Korábban már írtam, hogy a Normafa-Harangvölgy sípályát jelenleg viszonylag egyszerűen le lehetne vinni az 58-as végállomásáig. na meg onnan a Normafára kéne menni a libegőnek a fránya János-hegy helyett :-) Vagy csinálni egy másikat. Híd a Tündérhegyi út fölé, aluljáró a Kútvölgyi út alá.
Az majd' 2km pálya! Persze hóágyúzva kb. 80napnyi nyitvatartást lehetne kieszközölni.
Merjünk nagyot gondolni, ha a külföldinél egyszerűbben fedett lenne, klimatizált, akár 200 napig is nyitva lehetne tartani. Viláxámba mehetne, szerintem biztos befutóként. A látogatottsága agglomerációval, szomszédos megyékkel min. 3-4 millió főből kerülne ki.
Na itt jönne jól (és zsúfoltan) az 58-as, mert akkor a völgyből a túlzott igények miatt ki kéne tiltani a parkolást és sí/libegő villamos működne :-)
XII. kerületben van ismerős a Polgármesteri Hivatalban. Próbálkozom, az ingyen van... :-P Természetesen írom majd, ha van valami reakció kompetens helyről.
Hm... Az a 3,5km többnek tűnt, de ha "csak" ennyi, akkor valóban rá kellene szabadítani egy hozzáértő csapatot, hogy terveztesse meg legalább papíron és aztán hátha az EU -t rá lehetne venni (valóban!) egy ilyen project finanszírozására! Csak tudnám, merrefelé kellene terjeszteni az ügyet, ahol "a magot el lehet szórni"...
Turistautak vannak a környéken(gondolom jóval messzebb), de régen a végállomásról indultak, hát ezt az állapotot kellene visszállítani, az étterem közönsége csak a kempingezőkből állna ? Nemhiszem. Ha meg is szünne a kemping, a területen keresztülhaladó turisták és a környéken lakók generálnának akkora forgalmat hogy eltartsa magát. Hiszen a budai hegység turistaútjainak jelentős részére a szurdokból rá lehetne csatlakozni, tehát lenne elég turista. Azt mondom hogy a kempinges azért a pénzért amit a kisajátításért kap, építsen a környéken panziót, vagy újítson fel egy századeleji régit. A kemping már különben sem akkora divat mint a 80' években, egy ilyen szűk helyre mint ez a szurdok nem való, úgy állnak a lakókocsik benn mint a heringek. Az állomásépületen kívül még ott vannak a szintén századaleji lépcsők támfalak, stb, amiknek jó lenne újra funkciót adni, illetve hogy látszódjanak hogy meglegyen a hely hangulata.
Egy étterem? Nagy ötlet. Csak a környéken van három és fél. Kettő a remíznél, egy a Szarvas Gábor úti körtéren egy meg utána az óvoda fölött. Szinte mindig üres ez a kettő. Na ez arra lenne jó a projekt hogy az óvatlan éttermes egy év alatt tönkremenjen és utána egy elhagyott, elátkozott hellyé váljon a gödör. Később kíválóan alkalmas lesz közhasználatra, mint köz háló, illem és hulladéklerakó.
Építészek szoktak lehetetlen agyszüleményeket ilyen "funkcióval" ellátni: hogy akkor legyen ott egy kávézó. Ez a jolly joker :-)
Túristautak most is vezetnek arra, ilyen szempontból tökmindegy van-e kemping vagy nincs.
Szóval annyi hogy csinálok egy szép éttermet, pár utat odavezetek, a nép meg áramlik oda, ez blöff.
A hely akkor ment amikor a szűk környezetében jobbnál jobb éttermek sorakoztak: Fácános, Szarvas, Disznófő, János-hegyi... Nem véletlenül zártak be az elmúlt 25-50 évben :-(
Azt a kort visszahozni nem lehet, nincs értelme. Egy villamost föl-alá futtatgatni jó móka, de pár év alatt elmúlik a varázs. Ide több kéne szerintem és előre tekintve.
"Készülhetnek tanulmányok. Abban biztos vagyok hogy nincs az az igény, az a kereslet ami fönntartaná az egészet."
