Keresés

Részletes keresés

bárány Creative Commons License 21 órája 0 0 85462

Sajnos a CIAF oldalán 2007 decemberi a legkorábbi jelentés...

Itt lenne a hatósági vizsgálat jelentése, ha lenne:

 

https://www.transportes.gob.es/organos-colegiados/ciaf/informes-finales-de-sucesos-investigados

Előzmény: szintetikusdizelolaj (85461)
szintetikusdizelolaj Creative Commons License 24 órája 0 0 85461

Teljesen véletlenül botlottam bele a 2006-os valenciai súlyos metróbaleset ügyébe. Amit találtam róla az több mint foghíjas, értem, hogy elhallgatás volt/van, na de mégis:

volt a járművön holtember berendezés?

milyen bizber vagy jelzőber környezet van/volt ott?

a jvez vélt/valós betegségeiről van valami érdemi infó?

van szakszervezeti (?) jelzés ramaty körülményekről, morálról, jmű és pályaállapotokról...

 

Ha bárki bármit, angolul vagy bármely fordítható nyelven talál azt köszönöm (a a gugli első oldalainak végignyálazásán kb túl vagyok).

Lipooth Creative Commons License 1 napja 0 1 85460

Tudomásom szerint itthon kapták az IFA lámpákat. Az M2 4 db 81-717-ese (359-362) maradt gyári lámpákkal.

Előzmény: Ik. 293 (85458)
Ik. 293 Creative Commons License 1 napja 0 1 85459

Az angolra fordított orosz wikipédiából is valami ilyesmit sikerült kimazsolázni. Röviden összefoglalva:

- 70-es évek eleje: készül a középkocsi (81-714) a végül meg nem valósult Еж2 alapjain

- 73: kész a И típus (715-716) proto kocsija, indul a kísérletezés, végül (ha jól értem) többek között az alumínium váz miatt sem vált be, nem tudták tömeggyártani (szintén ha jól értem) és még biztosan pár dolog volt, ami még javításra szorult (esetleg hozzáértőek majd leírják itt)

- 76: kifejlesztik átmeneti típusként a 717-et (vezérlőkocsi), amibe részben belepakolják a működő dolgokat az И-ből

Azt írják, hogy lényegében az egész csak egy teszt kocsi lett volna ebből a célból, aztán úgy maradt, erre utal, hogy még csak nevet sem kapott, csak számot, de mivel aztán sürgősen kellett új kocsi, ezeket küldték sorozatgyártásba 78-ban.

 

Előzmény: bakfitty61 (85456)
Ik. 293 Creative Commons License 1 napja 0 1 85458

Egyébként a 81-eseket már itthon alakították 2 lámpássá, vagy úgy érkeztek a gyárból? Mert a világon sehova máshova nem készültek 2 lámpával, és az orosz wikipédián is csak annyit írnak, hogy a magyar változat az ebben más. Az gyanús, hogy az előtte készült prágai, és az utána készült varsói kocsik is 4 lámpásak, tehát még az export sem indok rá, szóval vagy direkt a magyarok kérték így, vagy itthon lett átalakítva, viszont a legutolsó talán 4 darab kocsi ami az M2-n járt fixen, szintén 4 lámpás lett.

Előzmény: Lipooth (85457)
Lipooth Creative Commons License 1 napja 0 2 85457

És ezt még fokozták is, a 2M (Vízipók) tele volt felesleges plusz áramkörökkel, relékkel, amit ugye itthon rögtön ki is kötöttek. Na meg ahogy az én egyik tanárom mondta: "kezdetben volt a kétlámpás, aztán a háromlámpás, majd a négylámpás, és végül a fejlődés csúcsa, a hatlámpás metrókocsi" ;)

Előzmény: bakfitty61 (85456)
bakfitty61 Creative Commons License 2 napja 0 3 85456

Engem oktatott a metróvezetői tanfolyamon az akkori metró főmérnök, aki még a Szovjetunióban tanulta a metró üzemeltetését, igen nagy tudású úriember volt. Ő mesélte a tanfolyamon, hogy akkoriban minden tervezés az öt éves tervekhez volt kötve. Ki volt adva a metrókat gyártó cégnek, hogy az aktuális öt éves terven belül ki kell fejleszteniük egy új, korszerűbb szerelvény típust. Ám mikor már látszott hogy ez nem fog sikerülni, akkor lóhalálában elkezdték összeházasítani az addig újként kifejlesztett dolgokat a már meglévő, hagyományos, működő berendezésekkel. Ebből született egy öszvér dolog, a 81-717. Olyan is lett, minden nyűgével, bajával együtt. Lehetett szeretni, de ettől még tényleg egy 'érdekes' felépítésű típus lett a különböző berendezéseivel.

