Olajokhoz pici kitérő.
Kicsit bogarásztam, igyekszem megmutatni nektek, hogy mit is akartam mondani az approval ( bevizsgálva, tényleg tudja) és recommendations-al ( hidd el nekem, hogy tudja)
A Mannol Elite 5W40 elég marketingszagúan közli, a vásárlót megtévesztve, hogy a gyártóművi előírások az mind approval, de nem, csak a Mercedes Benz 229.5-re volt. Volt, mert már nincs! Azért vettem, ( WV Golf 1.6 TD, Suzuki Swift 1.0 / 1999/ ) mert az az öreg autókba bőségesen elég.
A Mannol Litván cég, Klaipédiában saját finomítójuk van. 2017-től vásároltam, elfogadható ár/teljesítménye miatt, mára picit megdrágult, de még így is a szinte legolcsóbb.
https://zsu.hu/uploads/dokumentumok/MANNOL%20TDS/7903.pdf
Amikor utánanéztem, a Mercedes Benz oldalán még ott volt az elfogadottak között ( bevizsgáltatta, de az csak tán 3 évre szól) Most már nincs rajta:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolistenmain.php?navigation_path=bevolisten&language_id=1&blatt=229.51&content_action=show&mark=mannol&suchbegriff=mannol
Érdekes, mert a német oldalon még rajta van a minősítés
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/5735860_-elite-5w40-mannol.html
Érdemes az idealo.de oldalon utánanézni az olajnak, ott azért kevésbé hazudnak….
A választásom a magas TBN, ( savasodással szembeni ellenállás, idősebb motoroknál ez kifejezetten jó)
Az A3/B4 besorolás miatti a magasabb HTHS érték, ( nagyobb kopásvédelem) az elfogadható, 169-es viszk. index szám, valamint a hidegen érezhetően könnyebben induló motor ( -30 C fokon relatíve alacsony viszkozitás) és a kipufogáz utókezelőkkel való nem kompatibilitás. Ezért lehet magasabb a ZDDP ( cink-dialkilditiofoszfát) értéke. A ZDDP ( cink-foszfor) egy kitűnő mechanikai kopás csökkentésére alkalmas adalék, használják az 1940-es évek óta. A környezetvédelem és a katalizátorok egyre inkább kiűzik az olajból… Az A3/B4 besorolásból következik a High SAPS ( magas cink és foszfor érték)
Másrészt, aki esetleg nem ismeri, egy jóféle összehasonlító kalkulátor:
https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html
AZ ACEA nemzetközi szabványtól az autógyártók gyártóművi előírásáig minden benne van.
Pókhálószerűen láthatod, hogy az adott előírás mit helyez előtérbe. Minél inkább kihúzza a széléig, annál inkább fontosabb.
Ha google chrome böngészőt használsz, jobb egér gombbal működik a fordítás. A lap jobb felső sarkában van egy Glossary ( szójegyzék) felirat, ha rákattintassz, angolul láthatóvá válnak az adott pontok, belekattintva kiírja bővebben, mi mit jelent, amit le tudsz fordíttatni magyarra.
soot thickening- koromvastagodás
aftertreatment compaitibily- kipufogóz utókezelőhöz kompatibiltás
Fuel economy-üzemanyag takarékosság, gazdaságosság
oxidative thickening- oxidációs stabilitás
deposits- lerakódások ( elleni védelem)
sludge-iszaplerakódás ( elleni védelem)
Wear-kopásvédelem
Jó bogarászást hozzá!
Ami nekem „új” az az LSPI, (Low-Speed, Pre-Ignition) a kopogásos égés elleni védelem.
Az LSPI a nagy nyomatékú, de kicsi lökettérfogatú ( turbós) motoroknál előforduló jelenség, amikor alacsony fordulaton nagy terhelést kap ( nagy gázt nyomsz) és nem a szikra gyújta be a benzin-levegő keveréket, hanem kopogásos égés jön létre. Hogy ez ellen hogyan véd az olaj, nem tudom.
A PDTD motorokba ( eddig) a Fuchs Titan 5w40-et használtam, kifutóban, utódja a flex.
https://www.generaloils.net/PI_TITAN-GT1-5W-40_e.pdf
Ha megnézed a MB oldalán már csak az utódja van fenn. A régi is fenn volt, de mivel kifutóban…
Magyarországon egyre jobban ismert, ezért egyre drágább, ráadásul már csak kevés helyen kapni.
(Utódja az Aral High tronic 5w40 lesz.)
https://lavina.hu/images/dokumentumok/adatlapok/aralhightronic5w40lavinahu.pdf
A doboz alján gyönyörűen, egyértelműen írja, mi az approval és mi a recommend. Korrekt.
Ugyanez igaz az 5w30-as Fuchs titan pro c3 olajra, egyértelműen látható, hogy melyik gyártóművi előrást ténylegesen telesíti ( approval) és melyik az ígéret. Ez egy Passat 2.0 CR motorba megy, valószínűleg váltok majd a Shell Helix ultra 0W30-ra, az a 204-es viszkozitási index igen impozáns! és az ára sem kiugróan magas.
https://orbico-kenoanyagok.hu/files/7f/9e/7f9e1bb6f81bc50528b67bb8a790ca46.pdf
Nézzük a 2T olajokat. Nekem csak Elf moto2 tech, Motul 710 és Motul 800 FL van.
No, itt nincs approval, vagy recommend….
Az idealo.de oldalon ellenőrizve:
Elf moto 2tech
https://www.motointegrator.de/artikel/1071610-motoroel-2t-elf-moto-2-tech-1l?utm_source=Idealo&utm_medium=cpc&utm_campaign=Idealo%20vergleich
Motul 710
https://www.motointegrator.de/artikel/1883977-motoroel-2t-motul-710-4l
Motul 800
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/5745931_-800-2t-off-road-motul.html#datasheet
Érdekes, de a Motul 800 nincs bevizsgáltatva JASO FD szabványra. Mondjuk ez kifejezetten versenyolaj.
Nézzük, valóban így van-e?
JASO szabványt tudja:
https://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/2T_EV_LIST.pdf
Érdekességként említeném meg, hogy a 7-ik oldalon ott van a Husqvarna Low Smoke ( LS+), ami ( igazoltan) tudja JASO FD-t, alatta ott van az XP is.
A 12-ik oldalon ott a Motul 710, ami tudja a JASO FD-t és a 17-ik oldalon az Elf moto2 tech a JASO FD minősítéssel.
Motul 800 tényleg nincs.
Az olajválasztás némi utánanézést igényel, érdemes alap műszaki ismeretekkel rendelkezni, hogy ne nyúlj mellé, vagy számodra a legmegfelelőbbet válaszd. Tapasztalatom szerint alapvetően csak bizalmi kérdés szokott lenni az emberéknél. ( csak a Stihl, csak a Husqvarna, csak a Castrol, stb…)
Ha tudom, hogy mi mit jelent, mi is az a műszaki tartalom, könnyebben választhatok, nehezebben beszélnek rá hülyeségre.
Nagyobb, ismert cégekben jobban bízom, számomra hitelesebbek, a portékájuk minősége állandó, garantált, ráadásul a műszaki paramétereket ismertté is teszik.