Keresés

Részletes keresés

GOLAZ111 Creative Commons License 1 órája 0 0 79869

Erre biztos van valami kínai mondás, hogy az igazság közelében járni, de azt el nem érni olyan mint a sárkány aranyfogát nyalogatni. Vagy hasonló. :) 

 

https://es.wikipedia.org/wiki/Material_rodante_del_subte_de_Buenos_Aires#Línea_C

 

Viszont Buenos Airesben vannak kínai metrókocsik is, meg japánok is, ezek régebbiek. Az abszolút csúcstartó La Brugeoise kocsik már nem járnak 2012 óta, de megőrzik őket. Van Orelstein & Koppel kocsijuk is, de a wiki szerint 1944 - es gyártásúak is. Lehet, hogy úgy jártak, mint a Ganz a Rosariokkal. Persze ez csak google fordítás alapján írom.

Előzmény: vrobee (79867)
gereblyepörkölt Creative Commons License 1,5 órája 0 1 79868

Rosszul idéztem, természetesen az "Emiatt már Kína is a szabad világ része szabad gazdaságilag..." dolog általatok ismert magyarázatára lennék kíváncsi.

Előzmény: vrobee (79867)
vrobee Creative Commons License 2 órája 0 0 79867

OFF: nem szoktam a topiktársat nagyon védeni, de azért most az igazság közelében jár. Persze jónéhány tévedést is leír. De kína valóban államkapitalista ország (és itt tegyük hozzá: sosem volt olyan értelemben szocialista, ahogy pl. a kelet-európai országok). A kiemelt félmondat önmagában marhaság, de a második tagmondot hozzáolvasva azért már értelmet nyer, csak hülyén van megfogalmazva.

Előzmény: gereblyepörkölt (79866)
gereblyepörkölt Creative Commons License 3 órája -1 2 79866

Régen olvastam egy helyen ilyen magabiztos, cizellált blődséget Kínával kapcsolatban. Gyakorlatilag minden mondatot cáfolni lehetne, bár ez már erősen túlmutat a topik témakörén. (Igaz, az "Emiatt már Kína is a szabad világ része..." c. szösszenet annyira nevetséges, hogy mégis gondolkodom rajta.) Ettől függetlenül, mielőtt újra hasonlóan téves kinyilatkoztatásokra vetemedsz Kínával kapcsolatban, kérlek mélyítsd tudásodat többféle kínai, de minimum angol nyelvű források segítségével.

Előzmény: etomcat (79861)
Alexander Pistoletov Creative Commons License 19 órája 0 0 79865

Na, a 630-as ma se remekel...

John Howard Creative Commons License 20 órája -1 1 79864

*****

 

Előzmény: etomcat (79861)
vrobee Creative Commons License 22 órája 0 2 79863

Hát azért szerintem kicsit összetettebb a kép.

 

 A New York-i metró legalábbis a XX. századtól mindig nagyon problémás volt, kevés hálózaton vannak a vonatok olyan igénybevételnek kitéve.

 

 

Az R1-et egész konkrétan a nagy gazdasági világválság alatt gyártották. Minden volt onnan nézve a jövő, csak fényes és kiszámítható nem.

Ez már bőven túlvolt a New York-i metró első fénykorán, ami mondjuk a "kettős szerződések kora" (az eredetileg brooklini BMT az IRT mellett engedélyt kapott Manhattanben hálózatot építeni a 10-es években).

Az ez utáni időszakban mindkét akkori meglévő cég a tönkremenés határára került.  Gyalázatos szolgáltatási minőség: ritka és megbízhatatlan vonatok, tömeg.

Ebben szerepe volt az akkori városvezetésnek is, aminek volt egy jövőképe és saját rendszert akart indítani (ez lett az IND, a mai négyvágányos gerincvonalakról van szó), de azért nem véletlen, hogy végül a 30-as évek elején tudott elindulni a dolog, hanem akkorra nyilt esély a "maszekok" megfelelő kivéreztetésére.

 

New York-ban amúgy az IND létrejötte óta minden NY városa által beszerzett metrókocsi jele R-akármennyi, ahol a szám az adott megrendelést jelöli - sokszor lényegében azonos metrókocsik is eltérő számot kapnak.

 

Az R1-R9 a maga kevesebb mint 40 évével korántsem volt a leghosszabb életű típus, lenyomja pl. az R32, amelyből a legöregebb forgalomban lévő az 53. életévét tapossa, ha jól számolom - bár az igaz, hogy volt közben egy alapos felújítás (de nem teljes csere...). Az R1-R9 még nem rozsdamentes acélból készült, ezt az újítást csak a 40-es években vezették be, és hát meg is látszott a korábbiakon.

