További adalékok a dunaújvárosi vonalkorrekcióhoz:
Amikor az 1950-es évek elején végrehajtották a vonalkorrekciót, a nagyvenyimi növényolajgyár vasút nélkül maradt. Azaz csak maradt volna, mert akkor még fontosnak tartották az üzemek vasúti kapcsolatának fenntartását.
A kor szellemének megfelelően gazdasági vasúttal kívánták biztosítani a gyár vasúti kapcsolatát. Az 1960. évi GV árudíjszabási kilométermutatóban szerepel egy "Sztálinváros Külső - Nagyvenyim Olajgyár" megnevezésű 8 km hosszú kisvasúti (760 mm) vonal. Térképet is találtam a vonalról (ha megtalálom, lefotózom és beteszem ide), mely egyértelműen azt mutatja, hogy a régi nagyvasútnak a helyére építették a kisvasutat. Még azt is el tudom képzelni, hogy semmi mást nem tettek, mint a 23,6 kg-os sínekkel rendelkező egykori HÉV-vonalat átszegelték 760 mm nyomtávolságúra.
Mai ésszel természetesen sokkal ésszerűbb lett volna meghagyni a régi vonal tárgyi szakaszát iparvágányként, még akkor is, ha átmenetileg nem volt pénz nagyobb sínűre felújítani. Dehát az ötvenes évek elején a Gazdasági Vasút a korszellem, a közgondolkodás része volt, egy szocialista létesítmény, és emellett döntöttek.
A kisvasút megszüntetésének időpontját nem tudom. Valószínűleg a MÁV zárta be az 1960-as évek közepén sok-sok GV vonallal együtt. (kisebb esélye van annak - bár nem kizárt - hogy a növényolajgyár átvette a kisvasutat a MÁV-tól, és a 70-es években a tehergépkocsis szállítás állami erőltetésének áldozata lett.)
Zirci Apátság Nagyvenyimi Mezőgazdasági Keményítő és Olajgyár iratai (1941-1946) a Fejér Megyei Levéltárban:
Visszakanyarodva Duna felé, az egykori pentelei őrház (száma hirtelen nem jut eszembe, talán a 7-es).
Szépen felújított az épület.
A pentelei felvételi épület. Háttérben épp kivehető a nyomvonal helyét jelző, mai napig álló távíródrót.
Kutatóutam itt véget ért.
Próbáltam még Mezőfalva felől egy, feltehetően a régi nyomvonal helyén álló földesutat bejárni (a mai nagybevágás mellett), azonban olyan mély tankcsapdák voltak ott tele jeges vízzel, sárral, amiket nem akartam megkockáztatni.
A korrekció 1953-54-ben történt, a felvételi épület pedig, amit láttál, az egykori Dunapentele állomásé volt. Mellette a mai napig láthatók a nyomvonallal együtt futó távírópóznák.
Ha van egy kis türelmed, tavaly ilyenkor egy részét beautóztam a szakasznak, készültek képek is, csak a mai napig lusta voltam őket átméretezni.
Megjegyzem, Nagyvenyim határában találkoztam egy igen idős nénivel, aki a venyimi egykori megálló-rakodóhely egyik őrházában (vagy pont a felv. ép.-ben?) lakott, és tisztán emlékezett még a régi vasútra. A pálya nyomai Nagyvenyim északi szélén egyértelműen felfedezhetők. Említett még néhány másik, álló őrházat is.
Na mindjárt közlöm a fotókat, bár épp akkor bődületes köd és hideg volt.
Dunaújváros-külsőnél vasúti épületeket véltünk felfedezni a vasúttól kicsit odébb. Volt egy őrház, és ettől Adony felé 500 méterre egy harmadosztályú hév felvételi épület, kicsit átalakítva. Kérdésem, hogy ez melyik állomás volt, illetve mikor történt a nyomvonalkorrekció?
Ha átutaztál akkor valóban a véméndi elkerülőn mentél és a véméndi bejárati jelzőt láthattad. Feked mh-nél a domboldalban egy szállítóút szakítja meg a pályát, viszont most elbizonytalanodtam, hogy ott is van-e elárvult jelző, vagy csak összemosom a két helyszínt... Ha mégiscsak jól emlékszem, és ott is van, akkor az egy fedezőjelző lehetett.
Jó kérdés. Csak átutazóban voltam arra, nincs helyismeretem. Azt hiszem Véménd bejárati jelzője lehetett az út melletti jelző, és a vágány is ott van megszakítva. Az könnyen meglehet hogy van máshol is ilyen vágánymegszakítás.
Nem a Véménd-palotabozsoki elkerülőre gondolsz, ami szintén metszi a 64-est...? Én arról beszéltem, ami közvetlen Feked mh. mellett volt. Abból épült volna elkerülő?...
Én asszem valamikor tavasszal jártam arra, akkor Fekednél egy, az M6 építéséhez használt szállítóút elvágta a pályát pár méteren, de előtte-utána megvolt még a vágány (sőt egy alakjelző is). Abban már nem vagyok biztos, de mintha az állomásépületet lakták volna...
Mennyire van szar állapotban a pálya? Pécsváradig megvan asszem rendesen, utána pár méteren loptak bele úgy hallottam, meg benőtte a gaz (habár én nyáron eltévedtem valahol feked környékén és ki akartam kavarni az autópályára, ahol útközben kereszteznem kellett volna térkép szerint a vonalat de nem láttam se sint se töltést)