Meglep, ha azt mondom, hogy nem így álmodta meg az a valaki? :-)
Éppen a minap nézegettem Kálvin tér HÉV végállomás biztber. terveit, ami ugyanannak a koncepciónak a része, mint a ráckevei HÉV gatyába rázása. - az eredmény mindannyiunk előtt ismert. :(
"En a HEV kontra villamos vitaban a Fovaroson beluli kozlekedesi viszonyokrol beszeltem kezdettol fogva. Tehat, hogy peldaul Pestlorinc vagy Kispest lakossaga vajon nyerne-e azzal, ha oda is HEV-et jaratnank a villamos helyett, a Rackevei HEV-vel nagyjabol megegyezo kovetessel."
Szerintem te is érzed melyik a helyes válasz. A kettő teljesen más kategória, más vonalvezetés, más utazási igények. Ne keverjük a kettőt.
Az meg hogy úgy és olyan formában közlekedik a Ráckevei HÉV ahogy, az nem szopatás csupán, így álmodta meg valaki. Nem kell feltétlen villamosnak lennie ahhoz hogy kicsit komfortosabb legyen. Valamivel sűrűbb követés, ugyanilyen befogadóképességű szerelvények. Legalább a város határon belül. Azt meg el kell fogadni hogy városhatáron kívülre nem járnak olyan sűrűn a szerelvények. Az meg hogy nem járnak sűrűn a vonatok valószínűleg nem véletlen van. Bizonyára figyelembe vették az utasforgalmat amikor a menetrendet készítették.
Egyet kihagytűl szerint: Soroksárig villamos a HÉV-vel vegyesen... annak lenne talán leginkább értelme, de elnézve a 20 percenként járó 66-os buszt, nem biztos, hogy erre lenne igény.
Nyilvan a suru megallokiosztasu belso szakasz kiiktatasa lenne celszeru azoknak akik az aglomeraciobol jonnek, tehat az 1-es vagy a 3-as pont a nyero. Ezek kozul a Csepeli HEV-vel torteno osszekotes rengeteg uj palya epitesevel jarna, ugyhogy ezt rogton el is vethetjuk, bar tudom, hogy van egy ilyen hivatalos terv is, de ennyit az eletben nem fognak a kevei HEV-re aldozni, az fix. Ugyhogy marad az 1-es pont: a MAV-ba integralas. Ennek a legkezenfekvobb modja szerintem a kovetkezo: Millenniumtelepnel a terkep szerint 800-900 meternyi uj palya epitesevel megoldhato a rakotes a MAV-ra, es diesel uzemben mehetnek is a vonatok Rackeve es Tokol felol egyenesen a Keletibe, a varos kozepebe, Millenniumtelepen belul maximum ket megallassal (Hatar ut, Ferencvarosi pu.). Aztan persze kesobb, ha van ra keret, be lehet vezetni Kevere is a nagyvasuti feszultseget.
Mindez a Csepel szigetieknek elkepeszto elony lenne, gondolom nem kell ecsetelnem hogy miert. A HEV mai belso szakaszan elok meg a mai felorankent jaro HEV helyett kapnanak egy surun kozlekedo gyorsvillamos vonalat, ami szinten bemenne a varosba, vegig a Dunaparton. Jol jarna az aglo is, es jol jarna a pesti kulvaros is. Ma viszont mindket csoport szopik.
De egyebkent sem arrol van most szo, amirol en eredetileg beszeltem.
En a HEV kontra villamos vitaban a Fovaroson beluli kozlekedesi viszonyokrol beszeltem kezdettol fogva. Tehat, hogy peldaul Pestlorinc vagy Kispest lakossaga vajon nyerne-e azzal, ha oda is HEV-et jaratnank a villamos helyett, a Rackevei HEV-vel nagyjabol megegyezo kovetessel.
Igen, vagy nem. Ez itt a kerdes, erre kerek valaszokat, indoklassal.
Ha a nem a helyes valasz, akkor arra kerek valaszt, hogy mi indokolja azt, hogy Pesterzsebet es Soroksar lakossagat jobban szopassuk mint Budapest tobbi reszet.
Tokol, Rackeve.
A dolognak ezzel az oldalaval eddig egyaltalan nem foglalkoztam, de ugy latom, ti csak ezzel foglalkoztok, a pesti kulvarosokkal kevesbe. De akkor leirom errol is a velemenyemet.
1. Elso lehetoseg: a varoshataron kivul eso szakaszt a MAV-ba integralni.
2. Masodik lehetoseg: mehet a villamos tovabb Rackevere, surubb kovetessel. Latom, ezt tobben lehurrogtatok, meg mielott felvetettem volna. Mondjuk szerintem sem ez a legjobb megoldas, de vegulis annyira nem is rossz.
