Ha valóban így volt és csak pár ezer motor érintett, akkor tényleg csak vihar egy pohár vízben, nincs jelentősége a körülményeknek sem.
Ettől függetlenül érdekes, hogy a szoftver nem vette észre a különbséget az 5-ös és az X5 között, hiszen mint az eredményen látszik még sem annyira azonosak hardveresen a motorok.
Az a helyzet, hogy a visszatérő koncepció tényleg nem új - az oroszok is kísérleteztek vele, és ugyebár valahol pont erről szólt a Shuttle is...
Musk nagy dobása az lenne, hogy ő ezt gazdaságossá tenné (majd elválik egyébként, hogy tényleg az lesz-e) - amihez viszont az irányítástechnika és informatika olyan fejlettségi szintje szükséges, ami csak most vált elérhetővé. Bármilyen meglepő, de azt az adott pontra precízen és "állva" leszálló hordozórakétát, amit úgy tűnik, tényleg össze tudtak hozni - azt nem is olyan régen, akár csak 25-30 évvel ezelőtt egyszerűen nem tudtuk volna megcsinálni, SEMENNYI PÉNZBŐL SEM. Nem állt rendelkezésre az a technológia, az az informatikai háttér, ami ehhez szükséges volt - és szerves fejlődés eredményeképpen ez mára jutott el erre a pontra.
Ettől egyébként én még ezt ténylegesen innovációnak tartom, már csak azért is, mert nincs benne az a nagy piaci cégek minden tevékenységét feltűnően átható "biztonsági játék", ami miatt ez utóbbiak teljesen járatlan utakra, komoly kockázatvállalásokra gyakorlatilag sosem vetemednek.
Amiért egyébként, újra hangsúlyozom: nem ítélem el őket (valószínűleg a helyükben pont ezt tenném én is) - csak ennek az eredménye az, hogy a korszakváltó újdonságokat ezektől hiába várjuk. A megújulós forradalmat sem ezek a nagy konszernek indították el, csak amikor láttak már benne lehetőséget, felszálltak ők is a vonatra.
Nézd, fogadjuk el, hogy egy profi pénzügyérek-közgazdészek által irányított iparvállalat nyereséget akar termelni, és SEMMILYEN más célja SINCS.
Nincs ebben semmi, de semmi kivetnivaló, nap, mint nap a munkába igyekvő emberek 9x%-a kizárólag és csakis azért igyekszik a munkába, hogy pénzt keressen vele, amiből megélhet - ez nem jelenti azt, hogy utálná, amit csinál, de azt igen, hogy ha nem lenne muszáj, hát nem csinálná...
Ne várjuk idealizmust ezektől a cégektől, mert ez tényleg demagógia. Tudomásul kell venni, hogy az ő céljuk és feladatuk nyereségesen eladható használati tárgyakat/termékeket gyártani és slussz. A világot egyik sem akarja megváltani, nem akarja felfedezni Atlantiszt, nem akarja kifejleszteni a hidegfúziót - ettől még persze akar költeni innovációra (mert muszáj is), de csak olyan célokra, amelyek belátható időhorizonton belül gazdaságosan gyártható termékekbe manifesztálhatók - vagy olyan játszadozásokba, amelyek az ő saját lehetőségeikhez mérten nem jelentenek érzékelhető kiadásokat. Ha van némi reklám értéke, akkor megszponzorálják a beteg gyerekeket is, meg a kivert kutyák alapítványát is, de azért ez természetesen nem mehet a jövedelmezőség meg az osztalék rovására - óvatosan egyensúlyoznak azon a határon, ami vélhetően a cégről alkotott kép javításán keresztül még megtérülő kiadásnak minősül...
Valójában a komoly alapkutatások zömét ma is kormányzatok finanszírozzák, és ahogy ebben a topicban is megtárgyaltuk már sokszor - több, mint valószínűnek mondható, hogy atomerőmű, polgári célra használható atomenergia a mai napig nem lenne - ha kizárólag piaci cégeknek és piaci alapon kellett volna azokat megfinanszírozni. Sőt, nagyon sanszos, hogy az űrkutatás is gyerekcipőben járna még - ha a hadseregek nem tolják szó szerint számolatlanul a pénzt a rakétakutatásba, de még az első tranzisztort a Bell Laborban is egy kormány-finanszírozott kutatási projekt keretében állították talpra.
És ma is nagyon sok purparlé van a kutatás-fejlesztés témakör körül, mert bár a piaci cégek, pláne az olyan gigászok, mint az időközben kinőtt Apple, Google, Facebook és hasonlók ugyan felfoghatatlan összegeket költenek fejlesztésre, és elég sokat kutatásra is - de azért ezek valójában mind egy szálig célkötelemmel bíró, kis távolságtartással nézve valójában termékfejlesztésnek tekinthető projektek, amelyek még elvileg sem nagyon kecsegtetnek valódi újdonságok megjelenésével - sokkal inkább a már kitalált technológiák tökéletesre csiszolásával és széles körű elterjesztésével... Az első Apple Iphone-ban sem volt semmi, de a világon semmi olyan újdonság, ami ne lett volna jó ideje ismert, és ne fordult volna már elő más termékekben. Viszont ezek egy olyan magas használhatósági fokú integrációját produkálta, amit tényleg nem tudott senki más akkor felmutatni.
