A fordítóprogramokat egyfelől kár idekeverni, másrészt nagyon pofára fogsz még te is esni ezeket illetően - 10-15 éven belül állítom, hogy legalábbis pl: angol-német-spanyol-francia, alkalmasint kínai-hindi-japán relációban készen lesznek azok a fordítóprogramok, amelyeket rátöltesz a mobilodra, betolod a fülhallgatódat, a másik fél is ezt megteszi, és úgy fogtok tudni egymással társalogni (vagy telefonálni), mint ha egy teljesen normális, átlagos tolmács közvetítene közöttetek. Valós időben, átlagos témák esetében nem több hibával, mint egy emberi tolmáccsal.
A közlekedés viszont ennél sokkal jobban algoritmizálhatóbb történet. Persze elég reménytelen erről a témáról olyan emberekkel vitázni, akik valahol szilárdan meg vannak róla győződve, hogy a számtógép kizárólag szigorúan "előre huzalozott" működésű valami lehet csak, és képtelen bármiféle választ adni olyan kérdésekre - amit nem tápláltak be előre... Ehhez képest már most van olyan "Turing-gép", amellyel társalogva egy adott témakörben megmaradva nem tudod eldönteni, ember áll-e a túloldalon, vagy sem...
Ti valójában azt tagadjátok, hogy a mesterséges intelligencia egyáltalán lehetséges dolog lenne, vagy ha igen, valódi intelligenciának lenne tekinthető. Voltaképpen merő ludditizmus az egész, amit előadtok. Ti konkrétan NEM AKARJÁTOK, hogy legyen ilyen (féltek tőle, nem értitek, féltitek a munkátokat, mittoménnemisérdekel), és ebből kiindulva próbáljátok megmagyarázni, hogy ez nem is lehetséges... Dehogynem.
Ne aggódj, nem is várja senki tőled a megoldást. Majd megoldjuk mi, meg sok más olyan ember, aki nem azzal tölti az idejét, hogy a haladás-fejlődés ellen küzd.
(-:
Pedig az te vagy, a haladást pont úgy nem veszed észre mint aki nem hitte, hogy a fedőt emelgető gőz majd nyugdíjba küldi a lovakat
Tömeges igény szerintem se lenne rá most. Azt mantrázom ezeknek, hogy mire addig jut a technika, hogy tényleg egy okosteló szintje akkor sok egyéb dolog is automatizálódik és nem is lesz közlekedés. szállítás se annyi hiszen minden faluban lehet robot cipész is aki méretre legyártja pár óra alatt és millió fazonból választhat a vevő.
Abban vagyok egyet nem értésben sokakkal, hogy szerintük ez kiugorhat a sorból, pl még emberek rakosgatják parkolókra a mikulás csomagot, de az autók észrevehető részének már nincs volánja. Minden mást, az autó vezetésénél sokkal egyszerűbb, fárasztóbb dolgokat meg fog ez előzni az elterjedésben. Ennek a vitának az a gyökere, hogy azt mondják ez kell sok, ebből kell gyártani sokat ezért ezt lehet megoldani mert milliárd ember igényli, hogy karba tett kézzel ülhessen egyedül egy autóban.
"Nyilván ez csak ezekre a fejletlen, kezdetben sima téglatest, mostanában "hegyes bot" alakú repülőgépekre igaz.
Ám lehetne olyan gépeket is építeni, amik nem ilyen elven működnek (lásd "repülő csészealjak")."
Rajta, építs. Térhajtóművel. Majd az Egely biztos segít neked...
A többi a vinnyogás, hogy mit miért nem lehet megcsinálni... Ne aggódj, nem is várja senki tőled a megoldást. Majd megoldjuk mi, meg sok más olyan ember, aki nem azzal tölti az idejét, hogy a haladás-fejlődés ellen küzd.
És egészen biztos vagyok benne, ahogy a fordítóprogramok esetében, úgy itt sem lesz 100%-os biztonsággal/minőségben dolgozó gép/szoftver, mert ilyet nem lehet kitalálni.
Nagyon jó példát hoztál.
