Így világos:-)) Lehet, hogy csak az a baj akkor, hogy túl nagy a radiátor? Az emeleti szobákban 120x60-as ill. 140x60-asok vannak, azok elég hamar átmelegszenek. A közlekedőkben, fürdőkben még kisebbek. A 200x60-asnak ennyivel nagyobb a tehetetlensége?
A kazán a pincében van, alaprajzilag lényegében a ház középpontjában. Szintenként külön kör megy. A ház téglalap alaprajzú, úgy 14,5x9 m-es, így vannak közelebb is radiátorok, meg olyan távolságban is, mint a nappalié. Tehát nem ez a radiátor van a legmesszebb.
Iszapleválasztó van a rendszerben ? A kazán közelében kell lennie, a rendszer legmélyebb pontján. Ha mindig is lassabban melegedett akkor nem ez lehet a baj.
A torlók teljsen nyitva vannak annál a radiátornál ?
Jó, de akkor ilyen körülmények között a rendszered rossz példa ! Ezt csak azért írom, nehogy Farriss kolléga elkezdje feljebb emelni az előremenő hőmérsékletét !
A kazán kapcsolgatását nem kell misztifikálni, egy nem moduláló kazánnál nem is tehet mást. Amennyire tudom, az öntöttvas hőcserélős kazánok meg talán nem is annyira érzékenyek rá.
Nekem az lenne a kérdésem a hozzáértő emberkékhez,hogy ha adva van egy kombi turbós kazán aminek a füstcsövét függőlegesen szeretném a tetőn kivinni akkor mi lesz a kondenzvízzel ami a csőben keletkezik? Hogyan kellene bekötnöm,hogy ne follyon vissza a kazánba?
A probléma: a házamban van 14 db Dunaferr radiátor úgy 200 m2-re. SD 30 KLZ kazánnal megy a rendszer. A nappaliban van a legnagyobb radiátor, 200x60-as. Ha beindul a fűtés és mindegyik radiátor átmelegedett, akkor a nappaliban lévőnek a teteje meleg csak. Úgy szűk egy óra múlva már nagyjából át van melegedve, de nem olyan forró, mint a többi. A bemenő fűtéscső egyébként forró. Namármost ez azért van, mert a többihez képest méretben jóval nagyobb radiátornak ennyivel több idő kell az átmelegedéshez vagy a visszatérő fűtéscső ágán az építkezés közben történhetett valami, ami keresztmetszet csökkenést okoz, így az áramlás lassabb?
Ez a radiátor van a legalacsonyabban az egész házban a nappali szinteltolása miatt. Esetleg lehet olyan mértékű szennyeződés-lerakódás a radiátorban, ami ezt okozza? Három éve üzemel a rendszer.
Ha ennyit kapcsolgat, az jó, termosztáttal nekünk is hasolnó a helyzet. De a csak termofejes rendszernél nálam kapcsolna max. 5 percenként - az egy óra alatt 12 kapcsolós, 72 óra alatt 72 x 12, azaz 864 kapcsolás. Na, ez az, amitől a kazán megfeküdne.
Miert is problema ha kapcsolgat a kazan? Nem azert van benne a kapcsolgato kismano, hogy kapcsolgasson? Nekem az elmult 72 oraban 11x kapcsolt be meg 11x kapcsolt ki a kazan...
Most a kapcsolasok szamanak ritkitasa miatt van ilyen magasra veve, majd mikor odakint hidegebb lesz, echte tel, akkor mar 70 fokossal se kapcsolgat, a tavalyi futesi ideny alapjan az az uzemszeru allapot. A radiatoraim alulmeretezettek kicsit, mivel mar a majdan elkeszulo hoszigeteles es az uj nyilaszarok figyelembevetelevel mereteztem oket, csakhat nem lehet mindent egyszerre.. Az eloremeno emelesevel no a radiatorok altal leadott teljesitmeny (nagyobb a dT), igy most rovidebb idoket uzemel a kazan, hamarabb felmelegszik a termosztat lekapcsolasi homersekletere a lakas, gazszamlaban pedig nem veszes a dolog, eleve alig alig kell meg futeni.