Tractron Creative Commons License 2 napja 0 0 85455

Talán ilyesmi a sztori (spekulálok az általam olvasottakból kiindulva): Elkezdték tervezni a közbülső kocsit egy régebbi vezérlő típushoz, és elkeresztelték 714-nek. Aztán elhezdték a И (i, ji) típust, ami 715(vez) / 716(közb) lett. Rájöttek, hogy ezt nehéz lett volnaaz akkori körülmények közt tömeggyártani, úgyhogy inkább elővették a 714-es közbülső kocsi terveit, a számát meghagyva áttervezték kicsit, és újfajta, de a régiekhez hasonló vezérlőt (717) terveztek hozzá.

 

Eléggé spekulálós...

Előzmény: Tractron (85454)
Tractron Creative Commons License 2 napja 0 0 85454

Az Ev/A-t illetően csatlakozom Lipooth-hoz, hozgátéve, hogy az EvA-k 2000 környékén készültek.

 

Az RA-kat ( legalábbis 81-731.15) az orosz wikipédia ugyanúgy 81-es előszámmal jelöli, mint a metrókat. (Ettől még tévedhet persze, hisz wiki)

 

A .2M-ben is kb.biztos vagyok, .mert a .2 utal Magyarországra. A .5M valószínűleg máshova készült.

 

A 707 nem csak Ev, hanem Ezs is. Valószínűleg a nyomtávot leszámítba kb. pont ugyanaz a 2.

A 713 nem tudom, volt-e máshol is.

 

A 714 és 717 még mindig elgondolkodtatnak, mert nagyon furcsa, hogy nem egymás mellé kerültek számozásban, és hogy a középkocsi előbb lett, mint a vezérlő. Valami vezérlő csak kellett hozzájuk a 717 előtt, nem?

Előzmény: Burst99325 (85452)
Lipooth Creative Commons License 3 napja 0 1 85453

Az Ev/A teljes mértékben hazai projekt volt. Nem hinném, hogy az oroszok ezt is beszámozták volna.

Előzmény: Burst99325 (85452)
Burst99325 Creative Commons License 3 napja 0 1 85452

Az Ev (Ев) típusszáma: 81-707, az Ev/A (Ев/A) pedig elvileg 81-708 lett, de erről nem találok semmilyen orosz megerősítést.
Az Ev3 (Ев3) típusjele pedig papíron ugyanúgy 81-710 mint bármelyik "E + (ország kezdőbetű) + 3" típusú vonatnak, de valóban, a legtöbb helyen 81-713-ként emlegetik.
A 81-717.2-t és 2K-t tudja mindenki.
Viszont a vizipók, amit mi 81-717.2M-ként ismertünk, gyárilag 81-717.5M

Az Usgyi pedig nem 81-es, ugyanis az a metrókocsik sajátja. A gyári típus jelölés: MMZ RA1 731.25



Amúgy ajánlom ezt az oldalt:
Электровагоны метрополитенов, построенные и (или) эксплуатируемые на постсоветском пространстве — Энциклопедия Руниверсалис (xn--h1ajim.xn--p1ai)

Előzmény: Tractron (85451)
Tractron Creative Commons License 5 napja 0 0 85451

Én így tudom:

Ev (Ев) : 81-707
Ev3      : 81-713
Aztán ugye 81-717.2/81-714.2 (sima), .2M (vízipók), .2K (panda)
START 416 : 81-731.25, bár a 81-ben nem vagyok teljesen biztos.

Előzmény: Lipooth (85446)
kispangit Creative Commons License 5 napja -1 1 85450

BKV-vezérigazgató: 10-15-20 év múlva is az oroszok nyakát fogjuk taposni, ha gond van a metrószerelvényekkel

"Bolla Tibor állítja, nem volt orosz befolyásolási kísérlet a 3-as metró felújításánál. Hogy jó üzlet volt-e a felújítás az oroszokkal, azt felelte: a felújítás mindig kényszermegoldás, ha nincs pénz, és akkor nem volt."

 

Ezek szerint ma már van? Akkor minek az oroszok nyakát taposni? Csapágyasra kell őket amortizálni, azt venni vadiújat, nem?

