Keresés

Részletes keresés

poliver85 Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26413

A 26404 sz. hozzászólásomban, a képen lévő R3 ellenállás igazából egy potméter lenne, változtatható ellenállásnak kötve, csak a program úgy "nem adta ki". Ha az 0-án van, akkor nincs fék (csak minimális lassulás, ami a kifuttatásnak megfelel), felcsavarásra a fékhatás egyre intenzívebb.

Előzmény: somytomy (26412)
somytomy Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26412

555 alapú PWM vezérlőt építettem már modellvasúthoz, az sem tud teljesen 0 kitöltési tényezőt, de a gyakorlatban a mozdonyok már biztosan megálltak vele így is. A motornak mondjuk nem tudom, mennyire tesz jót, akkor még inkább csak rövid próbamenetek céljára épült a dolog, mert semmilyen analóg vezérlőm nem volt akkor. De egy háromállású irányváltó kapcsolóval megoldható, hogy hosszabb megálláskor ne legyen ennyi se.

Ami engem a videóban látható szerkezetben megfogott amúgy, az nem csak a tehetetlenséget szimuláló kondenzátor, hanem a különálló menet/fékszabályzó csúszka, majd még megpróbálom kitalálni, hogy lehet azt megvalósítani.

Előzmény: poliver85 (26405)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.06 -1 0 26411

Egy PIC-kel kb. 5 alkatrészből elkészíthető - tetszőleges paraméterekkel. Persze az nem igazán analóg... :-))

Előzmény: poliver85 (26405)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26410

Oh köszi!

Na így már el tudtam olvasni a specifikációit. Nagyon jó kis vezérlő ez, remélem el tudom érni a készítőt.

Előzmény: róbertke (26409)
róbertke Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26409
Előzmény: csíkos-háTTú (26407)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26408

Köszi, szétnéztem, de nem túl jó a kilátás :) 

 

(Site under construction)

 

Viszont megnéztem az FB oldalát, és igen, ez majdnem az, amire szükségem lenne.

 

Én még egy extra potmétert építenék bele, amivel a vonatterhelést lehet szabályozni. Vagy egy 3 állású kapcsolót (gépmenet-személy-teher).

Meg vmi kijelzőt is, a kimenő feszültség nyomon követéséhez.

 

De ezektől talán el tudok tekinteni :D Felveszem vele a kapcsolatot, köszi!

 

P

Előzmény: csíkos-háTTú (26407)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26407

A

www.medvend.hu

oldalon nézz körül!

Előzmény: poliver85 (26403)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26406

A zöld csík a vezérlőfeszültség, tehát amit a potméterrel szabályozok.

A kék csík a kimenő, azaz ez jelenik meg a mozdonyoknál.

Előzmény: poliver85 (26405)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26405

Ugyanez PWM vezérlővel kombinálva már nem oké, a potméter "0" állásában is van már impulzus, illetve lecsavarása után is maradnak impulzusok, csak kevesebb.

 

Előzmény: poliver85 (26404)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26404

Az első képen az inercia megvalósítása, potméter elcsavarásra szépen felfut, lecsavarásra szépen lefut.

 

Előzmény: poliver85 (26403)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.06 0 0 26403

Teszek majd fel képet róla.

 

Igazából a gyorsítás-lassítást, azaz az inerciát sikerült megoldani (legalábbis szimulációban), lényegében csak egy kondenzátor kell hozzá.

 

De én ezt PWM vezérléssel szeretném megvalósítani, azaz a mozdonyok sebessége nem a feszültségtől függ, hanem állandó feszültségű, de változó impulzusokat kapnak. Ez finom lassúmenetet ad akár 3 pólusú motoroknál is.

 

Info:

https://megtestesules.info/hobbielektronika/mbed/pwm.html

 

PWM vezérlést is építettem programban, szépen működik. De ha kombinálom a kettőt, akkor a kettő együtt már nem. 

 

(egyébként a Linzbauer-könyv taglalja ezeket a lehetőségeket, de abból nem tudok kiindulni, mert PWM helyett ún. félhullámos vezérléssel oldja meg a lassúmenetet, ami hosszú távon árthat a motornak, úgyhogy felejtős).

Előzmény: somytomy (26402)
somytomy Creative Commons License 2024.03.05 0 0 26402

Ügyes szerkezet, engem érdekelne az áramköri megvalósítása is, bár sajnos nem sokat tudok segíteni a tervezésben.

Előzmény: poliver85 (26400)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.05 0 0 26401

"Jó régen írogattam már ide..."

eltekintve persze a múltkori Br24 témától :D

Előzmény: poliver85 (26400)
poliver85 Creative Commons License 2024.03.05 0 0 26400

Üdv mindenkinek!

 

Jó régen írogattam már ide... de lassan nálam is újra mozgolódik valami vasútmodellezés terén.

