Népszabadság Marnitz István 2004. október 27.
var imgfound = 0;
document.write('');
imgfound = 1;
document.write('');
if (!imgfound) {
imgfound = 1;
document.write('');
}
document.write('');
if (imgfound) document.write('');
document.write('');
Eurotours-iroda a nyári csőd idején. Várhatóan nem mindenki jut a pénzéhez Fotó: Móricz Simon
A héten a QBE Atlasz Biztosító megkezdi az Eurotours Air augusztusban hoppon maradt károsultjainak kifizetését. .
Az Eurotours Busz ügyfeleit valószínűleg nem tudják teljes egészében kifizetni, így ők már csak a - múlt héten indult - felszámolásban bízhatnak
A QBE Atlasz Biztosító az Eurotours Air Kft. 120 milliós kauciójából várhatóan ki tudja fizetni az augusztusban bezárt iroda légi utaztatási részlegével szerződő összes károsult pénzügyi igényét - tájékoztatta lapunkat Horváth Péter, a biztosító értékesítési igazgatója. Az 560 kárlap alapján becsülhető mintegy ezer ügyfél követelését e héttől kezdik meg kielégíteni - tette hozzá. A kaució egy része már elment a külföldön rekedtek hazaszállítására és a kinti szállásdíjra, így a kifizetések során várhatóan a teljes összeget felhasználják. (Ha maradna pénz, az a biztosítót illetné meg.)
Más a helyzet a körülbelül kétezer kuncsaftot érintő Eurotours Busz Kft. ügyével: a 760 bejelentés feldolgozása még folyik - közölte az értékesítési igazgató, aki a befejezés időpontját nem kívánta megbecsülni. Információnkat, miszerint az Eurotours Busz 48 milliós kauciójából maradt összeg nem lesz elég az itthon rekedtek kártalanítására, nem kívánta kommentálni.
A napokban a Fővárosi Bíróság elrendelte az Eurotours Air, az Eurotours Busz és az Eurotours Kft. felszámolását. (Utóbbi - többségben idősebb Kenessey Gábor, kisebbségben pedig a Budapesti Piacot is alapító Hegedűs István családi cége tulajdonában lévő - vállalkozás a repülési és a buszos kft. 2003-as létrehozásával csökkenteni tudta a befizetendő kaució mértékét.)
Nagyné Ábri Katalin felszámolóbiztostól megtudtuk: az előzetes felmérések alapján a három cégnek összesen több százmilliós tartozása van. A legnagyobb vagyon (buszok, irodabútorok, a pécsi iroda és készpénz) az Eurotours Kft.-ben van, ám az utasok nem ezzel a céggel szerződtek. Arra viszont nincs lehetőség, hogy a két másik, jogilag független kft. ügyfeleit ennek vagyonából kártalanítsák. A buszok eladásából származó bevétel ráadásul azok zálogjogosultját illeti meg (értesülésünk szerint ez eredetileg a Magyar Külkereskedelmi Bank volt, de elképzelhető, hogy már továbbadta a jogot - a hitelintézet és a felszámoló erről nem nyilatkozott). Az utasoknak némi reményt csak a visszaigényelt áfa nyújthatna, de Nagyné Ábri Katalin még nem tudja, a követelések és a tartozások összevetése után mennyi marad. Korábbi tapasztalataira hivatkozva megkockáztatta, hogy nagyon kevés.
Azok a károsultak, akik úgy érzik, a kaucióból nem jutnak hozzá teljes követelésükhöz, a vagyonelemek elárverezéséből pedig remélnek némi pénzt, a közzétételtől számított 40 napon belül kell bejelentkezzenek a felszámolónál. (Az Eurotours és az Eurotours Busz hirdetménye október 21-én jelent meg, az Airé pedig rövid időn belül várható.) A felszámolási bevételek szétosztásakor az utasok mindenesetre magánszemélyként a többi - nem jelzálogos - hitelező elé sorolódnak.
A jorgos azért csődölt be,mert azok a magyar utazási irodák akkikel közösködött(pl:club-espana)a közös kasszából csak kivettek,de be nem tettek semmit.
A múlt héten nyilatkozták a tv-ben, hogy várhatóan e hét elején tudnak nyilatkozni az Atlasz részéről, hogy az utasok milyen mértékű kárrendezésre számíthatnak.
A biztosító honlapján addig is az alábbi tájékoztató olvasható:
Tisztelt Ügyfelünk!
