Az alsó bekötést aljzatban vagy falban alul vezetett csöveknél "szebben" lehet megoldani, mint oldalt, pláne ha keresztbe is kell kötni. Kevesebb a látható cső, ezt általában szeretik a népek. Én is minimalizálni szeretném a látható csöveket, de felújításnál azért szerintem macerásabb az alsó kötésű radiátorokkal dolgozni, még úgy is hogy nálam pincéből lesz felállva pár radiátorhoz (terveim szerint). Végül a macera miatt vetettem el az alsó kötéseket, de akkor még nem gondoltam rá hogy 1-2 helyen ekkora fejtörést fog okozni hogy elférjek oldalsó kötésekkel. Szóval jó Vajk tippje, a nagyon szűk helyen simán lehet hogy érdemes lesz alsó kötéssel dolgozni nekem is - nem a szépség, de a hely miatt.
A szépség kapcsán még annyit: a lógó, össze-vissza plafon alatt gázcsövezett konvektorokhoz képest nem annyira nehéz előrelépést produkálni, legalábbis ebben bízok egyelőre. :D
Amúgy miért jó az alsó kötésű? Nem lehet alatta porszívózni normálisan (ellenpélda a WC, ami meg "alsó" kötésről felklköltözött a falra újabban). Mondjuk a termofej nem áll ki a radiátor síkjából, az meg jó.
este mérek. kb ilyen szelepem van nekem is, legalábbis a műanyag sapka ismerős. a termofej csatlakozására van kb három szabvány, a boltban tudják hogy a tied melyik, és olyan fejet adnak. a fejek méretében van eltérés, azonos csatlakozóval van amelyik rövidebb, van amelyik hosszabb.
Az alsó kötésűeknél a termofej oldalt kevesebb helyet foglal, mint egy oldalsó kötésű 3 tengelyű szelep + kifele álló termofej? Esetleg lehet hogy mégis mérhetnél... :) A szelepekkel még gondban vagyok. Ilyen szelepcsomag jó lesz egy alsó bekötésű Star-hoz: http://www.epuletgepeszaruhaz.hu/index.php/ucs-1-szelep-egysegcsomag-100-egyenes.html ? Kétcsöves lesz a kialakítás. Ucs-1 néven fut a dunaferr szelepcsomagja is, de annak szemre másképp néz ki a termoszelepe, ami Oventrop. Ezen a fenti linken milyen termobetét látható, rámegy egy Herz termofej?
Kiegészítés képpen annyit még hozzáteszek, hogy az égőtálca csere után nem csak a huhogás szűnt ment, hanem a csőhálózat kattogása is.
Korábban a gázcső felől is hallani lehetett kattogást, most a beszerelés során igazítottam a kazán és az égőtálca helyzetén, így most nem érnek össze. Valószínű, hogy ez volt a kattogás okozója, ami miatt nem lehetett aludni a mellette lévő szobában.
Úgy látom ez a miliméterek harca lesz. A fürdőbe kéne egy 900/600-as, de most pontosabban lemértem, csak 78 centi hely van. De a számaid alapján az előtérbe viszont mehet 900/600, mert az az egyik oldalról nyitott fal, így ki tudom tolni a sarokig a légtelenítős végét, és marad 15 centi a szelepes végének. Úgyhogy eldőlt: veszek egy 900/600-ast szelepestül-fejestül-tartóstul, és azzal legózom ki hogy elfér-e a szűkebb helyre is.
Vajk, ne fáradj a mérésekkel! Most már legalább tudom hogy megvetted anno a Start, és azóta 8 évet le is húzott gond nélkül. :)
Köszi, ez az amit én is megtaláltam a Star-hoz. :) Mivel nagyon hasonlóak ezek a radiátorok és a Dunaferrek, szerintem minden további nélkül kalkulálhatok ez alapján a segédlet alapján mindkét típusra, aztán ráérek eldönteni melyiket veszem (épp melyik lesz akciós?).
De egy kérdés most fel is merült ahogy megint beleolvastam ebbe a segédletbe: azt írják, hogy a keresztbekötést a magassághoz képest 4-5-szörös hosszú radiátoroknál célszerű csinálni. Azaz 2m fölöttieknél. Nekem akkora egyik sem lesz, szokták mégis két oldalon kötni mondjuk 1800-asokat, 1000-eseket? Ezekből lesz pár.
Köszönöm a linkeket! Gyors átfutás után máris láttam hogy pár dologra eddig nem gondoltam (nem meglepő :).
