Én ebben a témakörben abszolút tudatlan vagyok, csak olvasgatok és talán ragad rám valami, tehát hogy van-e szakirodalom azt nem tudom. Azt jeleztem csak amit itt olvastam korábban.
De talán mz/y többet is tud, Ő már talán ki is próbálta valahogy ;)
Ezt pont tegnap próbálgattam. A hőcserélőt gyors fordulaton jobban "lehűti" tehát az előremenő nem olyan meleg, mint a lassú fordulaton, így aztán nem is tud annyit melegíteni. Szerintem!
Enginertől pedig kérdezem, hogy lehetne esetleg (még) több infó a termosztát elhagyás mikéntjéről? Egyre nagyobb az érdeklődés! :)
Egy korábbi vitát nagyon nem szeretnék felújítani, csak kiegészítés: Ha nálad az a komfort, hogy mindig egyforma a hőmérséklet, akkor tökéletes Enginer javaslata. Ha az, hogy melegben fekszel le, éjjel hűvösebb van, de ébredésre megint meleg, akkor vagy termosztát, vagy Enginer módszere, de drága (programozható termofejek). Vagy kompromisszumot kötsz és ébredés után Te tekered fentebb a termofeje(ke)t és kicsit később lesz meleg.
Ha viszont úgy közelítjük meg, hogy a leadott hő = a padlókörbe betáplált hő (aminek stimmelnie kell), akkor a lassabb áramlásnál hidegebb visszatérő víz több hőt tud felvenni a hőcserélőtől/puffertől, tehát többet is ad le adott idő alatt a padlóban.
Ez egy nagyon érdekes gondolat. Most nagyon egyszerűsítve gondolkozom, de tulajdonképpen ha adott egy rendszer ahol a szobatermosztát kapcsolja a kazánt és abban a szivattyút, ez keringteti a radiátorokban a vizet. Ezt le lehetne cserélni úgy, hogy kiiktathatom a termosztátot ? Egy körös az egész, és csak radiátorokat fűt.
Nekem mint korábban írtam nagyon sok nyűgöm van a szobatermosztátokkal, ezt ha így le lehetne cserélni az egyszerűen a csoda lenne, hiszen akkor egyszerűen lehetne lecserélni az egészet. :)
ebben van valami. kémia laborban is anno úgy működött a hűtő, hogy az egymásra spirálisan tekert üvegcsövekben egymással ellentétes irányba áramoltattuk a hűtőközeget és a hűtendő anyagot. ergo a sebességek összeadódnak...
motoros szelep kb 5-7ezer/db, a vezérlő hozzájuk 30és 50 között. (persze felső határ itt is a csillagos ég ;-)
ha az osztó/gyűjtő sima kézi "tekerős", akkor azt is cserélni vagy tuningolni kell.
nem felétlenül kell drótozni, van rádiós is, persze nem olcsóbb a drótosnál :-D
rehaunak, henconak is van ilyen. (érdekes módon annak idején én a rehau-t olcsóbban tudtam beszerezni, és sokkal kultúráltabb is a cucc)
hiába állítasz be mindenhova "fix" tömegáramot, ha a szivattyúdnak nincs esze, akkor amint lezár egy kör (pl. motoros szelep), az összes többiben megváltozik a tömegáram.
szerintem ez nem igaz. a holeadas foleg a padlo homersekletetol fugg. az meg az eloremeno es a visszatero atlagatol. ha fix az eloremeno, akkor az atlag annal magasabb lesz, minel melegebb a visszatero, ergo minnel gyorsabb az aramlas.
Nálam is aktuális lenne. Amit el tudok képzelni: osztóra motoros szelep körönként, szobákba mérő, osztóig drótozva, ami ennek a nyitását/zárását szabályozza. Leírhatnátok mit kell használni egy ilyenhez. Nálam 2 féle beavatkozás lehet: keverőszelepen állítható az osztóra menő vízhőfok (pufferről), vagy maga a kör ki/be kapcsolásával.
Konkrétan, nevesítve kellene az alkalmazható cuccokat leírni, hogy ki lehessen számolni, kb. mennyiben van ez körönként.
Másik kérdésem: mi az ideális keringető sebesség? Mekkora legyen a tömegáram a padló/ falkörökben? 0,5-1-2-3l/perc? Van erre recept? Hideg felületnél gyorsabb áramlás, melegnél lassabb?
Kérdezem hozzáértő szakembertől: Padlófűtésem van a lakásban,mely önálló rendszer /a radiátorok külön ágról kapják a meleget/,melynél a visszatérő csőre egy szivattyút építettünk be melyet egy digitális termosztát a visszatérőre szerelt hőérzékelőn keresztül vezérel.Kérdésem:mennyinek kell lennie az előre menőnek,és a visszatérőnek.A termosztátot hány fokra állítsam?Hőcserélő van beépítve.A termosztát típusa:MTC 27T1RE/2 Köszönöm.
