elterelje a figyelmet a karácsonyi bónuszokról.

 

 

A Tesla meghekkelte a töréstesztet is?

 

.

 

 

 

padisah Creative Commons License 20 órája 0 0 332356

van jelentősége hogy 2g 20g vagy 200g

én ezt akkor értettem meg, amikor a bringámhoz maszekolt nyákon elpárolgott a rézfólia a 40A-től

 

már kontaktoroknak is kell méret és tömeg

ezen akkor lesz változás, ha feltalálják a szobahőmérsékleten/70 fokon is működő szupravezetőt

Előzmény: szilvatövis (332354)
advocatusdiaboli Creative Commons License 22 órája -2 1 332355

Nem egészen értem a problémádat. Sem méretben, sem költségben, sem hatásfokban nem szükséges már igazándiból a vezérlő-elektronika terén előbbre lépni ahhoz, hogy az "áttörést" jelenthessen - maga az áttörés valójában már réges-régen megtörtént, akkor, amikor a 70-es években a szilárdtest teljesítmény-elektronika megjelent-berobbant.

Ha megnézed, milyen méretű, tömegű, hatásfokú még egy ilyen igen komoly, több 100kW csúcsteljesítményre méretezett inverter is - hát, ez már rég nem szűk keresztmetszet semmiben sem. Az elektronikának meg inherens tulajdonsága, hogy a tömeggyártás felfutásával drasztikusan tud az ára mérséklődni - ez nem holmi katonai radar, ami mindenképpen bűndrága, mert pár száz, legfeljebb pár ezres szériákra nem lehet olyan tömeggyártási technológiákat bevetni, ami csak ennél 1-2 nagyságrenddel nagyobb szériáknál éri meg, és a fejlesztési költségek is kevés fele oszlanak.

Előzmény: padisah (332351)
szilvatövis Creative Commons License 22 órája 0 1 332354

Mennyi anyagot? Van jelentősége, hogy a szükséges tizenkét teljesítménytaranzisztorba kell 200 g, vagy 20 g anyag? Egy autónál sem a teljesítmény szükséglet, sem annak számossága nem növekszik. Nem kell egymilliárd meghajtótranzisztor egy autóba a jövőben sem, elég lesz egy tucat, de ha nagyon akarom cifrázni, akkor kell kettő.

Ezeket lehet mint most láttuk egyre kisebb méretben legyártani.

Egy Tesla S, ZOE vagy LEAF esetében még összemérhető a mérete a motoréval, a Model 3-nál belefér a fedélbe, és ha majd valamielyik nagy elektronikai cég beszáll a biznicbe, nem lesz sokkal nagyobb - mint mondtam - egy családi doboz gyufánál.

 

Nem értem a problémád.

 

(Leafnél a középső doboz az inverter.)

 

 

Előzmény: padisah (332353)
padisah Creative Commons License 23 órája 0 0 332353

néhányan itt azt vízionálják, hogy a power elektronika is ugyanúgy miniaturizálható mint a számítógépek, és majd ez is a Moor törvényt követve évente duplázza a teljesítményét miközben felezi a méreteit

 

ilyen nem lesz, ebbe anyagot kell rakni, egy lassú és a fizikai korlátokhoz aszimptotikusan közelítő fejlődés lesz

Előzmény: szilvatövis (332352)
szilvatövis Creative Commons License 24 órája 0 0 332352

Attól függ mit értesz miniatürizáláson. Ez nem egy modellrepülőgép, hanem autó. Az a tény, hogy a motor csatlakozódobozának a kéttenyérnyi fedelébe belefér a 150 kW-os vezérő nekem elég miniatűr. Egy olyan 2*2 cm-es MOSFET csúcsba 80 kW-ot kapcsolgat.

Ha neked ez nem miniatürizálás, vagy úgy gondolod, hogy technológiailag lehetetlen még ennél is kisebbre integrálni nagy szériaigény esetén, nem fogok vitatkozni rajta.

Előzmény: padisah (332351)
padisah Creative Commons License 24 órája 0 0 332351

na ezen a képen vannak meg a hiányzó fet-ek, ami a másik képen nem szerepelt

az eszét lehet miniatürizálni, mert csökkenthető az órajel impluzusok során csak információt hordozó jelek áramigénye, nagyon kicsire is akár

 

de ami a járművet viszi előre, oda kell az anyag és energia, azt nem lehet miniatürizálni, nem tudsz kW-os vezérlőket beleszuszakolni egy 2x2 centis ic-be

Előzmény: szilvatövis (332350)
szilvatövis Creative Commons License 24 órája 0 0 332350

Fázisonként kell négy darab kapcsolóelem. A Model 3 paneljén 24 db szilícium karbid 100 A-es MOSFET van, tehát áganként kettő lehet párhuzamosan kötve = 200 amper, 50% kitöltési tényezővel van terhelve, tehát maximális teljesítménynél ~ 400 A csúcsáramot kapcsolgat, eléggé ki lehet használva.

https://www.pntpower.com/tesla-model-3-powered-by-st-microelectronics-sic-mosfets/

Előzmény: _Berci (332345)
rev251 Creative Commons License 25 órája 0 0 332349

Holoda alighanem több ponton csúsztat.

