Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18067

További adalékok a dunaújvárosi vonalkorrekcióhoz:

Amikor az 1950-es évek elején végrehajtották a vonalkorrekciót, a nagyvenyimi növényolajgyár vasút nélkül maradt. Azaz csak maradt volna, mert akkor még fontosnak tartották az üzemek vasúti kapcsolatának fenntartását.

A kor szellemének megfelelően gazdasági vasúttal kívánták biztosítani a gyár vasúti kapcsolatát. Az 1960. évi GV árudíjszabási kilométermutatóban szerepel egy "Sztálinváros Külső - Nagyvenyim Olajgyár" megnevezésű 8 km hosszú kisvasúti (760 mm) vonal. Térképet is találtam a vonalról (ha megtalálom, lefotózom és beteszem ide), mely egyértelműen azt mutatja, hogy a régi nagyvasútnak a helyére építették a kisvasutat. Még azt is el tudom képzelni, hogy semmi mást nem tettek, mint a 23,6 kg-os sínekkel rendelkező egykori HÉV-vonalat átszegelték 760 mm nyomtávolságúra.

 

Mai ésszel természetesen sokkal ésszerűbb lett volna meghagyni a régi vonal tárgyi szakaszát iparvágányként, még akkor is, ha átmenetileg nem volt pénz nagyobb sínűre felújítani. Dehát az ötvenes évek elején a Gazdasági Vasút a korszellem, a közgondolkodás része volt, egy szocialista létesítmény, és emellett döntöttek.

 

A kisvasút megszüntetésének időpontját nem tudom. Valószínűleg a MÁV zárta be az 1960-as évek közepén sok-sok GV vonallal együtt. (kisebb esélye van annak - bár nem kizárt - hogy a növényolajgyár átvette a kisvasutat a MÁV-tól, és a 70-es években a tehergépkocsis szállítás állami erőltetésének áldozata lett.)

 

Zirci Apátság Nagyvenyimi Mezőgazdasági Keményítő és Olajgyár iratai (1941-1946) a Fejér Megyei Levéltárban:

 

http://fejer.archivportal.hu/id-396-ipari_uzemek_es_vallalatok.html

Előzmény: GA0425 (18061)
GA0425 Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18066

Köszönöm a képeket, minden be lett azonosítva :-)

Előzmény: Railroadman (18065)
Railroadman Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18065

Kezd "elvesződni" a fonal.

 

Vajon ez egy emelkedő volt egykor?

 

Eltűnt a nyom.

 

Visszakanyarodva Duna felé, az egykori pentelei őrház (száma hirtelen nem jut eszembe, talán a 7-es).

 

Szépen felújított az épület.

 

A pentelei felvételi épület. Háttérben épp kivehető a nyomvonal helyét jelző, mai napig álló távíródrót.

 

Kutatóutam itt véget ért.

 

Próbáltam még Mezőfalva felől egy, feltehetően a régi nyomvonal helyén álló földesutat bejárni (a mai nagybevágás mellett), azonban olyan mély tankcsapdák voltak ott tele jeges vízzel, sárral, amiket nem akartam megkockáztatni.

Majd máskor, talán épp idén.

Railroadman Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18064

Ilyen vacak idő volt tavaly ilyenkor.

 

A venyimi egykori felv. ép.? vagy őrház.

 

Kelet (Dunapentele felé) nézünk vélhetően az egykori vágányok helyén.

 

Rázoomolva.

 

Elindultunk a régi nyomvonalon, ahol ma kis összekötő úttest van. Elég vasutas a bevágás szelvény.

 

Már nem tiszta, de Google Earth alapján ez lehet a nyomvonal folytatása.

 

Folyt. köv.

 

GA0425 Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18063

Köszönöm!

Előzmény: Railroadman (18062)
Railroadman Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18062

Szia.

 

A korrekció 1953-54-ben történt, a felvételi épület pedig, amit láttál, az egykori Dunapentele állomásé volt. Mellette a mai napig láthatók a nyomvonallal együtt futó távírópóznák.

 

Ha van egy kis türelmed, tavaly ilyenkor egy részét beautóztam a szakasznak, készültek képek is, csak a mai napig lusta voltam őket átméretezni.

 

Megjegyzem, Nagyvenyim határában találkoztam egy igen idős nénivel, aki a venyimi egykori megálló-rakodóhely egyik őrházában (vagy pont a felv. ép.-ben?) lakott, és tisztán emlékezett még a régi vasútra. A pálya nyomai Nagyvenyim északi szélén egyértelműen felfedezhetők. Említett még néhány másik, álló őrházat is.

Na mindjárt közlöm a fotókat, bár épp akkor bődületes köd és hideg volt.

Előzmény: GA0425 (18061)
GA0425 Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18061

Üdv!

 

Dunaújváros-külsőnél vasúti épületeket véltünk felfedezni a vasúttól kicsit odébb. Volt egy őrház, és ettől Adony felé 500 méterre egy harmadosztályú hév felvételi épület, kicsit átalakítva. Kérdésem, hogy ez melyik állomás volt, illetve mikor történt a nyomvonalkorrekció?

Pitew Creative Commons License 2011.01.08 0 0 18060

egy kis zene az alább említett magasvasútra rímelve:

Kéri Petya Creative Commons License 2011.01.08 0 0 18059

Zolas Creative Commons License 2011.01.06 0 0 18058

De jó, nem kell keresgélni! Köszi!

