Ezt a by-pass dolgot ne forszírozd , mert amiről Te írsz az a torló. A by-pass az amikor az előremenő meg a visszatérő van összekötve és ott szabályozod a víz hőmérsékletet , de radiátoron ritkán használják!
Köszönöm a részletes leírást! Közben összeraktam a dolgokat, vért hugyoztam a legegyszerűbb dolgok sem egyszerűek... Nem ajánlom senkinek...Rég voltam ilyen ideges.
Viszont a keringetőszivattyú ami szárazon ment (ez a kazánon kívül van a radiátorok vizét keringeti), ki tudja mennyit -órákat vagy pár napot?- .
Sóval most hogy beüzemeltem, keringet rendesen, viszont van egy kis furcsa kerregő hangja (másiknak ami a padlófűtés vizét hajtja nincs, csak a surrogás). Illetve melegebb is annál középső teljesítményen (ha 30 fokos vizet keringet kb 40 fokos,a másik csak 30) . Nagy csavart leszedtem egy percre, de levegő nem jött ki.
A kérdés: Érdemes most lekapnom és bevinni a szervízbe, mielőtt behalna? Mert gondolom ha a csapágy kezd tönkremenni, akkor szívás lehet ha berágódik, megáll és leég. De nem értek a szivattyúk lelki világához... Ha ezt tanácsoljátok akkor a következő a "terv": 1. áramtalanítás. 2.víz leengedése-ezt már csináltam ez megy. 3.a 220-as vezeték bekötésének lefotózása(melyik hova). eetleg le is rajzolom. 4. Kérdőjeles: A rajzon egyes és kettes számmal jelölt hollandikat kell meglazítani? Úgy lehet leszedni? Ha igen akkor meglazít, keringető leszed. 5.szervízből visszahozva ugyanígy felszerel, a hollandikhoz tömítést kérek hozzá a szervízben).Elektromosan beköt ahogy volt. 6.Vízzel feltöltöm.
Egy meglepő és számomra érthetetlen dologban kérném véleményetek:
A rendszer a következő:
250 literes indirekttároló-vegyessel fűtve-, sorba van kötve egy 125 literes tárolóval , melyet a cirkó fűt.( a nagyból megy az előmelegített víz a kicsibe)
A hidegvíz bekötése a következő:
elzárócsap-nyomásszabályzó(asszem 6 báros)-a tartályhoz kapott biztonsági szelep-majd jön a nagy tartály.
A nagy tartályhoz nincs tágulási tartály.
A nagy tartályból megy a víz a kicsibe:
-a kis tartályhoz kapott biztonsági szelepen keresztül - utánna leág egy 10 literes tágulásihoz + egy 8 báros biztonsági szelephez.
Délután befűtöttem a vegyesbe, a nagy tartály hőmérséklete 60 fok körül volt(a kicsi kb50), és egyszer csak csobogást hallok valahonnan.
Hááát a 8 báros biztonsági szelep elengedett vagy 1 liter vizet , majd csöpögött még vagy 5 percig !!!
Idáig már kétszer csináltam melegvizet a nagytárolóval, de nem csinált ilyet, még csak a biztonsági szelepek (olyan ami a boilereknél van és a víz melegedésekor csöpörésznek) sem csöpögtek.
Azért érthetelen számomra , mert a 6 báros biztonsági miatt a tartályokban a nyomás nem lehetett 8 bár fölött. Főleg , hogy a tartályok 0,6 Mpa-osak( 6 bár), ezért valószínű, hogy a hozzájuk kapott biztonsági is 6 báros vagy annál kisebb.
Ha lehet, én azt javaslom mindenkinek, hogy kerülje a kombi megoldást.
Lehet, hogy 100 éves az a vízmelegítő, de az még vízmelegítő... Áramszünet esetén is lehet zuhanyozni. Ha meg valami baja adódik, akkor még a fűtés mindig működik... és fordítva.
Nekem V4-es a vízmelegítőm, tip-top az egész, igaz rendben van tartva, mondanom se kell, szóval szeretjük mert megbízható. És gyertyafénynél is működik..:)
A másik házamban kombi cirkó van, 8 év alatt kilukadt a hőcserélője és csodálkoztak a szervízben, hogy eddig bírta mert 3 évet szoktak bírni. (Beretta)
Nekem a véleményem a légtelenítésről, hogy érdemes több lépésben és ismételve végezni. Ezalatt azt értem, hogy ha tudod szakaszold, tehát előszőr nem nyisd össze a padlófűtéssel. Amikor lelégtelenítetted a radiátorokat és az automata légtelenítők is kidolgozták a levegőt, akkor nyisd rá a padlófűtést. Az automatáknak lazának kell lenniük, különben nem jön ki a levegő.