Ezt értettem én amúgy az alatt, amikor reggel a BMW-nek (sb-nek ;-)) ) odaszúrtam, hogy nem látom a forradalmi újdonságokat - mert tényleg nem látom, semmi olyan nincs bennük, ami ilyennek lenne nevezhető.
Az EV vonalon az akku-fejlesztéseken is ez látszik: a cégek (és itt mondhatjuk a Teslát is a Gigafactoryval) nem alapkutatnak, meg nem forradalmi újdonságokat mutatnak fel, hanem a jellemzően állami pénzből dolgozó egyetemi-akadémiai kutatóintézetekben felköhögött ötletekből merítgetve próbálják a más ismert, valamennyire kiforrottnak is mondható technológiákat lényegesen tovább finomítani, gyártásukat gazdaságossá tenni - ez nagyon fontos és nagyon sokszor fantasztikus tudást, szellemi teljesítményt igényel - de a potenciális termék elméleti fizikai korlátai előre tudhatók. Az egész iparágat esetleg tényleg forradalmasító, teljesen más elveken/alapokon álló ötletek - azok nem a gyárak fejlesztési osztályairól fognak jönni (legalábbis eddig még egy sem jött onnan - egyetlen egy iparágban sem), hanem valami kutatóintézetből, vagy valami outsider fantaszta zseni keze alól fog kikerülni.
Muskot ezért is tartom rendhagyó, különleges figurának ezen a területen - ő azért talán nem mondható valódi kutatónak, ám a fantaszta jelző már ül rá - viszont egyértelműen nem az a konvenciók és szigorú nyereség/eredmény-elvárások által kötött iparági "helóta", ami a többiekről elmondható, kilóg a sorból, nyíltan felvállalja azt, hogy a távlati céljai fontosabbak, mint a prompt nyereség - és azért igazi kutatókat-tudósokat is képes volt maga mellé állítani, a SpaceX eredményei is ennek köszönhetők.
Valmi szerencsés okbol mindeg születtek és születnek zseniális huzoemberek a világon, kultura teknika, tudomány, a utolso százévbe meg a inovácio, ami mamár olyan fokon jár, hogy ez csoda (nem a babonával öszekeverni.)
persze nem csoda, de valakiknek mégis megkellet valosittani ez a inovácio szerintem.
kigondolta volna akkoriba, hogy valah létezhet jobb mobiltelefon mind a Nokia vagy más , de megtörtént, a GPS navigátor stb stb
Én azért mondtam, hogy várjuk meg az ítéletet... mert Shadow a BMW hivatalos verzióját ismétli... a müncheni államügyészség pedig konkrétan nyomoz... ...erről adtak is ki nyilatkozatot (lásd cikk) ... szerintük ugyanis - ezek szerint - VAN esélye, hogy mégsem pont így történt...
Ne túlozz, a plágium az tényleg illik Ellon Musk összes dolgaira. De szerintem sincs semmi elítélni való rajta, megcsinálja amit meg lehet csinálni a már rendelkezésre álló modulokból technikákból. A tőkét kapitalista szabályok szerint gyűjti hozzá, ha szocializmus lenne akkor is megtenné csak más játék szabályokkal. És?
"Kérdés ki és milyen célból fejlesztette ki azt a szoftverváltozatot, ami úgy nézett ki mint ha szériaautóba való lenne, ám nem az volt."
Elmondom meg 1x mi tortent:
Van az 50d nevu 3 literes, 3 turbos dizelmotor (N57D30S1). Ez egy retegmotor, kis darabszamban keszul. 4 kulonfele autotipusba raktak:
X5 M50d
X6 M50d
M550d
750d
Ezeknek az autoknak nem egyforma a szoftvere, sem a hardvere teljesen. A gyarbol mindegyik a sajat tipusara irt szoftverrel jott ki, amik teljesen rendben voltak.
A rendszeres szoftveres hibajavitas soran viszont emberi hiba miatt a rendszerben az X5/X6-ra irt update kerult az 5os/7es-nek irt szoftver helyere, igy az autok frissiteskor rossz szoftvervaltozatot kaptak.
Nem mindegyik 550d/750d erintett, csak azok amelyek a kritikus idoszakban megkaptak a szoftverfrissitest. A "javitas" annyi hogy felirjak ra a sajat szoftveruket es kesz.