 

 

Előzmény: division by zero (18056)
bodrostomi Creative Commons License 2011.01.06 0 0 18057

Kb. 2 éve én is felfedeztem ezt az oldalt, egy gyűjtés során. Kár hogy nálunk nem sok hasonló példát lehet elmondani.

 

Nem pont vasút, de vas:

 

http://www.landschaftspark.de/en/home/index.php

 

Nálunk ennek a lehetőségét is elszalasztották, pedig lett volna a hasznosításra kezdeményezés (http://ipariorokseg.hu/content/view/66/79/lang,hu/).

Előzmény: division by zero (18056)
division by zero Creative Commons License 2011.01.06 0 0 18056
Előzmény: Zolas (18055)
Zolas Creative Commons License 2011.01.06 0 0 18055

Érdemes volt küzdeni, hogy olvasható legyen a link. Esetleg a felújítás előti időkből nincs kép valahol?

Előzmény: division by zero (18054)
division by zero Creative Commons License 2011.01.06 0 0 18054
Előzmény: Sinbiciklis1 (18052)
Sinbiciklis1 Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18053

'Veterán motorok, autók' topik 67695

Előzmény: Sinbiciklis1 (18052)
Sinbiciklis1 Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18052
Előzmény: Sinbiciklis1 (18049)
Papa83 Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18051

Nálam nem megy a link.

Előzmény: Sinbiciklis1 (18048)
Papa83 Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18050

Köszi. Akkor tényleg összemosódhattak az emlékek...

Előzmény: erdőszéli (18047)
Sinbiciklis1 Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18049

http:/365.postr.hu/a-new-yorki-pelda-high-line

Sinbiciklis1 Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18048
erdőszéli Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18047

fekednél nincs jelző.

Előzmény: Papa83 (18046)
Papa83 Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18046

Ha átutaztál akkor valóban a véméndi elkerülőn mentél és a véméndi bejárati jelzőt láthattad. Feked mh-nél a domboldalban egy szállítóút szakítja meg a pályát, viszont most elbizonytalanodtam, hogy ott is van-e elárvult jelző, vagy csak összemosom a két helyszínt... Ha mégiscsak jól emlékszem, és ott is van, akkor az egy fedezőjelző lehetett.

Előzmény: bodrostomi (18045)
bodrostomi Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18045

Jó kérdés. Csak átutazóban voltam arra, nincs helyismeretem. Azt hiszem Véménd bejárati jelzője lehetett az út melletti jelző, és a vágány is ott van megszakítva. Az könnyen meglehet hogy van máshol is ilyen vágánymegszakítás.

 

Előzmény: Papa83 (18043)
atosz66 Creative Commons License 2011.01.05 0 0 18044

Üdvözletem Mindenkinek!

 

Keresek képeket, fotókat és/vagy honlapokat, amelyeken még láthatók a Nyugati Pu. Podmaniczky u. felőli vágányai (18-as, 19-es, stb, + postavágányok, épületek;

valamint a Westend helyén egykoron álló raktárépületek.

 

A segítséget előre is köszönöm!

 

Papa83 Creative Commons License 2011.01.03 0 0 18043

Elkerülőút??

Nem a Véménd-palotabozsoki elkerülőre gondolsz, ami szintén metszi a 64-est...? Én arról beszéltem, ami közvetlen Feked mh. mellett volt. Abból épült volna elkerülő?...

Előzmény: bodrostomi (18042)
bodrostomi Creative Commons License 2011.01.03 0 0 18042

Abból lett egy szép kis elkerülő út, és kb. 15-20m hiány a pályában. Érdekes látvány az út mellett álló bejárati jelző...

De a többi szakaszon sem jobb a helyzet, az árvizes év is megtette a hatását, nem egy helyen alámosta a víz a pályát.

Előzmény: Papa83 (18041)
Papa83 Creative Commons License 2011.01.03 0 0 18041

Én asszem valamikor tavasszal jártam arra, akkor Fekednél egy, az M6 építéséhez használt szállítóút elvágta a pályát pár méteren, de előtte-utána megvolt még a vágány (sőt egy alakjelző is). Abban már nem vagyok biztos, de mintha az állomásépületet lakták volna...

Előzmény: :Snoopy: (18039)
sínbohóc Creative Commons License 2011.01.03 0 0 18040

"Jólértesült" hozzászólásaiddal mindíg betudod aranyozni a naopmat. Máris jobb a kedvem :-)))

Előzmény: :Snoopy: (18039)
:Snoopy: Creative Commons License 2011.01.03 0 0 18039

Mennyire van szar állapotban a pálya?  Pécsváradig megvan asszem rendesen, utána pár méteren loptak bele úgy hallottam, meg benőtte a gaz (habár én nyáron eltévedtem valahol feked környékén és ki akartam kavarni az autópályára, ahol útközben kereszteznem kellett volna térkép szerint a vonalat de nem láttam se sint se töltést)

Vagy lehet hogy nagyon eltévedtem? :(

Előzmény: Komlósfecskés (18022)
LVI Creative Commons License 2010.12.29 0 0 18038

Itt a (17441) és a folytatása. Remek hír. ;-)

Előzmény: Sinbiciklis1 (18035)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!