A radiátorokon a visszatérő szelep (By-pass) leygen teljesen kinyitva. Figyeld, hogy a visszatérő ág langyosodik-e, ekkor kering ugyanis a víz. Ez mindegyik radiátoron így legyen.
Utána jöhet a padlófűtés. Azt nem tudom, hoygan kell, most nincs elöttem, de szerintem adja magát.
Aztán állítsd le vagy várd meg amíg kikapcsol a kazán. Majd amikor újból elkezd fűteni, akkor ismételd meg a légtelenítést. De ekkor már nem kell szakaszolnod.
Fontos, hogy a radiátorokon a by-pass szelepet a művelet végén jól álltsd be! Azt javaslom, hogy az újbóli fűtés kezdete elött -mostmár- zárd el a By-pass szelepeket -imbusz kulcs- és amikor beindul a kazán, kezd el megnyitni minden egyes radiátornál, de csak fokozatosan és akkor hagyd abba a megnyitásukat (mindig egy kicsivel jobban nyisd meg) amikor elkezd langyosodni a visszatérő ág. Ekkor jól van beállítva a by-pass, vagyis nem szalad át rajta a melegvíz, mert az nem is lenne jó, hanem a radiátort fogja melegíteni, az meg a szobát... Így illeszted az adott radiátort a rendszerhez. Ezt mindegyiknél így végezd el. A cirkuláció megindulását füllel is tudod követni, ha egy farudat hozzányomsz a radiátorhoz és a másik végére a füledet teszed. Lehet hallani, amikor megindul az áramlás. Ez a beállítás fontos, mert így lesz optimális a radiátor hőteljesítmény leadása és a kazán működése. Tehát a bemenő és a visszatérő ág között kb. 30 C fok különbségnek kell lennie.
Sziasztok! Nos a történet úgy néz ki, hogy szerettem volna a kémény mellől az ablak alá parapetesre átetetni. Akkor hívtam egy tervezőt, aki közölte, hogy hiába van itt-ott a szomszédban úgy megoldva, az még a régi rendszerből maradt úgy, eltűrik, de manapság a kéménybe kötött konvektorokat támogatják, és elment.Aztán azt gondoltam, rendben, akkor csak csere lesz, de ezek szerint azt sem lehet?Le fogom rakni a hajam :-O Ezek tényleg nem hagyják fűteni az embert? Csocso50, ne is mond, a fürdőszobában egy ősöreg vízmelegítő várja a végét, azt se cserélhetem le? Büdösen fagyok majd meg :-) ? Szép napot mindenkinek.BZ.
Nekem is hasonló a gondom. Most vettünk egy házat és szeretnénk felújítani. Eddig a fürdőben volt egy 100 éves fég gázkazán, mi azt szeretnénk lecserélni egy komi kéményes gázkazánra, de nem igazán akarják engedni.Hozzá teszem a két készülék mint egy trabi és egy merci lenne összehasonlítva.Az ok a fürdő kb 5nm, de könyörgöm hova tegyem a szomszédba?
Húsért a húsboltba,kéményseprőért a kéményseprőboltba :-)
Ezt viszont nem nagyon értem, kéménybe volt bekötve a konvektor (10000 éve), a lakótérben. Ezek szerint nem cserélhetem ki, sőt? Parapetest akartam, de azt mondta a gáztervező(ahhoz kell) hogy nem fogják engedélyezni. Kezdem elveszíteni a fonalat, ezek szerint meg kell fagynom? :-O
Ha nem akarsz az elektromos szelepekre költeni,akkor van egy olcsóbb és egyszerűbb megoldás is. Vegyél 2db Európa visszacsapószelepet(kb.2200Ft/db),építsd be mindkét keringetőszivattyú után.Ezekután nem fogja visszaszívni a másik kör vizét. Kötsd be úgy a kazán tápellátását egy relével,hogy csak akkor induljon el ha megy valamelyik keringetőszivattyú.Így ha el is indul a gravitációs cirkuláció,nem fogja melegíteni a kazán a vizet,és nem lesz túlfűtés.
12 kör, ebből 6 "megtekerve" a visszatérő a kő alatt (nappali, folyosó), a másik 6 pedig szobákban van, ahol a parketta alatt természetesen nincs megtekerve.
A gond:
"Túl jól" tartja a meleget a kő, és ezért a nappaliban lévő termosztát soká kapcsol újra be, akkorra már lehűltek a parkettás szobák.
Megoldás?
Vegyem még lejjebb a kövezett helyiségek radiátorait?
na persze nagyon nincs vészes különbség, kb 1-1.5 fok.
A ház új, 38+5cm fal, műa. ablakok, Baxi kondenzációs kazán, ja és 55 fok előremenővel fűtök. A radiátorok kicsit túlméretezettek a kondenzációs alacson előremenő miatt. A padló nem meleg, csak épp nem hideg ahogy kell lennie.