(a szerelvényeket, nem a derék ruszkikat)

Lipooth Creative Commons License 6 napja 0 2 85449

Minden vonalra kb. évente egyszer.
Itt érdemes nézelődni: BKV Karrier Portál

Előzmény: BenczeMuki (85448)
BenczeMuki Creative Commons License 2024.04.11 0 0 85448

Üdv mindenkinek! Arról szeretnék infót, hogy kb. milyen gyakran indít a BKV metró motorkocsi-vezetői alapképzést?

rm40 Creative Commons License 2024.04.09 0 1 85447
Lipooth Creative Commons License 2024.04.09 0 0 85446

Nem tartom valószínűnek, mivel eltérő a vezérlésük és a motorteljesítményük. Egyébként ha jól tudom, az Ev-t utólag 81-703-ra keresztelték (a 81 sorozat a ruszkiknál a metrókocsikat jelöli, tehát minden Mityiscsiben készült metró típusa 81-es). Persze ettől még minden előfordulhatott... ;-)

Előzmény: Tractron (85445)
Tractron Creative Commons License 2024.04.09 0 0 85445

A 81-714 (mellék)motorkocsikat az oroszok használták valami régebbi vezérlőkocsi típussal is eredetileg (pl. Еж3/6 [je zse])? Furcsának tartom, hogy a 715 és 716 a И [ji] típushoz tartoznak, és csak utána jön a 717, amit a 714-gyel emlegetnek mindig együtt.

Ep128 Creative Commons License 2024.04.05 0 0 85444

Ahhha! :-) Így már világos, köszi! (Na, igen, én 100 -ból kb. 95x a 2. vonalon utaztam gyerekként.)

Előzmény: scsabi (85441)
Lipooth Creative Commons License 2024.04.05 0 2 85443

1972-ben még így nézett ki. A múzeuminak már nincs külön doboza.

Előzmény: Ep128 (85440)
LoviGabi Creative Commons License 2024.04.05 0 4 85442

Az a 2. vonalon volt, a famintájú dekoritlap burkolatú peronzáraknál.

S.A. említette is, hogy sajnos olyant sehol sem sikerült felhajtaniuk, szerencséjük volt hogy ebből a fémes verzióból találtak még egy működő üzemképes példányt.

Bevallom, én ilyen fémszínűre nem is emlékszem.

Én '79 novemberében költöztem a József Attila lakótelepre, a Pöttyös utcai metrómegállónál nekem ez a fémszínű rémlett, hogy ilyen volt ott.

Előzmény: scsabi (85441)
scsabi Creative Commons License 2024.04.05 0 3 85441

Az a 2. vonalon volt, a famintájú dekoritlap burkolatú peronzáraknál.  A hármason már kezdettől olyanokat alkalmaztak, ahol a persely és a jelzőlámpák a "korlát" házába voltak építve. Bár ezek eleinte elég csúnya fehér műanyagburkolatot kaptak. Bevallom, én ilyen fémszínűre nem is emlékszem.

Előzmény: Ep128 (85440)
Ep128 Creative Commons License 2024.04.04 0 2 85440

Nekem ez gyerekkoromból úgy rémlik, hogy valami kis "dobozszerű valami" volt a tökönverők tetején, tehát különálló részt képezett az a "persely", ahová a pénzeket kellett belökni. (Lehet, hogy az már egy későbbi verzió volt...?)

Előzmény: r1232 (85439)
r1232 Creative Commons License 2024.04.04 0 0 85439

1617..

Előzmény: r1232 (85438)
r1232 Creative Commons License 2024.04.04 0 0 85438

A 16. képen látszik a bedobó nyílás, a topiktárs nem volt figyelmes..

Előzmény: LoviGabi (85437)
LoviGabi Creative Commons License 2024.04.04 0 6 85437

Pedig a "tökverő" géphez a kiállítás házigazdája gyűjti a hajdani 1 Ft-osokat :) úgyhogy valahol ott lesz az a bedobó nyílás.

Amúgy amit nem írt le a BKV Zrt. (sem), de elég sok interaktív része van ennek a kiállításnak: az autostop működtethető, a vezetőfülkében is jó pár dolog ki- és bekapcsolható (pl. vezérkontroller menetre kapcsolva gyorsuló hangot ad be a hangszóró), a teremben archív metrórádiózás felvételeket is be lehet játszani, stb., szóval le a kalappal minden érintett felé.

Előzmény: Ep128 (85435)
Lipooth Creative Commons License 2024.04.04 0 0 85436

Nem lukas. Házi készítésű LED izzó van benne, csak kicsit furcsán áll... ;-)

Előzmény: Ep128 (85435)
Ep128 Creative Commons License 2024.04.03 0 1 85435

Nagyon köszi, élvezet volt végignézni! :-)

(Miért "lukas" az egyik fényszórója a fülkének? Meg a "tökönverő gépről" hiányzik az a része, ahol az 1 (később 2) forintot be kellett dobni. :-D )

Előzmény: LoviGabi (85433)
MárRégenTöröltNick Creative Commons License 2024.04.03 0 1 85434

 

A többiek nevében is köszönöm a képeket!

 

Előzmény: LoviGabi (85433)
LoviGabi Creative Commons License 2024.04.03 0 20 85433

Egy kiállítás képei:

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!