Olvass vissza! Megéri, jó téma ;) Ha jól emléxem, thermofejek radiátoronként és a kazán folyamatosan fűt, amihez persze van egy puffer... már én is agyalok, hogy mit kéne átalakítani nálam és mennyi lenne ez.
Sziasztok! Segítségeteket kérem az alábbi ábrán felvázolt rendszer szabályozásában. A rendszer falfűtés + padlótemperálás. adott három "leágazás" ami három külömböző részét látja el a háznak. Kérdésem az lenne hogy adjatok tippet a minél olcsóbban megvalósítható fűtésszabályozásról.
A tároló indirekt, de a gyári belső hőcserélőre a napkollektor van kötve. A kazán meg a cirkulációs csonkon keresztül fűti külső hőcserélővel, a felső felét a cirk. csonktól felfelé. Tehát nem az egészet. Azért van így, mert ennek sajna alul van az elektromos fűtőszála, és a kollektornak az jó ha minél hidegebb vizet kap. De ha nincs nap, akkor is kell valahogy meleg víz, de erre az alsó elektromos fűtés nem jó. Gázzal 10 perc alatt felnyomja 60 fokra a felső felét. Sőt, úgy van bekötve, ha nincs melegvíz a bojlerba, akkor nem kell megvárni még felmelegszik, hanem egyből a csapon jön a meleg víz ha kinyitom
Erre nem is gondoltam hirtelen. Viszont úgy tudom hogy ahoz hogy indirekt tárolót lehessen vele így fűteni, kell hozzá venni valami kiegészítő egységcsomagot hozzá, mert alapból nem adnak. Vagy házilag rá tudok kötni anélkül is?
Tudom mi a szerepe, az eredeti bekötés szerint 3 fogyasztó ment a kazánról, azért kellett a váltó. Itt a régi bekötés.
Most per pillanat csak a pf megy, meg a bojler hőcserélőn keresztül. Radiátor csak egy van a fürdőben, ami sorba van kötve a pf-el, tehát ha megy a pf, akkor először a radiátorba megy a víz, és onnan a padlóba. Tegnap fixre kötöttem a pf szivattyút. Reggelre szép egyenletes volt mindenhol a padló meg a levegő hőmérséklet is. Ez a külön bojler bekötés felcsigázott. Így lenne a legtutibb, főleg ha nem kéne hozzá megvenni a gyári egységcsomagot.
A REV24-es Siemens termosztát egy álom a RDE10-es után. Le a kalappal! A lakásban folyamatosan szinte állandó a hőmérséklet. A gyereken látom, hogy nem izzad le állandóan, amikor eléri a kikapcs hőmérsékletet a kazán. A feleségem, meg a kislányom is sokkal nyugodtabban alszik éjszaka.
Ja és nem utolsó sorban, kb 0,5 fokkal csökkentettük a komfort hőmérsékletet, mert kicsi az ingadozás.
Mindenkinek ajánlom, szerintem hamar kitermeli az árát!
a dugot felfele ki tudod huzni. az aljan lesz egy csavar, ami utkozik a lukban egy pocoknek. ezt a csavart a dugoba beljebb tekered, es visszateszed a helyere.
Szép estét mindenkinek. Bocsánat, hogy egy bagatellnek tűnő kérdést teszek fel, de egész egyszerűen nem értem a dolgot. A képen látható kádnál elvben ha megtekerem a fölső izét, akkor a kád alján lévő dugónak zárnia kellene teljesen - de nem zár. Szép lassan, de biztosan -szivárog a víz lefele - ahogy jobban megnéztem van kb. 2 mm-es rés a kád alja és a záróbigyó között. Szerintetek nem a kádhoz passzolót hozott a vízszerelőm?
Oké, kapcsolgatok. De mégse engedem így ingadozni annyira a padló hőfokát mint sima szt-os vezérlésnél.
A második részt nem teljesen értem. A kazánommal van baj? vagy más a gond? :-) Szívesen veszem tőled a segítséget... Annak idején a hidro váltóval kapcsolatban is hallgattam a tanácsodra, és azóta is nagy megelégedéssel használom.
Amikor először hallottam, hogy csőtermosztáttal tudom megoldani a pf melegítését, akkor sokat agyaltam, hogy hova kéne rakni azt úgy, hogy minél hasznosabban járathassam a padlókör szivattyúját. Elméletben kigondoltam, hogy a kazán előremenőjén lévő csőterm kapcsolná be a pf szivattyút, a padlókör előremenőjén lévő pedig kapcsolná le. Így egyrészt nem forgatna hideg vizet is (fűtési szezon kezdetén) és egyben meg lenne oldva a továbbkeringtetés is már az "üzemi" hőfokon (ugye addig megy amíg nem esik x fok alá a vízhőm), másrészt ki lenne küszöbölve a csőtermosztátok pontatlansága (érzékelési idő és ki-be kapcsolások eltérése)... Csak hát eddig még nem sikerült rájönnöm az összekötés mikéntjére/hogyanjára. Esetleg ebben kaphatnék valami konkrét segítséget is?? Bár ez nem tudom, hogy itt mennyire ON.