És azt kizártad már, hogy a padlókör szivattyúja ragadt be, és a kazáné meg nem bírja el magában? A rendszer melyik pontján történik a hőmérséklet mérése?
A kéményseprő szakvéleményt akár hiszed akár nem , de a kéményseprők adják , nem is ingyen , itt nálunk 27.000-ért , akár pozitív , akár negatív. Lakótérbe hivatalosan nem lehet kéményes készüléket kötni , csak svarcba , ha találsz olyan szerelőt aki megcsinálja. Ha nem lakótérbe lesz akkor a szerelő lebélyegzi a garis papírt , persze kéményseprő akkor is kell.
Ja, és azt nem tudom még hogy a padlófűtés körét megnyissam-e a légtelenítés közben, magyarán beengedjem-e a levegőt a padlófűtés vezetékeibe, vagy azt a kört zárjam amíg a többi rész légmentes lesz és utána nyissam csak ki. Ennek eredménye viszont hogy az a szivattyú vízben forogna, de hajtani nem tudná azt-gondolom ez se jó enki. Ha ez így van akkor talán a padlófűtésnél megnyitok cak egy kört és akkor keringetni is tud, de legalább a többi körbe nem kerül levegő.
Vagy tök mindegy , legyen minden padlófűtéskör, radiátor nyitva, aztán a padlófűtés osztóján lévő automata légtelenítőn kijön majd a levegő, nem kell fosni tőle hogy a bekerül oda.
Üdv Kedves Fórumozók,
Több kérdésem is lenne a meglevő fűtésrendszerünkkel kapcsolatban, teljesen laikus lévén kérlek fogadjátok megértéssel a kérdéseket.
A kiinduló probléma az, hogy a gyerekszobában (ami legmesszebb van a kazántól) a radiátor alsó fele gyakorlatilag hideg.
A kazán egy saunier duval turbós kazán, alatta van az elosztó és onnan összesen 10 radiátorhoz külön-külön megy és tér vissza cső.
Szerepel a rendszeren még egy fatüzelésű kandalló is, de ezt nem haszánlüm épp, szóval a gázüzem a lényeg.
Úgy gondolom hogy a jelenség legfőbb oka az lehet hogy ebben az ágban kellene a legtöbb vizet keringetni, mert ez van legmesszebb. A nagy kérdés a szabályozás maga.
A radiátorokon általában van egy hőfokszabályozó, illetve a képen is látható módon vannak bekötve. Látszik hogy csavarhúzóval két szabályozót is lehetne tekergetni, ezek egy negyed fordulatot tekerhetők, aztán tovább nem.
A beszabályozás módja, hogy a rendesen melegedő radiátoroknál ezeket az alsó bekötéseket folytom le? És melyiket kell zárni a kettő közül?
Mit lehet még tudni a beszabályozásról?
Köszönöm a segítséget.
Cucu, Amaranthus kösz a véleményt a szivattyúról. Remélem ha baja van akkor javítható... Azt írják a csapágyak kenését a víz oldja meg, hát ez most nem volt kenve. De hogy mennyit ment nem tudom lehet hogy egy órát, lehet hogy napokat...60 fokra melegedett fel... Középállásban volt a teljesítményszabályozója.
Tudna valaki segíteni abban hogyan kell feltölteni a rendszert? Egy vaillant kombicirko, van egy radiátoros kör illetve egy padlófűtéses.
Vannak automata légtelenítőszelepek(ezek hogyan működnek? van rajtuk egy kis kilazítható "csavar-kupak", elég ezt meglazítani és magától működik? Vagy azt le lehet csavarni etljesen? Meg ugye a radiátoton a kis légtelenítők. Tehát hogyan.
Én így gondoltam, nem tudom jó-e. Áram lezárva(szivattyúk állnak). Lassan engedem bele a vizet. Amikor nyomás elér 1 .5 bart elzárom. Kinyitom a az automata légtelenítők kupakját(esetleg azt már előtte meg kell tenni?). szivattyúkat kis fokozatra állítom (erre azért gondoltam hogy kevesebbet járjanak a levegős környezetben.) Járatom kicsit, elzárom az áramot, radiátotoknál levegőt kiengedek, utánatöltök vizet, és ezt folytatom .
De kérlek írja le valaki hogy is kell ezt csinálni, vagy mik a "buktatók".
