Sziasztok,
Kiteszem ide azt a hosszú levemet, amit a zárt levelezési listára írtam.
Tárgy: A közüzemi elszámolás helyzete és egyéb IGEN FONTOS kérdések Dátum: 2008.08.01. 19:44
Kedves tulajdonostársak,
Most kénytelen vagyok egy hosszú levelet írni, kérem olvassátok végig, fontos. Ha ismert dolgokat is leírok, az csak azért van, hogy teljes legyen a kép.
A történet valamikor tavasszal kezdődött, amikor már tisztán látszott, hogy a jelenlegi közüzemi elszámolási rendszer (lényege: fix összegű alapdíjak és fogyasztási egységárak) nem tartható, mert ez nem követi a rendszeres gázáremeléseket, valamint *elvileg* *sem* létezik olyan model, amely fix összegű árakkal működik úgy, hogy a kiszámlázott összegek fedezik a gázszámlákat. (Azért, mert a konkrét fogyasztási értékektől és egyéb tényezőktől függ a rendszer hatásfoka.) A korábbi elszámolási rendszer miatt komoly hiány halmozódott fel (a 2007.01.01.-2008.03.31. időszakban mintegy 3.161.000 (!) Ft, tehát ennyivel számláztunk kevesebbet a lakóknak, mint amennyi a gázszámlák összege volt.)
Csináltam egy új elszámolási algoritmust, amelynek lényege, hogy az egyes időszakok végén (tavasszal a fűtési időszak után, ősszel a fűtési időszak előtt, valamint a gázár emelkedésekor) a tényleges fogyasztási adatok alapján újrakalkuláljuk az időszakra vonatkozó egységárakat, majd a különbséget kiszámlázzuk, ezzel biztosítva azt, hogy a teljes gázszámlát beszedjük a lakóktól, valamint az így kiszámított árakat alkalmazzuk az új időszakra, melyet az időszak végén újra korrekciózni fogunk, stb. Ezt az algoritmust a 2008. április 17.-i közgyűlésen elfogadtuk, a részletes algoritmust lásd a közgyűléshez előzetesen kiküldött anyagban, valamint erre a listára 2008. április 15.-én kelt levelemben. Valamint elfogadtuk azt is, hogy ezt visszamenőlegesen alkalmazzuk a 2007.01.01. időszaktól kezdődően. Megjegyzem még azt is, hogy a közgyűlésen még a szavazás előtt az egyik tulajdonostárs kérdésére a Közös Képviselő (továbbiakban: KK) nevében Simon úr azt mondta, hogy ezt az elszámolási rendszert képesek alkalmazni.
Ezután jó ideig nem sok minden történt, ugyan az algoritmus előterjesztésekor felajánlottam segítségemet a számítás gyakorlati végrehajtásához, de elsősorban a KK miatt ez nem konkretizálódott. Végül 2008. június 2-án a KK részéről Bogár Anikóval leültünk megcsinálni a számítást (Excelben), ez első körben nem vezetett eredményre.
A fő problémát az jelentette, hogy az algoritmus feltételezi, hogy rendelkezésre állnak az egyes lakásokban mért hőmennyiség és meleg víz fogyasztási adatok. (Mert a lakók összes fogyasztása és a gázszámlák alapján határozzuk meg az egységárakat.) Ez nincs így, mert a tulajdonosok mintegy 15-20%-a nem adja le az óraállásait. Ezen tulajdonosoknak 10-10 m3 hideg ill. meleg víz fogyasztást, illetve 1.5 MWh hőmennyiség fogyasztást számlázunk ki (ez jóval magasabb az átlagos havi fogyasztásnál), de ez itt sajnos nem segít, amennyiben ezen fogyasztási értékeket venném figyelembe, az jelentősen torzítaná az eredményt (az alkalmazandó egységárakat). Ezért úgy módosítottam a rendszert, hogy csak azon fogyasztási adatokat vettem figyelembe, ahol az időszak elején ill. végén a tulajdonos leadta az óraállást, a hiányzó részre pedig tulajdoni hányad szerint arányosítottam. (Tehát ha 20% nem adta le, akkor a többiek összfogyasztását megszoroztam 1,25-el, és így jött ki az az összes lakásra vonatkozó összfogyasztás, amelyet az algoritmusban figyelembe veszünk.) Lehetett volna azt is tenni, hogy mégis figyelembe vesszük a mesterségesen magas értékeket, így egy adott időszakra vonatkozóan az utólagos korrekciónál ugyan teljesülne az, hogy pontosan a gázszámlák összegét számlázzuk ki a lakók felé, de az egyes időszakok között így nagymértékben "ugrálnának" az egységárak. Ebből következik az a további probléma, hogy az így kiszámolt egységárakat alkalmazva nem jön be pontosan a gázszámlák összege (néhány százalékos eltérés van), itt még lehet azt tenni, hogy az árakat egy konstanssal szorozzuk úgy, hogy az egyenlőség fennálljon.