De van! Ott a vendéglő, elég ha csak a kempinget sajátítja ki az önkori, az étterem maradna, és az már szerintem generál akkora forgalmat hogy lehessen gondolkodni a szurdok közhasznú kihasználásán. A szurok az erdőben végződik, ide lehetne hozni a turista ösvényeket, a turisták fel jönnének idáig, akár gyalog is, ha itt futnak össze a turista utak, és közbe meg betérnek az étterembe is, szóval tuti hely lehetne, egy kis nosztalágiával fűszerezve turistautak kiindulópontjaként.
A villamost meg nosztalgia jelleggel lehetne újjáépíteni úgy hogy az alsó(régi végállomás) és a felső(új végállomás szurdok) között járna, modjuk én a szurdokból kitiltanám az autókat és csak villamossal lehetne feljutni, ez a pályaszakasz rövidségéből adódóan elég sűrű követéssel járna.
Ez gyakorlatilag mexüntetné a 22-es buszt, érzékelhetően lecsökkentené a Budakeszi út egyéb gépjárműforgalmát ami mostanra nagyon durván felerősödött és különösen gázos a meredek kapaszkodó miatt.
Egy ilyen alagút költsége nevetségesen alacsony lenne a most épülő luxusmetró mellett annál nagyobb hasznossággal. Ezáltal értelmes és hasznos lehetne az ötvennyolcas villamos? hév? :-)
Ma délelőtt körbekirándultuk ismét a helyet. Továbbra is teljesen rendben találom jelenlegi funkcióját. Kemping, étterem, jégpálya. Még ezen az álmos szombat délelőtt is forgalmas, zajos volt. A kocsik harmada különösen méretes, nagy zajjal járó terepjáró. Mára ezt a helyet egyéb, befektetéssel arányos elegánsabb célra nem lehet eladni fehér embernek. Cáfolatot várok!
Hát arra soha nem fognak olyan sokan lakni hogy megérje, de ha alagúton átmenne Budakeszire, akkor tehermentesíthetné az embertelenül zsúfolt 22-est :-D
Talán úgy is vissza lehetne építeni a villamost, hogy az a korábbi útvonalától lényegesen hosszabban járna. Pl. az ex.28-as buszt (most nem tudom a jelenlegi számát) is kiváltva ezzel. Tehát a lényeg, hogy forgalmas, lakott terület felé hosszabbodna meg a vonal, kvázi "keresztülrobogna" az elhagyott, kietlen területeken. Nyilván, hogy ez a megoldás lenne a legdrágább, de talán hosszabb távon megérné a dolog, különösen úgy, hogy ezzel 2-3 buszjáratot ki lehetne váltani.
Készülhetnek tanulmányok. Abban biztos vagyok hogy nincs az az igény, az a kereslet ami fönntartaná az egészet.
Szóval ha bárki megépítene egy járművet, pályaszakaszt saját zsebből (maszeknak írtad) soha nem kapná vissz azt az irtózatos összeget, de az üzemeltetés még továbbiakat nyelne el.
Kirándulás, tehát egészséges gyaloglás. Ezzel nem jön össze logikailag a felesleges további egy megállónyi bebuszozás egy szűk völgybe, ahol sokkal jobban megreked a gáz. A zaj is felerősödik. Annyit bőven lehet gyalogolni ahol most végetér a BKV. Csak azért mert van ott egy favázas épület?
Kirándulás: jelentős forgalommá bővült a Zugligeti út felső szakasza. Ez a zaj, por, gáz mind az oldalsó lejtőről, mind a hídról áramlik a völgybe. Ezen út mexüntetésének nincs alternatívája. Ez további ellenérv arra hogy az egy kellemes hely-jé válhat belátható időn belül. 30-40 éve nagyon gyér forgalom volt arra, még a gáz sem volt bevezetve. Akkor csönd volt. Most a legnagyobb és gyakran leghangosabb autóval rendelkező kretének próbálják reflexeiket.