Tájékoztatni szeretnénk elsődlegesen, hogy Társaságunk szerződésfeltétele - amely az Utasokkal szemben vállalt fizetési kötelezettség, mely kizárólag az
Eurotours Busz Nemzetközi Utazási Iroda Kft., valamint az Eurotours Air Utazási Iroda Kft.
ügyfeleire vonatkozik, az alábbi:
elsődlegesen, az utazás megkezdése után szükséghelyzetbe került utasok érdekében teendő intézkedések és a kényszerű kinttartózkodás költségeinek fedezése. Amennyiben e pontban meghatározott biztosítási esemény nem következik be, vagy nem meríti ki a biztosítási összeget, az alábbi kárigények kielégítésére kell fordítani,
az átvett előleg, illetve a részvételi díj visszafizetése,
az utasokkal szemben vállalt kötelezettségek nem teljesítéséből eredő egyéb igények kielégítésére.
A biztosítási esemény akkor következik be, ha a Biztosító hitelt érdemlően tudomást szerez a Biztosított teljesítési késedelméről. Hitelt érdemlő tudomásra jutásnak kell tekinteni a Biztosított (az Utazási Iroda), illetve a Gazdasági Minisztérium, Biztosító felé tett írásbeli bejelentését.
Annak érdekében, hogy a tényleges kárigény mértékét, összegét hitelt érdemlően megállapíthassa Társaságunk, az egyéni kárigények bejelentéséhez szükségesek,
az eredeti számlák-, jelentkezési lap,
az eredeti befizetési bizonylatok (eredeti csekk-, banki kivonat-, stb.),
az eredeti Utazási szerződés, valamint az Irodánál kapott összes dokumentáció.
a szerződő Utas bankszámlaszáma (vagy postai utalási-címe).
Azoknál a kárigényeknél, amelyekhez bejelentéskor nem kerültek csatolásra az eredeti bizonylatok, kérjük, hogy szíveskedjenek ezen iratokat pótlólag Társaságunk részére megküldeni, mert csak a fenti, eredeti bizonylatok birtokában lehetséges a kár mértékét és a kárrendezés módját meghatározni, a kárigényeket nyilvántartásba venni illetve elbírálni.
QBE Atlasz Biztosító Rt. 1143 Budapest, Stefánia út 51. Telefon: +36 1 460 1400 Fax: +36 1 460 1518
Írtam két levelet is a biztosítónak, de mindössze annyi választ adtak, hogy egyrészt befogadták a kárigényemet, másrészt bármit is fizetni csak akkor fognak, ha az összes károsult jelentkezett kárigénnyel. És ez szerintem még sokáig el fog húzódni... Bár egyet nem értek: azok, akik eddig nem jelentkeztek a biztosítónál, nem tartanak igányt a kártérítésre? Vagy úgy gondolják, hogy úgyis mindegy?
Én is pórul jártam az eurotours-al és mostmár kezdek kissé türelmetlenné válni a kártérítéssel kapcsolatban.Nem tudom ki hogy van vele,de talán érdemes volna jelezni a történetet a tévé ügyvédje felé(ez egy mtv1-en futó műsor,Juszt László vezetésével,ilyen ügyekkel is szivesen foglalkozik).Tudott valaki mostanában beszélni a biztosítóval úgy hogy valamilyen érdemleges választ is kapottí??
Akkor ez még hetekig eltarthat. De miért nem húznak valami határidőt? aki akárhanyadikáig nem adja be kárigényét, az felejtse is el.
Azt nem sikerült megtudnod, hogy milyen esély van arra, hogy visszakaojunk a pénzünkből? (Mert ugye azt mondták, hogy a kintrekedtek hazahozása után fogják megtudni, mennyi pénz marad a többi károsultra.)
Hívtam az Atlas Biztosítót, jelenleg feldolgozás alatt van az ügy, még 400-an nem adtak be kárigényt, még őket is meg kell várni. Levélben fognak értesítést küldeni.
"Kb 2-3 hónapja néztem, hogy ami a Neckermannál 130e, az a TUInál 160eFt."
Ez Németországban is így van...
Vagyis a Neckermann az alsó középosztály + még alsóbb már nem is középosztály :))
A TUI meg magasabb szinvonalú.
És csak látszólag egyformák.
A Neckermann kb. ugyanaz utaztatásban mint bútorban az IKEA, ahhoz képest hogy milyen drága, hát a minősége finoman szólva is kivánnívalót hagy maga után...
Viszont agresszív, és jó a reklámja.
Remélem, benéz még valaki kompetens, és kapok választ...