 

Azóta voltak jobban és rosszabbul sikerült sorozatok is, de a alapvetően hosszú távra terveznek mindegyikkel. Van olyan, hogy vázproblémák miatt ki kell vonni előre valamelyiket harminc év után (R42). De azért ha nem jön közbe valami, elég jól be lehet tippelni, hogy a most üzembe helyezett R142-143-160 típusoknak is minden esélye megvan mostoha körülmények közt legalább fél évszázadot leélni. Eleve olyan részletességgel specifikálják, hogy a gyártó nem sok mindenről dönt, sokszor két gyártó lényegében ugyanazt a típust szállítja, kisebb eltérésekkel (R160A - Alstom, R160B- Kawasaki).

Előzmény: GOLAZ111 (79860)
GOLAZ111 Creative Commons License 23 órája 0 0 79862

Ez az egyik gond, egyre nehezebb leírni a folyamatokat nyugati fogalmakkal. De talán más színek, más árnyalatok tűnnek elő ezen a kiváló blogon: http://adlersson.x10.mx/

Kínához egy kicsit vissza kell lapozni, tanulságos,

Előzmény: etomcat (79861)
etomcat Creative Commons License 24 órája -5 2 79861

>> Sajnos a BKV is annak a világrendnek az itt maradt része - míg a BKK még Dávid király idejében a Nyugathoz tartozott.

> ezért emlegette New York mellett Pekinget, mint lehetőséget

 

A szárazföldi Kína állam-kapitalista ország. Névlegesen a kommunista párt van hatalmon, de az már csak egy hatalmi klikk és az országban semmilyen "munkásmozgalmi" vívmány sem létezik, mint pl. TB alapú orvosi ellátás, állami nyugdíj-rendszer vagy az életképtelen nagyvállalatok lélegeztető gépen támogatása. A kínai mágnások már gazdagabbak, mint az amerikaiak és olyan éles a piaci versenyük, mint annó az USA rabló-kapitalista korszakában. Emiatt már Kína is a szabad világ része szabad gazdaságilag, bár politikailag nem.

 

Oroszország a döbbenetesen fejlődő USA és Kína között satuba szorult, már csak nekünk tudják eladni a  versenyképtelen termékeiket, mint a klímátlan metró.

Előzmény: GOLAZ111 (79860)
GOLAZ111 Creative Commons License 27 órája 0 1 79860

 

Ez igen :) Valójában ez a rendszer mindig töretlenül fejlődött, mert már a stagnálás is halálos lehet. De nézzünk néhány példát. A new yorki r metrókocsikat (ez több típus, mint r1....7) egy igazán haladó (nem úgy, hogy azt mondjuk, hanem tényleg) korszakban gyártották, senkinek rémálmaiban sem jutott eszébe, hogy pályafutásuk végén milyen körülmények között kell üzemelniük. A '70 - es évek második felében selejtezték őket, szóval a végkifejletet nem élték meg, de azért szépen teljesítettek addig is. De ilyenek a berlini U és S Bahn kocsik is, töretlenül fejlődött minden, de aztán a szerelvények kibírták a málenkij robotot, majd visszakerültek keletre és még az egységes Berlinben is jártak. Az új S Bahn szerelvények messze nem teljesítettek ennyire meggyőzően. 

 

Sajnos a BKV is annak a világrendnek az itt maradt része - míg a BKK még Dávid király idejében a Nyugathoz tartozott.

 

Aha, akkor ezért emlegette New York mellett Pekinget, mint lehetőséget. Most már értem.

 

 

Előzmény: etomcat (79855)
GOLAZ111 Creative Commons License 1 napja 0 2 79859

Mire a falevelek lehullanak, lecserélik az Alstomot.

Előzmény: etomcat (79853)
tompi03 Creative Commons License 1 napja 0 1 79858

Senki sem említi meg, hogy Pillangó utca-Örs között csökkent a menetidő? :) Emeltek a sebességen.

Először azt hittem, hogy csak képzelődöm de aztán a fb-on a VEKE is megerősítette a dolgot 17-én.