A masik hozzaszolasodban irtad hogy 2 Cfok hom kulonbseg az ejszakai es a nappali hom. kozott jonak tunik, nalam atlagos teli idoben ennyit tud emelni a futes a lakas homersekleten egy bekapcsolassal, tehat ennyit melegszik a 18-23 Cfok kozotti tartomanyban anelkul, hogy nekiallna kapcsolgatni a kazan. Ezt is hasznalom, ejszakai 19Cfok, nappali 21Cfok.
Jól értem, most 75 fokos az előremnő és ha hidegebb lesz, akkor kevesebbre állítod ? Nem értem ezt a logikát...
Nézd meg az időjáráskövető szabályzók jelleggörbéjét. Azok a külső hőmérséklet, hőveszteségi tulajdonságok (mármint az épületé), és az igényelt belső hőmérséklet alapján állítják az előremenő hőfokát. Ha csak a külső hőmérsékletet tekintjük változónak, akkor attól függően magasabb kinti hőmérsékletnél kevesebb hőt kell a rendszerbe vinni, ehhez elég alacsonyabb előremenő is.
Most a te kazánod lehet hogy kevesebbet kapcsolgat, viszont rossz hatásfokkal dolgozik (nem takarékosan üzemel, egész pontosan). Az lehet hogy a fűtési rendszered nem korrekt (túl- vagy alultervezett bizonyos elemeiben vagy akár az egész) és ezért te így látod jónak a működését, de szerintem ennek a gázszámlád látja kárát.
A fűtési idény átlaghőmérsékletét tekintve jön ki a kb 5%-os érték. Nyilván a -15 fok sokkal ritkábban és kevesebb ideig fordul elő, mint a 0 - 5 fok közötti hőmérséklet. És 2 fokot ejteni egy nem használt helység hőmérsékletén szerintem megéri, mert annak a visszafűtése jól megoldható időben (pl. egy jó termosztáttal, ami meg tudja saccolni, hogy mennyivel előbb kell indítania a fűtést hogy ébredésre megint meleg legyen).
Ami nem éri meg: hagyni kihűlni a falakat, mert az rontja a hőérzetet és azok felfűtése nem is kis idő.
A tegnap ejjeli utolso hozzaszolasomban feltettem egy kerdest, amin persze megint atsilkottal, hiszen erre valaszolni neked kenyes lenne, alapjaiban dolne meg az ige amit itt hirdetsz, en megis arra kernelek, tedd meg, valaszolj ra.
[i] Az, hogy a kollegád nem tudja modulálni a FÉG készüléket az nem azt jelenti, hogy a FÉGek nem képesek rá! A FÉG készülékek képesek 0-100% tartományban modulálni! [/i]
Ez az allitasod ugy ahogy van nem igaz.
Az az 1-2mm-es langmagassag minden csak nem korrekt mukodes, a V4 is csinalt ilyet, ha tulsagosan megnyitottam a hidegvizet es nem volt meg a szukseges viznyomaskulonbseg ami nyitva tartotta volna a gazszelepet, es ezaltal bekapcsolva az egosort. El lehetett vele jatszani (es el is kellett, ha nem akartam nyaron kopasztasra is alkalmas vizben zuhanyozni..), hogy olyan aranyban nyissam a hideg vizet a meleghez, hogy a lang egesz kicsi legyen, persze ha zuhanyzas kozben jott egy kis nyomasingadozas, akkor kialudt, majd par mp-el kesobb hatalmas robajjal ujragyujtott. Na ez a fajta mukodtetes nem igazan tett neki jot, nem erre volt kitalalva.
Nalad valoszinuleg a thermofejek zarodasakor annyira lecsokken a tomegaram a rendszerben (es kinlodik a szivattyu, ertem mar pl. a wilo miert nem szivattyu neked, ilyen korulmenyek kozott valoban hamar feldobna a talpat..), hogy az a bizonyos membran mar nem kepes teljesen nyitva tartani a gazszelepet, es ez tunik ugy, hogy modulal a kazanod, de ez nem modulacio, es nem is normalis mukodtetes semmilyen (kazan elettartam, biztonsagtechnika, hatasfok, stb.) szempontbol.
"...A kazán mind a 8 égősora 1 és 2 milliméteres lángmagasság között ingadozik..."