Szóval azért izgatott a "tünetek" kérdése, mert pont aktuális tunéziai kirándulásom befizetésekor hallottam az Eurotours csődjéről.
Ráadásul: az Experience irodájában (a Bazilikánál) kézzel (két példányban!) kiállított jelentkezési lapra fizettem "a számítógép vírusos lett" magyarázattal,
amit egy másik társaság, a Cardinal Points- Égtájak Utazási Iroda nevében vettek fel, és végülis kint a Babylon képviselte őket...
Tehát minden gyanús előjel megvolt, de a lényeg az, hogy végülis minden korrektül rendben volt!!! :-)
Ráadásul nem ez az első ilyen tapasztalatom, másutt is megy a pénzkavarás.
Nem értem például, hogy a Kartago Tours (is) miért ragaszkodik a készpénzes befizetéshez, akár százezer forintos biztosítékkal sem hajlandó átutalással szerződni?
Ezért feszegettem többszörösen az "előjelek", "tünetek" témakört, illetve érdeklődtem, hogy milyen füleseket lehet esetleg most tudni?
Akik bevásároltak kontingenseket, és rosszul döntöttek, azok nagyon akcióznak, a többiek meg igazodnak lefelé árakkal, de a kinti partnerek nem fognak lejjebb menni, ők bármikor eladják a gazdagabb nyugatiaknak. A szerződéseket meg keményen behajtják.
Az irodák között nem nehéz eligazodni: akárki hirdeti meg kell kérdezni ki az utazásszervező (aki lefoglalja és a kinti partnerrel rendezi az utat). A többi csak ügynökként árulja. Nekik szinte semmi felelősségük, csak a szervezőnek.
A magyar piacon meg nehéz megélni: megszokták az emberek az akciós utakat, és folyton ezt keresik. Utolsó pillanatra hagyják a foglalást, amikor már előző ősszel az irodáknak le kell foglalni a helyeket.
Ja: rengeteg iroda van, ennyit szerintem nem képes a magyar piac eltartani.
Csak, hogy tudd, Moraitikával még többre mész, mint Paleokastricával. Paleokastricán olyan hideg a tenger, hogy nem lehet benne fürödni. De tényleg! Gyönyörű meg minden, de Moraitika sokkal jobb nyaralás szempontjából. Azért ne hagyjátok ki kirándulásként Paleokastricát sem. Meg ajánlom Sidarit, Glifadát is!!!
"arra számitottak hogy a TUI megveszi a repülős ágazatukat)szóval hogy megveszi a céget....és hogy ez nem jött be."
Ezt már ismerjük...:))
.
Kenessey (és azóta a fia is) 15 éve még EWTR Eurotours izraeli vegyesvállalatként bécsi bevásárló buszos utakkal kereskedtek..
Aztán beleszálltak mindenbe, repülőzésbe, buszozásba, hiteleket vettek fel, törvényszerü volt hogy elszállnak, már az is csoda hogy csak most.
Ennyi irodát, személyzetet, reklámot, költséget nem bír el egy iroda, főleg ha 2-3 hónapig tart egy szezon...
Ráadául beszopták elöbb évekkel ezelőtt a Neckermann most meg a TUI ígéretét, hogy megveszik őket, így még jobban felfújták magukat, hogy vonzóbbak legyenek...
A Neckermann meg a TUI egyszerre vesz meg évente több százezer ágyat és így megengedheti magának hogy addig bírja, amig a többiek tönkremennek. Majd utána diktálnak.
Mellesleg, a legtöbb kártéritési pert Magyarországon a Neckermann kapja a nyakába, mivel a magyarokat sok esetben tölteléknek használják...
A Jorgos(is) egy megalomániás elmebeteg családé volt, aki mindenáron meg akarta mutatni hogy ő Magyarországon piacvezető lesz. Volt a családfő, két lánya és két vő. ( a másodiknak gründolták a Club Espanat). A remek dinasztiának a neve.itt van anno a Hetek c. lapból (naná):
"Jorgos Travel: Magyarország legnagyobb kiutaztató irodája
Tovább fényesítjük az aranyrögöt
Beszélgetés Szedleczky Lászlóval, a Jorgos Travel utazási iroda alapítójával, Görögország díszpolgárával a cég sikereiről, kínálatáról, a mediterrán utazási lehetőségekről. "
Ami azt illeti, fényesítették rendesen...Viszont amig ők elszálltak, éveken át tették tönkre a többieket...
A West az egy jó iroda volt, pechére belefogtak a lapkiadásuk veszteségeinek pótlására.