További elvi problémát jelent az, hogy egy fűtési időszak alapján megállapított egységárat nem célszerű automatikusan "előzetesen" alkalmazni a soron következő nem fűtési időszakra, mert nem fűtési időszakban nincs hőmennyiség alapdíj (ez adja ki a fűtésre elhasznált gáz árának egy bizonyos hányadát). Ez azért jelent gondot, mert noha az elszámolási rendszer úgy van kitalálva, hogy ezek egymást nem igazán befolyásolják, teljes mértékben azért ez nincs így, valamint nem célszerű úgy nekimenni egy fűtési időszaknak, hogy nincs hőmennyiség egységár. (Ha szó szerint alkalmazzuk az elszámolási algoritmust, akkor ezt kéne tenni, (sajnos erre korábban nem gondoltam), amit persze a fűtési időszakot lezáró korrekció rendez, de valószínű, hogy emiatt átmeneti hiány keletkezik.) Erre a problémára az lehet a megoldást, hogy fűtési időszaknak az előző fűtési időszak hőmennyiség egységárával és alapdíjával megyünk neki, felszorozva esetleg az azóta megtörtént gázáremeléssel, persze ezt az időszakot lezáró korrekciós elszámolás rendezni fogja, tehát senkit sem ér előny vagy hátrány.
Itt még egy kis kitérő, mit kellene módosítani a témában: - Meg kellene szüntetni a 10m3 / 10 m3 / 1.5 MWh felszámítását, ez nem jelent túl hatékony ösztönzést az óraállás leadására, hiszen ha egyszer nem adta le, most többet fizet, majd a következő hónapban visszakapja, azt kész. Ehelyett nem ilyen extrém nagy fogyasztást kéne felszámolni, hanem mondjuk az óraállást leadók átlagfogyasztását a tulajdoni hányad figyelembe vételével, kiegészítve azzal, hogy az óraállást le nem adók mindegy egyes alkalommal pluszköltséget fizetnek, amit a következő elszámolásnál nem kapnak vissza. Ennek mértéke lehet mondjuk 5000 Ft / alkalom, vagy esetleg "sávos" rendszer, tehát a későbbi le nem adásoknál az összeg növekszik. - Az előzővel párhuzamosan el kell törölni a faliújságra kitett lapra írjuk az óraállásokat c. rendszert, helyette az őröknél kell leadni, és a leadásról igazolást kapnak. - Ha mégis marad a jelenlegi faliújságos rendszer, akkor úgy kell csinálni, hogy az értékeket betűvel is kötelező kiírni (csökkentendő az elírás veszélyét), valamint definíció szerint hideg és meleg vízből csak egész óraállást lehet leadni. (Szintén csökkentendő az elírás veszélyét, valamint elrontás veszélyét, nézzétek csak meg, hogy az egyes "kis órák" milyen sorrendben vannak a mérőórán.) Nem értem, miért lényeges a négy tizedes pontosságú adat, 1 m3 meleg víz ára kevesebb, mint 1000 Ft, tehát felfele kerekítés esetén legfeljebb 500 Ft-al fizetek többet, a következő hónapban meg kevesebbet. - A KK-nak leadott óraállásokat ellenőriznie olyan értelemben, hogy megnézik, ebből mekkora fogyasztás jönne ki, ha negatív vagy "jó nagy", akkor vélhetőleg elírás történt, ez esetben rá kell telefonálni a lakóra a javítás érdekében. - A papírra írt adatok gépre rögzítését két embernek egymástól függetlenül kell végeznie, majd a két verziót összehasonlítani, ezzel is csökkentve az elrontás valószínűségét. - Az esetleges hibák kiszűrése azért fontos, mert ha pl. valakinek túl rossz, túl nagy értéket ad le elírás miatt egy elszámolási időszak záró óraállásának, akkor ennek azonnali korrekciója már nem lehetséges, csak úgy, ha a lakó ezt 'lefogyasztja", avagy a következő hónapban negatív fogyasztása van. Ennek az az oka, hogy ha visszamenőlegesen, egy adott elszámolási időszak lezárása után módosítanánk az óraállást, akkor ez sértené azt az elvet, hogy egy adott időszakra vonatkozóan pontosan a gázszámlát kell "szétszámlázni" a lakók felé. - Van olyan, aki nem lakja a lakást, elutazik, stb. (Ő csak alapdíjat fizet.) Ezt lehet, viszont az ilyen lakásokat le kell pecsételni, és óraállások leadása idején ellenőrizni a pecsét sértetlenségét. Ha nem sértetlen a pecsét, akkor le nem adónak minősül a lakó, lásd első pont. - Azon tulajdonosoknak, akik rendszeresen nem adják le, azokat tértivevényes levélben kell felszólítani az óraállások rendszeres leadására. Ennek az az értelme, hogy a rendszeresen le nem adók jelentős része vélhetően bérlő, a tulajdonos nincs is tisztában a helyzettel. Több alkalommal felkértem KK-t, hogy tegye ezt meg azon lakókkal, akik 2008-ban legalább kétszer nem adták le az óraállást. (Kitérő vége.)