 

Linkelek egy videót. Ezt a vezérlőegységet jó lenne reprodukálni otthon.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yhTVEwUiAfo&t=1s

 

Ez egy analóg vezérlő, ami a digitális rendszerhez hasonlóan képes a késleltetett gyorsításra és fékezésre. Nagyon tetszik, ahogy a csúszkák mozgatásával nem sebességértéket változtat a felhasználó, hanem a gyorsítás/lassítás mértékét változtatja, csakúgy, mint a nagyvasúton.

 

Valameddig eljutottam a tervezőprogramban, de egyedül már nem tudok továbbjutni. Ha érdekel rajtam kívül még valakit, beszélgethetnénk róla :)

 

Üdv: P

róbertke Creative Commons License 2024.02.27 0 0 26399

Pont ma panaszkodott egy másik fórumon egy német gyűjtő,

hogy a 9€ -ért vett Märklin kocsi alá 11€ volt a DC kerék. 

Előzmény: M63,012 (26398)
M63,012 Creative Commons License 2024.02.26 -1 1 26398

Teljesen korrekt, gratula!

Előzmény: róbertke (26397)
róbertke Creative Commons License 2024.02.26 0 0 26397

Szervusz M63,012, délutánra megoldódott minden: 

 

- Schicht PKP kocsiból átkerült kettő 12 Voltos patronizzó a BR24 004 elejére - mint két petróleum lámpa; 

 

- Piko 56051 kétoldalt szigetelt gyári új kerekek kerültek a szerkocsi alá - magában is gyönyörűen gurul;  

 

Van Roco küllős kerekem 3 csomaggal is, de nézd meg az árukat bármelyik forgalmazónál - nagyon elszállt! 

Előzmény: M63,012 (26396)
M63,012 Creative Commons License 2024.02.25 -1 3 26396

Esetleg nincsen odahaza sima egyoldalt szigetelt Roco kereked tartalékban?

Ha van, és van otthon Liliput teherkocsid is, akkor szerencséd lehet. A Liliput kocsik nagyrészében kétoldalt szigetelt kerék van gyárilag, de abba beleteheted a Roco kereket is, hiszen műanyag csapágyban futnak (csúcstávolság majdnem ugyanaz: 24,7 ill. 24,8 mm). A Liliput kerék meg mehet a szerkocsi alá. ;-)

Egyébként a fenti - pénztárca spórolós - megoldás mellett a szerkocsi alá a Roco 40188 küllős kereke lenne még szép; a műanyag küllők miatt az is kétoldalt szigetelt, a kis áramvezető lemezkét meg le tudod róla vágni.

 

Előzmény: róbertke (26394)
M63,012 Creative Commons License 2024.02.25 -1 1 26395

:-(

Előzmény: róbertke (26394)
róbertke Creative Commons License 2024.02.25 0 0 26394

Körülnéztem a húspiacon: - Medicer; M&H; VMC; 

Egy régi modell rendbe tételéhez nem nagy a választék, a vásárlási lehetőség. 

Ami pedig az alkatrészből a Bőrzénket illeti .... mutass még valakit rajtad kívül ??  

Alkotás úton Editke bezárt; Játékudvar árnyéka régi önmagának; Láng- / Kelenföld pedig Csikós Pista bácsi óta szinte senki; 

Előzmény: M63,012 (26393)
M63,012 Creative Commons License 2024.02.25 -1 0 26393

OK; de a mozdony ekevas méretű nyomkarimái mellé teljesen felesleges RP25-re költened, elegendő simán kétoldalt szigetelt bármilyen normális kerék. ;-)

Előzmény: róbertke (26392)
róbertke Creative Commons License 2024.02.25 0 0 26392

Teljesen igazad van!

 

Éppen ezért kell pl. a régi Piko teherkocsik egy része alá is kettős szigetelt kerekeket tenni; hogy ne szikrázzanak a kapcsolószerkezetek, amikor összekapcsolod a kocsikat. ;-) 

 


Ezt észre is vettük és publikáltuk is kb.: két éve, amikor forgóváz cserét végeztünk a Piko 4tg. román hűtő és a Schicht MK4 között. Ugyanis a gyári fotók szerint a Dessau-i hűtők alatt az MK! alatt levővel megegyező forgóváz van. 

 

Hajnalban pedig mindkét gépnek vissza lett rakva az eredeti kereke. 

BR24 004 szerkocsija újból a gyári műanyag kerekes; 

BR24 004 szerkocsija kétoldalt szigetelt kereket kapott; 

De elzarándokolok az első modellboltig, és veszek RP25-ös ROCO 40199 v. Piko 56051 kétoldalt szigetelt kerekeket. 

 

Märklin Hamo BR24 058 alatt maradt a gyári, mert ott tényleg a szerkocsi az egyik pólus; Viszont a kapcsolószerkezetnél ügyelni kell, hogy milyen kocsival kapcsoljuk közvetlenül össze. 