Musk bumeráng-rakettáiról is azt mondták, hogy "Nincs abban kérem semmi rendkívüli - hisz egyetlen olyan elemet sem tartalmaz, amit az űr-technológia ne ismerne, vagy használna is".
Gondoltam is magamban, hogy:
- akkor Tolsztoi is egy jó nagy kókler volt - hisz az is csupa ismert betűből írta meg a könyveit, egy betűje sem volt eredeti találmány
- Beethovenről már nem is beszélve, mert az aztán tényleg nem talált fel egy kurva új hangjegyet sem - amit mások ne ismertek volna előtte.
Kb. így van ez a Teslával is, meg a hazatérő rakettákkal is: bárki megcsinál(hatta) volna.
Neked is csak azt tudom mondani, hogy járj egy kicsit utána, és hamar rá fogsz jönni, hogy semmi olyat nem láttál azon a bemutatón, ami tényleg ott lett "nulláról" kitalálva, ellenben olyasmiket, ami már meglévő-működő dolgok gazdaságosan gyárthatóvá és/vagy napi szinten használhatóvá faragásáról szólt - annál inkább.
Egyébként nem vitatom, hogy ez is nagy dolog, ahogy azt sem, hogy rendkívüli tudást, szakértelmet igényel sokszor ez is. De fogalmazzunk úgy, hogy ezek nem "alapkutatások", sokkal inkább alkalmazott tudományos-technológiai fejlesztések. Például a bömbi nyűglődte ki a szériában legalábbis elviselhető költséggel gyártható szénszálas vázak-kasztnik gyártástechnológiáját, de szénszálas vázak-kasztnik ettől még kb: 30 éve használatban vannak/voltak... Azt úgy csöndben hozzátenném, hogy amit eddig láttunk, az alapján erős a gyanúm, hogy lassan-lassan ki fognak araszolni ebből, nem tűnik beváltnak. Minden összevetve többe van a leves, mint a hús.
Itt most valószínűleg azért nem fogunk sosem egyetérteni, mert valódi innováció alatt nem ugyanazt értjük.. ;-)))
Nekem valódi innováció mondjuk a tranzisztor vagy az integrált áramkor kifejlesztése, de valódi innováció az is, ha valaki elektronikusan szabályozott befecskendező-rendszerrel áll elő a karburátor helyett, valódi innováció a blokkolásgátló, de valódi innováció volt a katalizátor vagy a szervófék-szervókormány is, és még sorolhatnánk. Valódi innováció volt - bár a gyakorlat próbáján bizony elvérzett - a Wankel motor is.
Nomármost ezek egyike sem kötődik a nevezettekhez... Sőt, igazándiból ezek egyike sem kötődik egyetlen egy nagy autógyárhoz sem, maximum mindig rá lehet mutatni, melyik volt az első, amelyik alkalmazta a máshol kitalált és már többé-kevésbé használhatóvá csiszolt ötleteket...
De most elkezdhetnék finoman élcelődni azon, hogy a francia autógyártás elsőkerék-hajtású és elektronikus befecskendező-rendszerrel szériában gyártottak autót akkor, amikor a német autógyártásban a hátsókerék és karburátor volt az egyeduralkodó. Itt szúrnám közbe, hogy még az sem igaz, hogy a világ első dízel személykocsiját a Mercedes gyártotta, nem a 260D volt az első - a Citroen 7U (ráadásul elsőkerék-hajtással !!) akkor már négy éve piacon volt...
Kérdés ki és milyen célból fejlesztette ki azt a szoftverváltozatot, ami úgy nézett ki mint ha szériaautóba való lenne, ám nem az volt.
Ha ismert az eredete és a legális felhasználási területe akkor valóban hihető a tévesztés, nem feltételezhető a szándékosság akkor sem, az a típus javarészt a azért a legális szoftverrel fut.
SZVSZ mindenképp mulasztás történt, hogy nem "jelölték" meg egyértelműen.
Nem tudom szokás-e például hardverelemeknél a szériagyártmányba és a kizárólag belső használatra szánt darabokat megkülönböztethetetlenül ugyanolyanra gyártani.
... ha születik az ügyben bírói ítélet, akkor azt gondolom újabb szög kerül a fosszilis energiahordozókra alapozott "olcsó" energiatermelés + közlekedés koporsójába
Értem hol vagytok eltévedve, nem ott gondolkodtok a világ azon részén ahol a gazdasági események történnek, hanem ebben az arányaiban jelentőségében egyre zsugorodó "nyugatban". Az elképzelhető, hogy 30-40 év múlva itt kormánykerék volán nélkül halkan zümmögő járművekkel viszik rozzant nyuggerek a fodrászhoz ledekkel kivilágított pincsikutyájukat, de az nem nagyon fog már senkit érdekelni.
Az opell is, ott is volt ilyen bejelentés, hogy közeli jövőben csak elektromos autót fognak gyártani. okés, jó ez, de kellenek majd hozzá más események is.