Én úgy tudom - lehet rosszul, hogy a kazánok a teljes teljesítményük esetén működnek a "leggazdaságosabban". Azért modulálnak csak egy konkrét adott szintig, mert az alatt már nagyon rossz lenne a hatásfoka, ezért egy szint alatt inkább kikapcsolnak.
Bár valószínűleg ezt sem szabad kizárólag a kazán oladaláról nézni,
és az egész fűtés szempontjából, időben követve már más lehet gazdaságos.
Bocs, hogy csak most válaszolok, de még tart a felújítás. :)
Nekünk 30 ezer volt a fűtés és vízterv, és 40 ezer a gázterv az engedélyeztetéssel. Ez egy 200+ nm-es ház. Nem hiszem, hogy sok különbség lenne az árban.
Én próbáltam kompromisszumkész lenni, de ami sok az sok! "(Amikor meg előhoztam, hogy nem jó a ki-be kapcsolgatós digitális termosztátos rendszer olyan hülyézést kaptam, hogy csak na, most meg mindenki azt fújja wazze, hogy nem jó a ki-be kapcsolgatás!) Nem, Te azt hoztad elő, hogy dobjuk ki a termosztátot, mert nem jó a termosztát napi néhány be-ki kapcsolása. Aminek eredménye lenne a percenkénti kapcsolgatás. Erre írtuk akkor is, hogy f@szság, meg most is. A többit már nem írom, mert teljesen felesleges. Te is tudod, de ha...
Itt most 8,8fok a kinti hőmérséklet, a benti meg 24 fok. A kazán mind a 8 égősora 1 és 2 milliméteres lángmagasság között ingadozik, de nem kapcsolgat, hanem folyamatosan pislog. Semmi hangja sincs. :)) Felfűtésnél is a maximális lángmagasság úgy 5-7 centiméter között lehet, de ilyet ritkán művel (csak télen szellőztetés után), mivel szintentartásos a rendszer, nem felfűtéses. Ilyenkor nappal soxor ki-be kapcsolgat, mert nagy a teljesitménye még ennek is. Gondolom, hogy mit művelhet egy 24kW-os 40%-os kazán ilyen "melegben".
Mégsem voltál elég figyelmes: Nincs plusz szivattyú, csak egy + termófej (szükség szerint puffer is)! És a kazán kapcsolgatása függ a "kazánkör" térfogatától és a radiátorok hőigényének arányától. A termófejek döntik el, hogy csak a "kazánkörben" keringteti e a vizet (és melegen tartja csak) vagy, hogy éppen mennyit nyom a radiátorokba 1db kazán szivattyúval!
Az, hogy a kollegád nem tudja modulálni a FÉG készüléket az nem azt jelenti, hogy a FÉGek nem képesek rá! A FÉG készülékek képesek 0-100% tartományban modulálni!
Mint már írtam soxor: a legkorszerűbb készüléket is lehet lebutitani őskori szintre egy buta rendszerbe beépitve. impulzus rendszerekben (termosztáttal) a FÉGek és az újabbak is ritkábban modulálnak, mint egy folyamatos üzemü rendszerben.
Ha ekkora gondod neked ez az elutazásos dolog, akkor simám betudsz még kötni egy programozható termosztátot is ebbe a rendszerbe, ami kapcsolgatja a kazánodat, bár szerintem nem ez az általános feltétel egy lakás fűtésénél.
Az idezet igy lett volna korrekt es teljes: "Mivel az én kazánom képes akármekkorára is lemodulálni" Leirnad a kazanod tipusat? Csak a kivancsisag kedveert. (ugy emlekszem tavaly meg nem ilyen volt..) Az ilyesmivel mar tavaly is volt problema! Marmint a csonka idezetekkel. Csak mivel almomban sem gondoltam volna, hogy kepes vagy egy FEG kazanrol az alitani, hogy kepes akarmekkorara is lemodulalni, ezert gondoltam hogy uj kazanod van. Tavaly meg elismerted, hogy atmeneti idoszakokban bizony nalad is kapcsolgat a kazan.. Ami nem eppen azt tamasztja ala, hogy a kazanod kepes lenne akarmekkorara is lemodulalni..