A fordítás ezerszer könnyebb szintű feladat, mint az automatikus közlekedés.
A gépi fordításnak minden feltétele adott, ám a technika számára az ember mégis utolérhetetlen ezen a területen.
Pedig milyen szép lenne a világ, ha megszűnnének az emberi tévedésből származó fordítási hibák.
Aztán belefog önmaga kiiktatását eredményező technológia kidolgozásába.
Valami nem stimmel az értékrendjével ott az alapok körül.
Természetesen amíg olyan látens hurráoptimisták kezében van ez a biznisz, akik úgy gondolkodnak, mint "de nem kell aggódni, mert ez idővel kiforrja magát" _Berci és "az emberi sofőröknél statisztikailag már messze megbízhatóbbak lesznek" advo, addig még sok érdekes anomáliát fog tartogatni ez az önvezetés.
És egészen biztos vagyok benne, ahogy a fordítóprogramok esetében, úgy itt sem lesz 100%-os biztonsággal/minőségben dolgozó gép/szoftver, mert ilyet nem lehet kitalálni.
Az egész AI kérdését nagyon egyszerűen össze lehet foglalni:
emberi intelligencia >>> gépi intelligencia
(ettől még a gépek a monoton, mechanikusan ismétlődő feladatokat sokkal jobban végzik)
Az is lehet, hogy a következő évszázadokban olyan lesz mint a középkorban az arany csinálás? Meg is lesz majd, de csak úgy ahogyan az alkimistáknak is igaza volt mert valóban lehet aranyat csinálni. Úgy lesz majd az az önvezető akármi is, lesz de ma még nem is álmodhatjuk hogyan.
"mégis muszáj itt beidézni a pilótákba alaposan besulykolt bonmotot: "a repülés szabálykönyvét vérrel írták"
Nyilván ez csak ezekre a fejletlen, kezdetben sima téglatest, mostanában "hegyes bot" alakú repülőgépekre igaz.
Ám lehetne olyan gépeket is építeni, amik nem ilyen elven működnek (lásd "repülő csészealjak").
"A hétköznapi közúti közlekedés rákfejéne meg az, hogy a közlekedők aggasztóan nagy hányada valójában a legtöbb szabályt magasról letojva közlekedik"
Az emberek nem tudják meghazudtolni magukat: ahogy az élet más területein is lépten-nyomon megszegik a szabályokat, ha a rendőr, BKV és adóellenőr stb. nem kapja rajta őket, és ahogy a természeti törvényeket is egy átlagos európai/amerikai szinte az ébredéstől az elalvásig elég sok tevékenységével megszegi, így a közlekedés területén is ugyanez érvényes az emberekre.
És egyébként miért is cselekednének másként? Sokukat holmi erkölcsi megfontolások sem tartanak vissza; ám még akiket esetleg ezek megfontolásra késztetnek, ők is sokszor kifigyelik, mások hogyan csalnak és szabálytalankodnak, pénzt és időt nyerve mindezzel...
A tetejébe még a világ egyetlen fejlett országában sincs olyan oktatás, ami minderről és ezek hatásairól valami tantárgy keretében szemléltetést vagy egyáltalán tényeket közölne (a keresztény "etika" tantárgy nem ilyen).
Mégis ki várhatja el mindennek ismeretében, hogy az emberek másként cselekedjenek?!?
Semmi jel nem utal arra, hogy közeli jövőre ilyen kilátás lenne. Szerintem a nagy autógyárak se tervezik még a volán nélküli karosszériákat. Ha 100km en egy pillanatra is át kell venni a vezetést az pontosan a 0 val egyenlő, legalábbis én nem fizetnék érte egy fillért se.
De akkor visszakérdeznék: hogy lehet kiengedni az utakra olyan autókat, amelyeken elromolhat a fék, kiéghetnek a lámpák, menet közben meghibásodhat és balesetet okozhat a futómű, a váltó, a motor, stb..?..
Kényszerből. De az önvezető nem kényszer mert mindenképpen legalább 1 ember tartózkodik benne akkor az mindegy ha vezeti is.