Buktak is menetrendszerüen, manapság örülhet valaki ha az utaztatásból meg tud élni, nemhogy még költséges passzióknak hódoljon...
:)ez nem volt a homlokára irva:)de minden esetre rendes volt hogy legalább 4 utasnak megmentette a pénzét...én rákérdeztem h nem is lehettt sejteni hogy közeleg a vég?mire azt mondta hogy nem, mert utolsó percig hitegette őket egy multi(mint utólag kiderült a HVG cikkéből arra számitottak hogy a TUI megveszi a repülős ágazatukat)szóval hogy megveszi a céget....és hogy ez nem jött be...hát azért ez is durva hogy tudják hogy sz..rban vannak és várnak hátha valaki megveszi a csódtömeget...na ja...
"Van valakinek valami ötlete arra nézvést, hogy mi módon lehet kihajtani a biztosítótól az Eurotourhoz már befizetett pénzt? Fogyasztvédelemre, ilyesmire gondolok."
Fogyasztóvédelem nem hajt be pénzt.
Sőt, a jelenlegi helyzetben, ha már iroda sincs, semmit sem hajt be.
A követelésedet, bizonyítva a befizetésedet az Atlasznál teheted le.
És utána, ha elég a kaució - szvsz elég- a hazautazások lebonyolitása után az előlegeket is visszafizetik , általában 1-2 héten belül ( a végén maradnak a külföldi partnerek, de őket ugye már csak a Jóisten, ha már voltak annyira hülyék hogy hitelezték a szolgáltatásokat...)
Az Atlaszt meg nem kell sajnálni, van 1100 utazási iroda, ebből mindössze néhány megy tönkre évente akik miatt helyt kell állniuk, viszont az összes többitől bekaszálják a zsíros biztositási díjakat...(rajtuk kivül nem sokan fértek bele ebbe az üzletágba).
Vagyis keményen, érdeklödve, rájuk mászva, nem árt baráti hivatalos ügyvédi felszólitás sem...szóval , hajrá!:))
"Sziasztok, visszakaptam ma a befizetett elölegemet az Eurotours egyik értékesitő irodájától(Viktora Tours-Oktogon) a hölgy jó megérzése miatt"
Mondjuk, a Viktoria Tours-os hölgynek attól volt jó "megérzése" hogy Kenessey korábbi felesége....:))))
És abban az oktogoni irodában kezdte az Eurotours mint magyar-izraeli vegyesvállalat, döntően egynapos bécsi buszos bevásárló utakkal...
Mi Paleo-ra mentünk volna 17.-én a bnőmmel Eurotours-szal.
Bevállaltuk a Tui-t, nem kellett ráfizetnünk sem, annyi a különbség, hogy Moraitikára megyünk és 28.-án indulunk.
Szerintem csak részben lehet szívás ebből, mert a csődeljárás elég hosszú idő.
Akár 1-2 év is lehet.
Valószínű, hogy egy másik utazási iroda követelését hamarabb fizeti ki az Atlasz mint ha magánszemélyként, én verném az asztalt. Ha meg csak egy részét vagy egyáltalán nem fizet az Atlasz a Tuinak, és be kell fizetnem vmekkora összeget, akár az egészet, azt tuti a hosszú csődeljárás után kell, és tuti lehet részletekben fizetni.
És a lényeg, el tudunk menni nyaralni, mert ha ez nem lenne, egy új utat nem tudnánk most befizetni.
Vélemények??
(ja, egyébként amikor bevállaltuk, és megrendeltük, elég sokan jöttek akik szintén így döntöttek)
Van valakinek valami ötlete arra nézvést, hogy mi módon lehet kihajtani a biztosítótól az Eurotourhoz már befizetett pénzt? Fogyasztvédelemre, ilyesmire gondolok.
Ami tény: az Eurotours Utazási Iroda, mint olyan, tavaly megszűnt...létrejött helyette 3 db másik Eurotours cég: Eurotours Air, Bus meg még egy....ez eleve gyanúra ad okot! Megszűnik egy cég, de rögtön majdnem hasonló névvel születik 3 másik!?
Láttunk már ilyet más cégnél is, ami a mai napig működik...de meddig?!
Ha jól emléxem ők is tavaly szüntették meg a néhai Cippolino-t és most Cipolino vagy milyen néven működnek...ez szerintem több mint gyanús. Lóvét kimentették, kauciót kevesebbet kellett fizetniük így, és gonodljuk tovább.