A történet innen megint lassan folytatódott, a problémát az jelentette, hogy a KK nem volt képes *valós* fogyasztási adatokat átadni. A jelenleg az óraállás (és így a fogyasztási adatok) nyilvántartását, egy hónapra vonatkozó számítást, és a díjbekérők legyártását a KK részéről Bogár Anikó végzi. A folyamat a következő: - Minden hónapban van 1 db Excel táblázat. Minden lakásra (lakásonként 1-1 sorban) szerepelnek a nyitó és záró óraállások, majd ebből számított cellákkal jönnek ki a fogyasztások, majd abból a részösszegek, és végül az végösszeg. - A fenti Excelben a nyitó óraállások az előző havi Excelből jönnek (technikailag a tárgyhavi Excel előállítása az előző havi lemásolásával, majd módosításával keletkezik), a záró óraállásként pedig felrögzítik a leadott óraállásokat (tehát az óraállások máshol nincsenek nyilvántartva, csak ezen Excel állományokban). - Ha ez kész, akkor a díjbekérők az Excel alapján a Word körlevél funkciójával generálódnak. - Az Excel alapján veszik fel az előírásokat a könyvelőprogramba (a továbbiakban: könyvelés). - Amennyiben valamilyen hiba történt (van ilyen, ezt részletesen később), akkor egyedileg gyártanak új díjbekérőt, amit elmentenek, vagy nem, és ezt vagy átvezetik az Excelben, vagy nem, valamint a könyvelésbe, vagy nem. Azért ez a bizonytalanság (vagy nem), mert nincs leírt "protokoll" a folyamatra, mindig úgy, ahogy "sikerült".
Az alapprobléma az volt, hogy bizonyos hónapokra az Excel állományokból több is volt, nem volt egyértelműen megállapítható, hogy melyik a valódi. Valamint az adatok eléggé "szemetesek" voltak, így egy, az összes óraállást tartalmazó állomány összerakása hosszú feladat volt. A korábban kiküldött díjbekérőkből rendelkezésre állnak az óraállások 2008.04.30.-ig (tehát az április végi óraállás ismert), bár éppen a 2008. áprilisi Excelt nem sikerült előkeríteni. Amit először kaptam, az nyilvánvalóan rossz volt, mert abban a fogyasztások kb. 3/4 része nulla. (ez valószínűleg egy köztes állapot volt, az előző havi Excelből készítve, de az új óraállásokat csak részben felrögzítve). Ezen kívül fel kellett rögzíteni a 2008.06.01.-i és 2008.07.01.-i óraállás adatokat, ez mostanra megtörtént.