"Többen is jelezték, hogy mintha gyorsabban menne végre a 2-es metró az Örs vezér tere és a Pillangó utca között. Jól érezték, de nem lehet még annyira örülni. A BKV elkezdett ugyan egy több lépésből álló sebességemelést végrehajtani, de a mai változtatások még messze nem a véglegesek. A rendőrséggel egyeztetve fokozatosan próbálják emelni a sebességet, amikor a hatóság jóváhagyta a megoldást, akkor fogják véglegesíteni és kommunikálni is.
A 22 db vonatból a két balesetes továbbra is félre van állítva, és mivel időközben el kellett kezdeni a fővizsgákat, több vonat is javítás alatt áll. Amíg a jelenlegi 17 vonatos kiadásnál több nem lesz hadra fogható, addig továbbra is nagy lesz a zsúfoltság a reggeli csúcsban.
"

hlln Creative Commons License 1 napja 0 1 79857

Az autó is bonyolultabb mint egy szekér, és rosszabb körülmények között (értsd, 100-200 évvel ezelőtti körülmények között) nehezebb üzemeltetni, de hát ez van...

Előzmény: GOLAZ111 (79854)
vrobee Creative Commons License 1 napja 0 0 79856

Alapvetően más társadalmi elvárásoknak kell ma megfelelni, mint akár a múlt század második felében. Ez nem azt jelenti, hogy nem jó, ha egy járművet könnyű üzemeltetni, de azt igen, hogy más szempontok a korábbinál feljebb kerültek a fontossági listán.

Előzmény: GOLAZ111 (79854)
etomcat Creative Commons License 1 napja -7 2 79855

> amiket ma lehet üzemeltetni, de rosszabb körülmények között már nem biztos, hogy lehetséges lesz

 

Miért is lennének rosszabbak a körülmények? A szabad világ / demokrácia / kapitalista tábor töretlenül fejlődik gazdaságilag a 2vh vége óta. Mi elvileg már oda tartozunk (van EU / NATO tagságunk).

 

Az állandósult rosszabbodás, a "helyzet drámai, de nem súlyos" mismásolása az éppen a tervgazdaságra, a keleti despotizmusra jellemző, az ex-szovjet, orosz régióra, ahol fejben nem haladnak. Sajnos a BKV is annak a világrendnek az itt maradt része - míg a BKK még Dávid király idejében a Nyugathoz tartozott.

Előzmény: GOLAZ111 (79854)
GOLAZ111 Creative Commons License 1 napja 0 2 79854

Akkor is építettek alacsonyabb padlós járműveket és a csuklós járművek is abból a korszakból származnak. A szerkesztési elvek és még sok más javult, a szemlélet viszont romlott. Egyre kevésbé jellemző, hogy ténylegesen használati tárgyként tekintenének a járművekre általában. Ehelyett feleslegesen túlbonyolított járműveket kapunk, amiket ma lehet üzemeltetni, de rosszabb körülmények között már nem biztos, hogy lehetséges lesz. 

Előzmény: vrobee (79851)
etomcat Creative Commons License 1 napja -9 0 79853

> Nyugtassatok meg, hogy valaki még foglalkozik a cégen belül a 2-es metróval.

 

Szerintem keményen megy az agyalás, hogy miként lehetne az M2 piros vonalon is leváltani a szerelvényeket putyin-zebrákra. Gondolom a falevelek miatti tuskósfék preferálás lesz az ürügy.

Előzmény: gorcher (79849)
GOLAZ111 Creative Commons License 2 napja 0 0 79852

Most kezdjük elöről, hátha szidhatod a Pandákat? A prágaiak jobban sikerültek, na de vajon miért.

 

Senki nem beszélt színvonalról - rajtad kívül - de Varsó jó példa. A Konstal villamosok amelyek '30 - as években kifejlesztett járművek utódai nagyon rossz körülmények között is működtek (olyan persze nem fordult elő akkor sem, hogy valaki részegen betámolyog a szegelőcsarnokba és elkezdi szórópisztolyozni a járműveket).

 

 

Előzmény: kristoof (79850)
vrobee Creative Commons License 2 napja 0 1 79851

Nehéz meghúzni egy pontos időpontot, de mondjuk a 30-as évekre kialakult ill. kezdett általánossá válni a gyorsvasúti járműveknek az az alapvető szerkezete, ami ma is meghatározó. Motorvonat négytengelyes acélvázas kocsikból, a vonat hosszában kb. egyenletesen elosztott hajtó- és fékerő,  sűrű és egyenletes kiosztású távműködtetésű, jobbára kétszárnyú ajtók, osztatlan és lépcsőmentes beltér jellemzően hosszanti padokkal. 

 

A városi felszíni közlekedésben az akkori járműszerkesztési elveket bőven túllépte az idő, elég csak a buszok motorjának elhelyezésére, vagy a padlómagasságra gondolni.

