Keresés

Részletes keresés

GPF Creative Commons License 2002.10.07 0 0 6
Hát, pedig sleeper-nek hívja a szakirodalom.

Egy jojó trükk úgy kezdődik, hogy erősen ledobják, és amíg sleeperez, addig mindenféléket csinálnak. Amikor kezd lassulni, akkor újra visszahozzák, és újra kidobják. A kidobásnál esetleg a kéz nem is ér a jojóhoz, csak kihasználják a mozgását és rántanak a madzagon.

Hadd adjak egy címet, ahonnan le lehet tölteni videókat, érdemes némelyiket megnézni!

http://www.yo-core.hu/video.htm

A jó jojók mégis inkább hasasak!

Előzmény: SPafi (5)
SPafi Creative Commons License 2002.10.04 0 0 5
Alszik?

(0)"Ezért ha a jojó leér a madzag aljára, ott forog tovább"

Szerintem logikusabb a "slipper", hiszen csúszik, nem?

A perdületet úgy is növelhetem, hogy erősemn ledobom a jojót.

Nyilván. Csak szerintem közben nem illik fogdosni. Vagy mégis? Kis súly a kis súrlódási erő érdekében kell.

Kis súly mellett úgy érhető el nagyobb tehetetlenségi nyomaték (és így perdület), hogy a tömeg a tengelytől minél nagyobb távolságra koncentrálódik. (Vállas)

Az eddigi következtetések alapján rángatás hatására a jojó nem jönne fel, de mégis feljön.

Konkrétan milyen következtetések alapján?

A rángatás nem feltétlenül tökéletesen függőleges, így adhat neki minimális forgató nyomatékot is. De ez azért nem egyszerű mutatvány, nem 2 rántásra jön föl a jojó!

Előzmény: GPF (4)
GPF Creative Commons License 2002.10.04 0 0 4
A perdületet úgy is növelhetem, hogy erősemn ledobom a jojót. Ekkor nem csak a helyzeti energia alakul forgásivá, hanem még egy kezdeti mozgási is van.

Miért jó a kis súly a perdület szempontjából? Elsőre fordítva gondolnám.

Meg a perdület az alaktól is erősen függ. Nem szabad azt feltételezni, hogy homogén a jojó egyik oldala (vagyis téglalap keresztmetszetű)
Hanem milyen legyen? Hasas vagy vállas?

(Sleeper, mert alszik a jojó lenn a madzag alján.)

Előzmény: SPafi (2)
GPF Creative Commons License 2002.10.04 0 0 3
Egy rögzített tengely és rögzített madzag esetén a jojó először lemegy majd kicsit feljön és így tovább, míg a jojó megáll. Tehát most a jojó alul van, lóg.
Az eddigi következtetések alapján rángatás hatására a jojó nem jönne fel, de mégis feljön. Ebből azt gondolnám, hogy itt más erők is fellépnek.
Pl. a madzag surlódik a jojó falához.
SPafi Creative Commons License 2002.10.04 0 0 2
"A sleeper esetében a rántással a madzagot hozzápréseled a tengelyhez, ezért ez odatapad, helyreállítja a fix rögzítést a tengely és a madzag között. Ezért jön fel."

Ezt nem tartom valószínűnek. Ha megrántod, akkor ugyan megnő a súrlódás, de arányosan megnő az a nyomaték is, ami a feltekeredés ellen dolgozik! Ha eredetileg nem tudott föltekeredni, akkor nagyobb húzóerőnél sem fog tudni! Viszont a rántás után a jojó egy darabig a súlytalanság állapotában van, a fonál teljesen laza lesz, és egészen pici súrlódás is elég ahhoz, hogy föltekeredjen 1-2 menet. Ezután már elég nagy lesz a súrlódó felület a föltekeredéshez.

Jól csapágyazott tengellyel szinte kizárt, hogy működjön a jojó.

Minél inkább a peremen van a tömeg, annál lassabb lesz a jojó, de ez egy határon túl nem jó. El kell találni az optimumot!

A sleeper (nem slipper?) rendeltetésszerű használat esetén addig tart, amíg meg nem rántod! :-) Viszont ha ezt nem teszed, akkor annál tovább tart, minél nagyobb a jojó perdülete, minél kisebb a súlya, és a tengely átmérője. A perdületet úgy növelheted, hogy nem csak leengeded a jojót, hanem közben még húzod fölfelé. Ez pótolja a súrlódási veszteségeket is. Ha túl lassú jojód van, akkor relatíve kis energiát tudsz így bevinni, és szép lassan leáll.

Előzmény: Törölt nick (1)
Törölt nick Creative Commons License 2002.10.04 0 0 1
Kedves GFF!

A jojó működése azon alapszik, hogy folyamatosan helyzeti energiát alakít át forgási energiává.

Ez úgy lehetságes, ha a tengely a fel, le út során fixen rögzítve van a tengelyhez.

A fix rögzítést az általad említett két módon valósítható meg. (beledugva a tengelybe, vagy hurok, ahol a súrlódás!!! rögzíti a madzagot a tengelyhez.)

Ezért első ránézésre a tengely nem lehet csapágyas.

A sleeper esetében a rántással a madzagot hozzápréseled a tengelyhez, ezért ez odatapad, helyreállítja a fix rögzítést a tengely és a madzag között. Ezért jön fel.

Sleeper esetén kulcskérdés a madzag és a tengely közötti optimális súrlódási együttható megválasztása.

A slepper akkor tart a legtovább, minél kisebb a súrlódási együttható. Ekkor viszont nehéz felrántani.

A jojó forgási tulajdonságait a forgó test tehetetlenségi nyomatékai!, a tengely átmérője és súlya (tömege) határozza meg.

Egy testnek három tehetetlenségi nyomatéka van. (Minden tengely körül egy.) Ebből a forgásszimmetria miatt kettő azonos.

A jojónál a forgás stabilitását a kettő arányának helyes megválasztása dönti el. Ezt befolyásolja a tengely átmérője és annak a résnek a hossza, amelyre a madzag fel tud tekeredni.

A túl lapos jojó forgása instabil lesz, a túl hosszút pedig nehéz visszabillenteni a függőleges forgási síkba.

Előzmény: GPF (0)
GPF Creative Commons License 2002.10.03 0 0 0
Na, ez jó kezdés volt, elbénáztam.

Szóval a problémakör:

A jojók működése, fizikája és jósága.

Előhangként arról, hogy milyen is egy jojó:

Van két tökörszimmetrikus, forgásszimmetrikus test, amiknek a közepét egy tengely köti össze. Ezen a tengelyen van a madzag. Eddig oké.
Nem tudom, az mennyire közismert, de egy rendes jojó tengelyére nincs rögzítve a madzag, hanem csak egy hurokba van bedugva a tengely. Ezért ha a jojó leér a madzag aljára, ott forog tovább (ezt hívják sleeper-nek.) Aztán egy rántásra mégis feljön.

Kérdések:

1. Miért jön fel mégis?
2. Mikor tart a lehető legtovább a sleeper? Ez mitől függ?
3. Milyen alakja legyen a jojónak? Mikor jobb, ha a tengely körül nehéz, vagy ha minél messzebb a tengelytől?
4. Mikor jobb a jojó, ha a tengely rögzített és csúszik a madzag, vagy ha a tengely csapágyas, de nem nagyon csúszik a madzag?
Meg ilyenek. Most nagyon érdekel a téma több okból is.

GPF Creative Commons License 2002.10.03 0 0 topiknyitó

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!