3. Harmadik lehetoseg: a kulso szakaszt osszekotni a Csepeli HEV-vel.
Vagy végigülnéd az órás utat a villamos széken, ne adj' isten, kis kapacitású jármű esetén végigállnád azt?
Ahhoz, hogy ertsem egyaltalan a kerdes felveteset, legy szives deffiniald, hogy egeszen pontosan mit ertunk villamos szek alatt. Tehat hogy melyek azok a parameterei, amely alapjan elesen elkulonitheto egy HEV-en talalhato ulestol. Valamint azt is magyarazd el, hogy mennyivel jobb nagy kapacitasu de ritkan jaro szerelvenyen allni, mint surun jaro kis kapacitasu jarmuvon.
Böff: Pont az. A villamos nagy tömegeket mozgat meg, ám rövidebb távokra van tervezve. Az elővárosi vonat nagyobb távolságokra is kényelmes, ám el tudja szállítani a napi egy-két alkalommal jelentkező nagy utasmennyiségeket is. Vagy végigülnéd az órás utat a villamos széken, ne adj' isten, kis kapacitású jármű esetén végigállnád azt?
Továbbá a csekély forgalmú H6-os héven pont nincs szükség gyakori vonatokra, míg a nagy forgalom a H7-es vonalon sűrű követést indokol. Vagy az M2 helyett is végig lehetne szalajtani a Rákóczi úton 1 azaz egy darab buszkonvojt?
Az egyik 40 km hosszú, inkább elővárosi vonat, ott mehetne zónázó, sebesvonat stb. mint régen akkor utasvonzó lehetne.
A Csepeli meg alig 9 km hosszú, és mindkét oldalt átszállás szempontjából lyukba megy, nem épp átszálló és úticél egyik végállomása sem. Integrálva a villamoshálózatra viszont már mehetne forgalmas csomópontokra, addig is, ameddig megszületik az ötös metró és integrálva lesz abba.
Most oszinten, mi abban a logika, hogy a csekely forgalmu soroksari agon nagyvasut jellegu jarmu kozlekedjen, es a nagysagrendekkel nagyobb forgalmu csepeli vonalon villamos?
Oda nem is kéne villamos, a kevei inkább elővárosi vasútvonal kéne legyen, nagyvasúti rendszer, és pl. Flirtek vagy hasonló motorkocsik.
Villamos az a csepeli lehetne, az inkább ahhoz áll közelebb, már csak azért is, mert villamosüzemre áttérve ott elég volna a TW6000 ill. könnyen össze lehetne kötni a 2-es vonallal és máris lenne egy átszállásmentes hosszú vonal, ami a belvároson át megy és forgalmas csomópontokon megáll (Fővám tér, Kossuth tér, Jászai).
Jól figyelj: min. 2700mm szekrényszélesség, és punk-tum!
Nekem hot teljesen mindegy a szekreny szelesseg, csak ne kelljen fel 7 utan fel orankent jaro vonalakhoz igazodnom ha a varosban kozlekedek, mert akkor inkabb az autot valasztom.
Jajj. Ha van egy gerincvonalam, ahol nem 5 percenként, hanem 30 percenként járnak viszonylag nagyobb kapacitású vonatok, akkor arra kell igazítani a ráhordó / elosztó hálózatot.
Akkor miert nem jaratunk az osszes budapesti villamosvonalon HEV-szerelvenyekkel megegyezo kapacitasu jarmuveket, fel oras kovetesekkel? A te logikad szerint ez teljesen jo lenne.
A sûrû követés nem axonos a gyors eljutás biztosításával.
Te egy adott vonal menetidejerol beszelsz. En meg eljutasi ido alatt azt ertettem, hogy a varos A pontjabol a varos B pontjaba mennyi ido alatt jutok el. Azt hittem, ez egyertelmu. Szandekosan nem menetidot irtam, hogy ne legyen felreertheto.
Arról nem beszélve, hogy sűrűbb, és több jármű=drágább üzemeltetés, karbantartás, nem beszélve a beszerzésről. 20 vonata van kevének, helyette kéne 40-50 tw vagy hasonló lom. A jövő természetesen egyik sem, hanem egy normális, nagyvasúti jellegű, vagy metró jellegű (ötös metró? Hm?) elővárosi vonat.
A sûrû követés nem axonos a gyors eljutás biztosításával. Persze a a ráckevei vonalon lehetne úgy süriteni, hogy az egyik szerelvény ne akadályozza a másikat, hiszen a megállásrend közel azonos. A reggeli csúcsban Soroksártól befelé már fel sem lehet férni.
Azonban a dologhoz hozzátartozik, hogy van alternativa a 66/23as buszokkal, igy tkp. 5 percenként a csúcsban be lehet jutni a belvárosba. Emellett a Hõsök teréröl és Pesterzsébetröl a reggeli csúcsban 2 percenként indulnak a Volánbuszok...