A kamionozás az világos, ott gazdasági kérdés, mibe kerül, ha esetleg olcsóbb mint a fülke maga akkor egyértelmű, de ha a sofőr több évi munkabére akkor is jó. De érdekes, mindég személyautón tesztelgetik, olyanról még nem hallottam, hogy egy 20 tonnás kötött bányagép teherautó sofőr nélkül jönne menne, mezőgazdasági traktor van talán de nem teljesen általános az se.
Az nem tetszik ebben kifejtettem már sokszor, hogy nem látom a fokozatosságot, hogy először az egyszerűbb dolgok, szerintem egy szállító vállalatnak már rég nincs menedzsmentje titkárnővel, irodaházzal egyebekkel, csak egy virtualitás a felhőben és szanaszét szervereken mikor a kamionokat még emberek vezetik, fülkével készülnek a gyárban. Aztán majd a virtuális ceo úgy dönt, hogy elkezdi lecserélni a jármű parkot fülke nélküliekre, pillanatok alatt lebeszéli a szintén virtuális bankjával a finanszírozás feltételeit, küldi a megrendelést a robot gyárnak stb...
Addig én nem kísérleteznék vele az úton amíg nincs olyan alkalmazás egy átlagos telóra, hogy eldobok valamit a kamerája előtt mire leesik már mondta vagy írta is, hogy egy radírgumi volt az vagy arra repült egy légy. akkor mondanám, hogy na akkor birtokában vagyok a technológiának ami akár vezethet autót is, aztán majd amikor már a forma 1 -ből is kiszorultak az emberek mert esélytelenek a sokkal gyorsabb gépek mellett, akkor jelennének meg az első "klinikai alkalmazások". ez a nagy ugrás így csak erőlködés.
Szóval szerintem az automata közúti közlekedés már a mesterséges intelligencia területe, nem egy célszerszám lesz az, de az viszont ott kell legyen az élet minden területén, utoljára pont az autók volánjánál.
statisztikailag már messze megbízhatóbbak lesznek (sőt, igazándiból ezt a szintet már most is hozzák !!)
Statisztikailag egy cikk szerint átlagosan 1.27km -enként kell embernek néhány pillanatra beavatkozni. Eddig oké, olyan is lehet ami 10km ...vagy még ritkábban kell kisegíteni, a probléma az amikor egyáltalán nincs se fék se gáz se kormány beépítve se. Amire én gondolok, ha valami meg nem állítja ezt az egész társadalmi berendezkedést úgy mindenestül (pl egy nagy világjárvány amiről a WHO nagyon nyafog mostanában, de csak a migránsokkal foglalkozik mindenki ...háború, olaj krízis stb.. kisbolygó becsapódás? ... ) akkor olyasmik mint a paraszt szekerek csak elektromos erőforrással, tehát olyan 50-100km körzetben mozognak max 70-80km/h sebességgel de inkább lassabban és olyan önvezető szinten mint egy jó ló, tehát egy ismert útvonalon el is lehet bóbiskolni a vezetőnek. Ilyesmire gondolok, hogy ilyet majd láthatok élőben netán használok is.
az amerikai hadsereget arra alakították ki, hogy eleve esélytelen ellenfelet minimális veszteséggel, de bele értve az ellenséget is kíméli azt is, rutin feladataban számoljon fel.
Hm. Nemrég olvastam, hogy Szaharov akadémikus, a hidrogénbomba atyja, a nagy emberjogi harcos, fiatal korában, amikor még sztálinista volt, terveket dolgozott ki, hogyan lehet víz alatti robbantásokkal olyan cunamikat gerjeszteni, amik elmossák a tengerparti amerikai városokat... Az óceán két felől nemcsak védelem, hanem veszélyforrás is lehet?
Igen, mint a gyógyszerek klinikai kísérletezése. Ami nélkül nem lenne SEMMIFÉLE gyógyszer.
