Keresés

Részletes keresés

advocatusdiaboli Creative Commons License most 0 0 306703

Egy ilyen turbina hidrogénnel hajtva, esetleg érdemi vízbefecskendezéssel megfejelve valamivel még nagyobb hatásfokra lehetne képes - jó alapot adna a hidrogéntárolós évszakos tárolási háttérnek. Ha még kombinált üzemmel is megfejelnék (márpedig ilyen erőművet gond nélkül lehetne városokban is működtetni, hiszen kondenzációs üzemmódban gyakorlatilag nincs emissziója - víz jön ki belőle, folyékonyan), bőven 50% feletti ciklikus hatásfokkal lenne képes a napelemek áramát évszakosan tárolni.

Előzmény: Rangun (306695)
_Berci Creative Commons License 5 perce -1 0 306702

 

Nem a turbina hatasfoka 62%, hanem a ccgt erömüe. A turbina talan 40-42%-t tudhat (nomeg ki lehet kanyaritani tovabbi 15-20%-t tavfütesre).

 

The project increased the plant’s total combined heat and power efficiency to 80 percent.

 

http://www.power-eng.com/articles/2017/06/first-ge-9ha-gas-turbine-enters-service-in-russia.html

 

Mar korabban irtam, hogy egy ilyen turbinat lehetne vellanymotorral is forgatni, szepen melegen tartani ... oszt igy kiszabalyozhatna vagy 2-3 GW megujulot. Ha pedig elfogy a megujulo, akkor be kell rendesen inditani öket.

 

Előzmény: szilvatövis (306692)
advocatusdiaboli Creative Commons License 15 perce -1 0 306701

Berci, mondom, olyan autókat "promotálsz" - amit magad sem vennél meg, és ott követed el a hibát, hogy Théta mentalitásával próbálod megítélni, hogy mi alapján dönt/vásárol majd a szalonba betérő, új kocsit vevő vásárló...

 

Márpedig amit te most itt felvázolsz, az igazándiból, ne szépítsük: fillérbaxás. Arról szól, hogy durva kompromisszumokkal hogy tudjuk a kocsi fogyasztását lejjebb tornászni. Ez a mentalitás, ez talán a 10 ezer euró/dollár környékén új kocsit vásárló (tehát a leges-legkopaszabb, legegyszerűbb, leggyengébb, legolcsóbb kiskocsik vásárlóiról beszélünk) rétegben megvan, de még rájuk sem általánosan jellemző (ez már egyértelműen a használt kocsit, de még ott is az olcsóbb, öregebb, kopottabb kocsit vásárlók szempontrendszere).

 

Ám aki 30-40 ezer euróért/dollárért, pláne még sokkal többért vesz egy új kocsit - az nem fog valami fülig kompromisszumos xirxart megvenni. Akkor inkább lexarja a fogyasztást, ha ki tud egy ilyen kocsit fizetni, akkor 2-3-5 literrel nagyobb fogyasztást is röhögve kibír, és nem fog valami pótlékot venni. Az EV vásárlásokat jelenleg, lássuk be, még mindig jelentős mértékben a hype mozgatja, menőség meg különlegesség - de nagyon nagy kompromisszumokat igényel - ezért egyértelműen rétegmodellekről beszélünk. Ahogy már megbeszéltük - az EV jelenleg még nem váltóképes - de már nem áll messze ettől. De akkor is, 5-10 év még kell a célszalag átszakításához.

A hibridekről meg általában elmondható, hogy nagyon kevés kivétellel valójában önbecsapások. Az a felár, amit a hibrid hajtáslánc jelent - az átlagos autósnak soha a büdös életben nem fog megtérülni. Még a taxisok is valójában a adókedvezmények/támogatások miatt veszik a Priusokat, főleg, hogy tőlünk nyugatabbra nem szokás 3-4-500 ezreket belehajtani az első tulajdonosnak/üzemeltetőnek a kocsiba - pláne nem egy taxiba, ami akármilyen jó is legyen, azért ennyi km után már bizony "szakadt" lesz. Sok helyen nem is engedik a törvények idős és ilyen sokat futott kocsik taxiként alkalmazását (10 évesnél idősebb kocsival amúgy immáron minálunk sem lehet taxizni).