Szerintem az igazi attrakció (szép környezet) csak a két végállomás közt található, vagyis inkább a libegő és az alsó közt. A többi nem olyan különös amit máshol nem találni. Lejjebb már ott a rendelő, az azt kiszolgáló és emiatt fontos parkoló. Esetleg erre a fölső szakaszra valamilyen egyvágányos működő emléket visszaállítani sokkal kevesebből kijöhetne. Pl. egy föl-alá ingázó vilipresszó :-) Ahol további díjazásért segédvezetővé válhatna a delikvens.
Továbbra is állítom hogy rossz irányba megy a libegő. Sokkal hasznosabb lenne ha a Normafa felé venné az irányt. Még megtehetné. Erről is tettem föl korábban képet. Akkor közvetlenebbül lenne összekötve a fogassal, a Normafáról is szép a kilátás ill, meg lehetne valósítani egy kb. 2 km-es hóágyúzható sípályát amire kb. évente 60-80 napon át lenne hatalmas kereslet. Na ekkor a végállomásra mint második libegő indóház, komoly forgalmat lehetne generálni.
Alaxejevics tanulmánya is azt mondja hogy fog menni. El kell takarítani onnan a kempinget mert nem odavaló! Sőt a végállomásépületet is visszacsinálnám eredetire és max egy büfé lenne benne. Ha jól látom a 1079 hsz-odba betett kép szerint elegendő a hely hogy busz meg tudjon fordulni, tehát lehetne a felső végállomásig járatni valamit, ha a turistajelzések oda lesznek víve akkor lesz aki felmenjen odáig, már csak önmagában a szurdok hangulata miatt is. Én a trolit se vetném el középtávon mint környezetkímélő olcsóbb megoldás. Ezt is ugyan úgy meg lehetne csinálni maszekba ahogy a vilit, csak nem kell vágányt építeni, viszont ami pénzt a vágányépítésre költenél az elég lenne a felsővezetékre, a kiépült infrastruktúra, oszlopok kábelek később villamoshoz is használható. Kerületi önkormányzat vagy maszek, ill akár a kettő együtt, kiépítené a felsővezetéket, ehhez adott a bkv villamos infrastruktúrája tehát onnan vinnék fel a 600v-ot. Vennének külföldről használt trolikat amiket felújítanának, vagy buszokat alakítanának át (szegedi példa), a virányostól vagy akár a szépilonától járna a troli, igaz h külön jegy meg bérlet kellene rá, de legalább megépülne, mert a fővárosra lehetne várni az idők végezetéig...
Nem fog menni. A hanyatlás már a harmincas években megkezdődött. Ezt némileg ellensúlyozta a libegő.
De a hetvenes évektől nagy idő telt el, teljesen más vilégban élünk.
Akkor nagyon kevés kocsi jutott egységnyi főre a maihoz képest. Sokkal kevesebbet utaztak szerte az országban, és főleg külföldre. Egész egyszerűen nem kényszerülnek rá az emberek annyian odamenni mint 30 évvel ezelőtt annyival több választásuk van ma.
A kirándulásnak inkább a hegytető alkalmas, nem véletlenül van tele sétálókkal a hegygerinc. Ehhez a libegő még jó, de utána az a betongödör alkalmatlan erre. Nincs hova vezessen út onnan igazában.
A végállomás már a hetvenes években is kietlen volt. Emléxem, jópárszor voltam. Bezárása után még emléket is hoztam onnan 76-ban. Egy üres fémdobozt. Odaadtam a kempingnek.
Max a libegőig lenne érdemes visszaállítani a vágányokat szerintem.
Legelőször szerintem a hely turistaközpont jellegét kellene valahogy visszállítani. Tehát én a helyetekben nem 1-2 megállós hosszabításokért, részleges visszaállításért verném az asztalt, hanem a tájvédelmi körzet/természetvédelmi terület eléréséért valamint hogy a szurdok kompletten a megállóépülettel és a korabeli műtárgyakkal legyen műmlék, és hogy az önkormányzat sajátítsa ki a kempinget! A turistajelzéseket irányítsák vissza a szurdokhoz! Ha ezek megvannak csakis akkor kezdenék neki a vonal bármilyen visszépítésének!
