Rövid ideig, vágányzár keretében. De nem fogod tudni a mostani paraméterek mellett a Nyugatiból akár csak egy menetrendi évre áttenni az esztergomi vonatokat a szentendrei hév vonalra. Főleg nem akármilyen random járművel.
Az egy pilot projekt volt, egy kísérleti üzem. Egyébként nem is volt mindenben annyira hű de nagyon jó, hogy abban a formában be lehessen rendezkedni valami ilyesmire. Viszont remek tanulság volt mindenkinek, sokminden kiderült. És lehet vele fórumokon példálozni, hogy bezzeg a 2-H5 összekötés milyen jó volt!
(Ahogy a szegedi villamos Hódmezővásárhelyig közlekedtetése sem csak felsővezetéki kérdés, hasonló okokból.)
Hallgattam egyszer egy előadást, az új és a fenntartási határértékre kopott kitérőket hasonlította össze az előadó úgy, hogy rárajzolt egy-egy új és kopott abroncsot: nagyvasútit és villamos abroncsot (talán miskolci Tátrát?) is. Meglepő volt: a szabályok (pontosabban a határértékek) újragondolása nélkül nem lehet több évtizedes tram-train üzemre berendezkedni sehol sem. (És ez csak a pályás oldal, az utasításguruk is találnak gondolom egymillió eltérést.)
Szóval a nyomtáv nem minden, vannak ott még fontos méretek ezen kívül is.
Anno azt mondtuk a németeknek, hogy magas peronos kocsikat kérünk, ezért lett "ilyen".
Aztán rájöttek itthon, hogy ku...a sokba kerül a sok magas peron és rászóltak a németekre, hogy "mégis inkább alacsonyat szeretnénk". De akkor már kész tervek voltak, így elhajtottak minket a pi... Piti hülyeségeinkkel. :-D
minden jöhet, ami elmegy a szűkebb ívekben is.. :) De minek ? Tényleg el tudsz képzelni egy modern járművet átlag 25-30km/h órával döcögni ezen a szánalmas infrastruktúrán ?:-))
A nyomtáv az biztos jó, a bizt. ber már más téma, de elvileg dízel mehetne rajta, hiszen mikro az északi összekötő vasúti hidat építették újjá a HÉV vonalon mentek be a Desirok a Margit hídig.
"...(elvileg ha a drót tud 1100V-ot akkor tud 600-at is)..."
Elvileg nem. Fele akkora feszültség mellett kétszer akkora áramerősség kell azonos teljesítményhez. A felsővezeték keresztmetszete erre nem biztos, hogy alkalmas. Nézd meg még összehasonlításul a nagyvasúti 25 000 V és a városi 600 V vezetékének keresztmetszetét. A vasúti úgy a fele lehet, annak ellenére, hogy lényegesen nagyobb teljesítményű vontatójárművek közlekednak alatta.
A HÉV-el az a baj, hogy semmivel sem kompatibilis, 1100V DC ha jól tudom a vontatási feszültség, meg egyébként is mostohagyerek mindenhol, még a BKV-nál is. Se nem nagyvasút se nem villamos. Ha 600V Dc-re áttérne akkor ugye mehetnének rajta villamosok is.
Kétáramnemű Flirtek nem tudom mennyire lennének drágábbak a hagyományoshoz képest, mert ugye ha átkerülnek a vasúthoz akkor már kihasználatlan dolog lenne az, hogy egyenáramról is tud működni.
Azt nem tudom mennyire kivitelezhető technikailag, hogy 600V-ra áttéríteni, mert akkor ugye villamosok járhatnak rajta (elvileg ha a drót tud 1100V-ot akkor tud 600-at is), akár régiek akár újak, és ugye ha később jön rá valami univerzális jármű, ami ha kell metró alsó áramszedővel, ha kell vonat felsővel, akkor a BKV/BKK is tudja használni a járműveket bármelyik villamosvonalán. Hiszen a BKK terveiben villamosok építése is van (ami egyébként helyes és támogatandó), régi villamoskapcsolatok visszaépítése és új vonalak építése is.
Ugye járműbeszerzésben nem mernek nagyot álmodni, amíg az M2-GHÉV összeközés vagy az 5-ös metró ügye nem tisztázódik. Addig meg kötjük az ebet a karóhoz, hogy HÉV-en csakis "HÉV-szerelvény" közlekedhet, véletlenül sem kerülhet oda "normál" nagyvasúti. Kivitelezhető lenne-e műszkilag, hogy a köztes időre pl. kétáramnemű Flirteket (vagy egyéb elővárosi motorvonatokat) beszerezni a vonalakra, amik a metrósítás után átvehetne és tovább üzemeltethetne a MÁV?
A Szentendrei HÉV kapott felújítást valóban, ott a pálya nincs rossz állapotban a Gödöllőihez képest pl. Ott nagyobb felújítás nem nagyon volt, csak a nagyon gyenge szakaszokon pár km-es (Szentjakab-Gödöllő), bizt. ber felújítás pedig már régóta nem (még mindig balos közlekedés). Az új járművek pedig nyilván arra szólnak, hogy ha majd a metróval összekötik akkor kell olyan jármű, ami a metrópályán is tud menni.
De ahogy elnéztem a legszarabb állapotban pálya szempontjából a ráckevei vonal van, főleg az utolsó szakaszon.
A gödöllőire az M2-vel történő összekötés esetén vesznek új szerelvényeket, akkor teljesen felújításra kerül a pálya is. A H5 esetében talán 8 éve volt felújítás a belső szakaszon, ettől függetlenül persze lehetne külön is vásárolni szerelvényeket.
Ez a csinosítás jóval korábban lett volna esedékes gépészeti felújítással/korszerűsítéssel együtt. Azt is előre vetíti, hogy jó darabig nem számíthatunk új szerelvényekre... (10-15 év?)
Én pomázi vagyok, 10 évnyi használat után az alábbi problémákat tartom lényegesnek: lassú, drága, tarifaközösség hiánya.
Igaz, hogy a klíma és az ülések dobnak valamit a komforton, de a fenti dolgok számomra sokkal lényegesebbek lennének.
Amúgy pozitívum, hogy külső szemlélő számára a kocsik jó állapotban vannak, tiszták. De amíg nem rendeződnek a fenti dolgok, marad az autó. (Szerencsére már nem vagyok napi ingázó.)
Nem, ez annak a jele, hogy a BKK furcsa "logikát" követ... :-P
Az új szerelvényeket (ha majd lesznek) ezek szerint először a lestrapáltabb, kisebb forgalmú vonalakra küldené. (Valami elvetemült, őrült gondolat bennem azt mondta, hogy a szentendrei szerelvények mennek majd Gödöllőre, akárhová és ide jönnek először az újak, de hát... :-P Úgy tűnik elég rosszul gondoltam, fúj, szégyelljem magam. :-D ) Minden esetre mókás lesz a kis egység... Ugyanazon a szerelvényen ha az ember előre száll, akkor XXI. század, ha hátulra, akkor meg XX. -ik. :-D