 

Nem vagyok vátesz, de nekem valami azt súgja, hogy amin törpölsz - abból nem lesz semmi. A hibridnek nem sokkal több van hátra már, mint általában a belsőégésű motornak - már csak azért sem, mert több, mint valószínű, hogy amint az EV praktikusan teljes értékűen váltóképesnek lesz tekinthető, egyszerűen törvényileg betiltanak minden, de minden olyan megoldást, ami bármilyen mértékben is, de "hátul füstöl"...

Ahogy írtam, az ilyen hibrideknek talán a távolsági teherszállításban még lehet valamivel hosszabb idejük, de ott is erősen plug-in hibrid jelleggel, akár úgy is, hogy a városi környezetben, városon-gyűrűn áthaladáskor esetleg a lassan úgyis mindenütt kiépülő telemetrikus útdíjrendszerekkel összekötve a motor beindítását fizikálisan gátolják, vagy ha nem is, durva extrém pótdíjakkal szankcionálják, hogy kikényszerítsék azt, hogy a kamionok a városba teljesen feltöltött akkuval, tiszta üzemben hajtsanak be.

Előzmény: _Berci (306683)
GabikA Creative Commons License 15 perce 0 0 306700

te mar a dugast is automatikara biznad? :)

Előzmény: bz248 (306696)
GabikA Creative Commons License 20 perce -1 0 306699

basszus, ezt jol osszeszetted :)

Előzmény: advocatusdiaboli (306691)
_Berci Creative Commons License 20 perce 0 0 306698
Előzmény: advocatusdiaboli (306691)
Nap_Pali Creative Commons License 45 perce 0 0 306697

Igen. A 30 Ft önköltség+hálózati ktg.+ÁFA áramot meg lehet majd éjszakai áramnak venni 15 Ft/kWh bruttó áron. 

Ja, mondja a ződ.

Belefogtál megint a 30 forintozásba?

 

Csak azután jön majd a fekete leves, amikor leáll Paks1 és hirtelen áramhiány lesz,

Bakker, ne röhögtesd már ki magadat!

Ennyire nem lehetsz demagóg.

 

de pár év múlva úgy felemelték az árát, hogy a szomszédaink egy telet gyakorlatilag nálunk töltöttek, csak aludni mentek haza az iglujaikba a hőtárolós kályhájukhoz.

 

Akkor most azt meséld el, amikor királylány voltál.

Az is van ennyire érdekes és igaz.

Előzmény: szilvatövis (306693)
bz248 Creative Commons License 45 perce 0 1 306696

Alacsonyabbra kellene celozni, eloszor mondjuk legyen biztonsagos dugoautomatika (kb. ez a szint jelenleg) aztan olyan rendszer amelyik a zart palyat lekezeli... Aztan olyan, amelyik az orszagutat, aztan amelyik a varost is. Viszont kereskedelmi termekkent mindet Level 5 szinten.

Előzmény: advocatusdiaboli (306694)
Rangun Creative Commons License 1,5 órája 0 0 306695

Egy dolog a hatékonyság,  másik ,hogy gázt éget és co2-tőt ereget a levegőbe.

Előzmény: szilvatövis (306692)
advocatusdiaboli Creative Commons License 1,5 órája -1 0 306694

Ad1 - az ember sem képes erre.

Ad2 - az a rendszer, ami végső lehetőségként mindig nyitva hagyja az emberi beavatkozás lehetőségét (tehát nem az van, hogy nem bírálhatod felül, nem kapcsolhatod ki, stb..) - az jogi értelemben semmiképpen sem okolható SEMMIÉRT.

 

Morális értelemben persze lehetnek kifogások, és akkor ott vannak olyan praktikus, de sajnos nagyon is valós problémák, hogy az emberfaj, mint olyan, ab ovo nem alkalmas arra, hogy a figyelme lankadása-kikapcsolása nélkül passzívan figyeljen, felügyeljen valamit, amivel amúgy általában nincs dolga... De ezzel nem tudunk mit kezdeni, voltaképpen ez is a mi hibánk.. Ezért lesz szükség tényleg olyan L5 rendszerekre, amelyek az embert teljesen kiiktatják, végül olyanokra, ahol az emberi beavatkozásra nem csak szükség, de már lehetőség sem lesz. Akkor lesz végre a közlekedés flott, gördülékeny - és biztonságos. Ameddig emberek szerencsétlenkedhetnek - addig fognak is...

