Már amikor a 45 napos """"előrejelzést"""" bevezette az AccuWeather, erőteljesen körbe lettek röhögve.
Egy meteorológus professzor pár éve teszteltette a hallgatókkal, milyen viszonyban vannak ezek a jóslatok a tényleges hőmérsékletekkel. Nem nagy meglepetésre (de kell az a tapasztalat az ifjú meteorológus hallgatóknak) még a sokéves átlagok is jobb közelítést adtak, mint az AccuWeather túlhúzott modelljéből származó, mondjuk úgy, véletlenszámok.
Erre most, ahogy mondod, már három hónapos előrejelzésük is van. Régen voltak ilyen lottótippek, újságokban. Azok megbízhatóbbak voltak, szerintem (bár ki az, aki újság alapján lottózik, hogy aztán osztozzon a többi hasonszőrűvel :-D).
Nyilván nehéz megjósolni én ezt értem :) de valamilyen támpont kell, mert a repülőjegyet meg kell venni.. végül április közepére vettem potom 2x5.000ért ami vicc de igaz. Viszont most megint megnéztem az accuweather.com-ot (tudom, egyik se megbízható ennyire előre...) és már nem 19 fokot ír hanem 16-ot jósol. Tavaly meg pl. tényleges 22-23 fok volt ugyanakkor.. lehet valami melegfront anomália volt, ki tudja...
Igazából elsősorban kirándulni szeretnék, nem strandolni így a víz hőfoka annyira nem izgat. Viszont megázni és fagyoskodni sem szeretnék a szeles időben. Most épp azon filózom, hogy lehet jobb lenne átrakni májusra az egész utazást, mert akkor már jó idő lenne (túrázáshoz már talán túlságosan is meleg, tavaly 24-28 fok volt már), csak akkor buknám az áprilisi olcsó repjegyet, + vehetném drágábban a májusit...és a szállást is át kéne foglalni... stb.. nem tudom megéri-e a sok macera.
Szia!A nagy csapat kaladvàny elengedhetelen.Mi tavaly sajnos sok ok miatt egy a nyaralàs elött 2 hèttel vàsàrolt suzuki swiftel full fapad klima nèlküli ès 1000 motorral mentünk kedvenc orszàgomba Boszniàn keresztül.
És itt nem csupán a télre kell gondolni, hanem arra is, hogy mindez egy erős zivatar, felhőszakadás esetén máskor is bármikor előfordulhat.
Tavaly szeptember elején - kora reggel, egy igen erős éjszakai esőzést követően - ereszkedtünk le Zabljak felől a Piva kanyonhoz, Pluzine-hez, https://goo.gl/maps/8Y7Wco6KDWB2 majd innen az M18-on mentünk tovább Bosznia-Hercegovina (Hum/Brod) felé.
Végig az úton, szinte kivétel nélkül mindegyik alagút bejáratánál/ kijáratánál sziklaomlások voltak láthatók: Az éjszakai eső kisebb-nagyobb köveket mosott rá az útra az alagútbejárat fölötti sziklákról.
A különbség az abszolút mellékút és az abszolút főút között csak annyi volt, hogy a mellékúton - lévén, hogy aznap reggel vélhetőleg mi voltunk az első autó - nekünk kellett kiszállni és arrébb rakni a nagyobb - és/vagy már nem kikerülhető - köveket, míg a Piva kanyonban, az M18-on már korábban megtették ezt helyettünk más autósok. Egy félretolt, betört szélvédőjű autót is láttunk - elképzelhető, hogy éjszaka kaphatott egy követ.
Pluzine-ben reggel 8.30 körül tankoltunk - éppen ekkor indult el innen - ráérősen, gondolom a reggeli kávé után - a STRABAG úttisztító különítménye: Egy kisteherautó 3, lapáttal felfegyverzett munkással. A tankolást követően utol is értük őket - éppen a legelső alagútbejárat kőomlását lapátolták el ráérősen. Gondoltam is, hogy mire ezek végig érnek ezen https://goo.gl/maps/SyyUYfMW7KU2 a 24 km-en, hát lemegy a nap. Gyakorlatilag a BIH/CG határig végig sziklaomlások nyomai voltak az úton, amiket az autósok jobbra-balra kerülgettek. Szerencsére belül az alagutakban nem volt probléma. "Hab volt a tortán", hogy egy ideig - láthatóan semmi okkal - a CG oldali határon is szünetelt az átutazók "kiszolgálása", így itt is egy újabb fél órát vesztettünk. A boszniai - egyébként is "horror" - Hum - Brod útszakasz csak annyival volt "jobb", hogy itt - a más kőzetnek/környezetnek köszönhetően - a kőomlások sárral együtt zúdultak az útra és itt már több helyszínen, kb. tucatnyi munkás dolgozott a "romeltakarításon", láthatóan régóta. Majdnem biztos vagyok abban, hogy pár órával korábban ez az útszakasz személyautóval járhatatlan volt.