 

A földgáz 57 százaléka és az olajszükségletek 89 százaléka orosz forrásból érkezik

 

Kezdve ezzel (kiemelés tőlem).

Előzmény: _Berci (332347)
Pomber Béla Creative Commons License 25 órája 0 0 332348

Legalább 15 éve a motorvezérlő IC-k voltak a főszereplői az elektronikai (gyártói) hírleveleknek, a csúcson az 5-10 évvel ezelőtti időszakban lehettek emlékeim szerint. Külön kategória az IGBT vezérlők családja, iszonyat komoly fejlesztések folynak ezen a téren.

Engem speciel nem érdekel ez a terület, ezért is látványos a jelenlétük a palettán.

Előzmény: GPS (332343)
_Berci Creative Commons License 26 órája 0 0 332347

 

Annak ellenére, hogy Orbán Viktor és Putyin száz százalékig elkötelezték magukat Paks2 megépítése mellett, Holoda Attila szerint ebből semmi nem fog megvalósulni. A volt energetikai helyettes államtitkár szerint működésképtelen lenne, mire elkészülne, miközben úgy véli: Putyin sürgetése állhat a négyszemközti találkozó hátterében.

 

http://www.atv.hu/belfold/20180920-az-egykori-helyettes-allamtitkar-szerint-nem-lesz-beuzemelve-paks2

 

Kisfiatal Creative Commons License 26 órája 0 0 332346
_Berci Creative Commons License 26 órája 0 0 332345

 

Következö MOSFET-röl van szo ... max. CE feszültseg 600 V 40A (monnyuk ez jo egy ~400 Voltos akku elektronikahoz). A max. kapcsolgathato teljesitmeny ezexerint ~15-20 KW (~400 volt * ~35-40 amper). Egy ~200 KW-os elektronikahoz kell 8-10 db belöle, vagyis ~1,5-2 KWth höfejlödesre kell tervezni ... le lehet ugyan a vezerlest sw-ben korlatozni ... de ez nem az alapvetö cel.

 

Ez a MOSFET kivitel (tok) pl. max. 283 wattot tud darabonkent disszipalni. Ehhez nyilvan hütöborda, hövezetö zsir ... kell ...

 

Reszletesebben

 

https://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/application_note/b7/23/17/9d/14/52/46/12/DM00122161.pdf/files/DM00122161.pdf/jcr:content/translations/en.DM00122161.pdf

 

Rangun Creative Commons License 27 órája 0 0 332344

Nincs akkora veszteség, ennyi a titok.

Előzmény: _Berci (332342)
GPS Creative Commons License 27 órája 0 0 332343

 

Ha csak 1% a vesztesege, akkor mekkora höt kell tartosan elvezetni?

 

Áhh, rendkívül gyors eszközök ezek (ezért az áruk is elég "gyors") - ezeknek (rendes jellel vezérelve) dehogy van 1% vesztességük.

Még a tizede sem.

 

Tény, hogy valamennyi esés van rajtuk - ezért van még vízzel-hűtött verzió is - de hogy egy személyautó átlag 40-50 kW (csúcsban 80-150 kW)-os teljesítmény-igényét vezérelni ilyennel - már nem igazi feladat - ez is tény.

 

.

 

Előzmény: _Berci (332342)
_Berci Creative Commons License 27 órája 0 0 332342

Ha csak 1% a vesztesege, akkor mekkora höt kell tartosan elvezetni?

Előzmény: Rangun (332341)
Rangun Creative Commons License 27 órája 0 0 332341

 

Egy ilyen hatalmas IGBT-vel 4MW-ot szabályozol.

Előzmény: _Berci (332339)
_Berci Creative Commons License 28 órája 0 0 332340

Ha allando ~60 KW a terheles (az akku kb. 1-1,5 oran keresztül birja), akkor a folyamatos höfejlödes (98%-os hatasfokot feltetelezve) nem 150-200 watt, hanem 1200-1500 watt (az kb. egy fözölap höteljesitmenye).

Előzmény: _Berci (332338)
_Berci Creative Commons License 29 órája 0 0 332339

Erdekesch. A gugli mar ilyen valaszokat is ad? :-(

Előzmény: Rangun (332335)
_Berci Creative Commons License 29 órája 0 0 332338

Igy mar jo. Ugyanis a Tesla S pl. allando 61 KW-ra van korlatozva (a gyorsitas nehany mp-en kivül, ezzel tartosan kb. 190-200 km/h erhetö el). Vagyis ~150-200 watt allando höfejlödessel lehet/kell szamolni, ... azt el kell tudni tartosan hüteni. Az IGBT-knek is van egy max. hömerseklete (altalaban <180-200 °C, az nem lephetö tul).

Előzmény: szilvatövis (332336)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!