Előzmény: bz248 (306669)
szilvatövis Creative Commons License 1,5 órája 0 0 306693

Igen. A 30 Ft önköltség+hálózati ktg.+ÁFA áramot meg lehet majd éjszakai áramnak venni 15 Ft/kWh bruttó áron. Csak azután jön majd a fekete leves, amikor leáll Paks1 és hirtelen áramhiány lesz, mert addigra lebontják az összes hőerőművünk és visszaemelik az árát.

 

Ezt már megéltük az atomerőmű építésénél a nyolcvanas években. Megvetették a néppel a rengeteg hőtárolós kályhát, adták fillérekért a villanyt hozzá, de pár év múlva úgy felemelték az árát, hogy a szomszédaink egy telet gyakorlatilag nálunk töltöttek, csak aludni mentek haza az iglujaikba a hőtárolós kályhájukhoz.

Előzmény: szilvatövis (306688)
szilvatövis Creative Commons License 1,5 órája 0 0 306692

A világbajnok hatékonyságú gázturbina (62%). Nem kicsi méretre sem.

http://www.ge.com/reports/cooking-gas-ges-record-breaking-turbines-prove-mettle/

advocatusdiaboli Creative Commons License 2 órája -1 1 306691

Ezt most tényleg te tolod túl, bocsi...

 

Nem, a Tesla soha sehol semmikor nem állította azt, hogy az autója "full autonóm, önvezető". Annyit "vállaltak", hogy a deklaráltan fejlesztés alatt álló (amihez kifejezetten kérték/kérik is a rendszert telepítő és használó tulajdonosok aktív segítségét) Autopilot adott, de nem egzakt módon körülírható körülmények között már egyedül is elboldogul, de mivel e határok tényleg nem egyértelműek, így nyomatékosan (és szerződésben is vállalt módon) kérik a felhasználók folyamatos és aktív odafigyelését, felügyeletét.

Eddig a múlt évig használt, erősen korlátozott képességű 1-es verziójú Autopilotok összesen 500 millió kilométert futottak le, eközben történt összesen egy olyan halálos baleset (amin vitázunk), amelyhez "volt köze" a rendszernek is, de mint kitárgyaltuk, itt is alapvetően az volt a gond, hogy nem rendeltetésszerűen használták azt.

 

Te azt tekinted "gyilkosságnak", hogy a rendszer valóban lehetővé teszi ezt a "nem rendeltetésszerű használatot" - amin lehet vitázni, szerintem ez a rendszer felvezetési körülményei mellett igenis "belefér" (még egyszer: nyomatékosan mindenkit figyelmeztetnek, hogy ez egy aktív fejlesztés alatt álló, nem kész rendszer, és nem tud mindent megoldani, állandóan figyelni kell rá !!!).

Kicsit olyannak érzem az érvelésed, mint ha azt mondanád, hogy Kolumbusz egy felelőtlen kókler és gyilkos volt, hiszen teljesen vakon elindult a semmibe (amibe a vele együtt tengerre szálló tengerészek nagyobbik hányada belepusztult - ám ők is tudták, hogy mire vállalkoznak, ha úgy tetszik, "aláírták a felhasználói szerződést") - miért nem várta meg, míg biztonságos menetrend szerinti légi járaton kelhetett volna át Amerikába? Miért nem várta meg, míg megfelelő hatótávolságú és teherbírású legalább gőzhajtású hajója lesz, míg fel nem térképezik rendesen a világot, míg legalább értékelhető navigációs eszközei nem lettek volna?