Egy ilyen rövid szakaszra ami ez a viszonylat volt, szvsz olcsóbb a robbanómotor, különösen igaz ez annak fényében hogy csak turistaidőszakban érné meg járatni, oszlopokat állítani, erősáramú kábelt fektetni szerintem nem éri meg, az legalábbis biztos hogy ezzel sokkal többe kerülne a visszaállítás. Míg egy robbanómotoros üzemnél csak a vágányok kiépítését kell fizetni, meg a járművek átalakítását. Ja és ha nincs felsővezeték akkor engedély is kevesebb kell, ezzel is kevesebb pénz.
"Kezdetben egyvágányú kitérős pályát építtetnék,(a szurdokban 3 vágány lenne ahogy eredetileg volt, a korhűség miatt), és benzin/dízel/gáz üzemű villamos lenne, így lenne a legolcsóbb újraépíteni, aztán ha beindult a forgalom akkor lehet kétvágányúsítani villamosítani. Kocsik korabelik lennének, robbanómotorosra átépítve."
Na ne! Mitől lenne olcsóbb a benzin/dízel/gáz üzemű közúti vasút üzemeltetése? (Mert ugye ezt aligha nevezhetnénk villamosnak.) A nosztalgiakocsikat pedig nehogy már robbanómotorossá "modernizáljuk". A többi terved viszont üdvözlendő lenne, ha egyszer megvalósulna.
Én a következőkkel kezdeném: Természetvédelmi terület/Tájvédelmi közrzet kialakítása a szurdokban és környékén(ahol most a kemping van), az egész végállomás minden korabeli műtárggyal legyen műemlék. Ezekre hivatkozva az önkormányzat kisajátítja a kemping területét. Első lépésnek a terület kitakarítása a gaztól, akár társadalmi munkában. Turistautak a szurdok közelébe festése (ezt az ezzel foglalkozó egyesületek elintézik). A busz feljáratása a szurdokba ha meg tud ott fordulni, vagy továbbmenni, ha nem akkor a szurdokhoz legközelebb álljon meg. Emléktábla kihelyezése a vonalról, esetleg sínek kihelyezése a szurdokba mutatónak (természetesen úgy ahogyan régen volt) ezek lehetnek akár selejtezett sínek is. Korabeli útburkolat visszépítése. Korabeli felsővezetéktartó oszlopok visszépítése, ezek lámpaoszlopként funkcionálhatnának.
Több évtizedes távlatban elképzelhető a villamos visszépítése. Én a bkv-n kívüli üzemet preferálnám, működtesse a kerület, vagy egy vállalkozó. Kezdetben egyvágányú kitérős pályát építtetnék,(a szurdokban 3 vágány lenne ahogy eredetileg volt, a korhűség miatt), és benzin/dízel/gáz üzemű villamos lenne, így lenne a legolcsóbb újraépíteni, aztán ha beindult a forgalom akkor lehet kétvágányúsítani villamosítani. Kocsik korabelik lennének, robbanómotorosra átépítve.
A Nagyrét volt a népes tömegrendezvények helye céllövöldével, kis vidámparkkal, lacikonyhákkal. További attrakció volt a mozgólépcső amely az út szintjétől vitt föl az Úttörővasútig. A háza, az alagút ma is látható.
A tömeghez lényeges adalék:
Párthatározat rendelte el hogy május vagy június egy vasárnapján itt kell tartani az építők majálisát. Erre az érintetteknek "célszerű" volt elmenni. Iskolákat, üzemeket rendeltek ki kompletten. Feltételezem hogy "ők" állnak sorba.
Ennyi mindennel az 58-as villamos nem tudott versenyezni az 1958-60-as évek táján. Oda a párt keze nemigen tette be a lábát :-)
Azért tök jól néz ki, hogy sorba álltak a villamosért. Ma? Mindenkit fellökve elsőnek akar felszállni és rögtön az ajtónál állni. Aki lemarad, szídná, hogy miért nem jön a következő, miért ilyen ritka a járat... :S
Az alsó kép dettó nincs meg. :-P :-D (Azt hittem 87' körül még elég nagy kupi volt arrafelé, de ezek szerint akkor már full gázzal kemping volt.) Tök jó képek!