Azért idézem Kata apartmant: "Ezzel a poszttal nem az a célom, hogy elriasszalak benneteket, hanem az, hogy legyetek körültekintőek az utazás napjának és az útirány kiválasztásában is."
Szóval nagy esőben / nagy eső után is csak igen óvatosan közlekedjetek a hegyvidéki utakon.
Tara innen, Tarán túl. Aki még nem járt a Tara kanyonban most rácsodálkozhat, aki autóval tette meg, az most lassabban egy kerékpár tetejéről is megcsodálhatja Montenegró egyik legszebb helyét a Balkán kalandok 3. részében. A Balkán kalandok egy túrafilm sorozat egy kerékpáros szemszögéből, saját kommentárral.
A helyi közlekeddéssel kapcsolatban hol találok infókat még? Busz és taxi árak érdekelnének. (podgorica airport >> Budva >> Kotor, illetve Kotor >> podgorica airport távokon)
(amúgy busz megállót sehol nem jelez ki a google maps, de a taxi megállókat se nagyon) Feltételezem ahol van buszmegálló azok közelében lesznek a taxisok is? (Budva, Kotor esetén?)
Google Mapsen az az adott műholdképszolgáltató copyrightja, minden évben átírják. Amúgy 2017.08.22-i állapot. De valóban, csak a patak melletti vízmű, gondoltam, onnan csak nem mászik vissza az óvárosba, de csak visszamászott.
Én az OsmAnd+-t használom, a fizetős változatát, amelyben korlátlan számú országot tárolhatok, nemcsak 3-at (ha jól tudom, még az is különbség, hogy használhatom a szintvonal és domborzatárnyalás rétegeket - pluginokat). A google offline maps ebben az esetben nem játszik, elegendő összehasonlítani a környéken, milyen utakat ismer az egyik, milyeneket a másik. A maps_me-t rövid ideig nézegettem, de sokan vannak, itt is, akik azt a programot szeretik használni.
Eh, hiába rakom a startot a nagy szerpentin aljába, csakazértis bemegy a tervező az erődbe, hogy azon a lyukon jöjjön ki a nagy szerpentinre, ahol portugéza visszafelé bement. :-)
Ha bekapcsolod a kerékpáros réteget, akkor rak rá egy domborzatárnyalást, szintvonalakkal, viszont kevesebb szövegcímkét hagy a térképen.
Arrafelé a Krstac vendéglő lesz, a másik ágon van a Nevjesta Jadrana, anjev Do felé.
Ez itt az út úttervezővel. (Én amúgy most is taxival mennék a Konoba Krstacig, aztán fentről mennék lefelé Kotorba:-) A látványt az is adja, viszont nem fárasztó!)
Köszi a sok infot! Lefoglaltam a repjegyet, szállást is április közepére, megyünk! A csatolt képed alapján megyünk majd valahogy így: Kotor >> Kotor létrája >> N. étterem >> P1-es út >> észak felé a kis gyalog útig >> majd onnan be a türemkedéshez... remélem jól értettem :)
Ahogy felértek a műútra, ott lesz rögtön a Nevjesta Jadrana (ha a anjev Do felé mentek fel, a másik irányban a Konoba Krstac környékén léptek a műútra). Az a pados bodega még magasabban van, a kilátóhelytől nem messze. A Konoba Krstactól nem messze, itt kell rátérni a gyalogútra, amely a Pestingradhoz vezet, az az a kitüremkedés, ami szépen uralja Kotor óvárosa fölött a tájat. Az OpenStreetMap térkép eléggé részletes ott (a Google Mapsnél részletesebb) a gyalogtúrákhoz.