Nem értem a kérdéseket, komolyan nem. Most tulajdonképpen oda akartok kilyukadni, hogy az önvezető rendszereket nem szabad az útra kiengedni, míg nem bizonyosodik be róluk, hogy abszolút tökéletesek, 100%-ig megbízhatók és bolondbiztosak? E hogy lehet erről megbizonyosodni úgy, ha nem engedjük őket az utakra...?...
De akkor visszakérdeznék: hogy lehet kiengedni az utakra olyan autókat, amelyeken elromolhat a fék, kiéghetnek a lámpák, menet közben meghibásodhat és balesetet okozhat a futómű, a váltó, a motor, stb..?..
Tessék szépen tökéletesen megbízható, soha, semmilyen körülmények között el nem romló, meg nem hibásodó autót gyártani - és addig betiltani a közlekedést...
Az teljesen evidens, hogy nyilvánvaló gyerekbetegségekkel küzdő, elemi hibákat vétő rendszereket nem szabadíthatunk magunkra. De kb: 3-5 éven belül el fogják érni ezek a rendszerek a kiforrottságnak azt a szintjét, hogy az emberi sofőröknél statisztikailag már messze megbízhatóbbak lesznek (sőt, igazándiból ezt a szintet már most is hozzák !!), ergo a balesetek számát már így is jelentősen csökkenteni fogják. Igen, ettől még lesznek ilyenek, a tapasztalatok alapján még biztonságosabbakká fogják őket tenni, végül eljutunk arra a pontra, hogy statisztikai értelemben a közlekedés már annyira biztonságosnak lesz tekinthető, hogy pl: a felelősség- és casco-biztosítások meg is fognak szűnni, nem lesz rájuk szükség, a maradék nagyon kis számú esetet el lehet intézni valami központi általános biztosítási alapból.
Ezt a felvetést nem egészen értem - amúgy olyan nagyon nincs még "alapvető tudomány", erősen kialakulófélben van még ez a szektor. Mindegyik jelentősebb gyártó eleve a maga rendszereit csiszolgatja, együttműködés egymás között nem sok van (ez is baj) - ez még amolyan "hőskor".
A cél az, hogy az önvezető rendszer saját hibájából ne okozzon balesetet.
Főleg nem, hogy esetleg millió számra forduljanak inverzbe és céljuk legyen minél több baleset okozása.
A deimler vezérigazgató egy cikkben 5 évre annyit prognosztizált, hogy lesznek teljesen önvezető taxik, de csak meghatározott útvonalon 30km/h sebességgel.
Nézd, a balesetről készült felvételt nézve eléggé egyértelmű, hogy egyfelől extrém helyzet volt, nagyon valószínű, hogy a gyalogos elsődleges felelősségét fogják megállapítani, mert üvöltő szabálytalansággal, minden létező közlekedési szabályra, de még a józan észre is fittyet hányva közlekedett - rossz látási és különösen rossz fényviszonyok mellett. Ettől függetlenül az is teljesen nyilvánvaló, hogy az önvezető rendszer nem volt még kiforrott, és nem működött megfelelően, mert ha minden jól funkcionál, akkor egy ilyen balesetet simán elkerülhetett volna (pont ezért lesznek jobbak az önvezető rendszerek, töredékére fognak csökkenni az ilyen balesetek). Megjegyzem, ez az egy baleset most annyi tanulsággal és olyan sok következménnyel fog járni, hogy idővel meglehet, több tízezer ember élete fog végül az ennek kapcsán elinduló változások miatt megmaradni.
Ugyanakkor tényleg vannak óriási dilemmák - mit csináljon egy önvezető rendszer mondjuk egy macska, kutya esetén? Alkalmazzon-e olyan vészfékezést, ami miatt esetleg a mögötte jövő belecsúszhat a kocsiba? Vagy olyan kikerülő manővert, ami veszélyes is lehet? Nehéz eldönteni.
Nade pont ezert 1elöre megiscsak rarakjak. Ha minden optimalis lenne, akkor esetleg nem kellene. De meg egyelöre egy atmeneti idöszak elejen (inkabb kezdetenel) jarunk. A bedrogozott bolond az ut közepen pocsolya, masik autorol leesett cumo ... realitas ..