Ja, hogy akkor máig várnánk, sosem fedeztük volna fel Amerikát? Te konkrétan a "készbe akarnál beülni", azt várnád, hogy a 100%-is megbízható L5 szintű önvezető rendszereket készítsék el - ám ez akárhogy is nem tetszik, nem megy a fejlődési stációk végigjárása nélkül... A BMW miért oldalt szelepelt, karburátoros vacak motorokkal kezdte a gyártást, miért nem mondjuk Common-Rail turbósokkal? Hogy merte olyan ócska, használhatatlan szalagfékekre és merev tengelyes első futóművekre bízni a felhasználók életét (akik szenvedtek is emiatt rengeteg halálos balesetet), amelyeket a 30-as években készült autóiba rakott? Micsoda felelőtlenség, közönséges gyilkosok... Vagy..???..

 

Mellesleg a múlt év októberétől, nem egészen egy éve már a Hw2 fut a Tesla Autopilotokban. Hogy össze lehessen őket vetni, az Hw1 verzióban a Mobileye EyeQ3 processzor dolgozott kb: 2.5 TF teljesítménnyel, egy előre néző monokróm sztereo kamerával, egy hátra néző rövid látóterű (tolató) kamerával, 12 körbe szenzorral (5m hatótávval) és egy rövid távú előre néző radarral - az új Hw2-ben meg nyolc kamera van, a radar legalább 160 méterre lát, a 12 szenzor megmaradt, de 8-10 méterre növelték a hatótávolságát és processzor meg NVIDIA DRIVE PX 2 AI platform, nem tudom, hány GPU-val, erre nem találtam adatot, de ha csak egyetlen eggyel is, az is 8 TF teljesítményű, de van egy utalás arra, hogy 4-et tettek be, tehát lehet, hogy 32FT az "erő" - vesd össze az 1-es rendszer 2.5-ös teljesítményével...

És akkor tegyük gyorsan hozzá, hogy az Autopilot szoftver is már a több századik frissítésnél és 8.0 verzió felett jár, miközben az ÖSSZES VITÁS baleset még a Hw1-es vassal és jóval korábbi szoftverekkel következett be (az ominózus halálos "lefejezős" aláfutás is, ha jól emlékszem, talán v5-6.0 szoftverrel és Hw1 vassal). Ja, és a Hw1 nem cserélhető (tehát a múlt évig készült Teslák soha nem lesznek "valódi önvezetők" már), de a Hw2 direkt moduláris úgy, hogy később az egész rendszer cserélhető legyen még újabbra.

 

Csak, hogy tényszerűek legyünk... ;-)))

Előzmény: shadowbull (306667)
Nap_Pali Creative Commons License 2 órája -1 0 306690

Ebben az a csuklás, hogy Paks2 miatt történik.

Előzmény: szilvatövis (306688)
Rangun Creative Commons License 2 órája 0 0 306689

Itt fognak elbukni a német autógyárak az EV-vel, hogy nem tudnak normális aksit venni, gyártani meg eddig nem is akartak, azt hitték, hogy majd legózzák az EV-ket, lett belőle i3+ REX alacsonyabb hatótávval, mint egy Tesla 3.

Előzmény: advocatusdiaboli (306686)
szilvatövis Creative Commons License 3 órája 0 0 306688
szilvatövis Creative Commons License 3 órája 0 0 306687

Igen elbizonytalanodtam, hogy az átlagjúzer a piloted mode felirat láttán mire asszociál.

De azért a pilotless car, piloted mode-ja jó kis képzavarnak tűnik. :-)

Előzmény: GPS (306685)
advocatusdiaboli Creative Commons License 3 órája -1 0 306686

Kipróbáltam... Nem csak hogy hallottam, de a "zsigereimben éreztem" azt a kéthengeres motorkerékpár-motort, ez nem egy 40 ezer eurós, hanem egy 9 ezres autó nívója volt...

 

Azt már csak úgy hozzáfűzném, hogy bár értem a magyarázatot, de ebben a formában még csak értelme sincs - a REX-el együtt lett fele akkora a hatótáv, mint egy akármilyen benzines kocsié - legalább tettek volna bele valahová az autóba 30-35 liternyi tartályt, hogy valós hatótávja legyen REX-el... Komolyan gyanítom (főleg a Rex-re való tényleg rengeteg garanciális reklamáció, meghibásodástömeg okán...), hogy az olcsóságra hegyezett Made in Taiwan bringamotor fizikálisan nem bírna 3-4 órás folyamatos üzemet sem, így nem szabad annyi üzemanyagot csomagolni mellé, hogy mehessen ennyit...

