Lehet hogy rosszul gondolom , szerintem a Pes-kő egész évben tilalmazott , figyelemmel kísérem a BNP honlapját és nem találtam arra vonatkozóan információt hogy időszakosan látogatható lenne.
Természetesen a tavaszi/nyáreleji hónapokban fokozott az őrzés és a védelem , nem csak a ragadozó madarak költése miatt.
Igen , én tettem fel áprilisban havas képeket , ott jártam a nagy balhé másnapján.
Tegnap Bélapátfalva felől támadtam , cél az Őr-kő volt elsősorban.
A tó melletti parkolóból indultam , útba ejtve a Katona-sírokat és az Ördög hegyet.
Jó kis kirándulás volt kellemes időben , csak egy természetvédelmi őrrel találkoztam mely találkozás átírta a Pes-kővel kapcsolatos előzetes terveimet.
A Szána-völgyön ment már föl valaki Szilvás felé? Ha igen, mennyire járható? Egyszer lementem a Szána-forrásig - ami kár hogy nincs foglalva - de az a völgynek csak a felső része. A meredeksége annyira nem érdekes, csak hogy vannak-e kidőlt fák vagy be van-e nőve.
Egy pár perces programajánló,amit még tavaly késő ősszel rögzítettem,amolyan "filmes vlog" :) ,ha másért nem is,a káprázatos szinek miatt érdemes megtekinteni:
Én is gyermekkori emlékeimre támaszkodom, de nem emlékszem, hogy Mahócán lett volna vasútállomás. Mint ahogy ennek a szárnyvonalnak több megállójában sem volt-van.
A munkásház arrébb, nem a vasúti megállóban van, ahogy a feltett térkép is mutatja, a rakodóvágány mellett.
A vasúti megálló mindig is a mostani helyén volt, gyerekkoromból emlékszem rá, és a régebbi turistatérképek is oda jelölik. Volt ott egy erdészház is, az lehetett az állomásépület, de mostanra elbontották.
A munkásház eredetileg a régi kőbányához tartozott, de valószínűleg annak is volt szerepe a vasúti forgalomban, mivel volt ott egy kitérő vágány a munkásház fölött ( az EOV térképen jól látszik, és a helyszínen is beazonosítható a helye ).
Találtam egy kis videót Mahóca-Taksalápa-Tizesbérc-Farkasgödör bejárásról. Noha egy kicsit még tanulni kéne a kamerakezelést, és a némafilmek sem annyira népszerűek ma már, de azért sok érdekességgel szolgál erről a felhagyott vonalról.
Ez Egererdő (https://www.facebook.com/egererdo/), tehát az a fele a Bükknek. A barlang-Istállóskő szakasz ezek szerint járható, de személyesen nem tudom.
Az ÉSZAKERDŐ augusztus 7-i nyilatkozata alapján: "Az Országos Kéktúra Bükki Kéktúra útvonala már járható, és a feltáróutakhoz csatlakozó turistautak megtisztítása is megtörtént. Az erdőállományokon belül futó turistautak felszabadítása folyamatosan zajlik, ez több hónapos munka. A kárfelszámolási munkák rendkívül balesetveszélyesek, költség- és időigényesek."
Nem a barlang felé szoktam fölmenni a felső tótól, hanem a tó végétől induló kis jelzetlen ösvényen, ami elkerüli a barlangot, de rávisz a Z3szögre kicsit feljebb, de akkor gondolom az is felelejtős.
"Az erdészeti és turistaútjaink egy kivételével járhatók mind a Mátrában és a Bükkben is. Folyamatban van a Gloriette-tisztásról az Istállós-kői-barlanghoz, vezető turistaút felszabadítása, de még mindig nem járható. A munka több hétig eltart, befejezését jelezni fogjuk."
A vasút nyomvonala az elejétől eltekintve jól járható, azonban érdemes társasággal menni, mert elég sok a hasonló szakasz, beszélgetve meg gyorsabban elmegy az idő.
Mivel vasúti töltés, kb. olyan alapozása van, mint az M3-as autópályának. :) Egy darabig nem lesz vele gond.
[ Jártam a régi Hagymás-bérci vasút nyomvonalán, még mindig nagyon jól látszik, merre ment. Pedig a múlt század '20-as éveiben használták ]
Szóval jól járható, gyalog. Bicajjal nem annyira, mert többnyire megvannak a talpfák helyei, és az borzalmasan tud rázni. :)
Ahová jobban odasüt a nap, illetve nem használják erdészeti útként, az felgazosodik, de nem vészes, ha nem rövidgatyában vagy. Vagy esetleg bicajjal, rövidgatyában. :D
Azért kérdem, mert mostanában sokat bicajoztam arra, és a régi töltés egy részét is bejártam már, de sínt, azt nem láttam.
Ez, amit képen feltettél, akkor vagy a mostani végállomás, és a mahócai munkásház közt van, vagy pedig a Nyögő-patak völgyétől nyugatra.
Előbbi szakaszon ember magas volt a gaz már május végén, nem is tudtam bejárni sem egyik, sem másik oldalról, de az megvan, hogy sem a munkásház, sem a jelenlegi végállomás ütközőbakja felől nem látszottak sínek. Sőt, a végállomásnál még vissza is szedtek újabb néhány tucat m-t, és a váltó is visszább került ( a kb. 10 évvel ezelőttihez képest ).
Utóbbi szakasz meg már nem néhány 100m-re van a végállomástól, inkább km-es nagyságrend.
Ezért érdekelne, hogy pontosan hol van még létező pálya?
Fónagyságtól amúgy nem nagy táv, és oda autóval is el lehet jutni.