Egy eléggé szakbarbár kérdéssel fordulnék hozzátok! Tudja-e közületek valaki (vagy ismerős ismerősének az ismerőse...), hogy mely HÉV vonalak lettek először felszerelve URH adóvevőkkel a '80-as évek elején (1981-1985 között) és az akkoriban honosított Stornophone 900-as motorkocsi rádió ill. Stornophone 4000-es kézirádió típusok mikor lettek beszereze ill. később selejtezve? Érdekelne továbbá bármilyen infó erről az első szériás rádióhálózatról (mely azt hiszem először a szentendrei vonalon lett kísérleti jelleggel üzembe állítva).
Az infókat előre is köszönöm!
E-mail címem publikus, ha valaki oda írna a közös helyett.
Ennek a HÉV-járatnak kb. addig volt értelme, mint a telkes járatoknak. A nyolcvanas évek végéig - kilencvenes évek közepéig, amíg az volt a felfogás, hogy szabadidőben irány a telek, de saját jármű híján csak addig, amíg a tömegközlekedés még kényelmesen el tud vinni. Aztán ahogy jött a motorizáció, meg a "hobbikert" a konyhakert helyett, az egyéb más, nívósabb foglalkozás, úgy zuhant ezen járatoknak a kihasználtsága. Én még bőven jártam arrafelé akkor, amikor még volt utas Szigetmajorban, az Egyetemi tangazdaságban, Angyaliszigeten, a Horgásztanyáknál, de sajnos az MVIII-asokról már lemaradtam. :(
A létesítését nem tudom, de üzemeltetés címén a villamosos nem sok jóra számíthat, ellentétben a HÉV-es (nagyvasúti) biztberrel. (Ismerve az egyik cég hírét, aki ezzel foglalkozik, van egy tippem egyébként az árszínvonalra is.)
Jó, akkor ahol kicsi a forgalom, tegyünk be konzervdobozokat, elég az is oda, mi?? De: a villamosnál jellemzően kis távolságokat utaznak az emberek, sűrűn cserélődik az utastömeg (van egy átlagszám, hogy mennyit utaznak egy villamoson), és ott talán nem olyan probléma a heringjárat. De ha valaki az agglomerációból utazik, fél órát, vagy annál többet, az ne nyomorogjon már ilyen elméletek miatt, a jó isten verje már meg! Elég lesz a városban nyomorogni, hát utazzunk Szigetszentmiklós-gyárteleptől egy tökig kisámfázott tetű 2400 széles kis szarban, mert elég az oda??? Busz analógia: A városi járművek sok ajtóval, kevés ülőhellyel rendelkeznek, mert az ott átlagban utazással eltöltött iső kevés. Távolsági busz: Kevés ajtó, sok ülőhely a KÉNYELEM miatt, hiszen több időt tölt ott az ember. Sajna manapság városi jellegű szarokkal rakják tele az agglomerációs vonalakat...hogy értsd: Aki messzire utazik ki a városból, az hadd üljön már le egy kényelmes, tág utasterű járműben, ne csak az a 12 utas, aki volt olyan szerencsés, hogy elsőnek érkezett. Ez a BKK koncepció új HÉV utastérrel is csak az ülőhelyek számának csökkentésével számol. Majd kapaszkodunk állva, milyen jó is az!
Hagyjuk ezt a szöveget, a körúton is többen utaznak, mint mondjuk Pécs felé, mégse villamos van Pécsre, nem kellene ilyen idióta összehasonlításokba belemenni. Mindegyiknek megvan a maga funkciója és az ahhoz szükséges infrastruktúra igénye.
A HÉV maradjon csak meg a jelenlegi infrával, min. 80km/h-ra alkalmas pályával és járművel, a jármű meg kicsit legyen tram-train jellegű dinamikusabb, mint mondjuk a jelenlegi járműpark. Utaskomfortja meg elővárosi jellegű.
A csepeli HÉV-en meg lehet gondolkodni, hogy mit szeretnénk vele hosszútávon kezdeni.
Lehet komoly nagyvasutasdit jatszani, csak amig a "jatekvasut" 50-es villamoson ketszer annyian utaznak mint a kevein, racionalis alapja a dolognak nincs.
- eredendoen haromvaganyos volt, amibol a 90-es evek vegere a III. Ki lett kotve, mivel igy eleg volt ket kiterot uzemben hagyni. 2000 korul bontottak el az akkori II.-t es kotottek vissza a III-at, ami azota II-kent ismert. Igy kozos lett a kettonek a peron.
És ez legalább pont arra jó hogy a közúttal szemben elsőbbsége van mindenhol, ezáltal gyorsabb. Ez egy villamosról nem annyira mondható el.
Na pont ezért NEM KELL a csepeli és a többi HÉV helyett, a kutya úristeni már....!!! NAGY BEFOGADÓKÉPESSÉGŰ, (nem konzervdoboz téwé, amiből 6987 darab kell a kapacitás megőrzése, növelése miatt), nagyvasúti jellegű vagy metró jellegű járművek kellenek a jövőben, 2700, vagy nagyobb szekrényszélességgel a kényelmes utastér kialakítás miatt. Elmondom húszezerszer is, én egy TW 6000-el nem mennék le Ráckevére, ahol Szigetszentmiklósig tömve van a vonat, és Tökölnél kezd szellős lenni az utastér. És mindenhol elsőbbséget élvez, egy átguruló konzervdoboz miatt ne kapjon már lámpát, könyörgök!