Innentől kezdve a javítás menete a következő: - Előszedjük a korábban, az időszakra (2007.01.01.-től kezdődően) kiszámlázott (=esedékessé tett) összegeket. Ezt negatív előjellel vesszük. - A "egységárszámoló" Excel-el (ennek egy korábbi verzióját elküldtem erre a listára 2008. június 27.-én) a fogyasztási adatok alapján kiszámoljuk az egységárakat az alábbi időszakokra: 2007.01.01.-2007.04.30. (f'űtési) 2007.05.01.-2007.09.30. (nem fűtési) 2007.10.01.-2007.12.31. (f'űtési) 2008.01.01.-2008.04.15. (f'űtési) 2008.04.16.-2008.04.30. (f'űtési) 2008.05.01.-2008.06.30. (nem fűtési) - már beérkezett az a gázszámla, amely a teljes júniusi időszakot lefedi. - A korábbi díjbekérők fogyasztási adataival (tehát a "havi Excel"-ek adatait felhasználva) az új egységárakkal kiszámoljuk az havi közüzem díjat, majd ezt vesszük pozitív előjellel. - A fenti adatokat 1 db Excelbe tesszük, ez alapján a Word körlevél funkciójával generáljuk a díjbekérőket, természetesen az egyes hónapra vonatkozó adatokat részletesen feltüntetve, tehát tételesen látszanak a stornózott, valamint új összegek.
Most az a helyzet, hogy a fenti folyamat kb. kész (gyakorlatilag már csak végre kellene hajtani), de kellenének hozzá a kiszámlázott összegek. A KK álláspontja szerint ezt a "havi Excel"-ekből nyerhetőek ki. Én viszont úgy gondolom, hogy azon adatok helyességét semmi nem igazolja, többek közt az alábbiak miatt: - Nem tudjuk, hogy egy adott Excel megfelel-e a valóságnak, lásd a korábban már említett 2008.04-re vonatkozó fájlokat. (Melyik a valódi? Ha valahol "csak egy" van, akkor biztos, hogy abból kerültek be az adatok a könyvelésbe? Mi van, ha nem?) - Történtek egyedi javítások, rendelkezésemre áll mintegy 20 db olyan egyedileg módosított díjbekérő (maga a módosított Word fájl), amit az Excelbe és/vagy könyvelésbe vagy átvezettek, vagy nem. - Az Excel fájlok helyessége amúgy is megkérdőjelezhető, pl. az alábbi típusú hibák miatt: - mintegy 20 db lakásra effektíve rossz a számítás, tehát nem teljesülnek az olyan alapvető összefüggések, hogy a részösszegek (hideg víz díj, meleg víz díj, stb.) összege megegyezik az "összeg" adattal, vagy pl. az, hogy az előző havi díjbekérőn szereplő záró óraállás megegyezik a nyitó óraállással. Ezeknél "kézzel" belemódosítottak. - 3 hónapban kb. 100 (!) lakásra összesen mintegy 300 esetben "csak majdnem" teljesül az előző havi díjbekérőn szereplő záró óraállás = a nyitó óraállás összefüggés, mert az előző havi záró adat egészre kerekített, a tárgyhavi nyitó pedig nem, vagy fordítva. (Persze ez most mindegy, mert az összegekre stornó, az új értékek kiszámlázása előtt amúgy is javítani kell a fenti típusú hibákat.) Ezért tehát *kizárólag* a könyvelésből lehet venni az stornózandó előírásokat.
A KK-t több alkalommal felszólítottam, hogy a stornózandó előírás összegeket a könyvelésből nyerje ki, amennyiben ezt nem tudják maguktól, ehhez felajánlottam a segítségemet. (Amikor nem a közüzemi elszámolást csinálom :-) , adatbázis programozással foglalkozom.) KK erre nem hajlandó és/vagy képes. Elmondtam Bogár Anikónak, hogy miért kell a könyvelésből az adat, egyértelművé tettem, hogy a könyvelésből származó adatokat várok, ezt meg is értették, ennek ellenére az Excel-ből összedobott állományt adtak. Ezen felül Simon úr sincs képben, ugyanis az Excel-ek helyességét firtató kérdésem kapcsán azt állította, hogy az óraállás adatok a könyvelésben is megvannak. Ez a kijelentés tényszerűen nem igaz (pl. mert van olyan lakás, ahol rossz a hőmennyiség mérőóra, ezért erre a lakásra a hasonló típusú lakások átlagfogyasztását számítják fel, ezt az átlagolás az Excelben történik ami ellentmond annak, hogy a könyvelésben van az etalon adat, valamint Bogár Anikó elmondása szerint sincsenek meg az óraállások a könyvelésben), tehát Simon úr vagy nincs tisztában, hogy mit és hogyan tartanak nyilván / könyvelnek, vagy hazudik.