A tágulásit a Bosch 2500W szerelői kézikönyv 17. oldal 5.3 pont alapján saccoltam hogy kelleni fog. Összeadogatva az eléggé túlméretezett radiátorok víztérfogatait az jött ki hogy kb 80 liter víz lesz a radiátorokban (nem 30 csak 12 radátor, de vannak nagyobbacskák is). Erre rájön a kazán pár litere, plusz a csövek: saccra 100 liter körüli lesz a rendszer, lehet hogy valamivel kevesebb. 100 liter vízhez és 0.5 bar előnyomáshoz a 75 fokos előremenő már határeset a diagram alapján. Igaz hogy túlméreteztem a radiátorokat, kb 65/45-re, de elég elrontani a külső hőmérős előremenő karakterisztika beállítását, és mielőtt észbe kapok, máris spricceli ki a vizet. A másik súlyos érvem: a gáztervbe Ariston GPES került, annak meg csak 6.5l a beépített tágulásija.
A szelepek kapcsán is köszi az infót. Lehet hogy teszek egy próbát, az a biztos: veszek egy nem problémás helyre szánt radiátort szelepestül, és el tudom próbálgatni rajta mit-hogyan.
Termoteknik Star radiátorokkal volt/van valakinek tapasztalata? Korábban is felvetődött már itt pár esetben de konklúziót nem találtam. Dunaferrel terveztem, a Star majdnem Wattra ugyanannyit ad le azonos méreteknél a tervezési segédlete szerint, de csak később fedeztem fel hogy a közelben az is elérhető lenne (megatherm). Árban jobb, erre is 10 év gari van, ez is 1.25mm acélból van, szóval alternatívaként tekintek rá.
Ehhez kapcsolódik: Dunaferrhez 90/70 és 75/65-ös hőleadási táblázaton kívül nem sikerült tervezési adatokat találnom. A D-ÉG honlapján is csak prospektus meg hőteljesítmény táblázat van (vagy nagyon béna vagyok). Ami azért szerintem hasznos lenne az pl a víztartalom, tömegek, méretek pontosabban annál hogy 600x300.
Vízmennyiség: kell-e pót tágulási? A Star adatai alapján kell, jó lett volna ha a Dunaferrhez is meglennének ezek az adatok (bár így hogy Starral számolva kiderült hogy kell, most már mindegy).
Méretek: a fali akasztó mennyire tartja el a radiátort a faltól? 3 centi? 5 centi?
És van esetleg ökölszabály arra, hogy pl egy x hosszú radiátort mekkora mindkét végén lezárt falfelületre lehet feltenni úgy hogy szerelhető legyen termoszeleppel? Hosszában vagy kifelé, ahogy kevesebb hely kell. Ha a torló ugyanarra az oldalra kerül, a másik oldalon akkor is kell helyet hagyni (légtelenítéshez)? Ha igen, akkor érzésre egy 80 centis falfelületre maximum 40 centi hosszú radiátort tervezhetek, jól gondolom? :( mennyire függ ez a választott szelep gyártótól? Pl a Herz jónak tűnik.
Ja, vagy úgy! Én arra gondoltam, hogy akkor csak a sérült kört kéne b...tatni, és a lakás többi részén lehetne meleg.
A tömítőre meg csak tippem van, hogy ez valahogy úgy működhet, mint az autó hűtő tömítő folyadék. (De egy rendes mekkmester, vagy "úgyis-csak-eladásra-lesz'" nepper azt is megoldja okosba', tojással, vagy tejjel.) Ott elvileg az a működési elv, hogy nyomás alatt keringeti a forró trutyit, de amikor az a lyukhoz ér, akkor ott a nyomáscsökkenés miatt felhabzik, és megköt, ezzel betömve a lyukat. Persze én is félnék ezt a kazánra ráengedni, de a net szerint lekötik a kazánt, és rátesznek helyette egy vízmelegítő és keringető készüléket. (Gondolom előtte a radiátorokat is kiszakaszolják, vagy legalábbis remélem. :-) ) Szóval erről akartam valamit szakértőtől megtudni. Mert a reklámanyagok szerint ezek mindig csudi-csudi szupik, csak aztán a való életben könnyen pofára esem, mint síeléskor a fekete pályán.
hétvégi hegyi házban van egy ÉTI 25-ös gázkazán. Pöpecül megy, amikor kell; most hétvégi látogatásnál elkezdett csöpögni. Netes kereséseim alapján, kérdéseim:
1. Van-e ÉTI 25-ön belül többféle verzió, mert találtam 12-15 tagos kazántestet is?
2. Tudtok-e esetleg olyan hazai boltot/forgalmazót, akinél még lehet új kazántest?
3. Érdemes-e csak a kazántestet cseréltetni majd szakival - vagy az kb. ugyanannyi munka, mintha a teljes kazánt cserélném?
4. Lehet-e ideiglenesen valamilyen tömítőfolyadékkal a csöpögést megszűntetni - érdemes-e erre pénzt áldozni?
Ideiglenes - idei szezonban működő megoldást - keresek, aztán jövő tavasszal/nyáron, átszámolásra/áttervezésre, átépítésre kerülne a rendszer.