Mentők is rögzítenek. Meg amilyen nálunk a rádiórendszer sokszor mobilon megy a beszélgetés és pl ilyenkor nyugodtan hívhatná rögtön a mentőket a jv úgyis ő van a helyszínen és nem áttételesen kell húzni az időt. Viszont a forgalomszervezés miatt nem mindegy a dolog. Alap esetben a mentők legalább 10 perc míg kiérnek. Ennyi idő alatt vonattal olyan helyre lehet menni ahol félre tud állni valamint lehet, hogy könnyebben meg is közelíthető. Általában a diszpécser dönt arról, hogy állva marad vagy mi legyen
Vélelmezem, hogy az eseményrögzítés miatt (is) kell a jv.-nek rádión (=hangrögzítő berendezésre kapcsolt hírközlő eszköz) kérnie a diszpécsert/KFM-et a mentő miatt.
A HÉVnél is a diszpécser telefonál. Ez sok esetben felesleges időhúzás az ellátási folyamatban, sokszor viszont a diszpécser dönt, hogy hova kell a mentő. Nálunk is volt olyan (de már szerintem írtam róla), hogy a T utas rosszul lett akihez az utastárs Lágymányosi hídhoz kért mentőt. A 104 nem engedte tovább a vonatot Borárosra ami 2 perc és nyugodtan mehet a forgalom, helyette negyed órát várták a mentőt miközben az egész vonal leállt. Szóval nem mondanám egyik verzióra se, hogy rossz vagy jó.
"Most hogy van? A mentőhívás a járművezető vagy a diszpécser feladata?"
Tipp: a diszpécseré
Nálunk a metróban ez az eljárás: 205. Ha a vonatszemélyzet tudomást szerez arról, hogy a vonatán utasbaleset, vagy rosszullét történt, köteles azonnal jelenteni az utas állapotát a KFM-nek rádiótelefonon, ha a rádiótelefon üzemképtelen, a következő állomáson az állomási segélykérőn keresztül. A továbbiakban a KFM rendelkezései szerint kell eljárni.
Vagyis a KFM-nek kell jelezni hogy mentőt igényel az esemény.
Meg fogsz lepődni, de egyszerű az oka: az irányítók általában sokkal jobban ismerik a környezetet. Ők meg tudják mondani a mentőnek, hogy jut legközelebb a pályához. Az irányítónak lehet olyan listája, amin egy közvetlen szám ("piros telefon") van a mentők felé. A járművezető legjobb esetben a központi számot (112/104) tudja hívni. Ugyanígy működik Európában is.
Múló rosszullét: pl. megszédül, kicsit leültetik, itatnak vele pár korty fizet, néhány (tíz)perc alatt rendbejön.Ehhez pl. hívhatnak (és szoktak is) mentőt hívni (évnyitón gyakori, de pl. pont HÉV-en, egyszer a mellettem álló utas kezdett megborulni a végállomásra érkezés közben -> forgalmi iroda, kis üldögélés, aztán ment tovább).
Tudomásom szerint lehet mögötte banális ok (folyadékhiány, nagy meleg stb.), de valóban: akár valamilyen tumor vagy belső vérzés is. Ennek eldöntése, diagnosztizálása valóban nem a járművezető feladata, de a tüneti kezelés mint általában, most is elvárható tőle, mint ahogy a többi utastól is elvárható.
A kérdés, hogy szabad-e, szoktak-e ezzel foglalkozni.
Mi az, hogy múló rosszullét? Valami okozza, ami akár lehet halálos is..... De ennek az eldöntéséhez tán egy felszerelt kórház kell, nem járművezető. És most semmiképp sem kívánom a vezéreket minösíteni, mert az orvoslás egy nagyon más szakma, mint az övék. Nekik nem ahhoz kell érteni.
A diagnózis felállítása orvosi kompetencia, nyilván nem várható el egy HÉV járművezetőtől.
De az, hogy egy múló rosszulléttel, ájulással tudjon mit kezdeni, az igen, hiszen tananyaga az alapszintű ismereteknek (ebből vizsgázik az a Vöröskeresztnél, aki gépjárművezetői engedélyt szeretne). Eddig, abban a néhány esetben, amikor találkoztam ilyennel, akkor a korábbi hozzászólásomban leírt események történtek.
Most hogy van? A mentőhívás a járművezető vagy a diszpécser feladata?
---------------
"Ez nem egyenlő egy egészségügyi alapellátással."
Úgy látom, kevered az egészségügyi alapellátást (aminek része pl. a háziorvosi ellátórendszer) és az alapszintű egészségügyi ismereteket (ami kell a jogsihoz).
"Hogyan gondolod?"
Ahogy elvárható: elsősegélyt nyújt, mentőt hív stb. Amiket te is (és eggyel korábban én is) leírtál, leírtam.
Nem érzed úgy, hogy egy hangyányit elrugaszkodtál a földtől, és túlzott elvárásaid vannak egy járművezetővel szemben? A HÉV járművezetőket elsősegély nyújtásra képzik ki ugyanúgy, mint egy úrvezetőt. Ez nem egyenlő egy egészségügyi alapellátással.
Megtanulják, hogyan kell az áramütöttet kiszabadítani az áramkörből, mit kell tenni, hogy ne vérezzen el egy sérült, mik az alapvető életfunkciók, hogyan kell vizsgálni, hogyan kell biztosítani azokat a szakember kiérkezéséig, hogyan kell mentőt hívni és milyen adatokat kell megadni. Ne képzelj olyan feladatokat a munkájuk mögé, amely szakképzetséget igényel.
Hogyan gondolod? Amíg kiérnek a mentők, addig diagnosztizálja az infarktust, és beköt egy infúziót? Én addig vagyok nyugodt, amíg nem. :)
Pénteken késő este elvitték a 3db zúzottkőszállító Faccpps kocsit Kerepesről. Cinkotán vár elvileg rájuk a felújítás, és majd egy vasútéptő cégnek lesz eladva. (Elvileg)