Jajj. Ha van egy gerincvonalam, ahol nem 5 percenként, hanem 30 percenként járnak viszonylag nagyobb kapacitású vonatok, akkor arra kell igazítani a ráhordó / elosztó hálózatot. A példánál maradva, Vácon ehhez csatlakozik a busz, Bp-en meg nem az fog érdekelni, hogy elérem-e a 6-os villamos F5-ös járatát...
Szvsz. az eljutási időd nem fog csökkeni a sűrűbb követéssel, legfeljebb jó pesti polgár módjára viselkedhetsz tovább, hogy "kiálltam a megállóba, már jöhetne végre" bármilyen menetrend normális tanulmányozása nélkül.
Jaj. Amit irsz, az akkor lenne igaz, ha az emberek kizarolag az egyik HEV-megallotol a masikig utaznanak, mindenfele atszallas meg csatlakozas nelkul.
Ráckeve és Vác lakói között a Budapesttől mért vasúti utazási távolság alapján elég könnyen lehet párhuzamot vonni
Igen, konnyen lehet parhuzamot vonni, de minek, hisz en nem errol beszeltem, hanem a varoson beluli kozlekedesrol.
Szvsz. az eljutási időd nem fog csökkeni a sűrűbb követéssel, legfeljebb jó pesti polgár módjára viselkedhetsz tovább, hogy "kiálltam a megállóba, már jöhetne végre" bármilyen menetrend normális tanulmányozása nélkül.
Ráckeve és Vác lakói között a Budapesttől mért vasúti utazási távolság alapján elég könnyen lehet párhuzamot vonni: Ráckevéről nem jó ezek szerint, ha fél óránként tudok bejutni Bp-re, Vácról tökéletes.
Vácról rossz a bejutás, mert ritkán jár a vonat? OK, de 25 perc alatt itt van Bp-en óránként és 45 perc alatt félóránként.
Ehelyett szerinted inkább 5 percenként utazhassak 'kevére 72 perc alatt? Csábítóan hangzik...
Hetkoznapokon a Budapesten beluli szakaszon csucsidoben negyedorankent jar ma a HEV, napkozben 20 percenkent, este fel 7 utan fel orankent, fel 10 utan pedig orankent. Ez egy varosi kotottpalyas vonalnal nagyon szereny. Pont ezert lenne indokolt inkabb kisebb kapacitasu jarmuveket surubben inditani. Ugyanis a varoson beluli kotottpalya legfobb celja elvileg a gyors eljutas. De az ilyen ritka kovetes pont nem a gyors celbaerest segiti elo.
Elmondom húszezerszer is, én egy TW 6000-el nem mennék le Ráckevére, ahol Szigetszentmiklósig tömve van a vonat, és Tökölnél kezd szellős lenni az utastér.
Megmondom, hogy melyik esetben lesz tomve a vonat Szigetszentmiklosig. Akkor, hogyha olyan kovetesi idot vezetnek be, amely mellett tomott lesz a villamos. ELLENBEN: ha olyan kovetesi idot alkalmaznak, amely mellett nem lesz tomegnyomor, akkor nem lesz tomegnyomor. Ilyen egyszeru.
Az, hogy tomegnyomor van-e vagy nincs, nem az uzemmodtol es nem a jarmu befogadokepessegetol fugg. Hanem a jarmu befogadokepessegetol ILLETOLEG a kovetesi surusegtol EGYUTTESEN FUGG.
Egy eléggé szakbarbár kérdéssel fordulnék hozzátok! Tudja-e közületek valaki (vagy ismerős ismerősének az ismerőse...), hogy mely HÉV vonalak lettek először felszerelve URH adóvevőkkel a '80-as évek elején (1981-1985 között) és az akkoriban honosított Stornophone 900-as motorkocsi rádió ill. Stornophone 4000-es kézirádió típusok mikor lettek beszereze ill. később selejtezve? Érdekelne továbbá bármilyen infó erről az első szériás rádióhálózatról (mely azt hiszem először a szentendrei vonalon lett kísérleti jelleggel üzembe állítva).
Az infókat előre is köszönöm!
E-mail címem publikus, ha valaki oda írna a közös helyett.
Ennek a HÉV-járatnak kb. addig volt értelme, mint a telkes járatoknak. A nyolcvanas évek végéig - kilencvenes évek közepéig, amíg az volt a felfogás, hogy szabadidőben irány a telek, de saját jármű híján csak addig, amíg a tömegközlekedés még kényelmesen el tud vinni. Aztán ahogy jött a motorizáció, meg a "hobbikert" a konyhakert helyett, az egyéb más, nívósabb foglalkozás, úgy zuhant ezen járatoknak a kihasználtsága. Én még bőven jártam arrafelé akkor, amikor még volt utas Szigetmajorban, az Egyetemi tangazdaságban, Angyaliszigeten, a Horgásztanyáknál, de sajnos az MVIII-asokról már lemaradtam. :(