 

Azt hiszem a Gützold BR24 témát kellően kiveséztük. 

 

Béke veletek!! 

Előzmény: M63,012 (26391)
M63,012 Creative Commons License 2024.02.25 -1 1 26391

Ebből adódóan a szerkocsi alapból nem szedi az áramot

 

Ez igaz volt mindaddig, amíg a gyári műanyag kerekeket ki nem cserélte fémre.

Most már szedi az áramot, és át is viszi a delejt fém alvázlemezre, és az arra közvetlenül felfogatott kapcsolószerkezetekre.

Éppen ezért kell pl. a régi Piko teherkocsik egy része alá is kettős szigetelt kerekeket tenni; hogy ne szikrázzanak a kapcsolószerkezetek, amikor összekapcsolod a kocsikat. ;-)

Előzmény: róbertke (26389)
róbertke Creative Commons License 2024.02.25 0 0 26390

Gützold BR24 - BR64 - BR75 egyazon hajtásláncot kapta, s mint a két utolsóról tudjuk, nincs szerkocsija.

Előzmény: alkotasu (26388)
róbertke Creative Commons License 2024.02.25 0 0 26389

Telefonban elmondtam neked, hogy előtted felhívtam  csíkos-háTTú Mestert. 

A mozdonyt a Gützold gyárilag elöl-hátul műanyag szigetelt kerekekkel szállította. 

Ebből adódóan a szerkocsi alapból nem szedi az áramot, csak elöl a kazánnál a három csatolt kerék. 

Előzmény: alkotasu (26388)
alkotasu Creative Commons License 2024.02.24 -1 0 26388

Ezzel azért óvatosan, mert a kapcsolón keresztül zárlat keletkezhet, ha egy olyan kocsival kapcsolod össze, aminek szintén fémes kapcsolatban van a kapcsolója a kerékkel. De ha nincs ilyen gond, akkor működőképes a dolog. (Azt most fejből nem tudom, hogy a BR 24-esnek nem a mozdonytest-e az egyik pólus. (A BR 23-asnál pl. igen, és ott a szerkocsinál így szedi az áramot.)

Előzmény: róbertke (26387)
róbertke Creative Commons License 2024.02.24 0 0 26387

Megfogadtam  alkotasu javaslatát, régi Schichht kerekeket raktam a szerkocsi alá. 

Egy dologra nagyon oda kell figyelni, hogy a kerekek szigetelése egy oldalon legyen! 

A szerkocsin ugyan nem szed áramot a mozdony,

de magán a csapágyazáson keresztül kerüljük a felesleges zárlatot. 

Előzmény: poliver85 (26386)
poliver85 Creative Commons License 2024.02.20 0 0 26386

Köszi mindkettőtöknek!

Már úgy vettem, hogy küllős kerekei vannak, úgyhogy ez pipa :)

A mozdony-szerkocsi kapcsolat laza, ez is pipa.

A karimákat ellenőrizni fogom!

Előzmény: alkotasu (26384)
róbertke Creative Commons License 2024.02.19 0 0 26385

"gyárilag rossz volt a nyomkarimák távolsága" 

Na ezért cseréltem ki a Schicht DOSTO kerekeit anno' Roco 40194 -es kerekekre. 

Előzmény: alkotasu (26384)
alkotasu Creative Commons License 2024.02.19 -3 1 26384

Nekem soha nem volt ilyen gondom. Első körben: ellenőrizzed le, hogy a nyomkarimák távolsága jó-e, mert az könnyen okozhat siklást. (Én a napokban jártam úgy egy emeletes szerelvénnyel, hogy a régi PIKO angolváltón siklott az egyik háromtengelyes forgóváz. Egyszerűen nem értettem, hogy mitől. Aztán kiderült, hogy gyárilag rossz volt a nyomkarimák távolsága, kb. 1 mm-rel több volt. A kerekek cseréje után már nincsen gond.) A másik: én is cseréltem a kerekeket BR 55-ből származókra, mert az eredeti BR 24-esen is olyan van. Csere után úgyis pontosan be kell állítani a kerekek helyét a tengelyen. Egy biztos: műanyag kerekeket ne használj, mert nagyon nagy a gördülési ellenállása, jobban koszolódik, stb. Legalább a régi spiáter kerekekre cseréld le!

Siklást okozhat, ha a mozdony-szerkocsi kapcsolat valamiért nem laza (nem fordul el a forgáspontoknál könnyen).

Én súlyt nem tettem a szerkocsiba, ennek ellenére soha nem siklott, pedig 11-12 kocsit is cibálok vele (azaz "velük", mert 2 db is van belőle, 002-es és 004-es).

 

Elsőre ennyit tudok segíteni további adatok hiányában.

Előzmény: poliver85 (26382)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!