Sokadszor is, kazan altal a rendszerbe bevitt teljesitmeny, Vs. a lakas altal a homerseklet szinten tartasahoz szukseges (radiatorok altal leadott) teljesitmeny, ha ez a ketto nem egyenlo, akkor hova lesz a kulonbseg..? Legyszives ezt a kerdest megvalaszolni.
Na most megyek aludni, mert lassan szemelyeskedesse fog fajulni a dolog.. "Ha figyelmesen elolvastad amit írtam abból kitűnik, hogy ez a + termószelep visszakeveri az előremenőt a visszatérőbe és így a hőigénynek megfelelően közelití a visszatérő az előremenő hőmérsékletét." Igen, ez lenne a hidraulikus valto lenyege, amit tavaly eroltettel (en mar akkor is figyelmesen olvastam...), csak egy gond van vele, hogy hiaba melegszik gyorsabban az a vizkor (jelen kialakitasban legyen ez a kazankor), ugyanugy atmegy a kazan kapcsolgatos uzemmodba, mivel a radiatoros kor egy ido utan (amint az felmelegszik) nem vesz fel akkora teljesitmenyt amit a kazan megtermel. Valamint beraktal a rendszerbe egy plussz szivattyut.. A kazan meg hiaba kezd korabban modulalni, ha a minimalis teljesitmenye is tobb, mint amire szukseg van a lakas/haz homersekletenek szintentartasahoz. Latom ezt a nagyon egyszeru bevitt - kivett teljesitmeny egyensulyt nem vagy hajlando megerteni (tavaly pedig egyszer mar sikerult!), plane eszre es figyelembe venni, pedig meg csak 3. irom le. Lehet neked kellene figyelmesebben olvasni.. FEG keszulekekkel, kazanokkal halistennek nincs sok tapasztalatom, eleg volt anno a V4-es vizmelegito is, kollegam viszont ilyet hasznal (szintentartasra a vegyestuzelesu kazan mellett kiegesziteskent), es nem_tud 0-100%-os tartomanyban modulalni. (mielott meg valaki a szobatermosztatja eldobasa utan nekiallna a vateran FEG kazant keresni...) :) Az elobbi szabadsagra megyek temahoz meg annyit, ha te letekered a thermofejeket, es ugy mesz szabira, utazol el, akkor a letekert thermofejek miatt meg inkabb lecsokkentetted a futeshez szukseges teljesitmenyt, plane kapcsolgatni fog a kazanod, hiszen annak a minimalis teljsitmenye ugyanaz maradt, a lakas futesehez szukseges teljesitmeny meg kevesebb a thermofejeken beallitott alacsonyabb homerseklet miatt, ezaltal meg jobban elbillen az a bevitt-kivett teljesitmeny merleg. En ha elutazom futesi szezonban a szobatemosztatot atnyomom szabadsag programra (ha nem vagyok otthon plane nem erdekel az 1-2 Cfokos hoingadozas, csak hogy ne huljon mondjuk 16 Cfok ala a lakas, ne pusztuljanak el a viragaim, illetve ne tekerje le a falrol a villanyorat az akvariumok elektromos futese..), es nyugodt vagyok, ha eppen nincs futesi igenye a lakasnak, akkor a termosztat lekapcsolja a kazant, az nem kinlodik feleslegesen nem a visszatero magas homerseklete kapcsolja le percenkent.. Gondold at ezt a bevitt - kivett teljesitmeny merleget. Ha a kazan nem tud lentebb menni a nevleges 40%-nal (H-mod mondjuk 20%-nal), de annyi teljesitmenyre nincs szukseg, akkor ahhoz hogy a merleg egyensulyban legyen a kazan mukodesi idejenek a kitoltesi tenyezoje valtozik, nem megy teljes idoben, vagyis ki-be kapcsolgatja magat amikor letiltja a sajat vedelme a tul magas visszatero homerseklet miatt. A szobatermosztat segitsegevel van egy hosszabb mukodesi es egy hosszabb kikapcsolt allapot, ha nincs termosztat, a kazant a hovedelem kapcsolgatja, akkor nagyon rovid mukodesi , es nem mukodesi idoszakok valtjak egymast..