Szóval én azt javaslom azokat az irodákat célszerű előnyben részesíteni, akik mögött, bank vagy más pénzitézet áll, esetleg ismert róluk, hogy nem csak utaztatással foglalkoznak - ezen cégek úgy gondolom képesek gazdaságilag stabilabb működésre, mert nem csak "1 lábon állnak"!
Mert a japánoknak nagyon k sok pénzük van (nézd csak meg az egy főre jutó GDP
listát országonként, de személyesen is láttam), és nem, tudnak mit kezdeni vele,
ezért külföldön költik (Japánban az árszínvonal érthetően elég magas), mert a nekünk megfizethetetlen boltok, márkák nekik kedvezőek.
Ami nem off: mi kedden jöttünk haza Eurotours-útról, és bár nem tutujgattattuk magunkat az idvezekkel, minden korrekt volt, nem volt szó alsófokon utaztatásról.
Azért túlzásokba nem kéne esni. A külföldre látogató magyarok száma júniusban 24,6%- kal több volt, mint előző évben. De a saját környezetemben is azt látom, hogy még azok is elmennek nyaralni, akik eddig jellemzően nem. Járva a világot a leglehetetlenebb helyeken találkozol magyarokkal. Az Adrián meg nem lehet elhajítani úgy egy fél téglát, hogy ne vágna fejbe öt magyart.
Az utaztatás egy elég rizikós szakma, szezon előtt meg kell venni az eladandó árut, lehetőleg minél többet, mert úgy olcsóbb. Ha sikerül eladni, jó. Ha nem, akkor nem lehet gépzsírral jól átkenve eltenni jobb időkre. Elég egy pár rossz döntés, egy pár rossz beszerzés, a cégnek annyi.
A másik vetülete a dolognak meg az, hogy elég sokan mennek divatból nyaralni, kábé azért, hogy elmondhassák, éreztethessék a környezetükkel, hogy nekik volt párszázezer forintjuk erre. Nem élvezik az egészet, nem beszélnek nyelveket (ásványvíz, bazmeg!), tájékozódási képességük semmi, szétidegelten, családi viszonyokat romokban hazahozva érkeznek meg, de voltak nyaralni laszt minitben!
Nos, amíg lesznek ilyen emberek szép számmal, és nem aggódok, lesznek, addig én nem félteném a magyar idegenforgalmat.
Mégis, konkrétan melyik társaságra gondolsz??? Keresztbe adogatják és hirdetik egymás útjait, néha nem igazán tudom, ki is a hunyó?
Egyébként az általános utazási dekonjunktúrát nem tudom mire venni - minden mutató a turizmus újbóli meglendülését mutatja, a nyári charterek tele vannak... Jómagam láttam, hogy egy napon csupán délután négy járat jött Monastirból Budapestre, mind dugig tele.
Akkor hol nincs utas? Ha pedig van, miért "termel" ki minden utas veszteséget? Nehogy már elhiggyem, hogy ez is olyan, mint az egyszeri Kohl bácsi, akinek az a nap volt jó, mikor zárva tartott! :-(
Hogy ki áll szarul még az irodák közül? Nézd meg a hirdetéseiket, és akik pl charteren a nettó ár alatt adják az utat szállással együtt ott valami bibi van! Rohad a nyakukon, nekik meg fizetni kell! Én repülős útnál 40 alatt már gyanakodnék...hiába last minute!
és milyen igazad van, ez egy deformált ország lett. M. P. úgy gondolja hogy a gazdaság szárnyal, és a jólét miatt az emberek lilára paskolják a seggüket, holott az EU minimálbéres ( 53000 bruttóra van bejelentve az ország fele.... ha nem több ) utolsőhelyezett országa mi lettünk, az emberek többségének a legkisebb gondja az utazás, a havi villanyszámla jobban felizgatja mint egy spanyol kiruccanás...
Az utazási irodák árai vetekednek a "nyugati" árakkal, miközben a jónép a fizetését rezsire, kajára, kínaipiacos ruhára, k...ott adókra költi. Nem csodálkoznék azon, ha nem lenne egy (hazai) utazási iroda se 5-10 éven belül, ill. melyek véletlenül megmaradnak, kizárólag az elitre ( felső 10000, kormányzati luxusutak ) koncentrálnának, nem beszélve arról, hogy az ügyvezető urak ebben az üzletágban is úgy gondolják, hogy érdemes most lepattani a bevétellel mint évegik görcsölni a pármillás haszonért, végülis mi bajuk lehet...