Azért használtak fel 1000 méter vezetéket, mert ócska, korszerűtlen villanyszerelés van benne.
A mai világban, amikor egy autó összes hátsó (több mint 20-30) funkciójához mindössze egy csengődrótnyi érpár és egy + vezeték megy - ezt az "ezer métert" inkább titkolni kellene - nem még külön hencegni vele.
Egyébként irtózatosan lehúzós árak ezek - bármilyen más jármű-szakmai árral összehasonlításban. .
Érdemes megnézni. Mindegyik lakóban széria a központi fűtés és a padlófűtés. Felsőszekrény-szellőzés is van, az ablakok integrált rolóval és szúnyoghálóval érkeznek. Egy átlakos lakóhoz 1000 m vezetéket és 22 kg tömítőanyagot használnak fel.
A német árak: 29100 -tól ( Briljant XL 475 ) 79350 -ig ( Royal Hacienda 1000 ). És még ezen felül rendelhetők extrák is :)
Ha egyforma volt a húzóerő - és mégsem volt egyforma a fékhatás - az nem a kábel-mérleg, vagy a kábelek hibája - hanem a fékeké.
Ha a "mérleg" jól működik (nincs berohadva, például) - akkor a fékeken egyszerűen NINCS mit állítani.
Azáltal hogy közelíted vagy távolítod a pofákat a dobtól - (mert csak ennyit lehet állítani, mást nem) - attól az még nem fog jobban vagy gyengébben fogni - azonos (!) húzóerőnél.
A különbségek a pofák surlódási együtthatóinak a különbségeiből adódnak (pl. a nem egyforma öregedéséből) - és nem a bowden hosszából.
Aki a bowdent kezdi állítgatni ilyenkor...hát hogyismondjam....
Igenis, le kell dobni a dobokat és vagy felfrissíteni a betéteket (ferodókat), vagy teljesen kicserélni a pofákat - és akkor egyenletes lesz.
A kábelhossz-macerálástól viszont az életben nem fog jobban, vagy gyengébben fogni egy fékpofa - ha azonos erő hat rá. .
A trehányabb megoldásoknál nincs görgő, hanem egy görbített, U alakú lemezvezető van a görgő helyett - hogy majd abban fog csúszkálni a bowden - kénye-kedve szerint.
Ez a dolog, (ott a szalon udvarán (!), zsír-új korában) rendszerint prímán is működik...azzal a feltétellel, hogy ne vigyék ki a lakót a közútra, mert akkor vége a fék-önbeállásnak.
Mert onnantól a bowden beszorul (berohad, berozsdázik, stb.) az U alakú vezetőbe, ilyenkor már nem tud sazabadon csúszkálni úgy, ahogy az erők kívánják.
Ilyenkor jön aztán a játék a menetesszáras állítgatásokkal - ami sosem lesz jó, persze - nem is lehet. Ha az enyém lenne, én tuti ledobnám azt a szar mérleg-részt - és azonnal fabrikálnék rá egy bronz-görgőset...ami jobb mint az ABS, azt neked garantálom.
Azt sosem kell utána-állítani, mert mindig magától utánaáll - bárhogy is kopnának a betétek a fékben - a görgőset nem érdekli - csak az, hogy mindkét kerékre egyforma fék-húzóerő jusson. Dekára! .
Üdv véleményeddel kivételesen én sem értek egyet. A fékpados diagram megmutatta, hogy hiába egyenletes a fékezés menete, a fékhatás nem azonos a két oldalon. Nekem is állítottak rajta, az egyik oldalon többet, a másikon kevesebbet. A mérleg-mechanika szerintem csak viszonylag kis eltéréseket képes tolerálni.
Más. PPJL ügyéhez. A fékpadi diagram normális esetben a koordináta-rendszerben kb.45 fokban felfele emelkedő, kis kilengésekkel tarkított párhozamos rajzolat (jobb-bal oldal). PPJL esetében ez a rajzolat úgy nézett ki, mint egy lépcső. néhány másodpercig semmi, aztán szinte függőleges emelkedés, majd újra semmi és emelkedés...ráadásul a két rajzolat - az eltérő fékhatás miatt - nem is egymáson, vagy közel egymáshoz futott... Igen, erre magyarázat lehet a fékdobban levő állapot, koszolódás, oxidáció stb.
Ami még fontos: PPJL javíts, ha nem jól emlékezem. PPJL bódéja a rekontsruált bepakolás után 1400 kg feletti volt. Ezen maga PPJL is hitetlenkedve csodálkozott. A bódét egy Ford Focus vontatta, aminek a súlyával nem vagyok tisztában, de gyanúm szerint kevesebb. FELTÉTELEZÉS: a lejtőn lefele menet a bódé egyszerűen - szinte fékezés nélkül, de csupán motorféket használva is előadódhatott - rágurult a Focus-ra... életbe lépett a fék - ami ugye esetünkben féloldalasan fogott...(indul a kilengés...) PPJL emlékeim szerint reflexből megpöckölte a fékpedált, ami a hatást(kilengés) még csak fokozta...
