Kötöttpályán viszont még egyszerűbb volna az önvezetés, lásd. nagyvasút,
Nem, ott semmi helye semmi annak, amit ma úgy hívunk, önvezetés és legfőképpen nem egyszerű. A vasútnak erre már megvannak az évek óta használt bevált megoldásai.
Kötöttpályán viszont még egyszerűbb volna az önvezetés, lásd. nagyvasút, hév pl. Ott eleve lehet abból kiindulni alapból ,hogy sínek között csak a vonatnak van helye, azaz ha szabad útja van, szabad jelzéssel akkor nem lehet előtte senki. Váratlan akadály előtt pedig az automatának még nagyobb is a reakcióideje, a lezárt sorompón átmászó gyógyegereken meg se az ember se a gép által vezetett vonat nem segít, mert bőven féktávolságon belül van. Mindegy, hogy autóval, biciklivel vagy gyalog megy mint a birka át a piroson. Villamosnál is csak a szabálytalankodó egyéb közlekedők nagyobb száma a plusz rizikófaktor, ott pedig még előny is lehet a minden irányból figyelő automata, ami nanomásodpercek alatt képes reagálni és minden létező féket aktiválni max. erővel. Továbbá nem fárad, nincsenek érzelmei meg biológia szükségletei, ugyanolyan éber a szolgálat utolsó 2 percében is mint az elsőben, nem vonja el a figyelmét semmi, nem éhes, szomjas, nem kell wc-re mennie stb. Kötöttpályán jóval előbb elterjedhet az önvezetés mint sima személyautónál.
Egyébként már sok mai autóban is részben a gép vezet helyettünk, lásd. ESP, ABS stb. És bizony a gép gyorsabban és jobban reagál, ABS pl. évtizedek óta létezik és a havas utat kivéve mindig jobb vele mint nélküle, rutintalanabb meg kevésbé jó sofőrökön is segít, hogy ne balesetezzen, nyomhatja ész nélkül tövig a féket, annyit enged fékezni, amennyit, lehet blokkolás nélkül, így irányítható marad az autó és nem farol ki, ESP nem engedi kipörögni a kerekeket stb. Sok autóban van már ébrenlétfigyelő is, ami hangjelzéssel figyelmeztet ha bóbiskol a sofőr, innen már csak egy lépés, hogy ha elalvást érzékel önműködően le is fékezzen.
Mondja valaki, hogy a MÁV-HÉV-korszak óta nincs jól megoldva a pótlás! Még jócskán túl is teljesítenek ezen a téren. Volt ma valami gubanc a csepeli HÉV-vel, nem tudom, mi, én csak a pótlókat láttam. Lényeg, hogy míg a Szent István úttól a Lukoil benzinkútig (Közvágóhíd előtt még kicsivel) tekertem bringával, ez alatt 1 nagyegységgel találkoztam azonos irányban, 3 nagyegységgel találkoztam szemből, és közben 5-6 pótlóval, ebből néhány szinte üresen jött. Szóval még a 3. vonattal való találkozást (ekkor jártam a benzinkútnál) követően is, míg eljutottam a Szent István úttól a benzinkútig, láttam egy szemből jövő pótlót.
Ez nagyon rossz összehasonlítás. Nem gondolod? Önvezető autó még csak bizonyos helyeken, és körülmények között használhatók", de gondolj csak bele, ha minden jönne, menne magától? A bőség zavara, na meg a semmi sem tökéletes effektus, és ott vannak a virtuális negatív tényezők.
És hol lehet meghúzni a határokat? Pl egy tűzoltó szerkocsi önvezetőnek elég fura lenne, mert ott azért vannak egyéb műveletek is, mint Á-ból B-be eljutni! De akár egy bűnüldöző rendőrautónál is érdekes lenne, ha magát vezetné a verda, és ne keverjük bele mondjuk a drón szállító járőrautó fogalmát, mert erről már olvastam valahol(?) De lehetne még példázni.
Ilyesmiről mindig az jut eszembe, hogy amikor írtam öntanuló neurális hálót számfelismerésre MI gyakorlatra, akkor véletlenszerűen "elrontott" számokkal ellenőriztem, hogy működik-e. Volt egy kép, amiről 50-50% valószínűséggel mondta, hogy 4-es vagy 7-es. Megnéztem - és én sem tudtam eldönteni, hogy ez 4-es vagy 7-es. Az, hogy az önvezető autó hibázott, nem jelenti azt, hogy az emberi sofőr nem követte volna el ugyanazt a hibát. Az önvezető járműnek nem tökéletesnek kell lennie, hanem az emberinél kell jobbnak lennie - és amíg egy ember ilyesmire képes, lehet, hogy jobb lenne az önvezető.
A TWdoktor által idézett eset elég rég történt, 2016 májusban. Azóta is az egyetlen olyan esetként van nyilvántartva, amikor az önvezető autó okozott halálos balesetet.