Lehet találgatni, hogy KK miért ragaszkodik mereven az Excel-ben lévő adatok felhasználásához a stornózásnál. Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy ennek fő oka nem a könyvelésből történő adatkinyerés esetleges technikai nehézsége, azt sem tartom kizártnak, hogy valami súlyos probléma lehet a könyveléssel. A korábban elejtett információkból úgy tűnik, hogy korábban a könyvelésükben valami nagy gond volt (programhiba, esetleges adatvesztés), amit vagy orvosolni tudtak, vagy nem. Ad absurdum az sincs kizártva, hogy nincs hiteles adatokat tartalmazó könyvelés, tehát közvetlen módon nem tudják megmondani, hogy egy adott lakóval szemben milyen előírások történtek (közüzem + közös költség), valamint milyen befizetései voltak.
Ezt a problémát tegnapelőtt jeleztem az SZB elnökének, felkértem az SZB-t arra, hogy vizsgálja meg a tulajdonosi szintű könyvelést. Azt a választ kaptam, hogy megkeresik KK-t a kérdéssel. Az előbb beszéltem az SZB elnökével, a KK nem adott érdemi választ a kérdésekre. A KK-val történt utolsó kommunikáció az volt, hogy az Excelekből összevadászott korábbi előírás adatokra válaszul jeleztem, hogy nem ezt kértem, valamint az általam kért adatok megadása szükséges feltétele a további együttműködésünknek.
Ez az a pont, amikor már nem tudok mást csinálni, csak azt, hogy a nyilvánossághoz fordulok. Hozzátenném azt, hogy eddig viszonylag ráértem (relatív kevés munkahelyi teendőm volt), mátol már nincs így, tehát vagy azt csináljuk, hogy KK szolgáltatja a stornózandó előírás adatokat a könyvelésből, majd még a hétvégén (holnap vagy holnapután) délelőtt tízkor leülünk KK-val az irodájukban megtámogatva egy olyan emberrel, aki bele tud nézni a könyvelésbe, ha még bármi gond van, valamint rendelkezése áll az összes papír alapú leadott óraállás, hogy ha valamit még javítani kéne, vagy pedig megoldják az elszámolást valahogy máshogy, nélkülem.
A jövőre vonatkozóan azt kívánom megjegyezni, hogy amit KK eddig csinált a közüzemi fogyasztások nyilvántartása és elszámolása kapcsán, az teljes mértékben kimeríti a szakmai dilettantizmus (számolgatunk valamit Excelben, de nem értünk hozzá eléggé), hanyagság (számolgatunk valamit Excelben, aztán jól kiküldjük a tulajdonosoknak, de nem ellenőrizzük, hogy jó-e), komolytalanság (mennek a dolgok maguktól, majd csak akkor csinálunk meg valamit, ha nagyon muszáj, vagy még akkor sem), felelőtlenség (a 2008. május és június hónapra vonatkozó közüzem kiszámlázása még nem történt meg, mert ehhez le kellett volna rendezni a visszamenőleges elszámolást, lehet sejteni, hogy emiatt milyen a ház anyagi helyzete.) és más egyéb fogalmakat. Azt is jegyezzük meg, hogy az elszámolási rendszert 2008 április 17.-én fogadtuk el, június 2.-ig a KK nem tudott/akart bármit is tenni az ügyben, akkor is csak azért, mert folyamatosan ezzel zaklattam, illetve megcsináltam helyette a számítást, ma meg ma (augusztus 1.) van. Botrányos, hogy többhavi elmaradásban vannak egy olyan feladattal, amit rég meg kellett volna csinálniuk, az egésznek igen komoly anyagi vonzata van (csodálkozom, hogy ekkora hiánnyal még működünk, nem lennék meglepve, ha egyszer csak kikapcsolnák valamely közszolgáltatást), és amikor azt vetettem fel, hogy akkor talán a munkatársuknak 100%-ban (vagy többen) ezzel kéne foglalkoznia, azt a választ kaptam, hogy azt sajnos nem lehet, mert más házak ügyeit is kell intézni. Nem igazán értem, mit képzelnek magukról.
És itt jön a konklúzió:
Javaslom, hogy távlatilag keressünk egy olyan közös képviselő céget, amely képes a fenti helyzet érdemi kezelésére, és rúgjuk ki a jelenlegit. Persze előtte érjük el, hogy végezzék el azt a feladatot, amiért fizetjük/fizettük őket.
|