Köszi az infókat! A képek nagyon sokat segítettek a döntésben. Végül a Kotor létrája, Top Of The Old Kotor Fort Trail mellett döntöttünk. Elindulunk Kotorból aztán jutunk ameddig jutunk. :D
2018 Április közepén megyünk, milyen idő várható akkor? (a hegyen)
Egy fb csoportban azt mondták nekem, hogy április még esős időszak, de én nem találtam erre utaló nyomot sehol a neten. Sőt, volt olyan is aki azt írta, hogy még a csúcsok hóval borítottak.
Az előrejelzés alapján (accuweather.com oldal szerint) 18-19 fok várható átlagban napközben de ott se ír esőt, előtte lévő héten (ápr. elején) pedig végig naposat jósol. Persze nem tudom mennyire megbízható 3 hónapra előre az accuweather de tavalyi időjárás alapján 2017-ben ápr. közepén 22-23 fok volt eső mentesen. (egész hónapban a számítások szerint 144.78 mm esett Kotor térségében)
"Ennek a magassága még alapvetően nem is lenne "annyira" gond, de ha összességében nézem a túrát akkor Kotorból fel 600m (Kotor Fort Trail), majd le, majd újra fel 1700m..."
Nem, csak felfelé megy az ember, odafelé, lefelé sehol. 600 m pedig még nincs a fenti út szintjén (A "Restaurant Nevjesta Jadrana" sem 600-on van, 900 fölött)
Közben kiderítettem, nem summitpostot, hanem westcoastpeakset emlegettem akkoriban, a három Lovćen-csúcs bejárásáról írtak a norvégok.
"a kocsiútra a google maps több, mint 2 órát ír, 70km és kihagyja a P1-es útat ami a kotor szerpentinen át menne..."
Á, felmegy oda a taxi a szerpentinen. Meg kihagyni sem érdemes. A Google nem tervez arra egy ideje, de attól a kocsik felmennek.
Nna, most nem telefonról már: a második alkalommal is medovinát akartam írni a telefonon. :-) Az "Egy idő sem amúgy" pedig "Egy idő után amúgy". Stb. Nem messze az említett kilátóhelytől, medovinával:
A másik, a Lovcen legmagasabb csúcsa, a Stirovnik, adótornyokkal. Az sem különbözik sokban: fel kell menni a műútig (amúgy az 900 m fölött van, nem 600), van egy elágazás a gyalogos szerpentinen Zanjev Do felé, majd azon keresztül, úgy az egy szinttel magasabban, 1200 fölött lévő műútig is feljutsz, ott egy ideig a tenger felé tartva eljutsz egy kilátópontig (az OSM térképen is jelölt), nem messze egy bodegától (ahol először ittam mézbort, medovinát, de akkor már rögtön 2-t :-) ), onnan gyönyörű kilátás nyílik a Vrmacra, két oldalán az öbölre, csináltam is panorámát, bár eléggé párás idő volt).
Nem sokkal onnan balra kanyarodik a műút, van letérő a Stirovnik csúcs felé aztán, vagy nekimehetsz a hegyoldalnak, mint a summitpostos bejegyzés írói, de egyébként is, ott az a hegyvidék, lehet mászkálni. Egy idő sem amúgy az a műút felmegy a mauzóleumhoz.
Vrmac: nagyon nagy élmény volt nekem végigmenni a gerincen futó monarchia korabeli katonai úton, útba ejtve a Vrmac legmagasabb pontját, nomeg a másik végén az egyik csúcson a Veriga-szorosra néző Sv. Vid templomot. Erről írtam is korábban.
A magam részéről amúgy, hogy ne a felfelé mászással teljen az időm, mivel feényképezni akarok, ezért csalni szoktam. Taxival simán felmentem a vidovinás bodegáig, vagy a Konoba Krstacig, vagy Gornja Lastvába (onnan mentem végig a Vrmacon, így Muón át értem vissza Kotor óvárosába, így már Kotort is megvilágította a nap az erődtől Muóba ereszkedve a Ferenc József cikkcakkon, reggel felfelé menve rajta nem lett volna még így), mikor mi volt a célom, így már "szintben" kezdtem túrázni. Hazautakon volt időm szerpentonezgetni vagy épp stoppolni.