Elméletemet alátámasztandó még egy adalék: a lépcsőzetes fékhatás oka nemcsak a dobok és betétek viszonyában keresendő, hanem a vonófej "lengéscsillapítójában" is. Koppanni még nem koppan a fej PPJL szerint, de valami ott sem volt teljesen kóser, mert a fékhatás csak szakaszosan jelent meg a rátolatásos szimuláció alkalmával, s végül a teljesen összetolt állapot mellett sem volt egyenletes, illetve elegendő.
Mindez csak feltételezés, magyarázat keresése egy eseményre.
Németeknél gyakran látok ilyen színösszeállítású lakókat, rendszerint svédek, finnek, norvégok cibálják. Állítólag jó szigetelésű lakók, pont az északi népeknek gyártva.
Áruld már el nekem, drágajó sporttársam - hogy egy ilyen féknél mégis hogyan tudna jobban húzni az egyik oldal - mint a másik?
A görgőt szándékosan rajzoltam nagyra - de a lényege, hogy az egy szabadonfutó !!! valami....tehát mindenképp kiegyenlíti a két bowdenszálon a húzóerőt.
Sőt, még az is mindegy neki, ha az egyik szár rövidebb a másiknál - ugyanis ez csak az erőre és nem a hosszra figyel. .
"egy menetes szárral állítható a jobb-bal bovden, az egyik oldalon jobban fogott a fék "
Hááát, ez is csak részigazság.
Mert egy jólmüködő bowdenes féknek "mérleg-geometriája" van - tehát a mindenkori fékerőt mérlegszerűen, egyenlő mértékben ossza el a két kerék között - a bowden-hosszoktól függetlenül.
Olyan nincs, hogy külön fogjon és külön-külön állítható legyen a bal- és a jobb kerék - hacsak a mérleg-mechanika nincs szarrá-rozsdázva és emiatt beragadva.
Figyeljétek meg, hogy még a bowdenes autó-kézifék, de még a bicikli-peremfék is "mérleg-mechanikás" - vagyis önelosztó rendszerű.
Ha jól működik a mérleg, akkor hiába húzol többet a menetesszáras hosszbeállítón az egyik keréknél mint a másiknál - a fékerő attól továbbra is egyforma marad. .
...arra gondolok, hogy mivel ráfutófékes a lakó és egy menetes szárral állítható a jobb-bal bovden, az egyik oldalon jobban fogott a fék (ezért kopott el) és minden belengésre befogott a fék az egyik oldalon. A belengést ez válthatta ki és a fékezés ezt erősítette fel....
Jó reggelt! Eddig nem tudtam reagálni, de először is részvétem. Öröm az ürömben, hogy épségben m,egusztátok.
Sajnos a vizsgarendszer tényleg ilyen óebben az országban. Innen is látszik hogy csak a lóvéról szól. Mellesleg azért annyit megjegyeznék, hogy egy három hónapos, de akár egy egyhónapos behuzott kézifékes tárolás önmagában is okozhatja a fék meghibásodását. Ugye itt a korrozió az ellenség. Akinek volt már meghibásodott kocsija az hosszabb állás után pl láthatja hogy a tárcsa berozsdásodik.
Nem azt akarom mondani,hogy ez a Te hibád.
Arra hogy ez fékezéskor igy elrántaná az autót nincs tapasztalatom. Egyre azonban van. Amikor közlekedik az ember és mondjuk hepehupás az aszfalt ugye fékezel. A belengő autónál is néha hallom, hogy az egyik kerék csúszást produkál az autón.
feltételezhető hogy neked ebben a szerencsétlen szituban minden együtt állt.
Eddig sem volt bizalmam a müszakiban, de sajna a Te eseted is tovább erősitett ebben.
Egy biztos, egy fékellenőrzést én is beiktatok.
A vizsgáztató céget viszont érdemes lenne perelni.
Ebben Én is egyetértek, mert fékezésről tényleg nem volt szó. Nekem mikor kiesett a kerekem, a fékdobon húztam a Lakót, és így sem húzta el az autót, pedig a lengéscsillapító tartója is szépen belemart az útba.
Ezek szerint a fék miatt szitált be?Vagy az mellesleg nem jól működik?Mert előzőleg,ha jól emlékszem arról nem volt szó,hogy fékezés után kezdett szitálni,hanem egyszerűen önállósította magát.Lehet,hogy a bódé akarta vontatni a kocsit és előre akart állni,de te nem engedted ezért megbokrosodott:-)))
Én még mindíg tartom,hogy nem jól volt bepakolva és a huppanónál megemelte egy kicsit az autó háátulját amitől aztán elkezdett táncolni.