Előzmény: kristoof (79850)
kristoof Creative Commons License 2 napja -6 2 79850

Hát igen, régen minden jobb volt! Nemhiába a fantasztikus Pandák is milyen jól sikerültek. Ott a harmincas évek színvonaláról, simán felfejlesztették a vonatot a 70-es évek végének színvonalára! Meg aztán a BKV is ezért nem szabadul meg a 200-as Ikarusoktól, mert azok annyira jók. Varsóban meg teljesen hülyék, hogy fasza ötvenéves konstrukciót már hét éve kidobták.

Előzmény: GOLAZ111 (79848)
gorcher Creative Commons License 2 napja -1 1 79849

Nyugtassatok meg, hogy valaki még foglalkozik a cégen belül a 2-es metróval. Mondjuk látszata nincs, de ha leírjátok, hogy minden rendben van vele és aki másképp látja, az nem jól látja, akkor én már meg is fogok nyugodni.

GOLAZ111 Creative Commons License 3 napja -2 1 79848

A '30 - as èvekbeli konstrukciónál nincs jobb. Akkor nagyon jó irányba indultak el, aztán más irányt vett a fejlődés. De valahonnan onnèt kellene újrakezdeni az egèsz járműfejlesztèst. 

Előzmény: gmarc (79839)
Alexander Pistoletov Creative Commons License 3 napja -1 0 79847

F a francokat. Az orosz ábécé szerint haladt a sor, ráadásul ez eleinte helyi jelölés volt (ahogyan pl. a HÉV esetében az M/P).

Egyébként is az Ev betűjele nem más, mint az Ev.

Előzmény: Dreamy (79844)
hmsoft Creative Commons License 3 napja 0 0 79846

De akkor a sima Ev micsoda?

 

Neki nincs egységes jelölésrendszer szerinti kódja. Ugyanis amikor azt bevezették, már nem volt gyártásban, és nem volt használatban a SzU területén. Szóval jól megfeledkeztek róla. Egyébként Em-Ezs közötti átmenet, ez alapján pedig lehetne hétszázöt és fél. :)

hm

Előzmény: Alexander Pistoletov (79843)
somytomy Creative Commons License 3 napja -1 1 79845

Korszerűnek lehet korszerű, de egyrészt az összeszerelési minőség botrányos (lásd a tető lényegében bármelyik részét vagy a beltér burkolatait) és egyes részletein (szellőzés, ajtónyitás) még rontottak is a korszerűsítés előtti állapothoz képest.

Előzmény: vrobee (79840)
Dreamy Creative Commons License 3 napja 0 0 79844

Ebből úgy látom F vagy Fm lehet.

Előzmény: Alexander Pistoletov (79843)
Alexander Pistoletov Creative Commons License 3 napja 0 0 79843

Amúgy nekem valami nem teljesen világos.

 

Elvileg a 81-es sorozatszámok eloszlása a következő 701-től:

81-701 - G

81-702 - D
81-703 - E
81-704 - Em
81-705 - Ema
81-706 - Emh
81-707 - Ezs
81-708 - Ezs1
81-709 - Ecssz
81-710 - Ezs3
81-711 - L
81-712 - Ezs6


És ezek szerint még a 81-713 az Ev3, 81-714-től pedig már a következő generáció jön. De akkor a sima Ev micsoda?

Előzmény: hmsoft (79837)
vrobee Creative Commons License 3 napja 0 0 79842

(na, talán majd most)

Előzmény: vrobee (79841)
vrobee Creative Commons License 3 napja 0 0 79841

Illusztráció:

 

Előzmény: vrobee (79840)
vrobee Creative Commons License 3 napja 0 2 79840

Jó, de hogy volt 193X-ben egy messziről elég hasonlóan kinéző jármű, az önmagában csak érzelmi alapú kifogás.

A metrók alapvető konstrukciós jellemzői alig változtak ez alatt az idő alatt (mondjuk a felszíni járművekkel ellentétben. Talán csak az egyterűség az igazán új, de az meg ma sem terjedt el kizárólagosan.)
A 81-akármennyisek pedig azért fejlődtek az idők során.
A forgóvázat, kocsiszekrény építési módját tekintve a 70-80-as évek fordulóját mondhatnánk talán, de hajtás, vezérlés, fékrendszer végülis mind korszerűnek mondhatóak. Annak se lett volna elvi akadálya, hogy az első kettőt felhozzák kb. mai szintre, csak épp a beszerzés módjában kódolva volt, hogy ez nem fog megtörténni, hiszen tervezést, fejlesztést igényelt volna. (És nyilván ha a beszerzés nem így történik, akkor meg szükség sem lett volna rá...)

Előzmény: gmarc (79839)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!