Most cáfolj nyugodtan, nincs munícióm vitázni, de abban az egyben biztos vagyok, hogy az i3 + REX ebben a formában nem vehető komolyan.

Előzmény: shadowbull (306652)
GPS Creative Commons License 4 órája 0 0 306685

 

 Ha van piloted mód akkor ha kikapcsolom akkor lesz nonpiloted mód?

 

Simán. Mi van ebben rendkívüli?

 

Sok nyelvben a "pilot" szógyök sokkal inkább valaminek az asszisztálását (segédletét) jelenti - mintsem magát az irányítást.

 

- Pl. románban-franciában pilot-álásnak nevezik, amikor a béna sofőrnek az asszony mutogat hátulról kézzel-lábbal - hogy a fakezű-falábú férje ki tudjon tolatni a garázsból.

 

- De pilot-nak nevezik azt a segédüzemet is, amelyiken egy gyártási folyamatot tesztelik le kicsiben, mielőtt megépítenék a gyárat (főleg vegyiparban)

 

- Pilot-nak hívják azt a segéd-filmtekercset, amit egy kiválogatott teszt-közönségnek mutatnak be még a teljes film elkészülte előtt - hogy extrapolálva teszteljék a majdani közönség majdani reakcióit (pl. a pilotról döntik el, hogy megmurdeljen a főhős a végén... vagy hagyják-e élni).

 

Szóval teljesen helyes, ha a pilot alatt nem valaminek a vezetését-vezérlését értjük - hanem annak a segítségét-asszisztálását.

Előzmény: szilvatövis (306677)
_Berci Creative Commons License 5 órája 0 0 306684

Igy pl. le lehetne vinni a folyekony fosszilis fogyasztas (legyen ~200 000 km elete soran), ~20 000 literröl (10 liter/100km), mondjuk 4000 literre (2 liter/100km). Ami azt jeleni, hogy 16000 liter benzint/dieselt nem egetne el ... plussz a tovabbi elönyök a kevesebb szervizböl, ...

Ami ismet csak azt jelentene, hogy egy (reszben) uj technologiaval jelentös mennyisegü CO2-t sporolunk, valamint a technologiaval helyettesitünk jo sok hordo olajat ...

Előzmény: _Berci (306683)
_Berci Creative Commons License 5 órája 0 0 306683

 

Ennyi pénzért csöndes, kényelmes, tágas és dinamikus autót vár el a vásárlók többsége, nem egy technológiailag ugyan roppant fejlett, de amúgy nyomoronc járműpótlékot...

 

Ez szerintem nagyon nem stimmel. Pl. egy 1 literes, haromhengeres  Ford Ecoboost motorral keszitett (van 100, 125, 140 LE-s valtozata) motor/generator (amelynek NINCS semmilyen mechanikai kötödöttsege az alvazzal ... a feltamaszto gumibakokon kivül) nagyobb auto (legyen pl. egy F-150, amely atlagban ~10 litert fogyaszt egy 2 literes Ecoboost motorral, vagyis kb. ~40-50 LE, ... az 30-35 KW) se igenyel többet. Ha gyorsitassz (max. nehany mp), akkor a tovabbi 60-80 KW-ot az akkubol veszi ... Nyilvan meg lehet csinalni, a kerdes az, hogy az autogyarak hajlandoak-e erre?

Majd, ha egy Tesla jellegü ceg raall ... akkor lenne ezen a területen is a fejekböl törtenö tanacstalan nezegetes kifele.

 

A dinamikat elvegzi a teljesitmenyelektronika/e-motor/akku, ... a hosszutavu araszolasra pedig eleg a max. ~30 KW (az ~40-45 LE, ami azt jelenti, hogy az Ecoboost motor nem több, mint ~30%-os terhelesen megy ... talan ~3000-es fordulatszamon) es csak akkor kell beinditani, ha szükseg van ra (pl. kell meg ~200 km-t menni, de csak ~100 km-re van akkutöltes, ... akkor hozza kell kapcsolni az ICE motor/generatort motort, mondjuk ~15%-os nevleges teljesitmennyel, ami ~10-15 KW, vagyis az energia fele jöhet az akkubol, a masik fele a motor/generatorbol).

