Még szeretnék képbe kerülni ezzel a bizti szeleppel. 2,5 bar-os. Ez azt jelenti, hogy ha baj van és felforrna a víz a kazánban, akkor ezeken a szelepeken keresztül tud távozni gőz formájában a vízből.
A kérdésem az lenne, hogy, ha hideg állapotban a kazánba a nyomást 0,7-re állítom, akkor mondjuk a 100 fokon működő kazán(ha véletlenül baj van és felforr) esetében el fogja érni a nyomás a 2,5 bart?
Vagy nem jól gondolom, hogy azt el kell érje ahhoz, hogy a bizti szelepek működni kezdjenek?
A tágulási tartály 18-20 liter, nem emlékszem pontosan. A lefúlyó biztonsági szelepek pedig 2,5 bar-osak.
Közben olvastam egy másik szaklap leírását is a zárt rendszeres tágulási tartályokról, ahol meg azt írja, hogy valamivel magasabb nyomást kell a tágulási tartályba tenni, mint hidegen a kazánban, mert, ha nem így teszünk, akkor hidegen is víz jut a tartáyba, amivel csökken a hasznos térfogatunk.
A másik oldal, meg amit az előző postomban írtam, hogy a kazánban hidegen is kb 20%-al nagyobb nyomás kell, mint a tágulási tartály levegő oldali részébe.
Na, most akkor melyik az igaz? Mert itt ellentmondás van és mindkettőben van logika és mindkettő le volt írva egy szak oldalon. :)
Szükségem lenne tanácsra. Adott egy hétvégi faház, ahol van egy 28KW-os fatüzelésű kazán 8 Radal(régi típusú) alu radiátorral.
A rendszer zárt, mivel a ház Erdélyben van és télen nem ritka a -30 fok. Természetesen fagyálló van a rendszerben.
Most lett bekötve a kazán, a tágulási tartály gyári nyomása 1,5 bar. A rendszerben van hidegen 0,6 bar, ami szerintem kevés, a szerelő is mondta, hogy lehet, hogy még kellene bele tölteni.
A kazánban van 55liternyi folyadék + a rendszerben még kb 40 liter.
A tágulási tartálytól a legmagasabb szint ahol fűtés van, az nem sok, az kb 2 méter. Ha jól tudom, akkor ez 0,2 bar nyomásnak felel meg, + rá kell számolni 0,3 bar-t. Ez adja meg a tágulási tartály levegőoldali nyomását, tehát kb 0,5-0,6 bar kellene a nyomás legyen benne. Ehhez képest pedig 20%-al több hidegen a rendszer nyomása.
Kérlek segítsetek, hogy jól gondolkozom-e, mert a szerelő állítja, hogy nem szabad a tágulási tartály gyári értékétől eltérni.
De én meg nem értem, hogy így, hogy lesz víztartalékom, tehát, ha ennyivel kevesebb a kazánban a nyomás, akkor hogyan tud érvényesülni a tágulási tartály?
Persze, ha jól gondolom, az is megoldás lenne, hogy hagyom a tágulási tartályban a gyári 1,5 bar értéket, a rendszerbe pedig teszek 1,7 bar nyomást hidegen. De minek ilyen magas nyomással járatni, ha működik hidegen 0,7 barral is, tökéletesen.
Az, ha jól sejtem 60 fokon 1 bar körül van. Az nem elég?
Nem okoskodni akarok, általában hiszek a szakiknak, csak most el kezdett foglalkoztatni a logikai része a dolognak, hogy, ha a levegő oldali nyomás több, mint a duplája a víz oldali nyomásnak, akkor hogyan képes a víz bemenni a tágulási tartályba?
Szeretnék kérni egy kis segítséget ezzel kapcsolatban. Hol az igazság? (odaát :) )
Szuterén helyiségeiben tekeredik tisztességes adag fűtéscső (több szobán átmennek a csövek, és aztán mennek fel a lakótérbe), mindenféle átmérőben. Gondolom azt építettek be anno, ami volt. Jelenleg ez mind csupasz, szeretném valamilyen csőhéjjal leszigetelni ezeket, mert a szuterént nem szeretném fűteni (a radiátorok is el vannak zárva).
A csövek külső átmérői a 15mm-től egész a 49mm-ig terjednek. Elsőre ilyen szigetelőhéjat találtam (papírja szerint 100C-ig jó, de nem nagyon megy 60 fok fölé a víz hőmérséklete).
Jók ezek? A 13mm-es falvastagság megfelelő lehet? Nem nagyon találtam vastagabbat.
- Teljesen külön vezeték kiépítése a WC öblítéshez.
- A többi csapolóhoz az átmérő lépcsőzetesen csökken. A kád és a mosogatóig 26-os, innen az első és a második mosdóig 20-as.
- A keringető vezeték az utolsó csapolótól a HMV-nek 20-as.
- Ahol lehet átmenő falikorong, így nem kell betonban toldani. (amúgy gy rendesen kivitelezett kötés miatt nem aggódnék.)
Nem veszem észre, hogy különösebben egymásra hatnának a csapolók. Inkább akkor van jelentősebb nyomásváltozás ha a vízszűrő elkezd eltömődni és ideje a betét cseréjének.
Rossz vélemény, és rosszul értelmezted :) Nem volt még a kezedbe ez a fajta? Nyomkodod az a pöcs gombot és amikor a "vesszőkre" érsz (I-II-III) itt nincs nyomáskülönbség szabályozás! Ez így fix tömegáram, amelyik fokozaton hagyod. Nem változik se nyomásra se semmire... érti? :)