Na erről most jó lenne egy videó,amiből kideríthetnénk a történteket.(olyan,mint amikor elestem a motorral)
Összesen 4 gömb volt, mindkét tűzben 2-2 darab. A kapott szalonna olyan fura ízű volt, azt kóstolás után nem sikerült megenni :( Így Anya gyorsan összedobta a 4 gombócot, és el is pusztítottuk mindet :)
Újabb adalékok a "lakó-beszitáláshoz": szakértői vélemény szerint - nem akarom kellemetlen helyzetbe hozni se magamat, se az illetőt, tehát névtelen - semmit sem tehetek, ha a frissen vizsgáztatott járművel kifordulva a vizsgaállomás kapuján, fékhiba miatt összetörök bárkit, bármit, a jog ( szakértő szerint) azt mondja, én vagyok az üzemeltető, én vagyok teljes egészében felelős az alattam lévő járműért. Na, hát végülis ez igaz, de akkor mi a fenéért van a vizsga, akkor az csak azt bizonyítja, hogy abban a pillanatban és ott, oké volt minden, utána már szét is eshet? Ja, merthogy a javítás után van felelősség, meg garancia, meg szavatosság, mifene, de a vizsga után már nincs!? Egyébként utánaolvasva, azt hiszem sehol sem említettem, hogy a tegnapi (tegnapelőtti?) beméretésen a lakó elbukott volna, ha vizsgáztatom, azaz azzal a fékkel alkalmatlan a közúti közlekedésre - és mindezt háromhavi telepen állás után, hát azért megnézném a vizsgapapírokat - na, és itt jön a kellemetlen szakértői szöveg - ha most kérem, olyan papírt adnak a kezembe, amin minden megfelelő, miközben tudom, hogy a lakót - az eladó kereskedő szerint - nem vizsgálták fékpadon, pedig előírás - volt, az antivilágban(?) -hogy bármiféle fékkel rendelkező járművet, ha vizsgaköteles (pl. kerékpár nem az ugyebár és az 50 ccm-es kismotor se (?), meg a lovasszekér se - hoopá, nem is lenne rossz ötlet a lóvontatás, bár kicsit lassú, de nem szennyezi "annyira" a környezetet, olcsóbb az üzeme - a szgk nem tud legelni, és hát tartani is kellene valahol, a másodikra nem igazán hozhatnám fel, DE MEGÁLLNA A KOCSMÁNÁL néhány járat után ) KÖTELEZŐ fékhatás vizsgálatnak alávetni. Nagyon nem hiszem, hogy van olyan hozzáértő, aki azt meri állítani, hoy ebben az esetben egy természetes folyamat eredménye a fék működésképtelensége. És akkor én itt most szívok, bár élünk az igaz, csak Páromat a frász töri, engem meg esz a méreg - a frász mellett. És persze, fizetek! Ha nem tetszik, mehetek bíróságra, akkor min. 2 évig nincs kocsi, nincs lakó - merthogy a kocsit is lefoglalják ilyenkor az ügy lezárásáig, és amíg tart az ügy, én fizetek mindent - és ha én is nyernék, még lehet, külön kellene perelnem a pénzemért a felelőst, methogy ha akar fizet, ha akar nem! Na, hát erre nincs szükségem, fizetek és rosszul érzem magam! Ja, a javítási költségekről még annyit, hogy a klíma is meghibásodott, meg valami elektromos zavar is van - ventillátort Kiesett a helyéről és keretb tört is) bekapcsolom, leáll a motor, de sajnos, ha kikapcsolom, nem indul újra :-) ! Persze, erre lehet azt mondani, mit faxnizok, ablaklíma! Bocs a hosszúságért, a méreg hajt, meg a tehetlenség, de azért lépek még néhányat!
Szép jó estét! Rendeben hazaértünk bár kalandos ut volt. Autó jó lett a vulkán kemping csendes és olcsó. 2 felnőtt 2 gyerek és a szokásos áram,auto,lakó plusz MHKK kedvezmény és ifa, igy cirka 5540ft/2 éjszaka.
bringázós túrázós hely. Van ugyan egy beltéri és egy kültéri medence, amiben el lehet szórakozni, de akinek nem elég annak ott van és a kempből látszódik is a Mesteri termál( a vizet is onnan hozzák) illetve Celldömölk gyógy és élmény fürdő.
Megnéztem a celli fürdőt és akkora parkolója van, hogy egy-két éjszakát még vadasan is el lehet lenni.
El is döntöttük, hogy visszanézünk és komolyabban bejárjuk a környéket, amikor nem kell ügyeket intézni.
Visszatérve a kalandra az történt hogy a gyerekek indulás előtt játszottak többek közt az ablakkal is. Murphy hogy ami elromlik az ilyenkor szokott bekövetkezni. Anyós ülés ablaka lehuzva tökig. Indulás után kb 2-3 km-rel próbáljuk felhuzni, de nem ment. Kiállás és hallom a motor dolgozik az ajtóban. Ugyhogy kb 10 perces bontás után ablak feltol és celluxal rögzitve.