 

Minden nagyobb autoba belefer a kisebb motor ... igaz nem nez ki tul robusztusan, de a celra böven eleg.

 

Pl. teherautok területen a Wrightspeed probalkozik ilyesmivel ... ahol a hagyomanyos ICE motort egy microturbina helyettesiti.

 

Itt lehet kicsit nezegetni ...

 

https://www.wrightspeed.com/the-route-powertrain

 

 

Előzmény: advocatusdiaboli (306647)
Auralianus Creative Commons License 5 órája 0 0 306682

izé... miért? a gyártó adta át a "kormányt" az automata rendszernek, vagy a tulajdonos?

 

Nem a "gyártó" felel, hanem az üzemben tartó...  az más kérdés, hogy a tulajdonos perre mehet a gyártóval, ami adott esetben
"földre kényszerítheti" az összes gépet... de a felelősség elsősorban a tulajdonosé/üzemberntartóé. Amíg a dolog nem tisztázódik,

bizony ő az, akit a forgalomból ki kell vonni...

 

 

... ha jól tudom - autopilot-tól függetlenül - is ez az eljárásrend...

 

... egy ráfutásos balesetnél sem úgy indítanak, hogy akkor most rögtön, de azonnal minden Honda álljon meg ott ahol van, mert

lehet szar a fékrendszerük...

 

... nemde?

Előzmény: bz248 (306680)
szilvatövis Creative Commons License 5 órája 0 0 306681

Ebben egyetértek, én is ezt mondtam.

Előzmény: shadowbull (306678)
bz248 Creative Commons License 5 órája 0 0 306680

Hat ugye van ilyen szankcio es halalos balesetnel siman bekovetkezhet (utana persze a termeszetes szemely megkapja a jogot, hogy mindezt ujra megszerezze).

 

Szoval ilyenkor jonne az a szankcio, hogy amig ki nem vizsgaljak az esetet es a gyarto be nem mutatja a hibajavitast addig az osszes Robotfütö-t a foldre kenyszeritik. ;)

Előzmény: Auralianus (306670)
Auralianus Creative Commons License 6 órája 0 0 306679

szerintem meg tökéletesen jól összefoglaltad a lényeget itt :)

Előzmény: shadowbull (306678)
shadowbull Creative Commons License 6 órája 0 0 306678

ugyan nem vagyok egy angol nyelv szakerto, de szerintem teljesen masra asszocial az ember az autopilot-ot hallvan, mint a polited mode-ot.

 

Denem ez a lenyeg, hanem a rendszer felepitese es filozofiaja.

Előzmény: szilvatövis (306677)
szilvatövis Creative Commons License 6 órája 0 0 306677

Meglehet.

De nyelvtanilag ugyan mitől lesz az egyik gyilkológép, a másik hasznos vezetői segédlet?

Attól, hogy piloted mode-nak nevezik el autopilot helyett?

Egyáltalán mit jelent ez? Ha van piloted mód akkor ha kikapcsolom akkor lesz nonpiloted mód? Az milyen, amikor egy autó pilóta nélkül megy? A sofőr nem pilóta?

 

Azt hiszem a piloted mode elnevezés ékes példája, hogy van egy húsbavágó valós probléma amire valós megoldás helyett ilyen fiskális baromságokkal reagálnak.

Nem tudom elfogadni, ha a vita nem a lényegről szól, hanem a körítésről...

Előzmény: shadowbull (306675)
Auralianus Creative Commons License 6 órája -1 0 306676

oké... ez most megért egy + :)

Előzmény: shadowbull (306674)
shadowbull Creative Commons License 6 órája -1 0 306675

"Semmiféle vezetői segédletet nem szabadna megengedni, ami beavatkozik a vezetésbe,"

 

Hulyeseg.

Előzmény: szilvatövis (306673)
shadowbull Creative Commons License 6 órája 0 1 306674

van akinek szabad, van akinek nem, szituaciotol fugg :)

Előzmény: Auralianus (306668)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!