A konkrét esetet alaposan kivizsgálták, és megállapították, hogy valóban a robot hibázott. A balesethez kellett a másik fél szabálytalan közlekedése is, de a baleset ezzel együtt is elhárítható, de legalábbis annak súlya tompítható lett volna, ha a Teslát egy ember vezeti egy számítógép helyett. Itt az automata nem csak fékezés nélkül rohant bele egy teherautóba, de még az ütközés után sem fékezett.
Az eredeti témához visszatérve: az önvezető villamos elterjedéséhez kell még legalább húsz év. Lehet, hogy több. Ennél előbb lesz olyan járművezető-hiány, ami ki fogja kényszeríteni Budapesten is a villamosok szerelvényméretének és a követési időnek a növelését - mármint legalábbis ott, ahol ez egyáltalán lehetséges, azaz valószínűleg nem a nagykörút lesz az első példa. Az ezzel ellentétes irányú, ráadásul nehezen visszafordítható változások, azaz a csepeli HÉV-en a 106 méteres vonatok 6 percenkénti közlekedéséről az 54-56 méteres szerelvények 3 percenkénti közlekedésére való átállás, az én véleményem szerint, egy nehezen fenntartható irányba történő, alapvetően hibás lépés.
Ebben az esetben a robot tényleg hibázott, mert nem tudta kivédeni a szabálytalan kamionos hülyeségének a következményét, mert a pótot a festése miatt levegőnek nézte. Persze azóta már módosítottak a szoftveren párszor, és az újabb autók hardverén is, az ilyen esetek elkerülése miatt. Az egy másik kérdés, hogy az áldozat miért nem tett semmit az ütközés elkerülése érdekében, pedig lett volna rá ideje és lehetősége.
Egyetértek. Viszont logikusan továbbgondolva elkerülhetetlen az emberek által vezetett gépkocsik közlekedésének betiltása.
Hogy csak a legfrissebbet mondjam: egy dugó láttán a német A67 autópályán megfordult egy gépkocsivezető, és forgalommal szemben közlekedett, a belső sávban, nagy sebességgel. Két szembejövő autó már nem tudta elkerülni az ütközést, hárman meghaltak.
Szóval szerintem egyelőre ne legyenek ember által vezetett villamosok se. Az nagyon veszélyes lehet.
Lehet licencelni a Tesla/BMW/stb. technológiáját a vezetésre a megfelelő módosításokkal. A technológiát csak egyszer kell kifejleszteni, nem minden egyes villamosra darabonként.
Ebben a városban nagy a megszoktam effektus" és sokan azért ebben a nézetben vannak, például aki hosszú évek óta használja, annak bekopik a tudatába. Én nem vagyok rendszeres Héven utazó, de voltak és vannak időszakok mikor kéne használnom, mint például volt egy átmeneti időszak mikor rendszeresen Gödöllőre kellett járnom, így a sokat szidott MÁV-ot választottam, nekem az komfortosabb és kényelmesebbnek tűnt, igaz én nem mint rendszeres ingázóként hanem mint alkalmankénti utazóként jobbnak találtam.
Az utasok is, ha tehetik, más járművet váltanak. Mikor megjöttek a Flirtök a 150-esre, sokan átváltottak rájuk, mind Harasztin, mind a fővároson belüli szakaszra. A lehetőség meg van a HÉV-ekben, csak ki kéne végre használni.
Nem a hévet kell eltüntetni, hanem azt amit Hév néven hosszú évtizedeken át itt hagytak használatra! Ha Hévre nézek még érzem az MIII, MVIII motorkocsik auráját (bár ezeket járműveket tényleg szerettem), de ami akkor elfogadott volt, az a mai járművekkel, és infrastruktúrával nem az.
Nem rühellem, csak nem tartom vonzó kényelmes utazási formának 2017-ben az egész Hév üzemet, és nekem mindegy mi járna helyettük, csak legyen változás, persze jó irányba(?)
De az csak jármű! Azért is írtam, hogy egy új vonal, vagy egy meglévő az önvezető üzemre kialakítása indítaná el ezt a folyamatot. Azt nem hinném, hogy 5 év múlva lesz ilyen, hisz még a világ 99% is a hagyományos villamosokba invesztál be.
Nem tudom, de az oroszoknak sikerült valahol. És most nem a megfutamodott "szellemvillamosok"-ra gondolok, hanem valóban sikeresen járattak - persze kísérleti jelleggel - egy vezető nélkülivé átalakított villamost.
Agyonra kerestem ezt a párperces videót, de mintha eltűnt volna a netről.
Mert az gazdaságos, pl. 20 light train jellegű szerelvény helyett 65 villamosszerelvényt pörgetni sűrűbben, csakhogy meglegyen a kívánt férőhely kínálat óránként. Azokat meg kell venni, üzemeltetni, karbantartani, irdatlan nagy járműtelep kell, stb.
Vonatkoztass el a nézeteidtől (pl. hogy rühelled a jelenlegi vonatokat), és magának a járműnek a jellegét nézzed, leginkább az utastér tágasságát (2200 ill. 2400 mm vs. 2770mm (ami lehet szélesebb is a jövőben).