"itt is megoldható volna, hiszen az egész vonal paraméterei, hosszúság és vonalvezetés minden villamosnak felel meg inkább mint egy vasútvonalnak."
Csak épp közúton nem megy. De ezzel az erővel a többi HÉV vonalat is lelehetne butítani. Azért ne akarjuk a HÉV vonalakat nagyvasúthoz hasonlítani. Kisebbek az állomás távolságok, de nem olyan sűrűek mint a villamosoknál. Így is úgy is szép összeg lesz ha hozzányúlnak, akkor már nem a bizt.beren kell spórolni. Szerintem inkább arra kellene törekedni hogy gyorsabb legyen...
A "játszunk vasutasdit" kicsit erős. Minden csak nem játék... És ez legalább pont arra jó hogy a közúttal szemben elsőbbsége van mindenhol, ezáltal gyorsabb. Ez egy villamosról nem annyira mondható el.
A Stadler elég rugalmasan áll hozzá a vásárlói igényekhez nem kizárt, hogy meg tudná oldani, hogy olyat Flirtet gyártson, ami kétáramnemű.
Új villamos végállomáshoz lehet, hogy kell valami bizt. ber, de ha nem erőltetik a HÉV szerű, játszunk vasutasdit szintű bohóckodást, akkor olcsóbban is megoldható. Anno a törökbálinti HÉV-nél is áttértek villamosüzemre mikor kamaraerdőig visszavágták (ami nagy marhaság volt, hiszen Budaörsig is elég lett volna, ha már muszáj), itt is megoldható volna, hiszen az egész vonal paraméterei, hosszúság és vonalvezetés minden villamosnak felel meg inkább mint egy vasútvonalnak.
Megoldható az ,hogy a villamos mindig elsőbbséget kapjon automatice a lámpáknál, ill. az is bevált dolog nyugatabbra, hogy megmarad az andráskeresztes átjáró meg a fénysorompó egyesátjáróknál ott azon a szakaszon vasúti pályává minősítve a villamosvonalat. De pl. egy esetleges hosszabbítás Csepelnél menyivel kevesebb macerával járna ha villamosként épülne, bizt. ber nélkül?
Meg a nagy pali f@szát, azt! Jóember, végre van valami, ami MEGY, hát lassítsuk be azzal, hogy holmi gumikerekű fostaligák és puhatestűek miatt álljon a lámpánál? Én sok helyen a villamost is úgy alakítanám, hogy ha jön, akkor senki sehova! Nem ám, hogy majd állunk két retekláda miatt Közvágóhíd előtt, mert ők kitalálták, hogy át akarnak hajtani a soroksáriról a vodafon székházhoz...jól nézünk ki. Amúgy sokszor kifejtettem a véleményemet a csepeli HÉV lebutításával kapcsolatban, részemről ellenzem.
Ha már a HÉV szóba került, nemrég került fel Becsky Andrástól egy újabb videó, mikor még mert a HÉV nagyot álmodni.
https://www.youtube.com/watch?v=ObZDfLigRCk
Azóta hová tűntek a Ráckevei ágról a sebesvonatok? Úgy jártak mint a teherszállítás, jól működött, praktikus is volt, népszerű is volt hát meg kellett szüntetni.
Ahhoz gondolkodni kéne, pl. ha a BKK a MÁV-al összeállva közösen rendelne még pár Flirtet a MÁV által rendelt 42 mellé, hogy pl. azzal oldja meg a Ráckevei HÉV-en a közlekedést addig is, ameddig eldöntik mi legyen vele, meg lesz ötös metró, majd egyszer valamikor. Aztán ha már nem el lehet adni majd a MÁV-nak, pár motorkocsi biztos elkel náluk majd a jövőben is.
Persze vagy kétáramnemű Flirt kell vagy áttéríteni a 25 KV-ra a vonalat. A Ráckevei HÉV amúgy is inkább elővárosi vasútvonalhoz áll közelebb.
A Csepeli viszont inkább a villamoshoz minden paraméterében ,azt villamosüzemre lenne érdemes átállítani 600V feszültség és villamosüzemhez hasonlóan egyszerűsített bizt. ber, látra közlekedéssel és közlekedési lámpákkal biztosított átjárók. Nem kell vasutasdit sem játszani menesztéssel meg térközökkel. 2 vagy csúcsban 3 összecsatolt TW6000-es villamossal meg is lehetne oldani a járműkérdést, a TW-k max. sebessége 80, ott jobban ki lennének használva mint Pesterzsébeten a 30-as lassújeleken botorkálásnál, ill. itt lenne hely magasperont is építeni hozzájuk és nem lenne gond a lépcsőzéssel sem, ezért nem szeretik pl. a 3-as vonalon őket.