Kérdésem lenne a szakikhoz. Gázkonvektort cserélnék, kéménybe kötöttet. Úgy tudom, hogy kell hozzá kéményseprői szakvélemény (ezt honnan szerezhetem be?), mivel konvektort konvektorra cserélek, gázterv nem kell(?). Beszereltetem a szerelőve, aztán kihívom a gázműveket, hogy vegyék át, és pecsetéljék be a garanciát a készülékbe? Esteleg valami speciális dolog amit még ezeken felül el kell intézni hozzá, hogy nyugodtan hátradőlhessek?
igen , az előremenő nem megy 30 fölé. Most reggel langyos volt a kő (nem egész éjszaka ment a fűtés). mindenesetre jövőhéten átmossák a rendszert, utána meglátom mi lesz. 5 éves a rendszer, és még az üzembe helyezés óta nem volt átmosva...soha. Azt se tudom, milyen gyakran kell ezt mosatni. A házba ahol bejön a víz, van egy szűrő, azt már cseréltem, mert tönkrement (jó kis debreceni víz), de vízlágyítót nem alkalmazok. Amit írtál kipróbálom, köszi.
Köszi a hozzászólást. Az nekem is megfordult a fejemben, hogy ha az egyik szívattyú megy, a másik meg nem, akkor az éppen nem pörgő körben elindul egy visszafelé áramlás. Nézegettem is visszacsapó szelepeket erre a célra, de mivel 1500 és 20000 közötti árban láttam őket, nem tudtam eldönteni, melyiket szeressem. Így a legegyszerúbb,-mint kiderült, rossz változatnál maradtam. Az elektromos szelep sem olcsó mulatság, bár az is lehet, hogy többet bukok a gázszámlán egy kedvezőtlen megoldással, mint amennyi az alkatrész lenne :-) Hogy szoktak a szakemberek bekötni egy kétszintes, kétlakásos, egykazános rendszert?
Van egy kérdésem a tisztelt hozzáértő fórumozókhoz. Többször előkerült a fűtési rendszer átmosása, ami a lerakódó szennyezőanyagok eltávolítását célozza. Konkrétan hogyan történik az átmosás? Erről homályosítson fel valaki, mi kell hozzá, szakember nélkül házilag magam is elvégezhetem?
A padlófűtés előre menő víz hőfoka nem megy 30C fölé ? Azt próbáltad(tátok) , hogy a radiátor kört lezárni, termo szelepet fullra kinyitni, szivattyú III. fokozat , hogy csak a padlófűtés menjen ? Nálam is nehezen indult a rendszer (először is kifingott a kazán...) ,majd ment vagy fél napig a kazán , de a padló az istennek sem melegedett. Aztán a fenti módszerrel helyrejött . Bár nekem igazából az előremenő víz simán megvolt 40 fok , csak a visszatérő csövek voltak jéghidegek.
Csak egy tapasztalat, szintén Grundfos szívattyúval: Eliszapolódott rendszer miatt nyáron beállt, a fűtési szezon kezdetétől a nagyobb hidegekig csak gravitációsan működött a rendszer, akkor lett gyanús, hogy nem fordul meg elég gyorsan a víz.
A szívattyú tisztitás után szemrebbenés nélkül ment tovább és évek óta ma is megy.
Szerintem, ha a száraz üzem után elindult, mérj egy teljesítményfelvételt, ha nem számottevően nagyobb a katalógusadatnál, akkor semmi baja a szívattyúdnak. Sok történetet hallottam már, a többségük arról szólt, hogy hihetetlenül szívós jószágok ezek :-)
Szerintem egy kicsit túlbonyolítottad. Én a fenti termosztátot rákötném a hozzá tartpzó keringetőre,plusz beépítenék egy elektronikus elzárószelepet,hogy ne keringjen a víz gravitációsan ha kikapcsolja a termosztát a keringetőt.Tehát ha kapcsol a termosztát,nyitja a szelepet és elindítja a szivattyút.A lentivel ugyanezt tenném.
A szelep másik lényeg,hogy ha az egyik szivattyú dolgozik,akkor ne szívjon a másik szivattyú irányából hanem csak a kazán felől.
Úgy tudom, hogy még kipróbálni sem javasolt szárazon.
Talán szerencséd van. De ha megsült és menetzárlatos lett a tekercselése, akkor nem tudja leadni a teljesítményt és a menetzárlat mennyiségétől függően akár el sem indul.
Töltsd fel rendesen a rendszert és járasd. Ha nem melegszik, csak langyos a szivattyú, akkor szerencséd volt.
Lehet megszívtam kissé... Részletekkel nem untatom a nagyérdeműt:), de a lényeg: A radiátorok vizét keringető grundfos UPS 25-60 szivattyú szárazon ment . Hogy mennyit nem tudom, nem kizárt hogy 3 napot. Mikor észrevettem kb 60-70 fokos volt (normál menetben kb 30-40 ), hangja nem volt furcsa. Kérdés: honnan tudom majd hogy károsodott-e? Ha bedöglött akkor nem keringeti a vizet, vagy a hangja lesz "érdekes".