Megnéztem a képet amit csatoltál illetve a térképet is hozzá: én is a pirossal jelölt utat találtam meg a google mapon, azaz Kotorból felfelé a "Kotor Fortressig" (ugye az a kotori kilátó az öbölre ahogy látom..) majd onnan tovább kéne menni a "Top Of The Old Kotor Fort Trail" úton de az csak a "Restaurant Nevjesta Jadrana" nevű étteremig visz a google maps szerint. Onnan még menni kéne elég sokat... stoppal vagy gyalog.
A te OSmap-odon amit linkeltél a mauzoleumot jelölted be mint cél, de az engem nem érdekel, inkább a táj lenne a fontos, ezért a nemzeti parkban "mellette lévő" Lovćen hegycsúcsot néztem ki, de az is van 1700m magas... Ennek a magassága még alapvetően nem is lenne "annyira" gond, de ha összességében nézem a túrát akkor Kotorból fel 600m (Kotor Fort Trail), majd le, majd újra fel 1700m... aztán ugyanez vissza Kotorba már azért nekem is sok lenne pedig még "fiatal" vagyok. :) (a google maps szerint gyalog kotorból Lovćen 5 óra 20perc és 17,7 km a táv)
Persze beírtam utazos fb csoportokba is a kérdést, de sajnos elég sok retardált választ kaptam alig pár építőjellegűt, de az egyik: még ajánlották a Kotortól nyugatra lévő Vrmac Nemzeti erdőparkot és a hozzá tartozó Vrmac hegyet, az ugyanis csak 640m magas kb., + a szállásomhoz is közelebb lenne az (ugyanis a szállásom nem Kotorban lenne, hanem vele szemben a másik parton az öböl nyugati részén azaz Muo-ban)..
A szállásomtól a google maps szerint 2órás gyalog út lenne oda fel.
Vrmac megéri a 2 órás sétát oda fel ??
Ugyanis ahogy látom segítség nélkül, gyalog Kotorból Lovćen esélytelen. :( pedig az sokkal jobban érdekel és nyilván +1000m magasság azért sokat dobna a látványon is gondolom + jó lenne lekűzdeni egy ekkora magasságot is :) (Kotorból taxival gondolom sok lenne eljutni Lovćen-ba + a kocsiútra a google maps több, mint 2 órát ír, 70km és kihagyja a P1-es útat ami a kotor szerpentinen át menne... csak a gond meg az ha mégis elvisz a taxi valahogy oda, akkor hogy jutok vissza Kotorba? nyilván nem fog megvárni a taxis, telefonálni meg bonyolult lenne elmagyarázni hova kéne jönnie, ezt a szenvedést kihagynám stb)
Szóval, szerintetek mi legyen?
Legyen Vrmac inkább (oda hogy érdemes eljutni könnyedén?) vagy próbáljam meg mindenféleképpen valahogy Lovćen-t? (ha inkább Lovćen akkor hogy jussak el oda kocsi nélkül?? :D tuti nincs valami buszjárat arrafelé? Hogy mennek az emberek oda a Lovćen nemzeti parkba? azt az infot kaptam hogy a helyiek a Njegui faluban pihennek meg és onnan mennek fel Lovćen-re...de ezt nem hiszem el valahogy)
Igen-igen, ez egy folyamatosan emelkedő túra, tengerszintről 1675 m-re, 13 km alatt, majd visszafelé tengerszintre megint 13 km... Thasszosz-sziget Ipszárió csúcsára mentem fel egyszer tengerszintről 1206 m-re, 28 km volt oda-vissza, hát, a vége felé már eléggé untam a gyaloglást, ez a Lovcenre pedig meredekebb.
Igen, ez csak részben kapcsolódik az eredeti kérdéshez.
Így utólag látom, kicsit negatív volt neki a válaszom. Nehogy miattam maradjon le élete élményéről. Induljon neki, felnőtt ember. Ha úgy érzi, visszafordul. Vagy már visszafelé a műúton stoppol a tengerpart felé (turistabuszokkal is lehet próbálkozni). Ha nem szélsőséges időjárás van (40 fok vagy ítéletidő), nagy baja nem lehet. (Lehet, hogy oda-vissza végig tudnám csinálni, de hogy nem élvezném, az biztos. És az "én koromban" a regeneráció is tovább tart. Több hónap edzés és pár kiló mínusz kéne hozzá, hogy egy ilyen gyalogtúrát végigcsináljak, kellemesen elfáradva a végén.)