Szóljatok, ha hülyeséget beszélek, de szerintem teljesen felesleges 20-asnál nagyobb gerincet csinálni, mivel a szűk keresztmetszetet a vízóra fogja meghatározni. A vízórának manapság a legtöbb helyen 1/2" a csatlakozása, ha jól tudom.
Így viszont lehet a házban akármilyen gerinc, ha az óránál kisebb az átmérő.
tűnik a legalkalmasabbnak, és az ára is igen baráti.
Nálunk nem lesz fürdőkád, csak zuhanyzó. Itt, ahol most lakunk, van kád, de az elmúlt 3 és fél év alatt, amióta itt vagyunk, soha nem használtam fürdésre. Igazából kb. 10+ éve nem fürödtem kádban, csak zuhanyoztam.
Épp azért keresek ilyen termosztatikus HMV keverőszelepet (gyakorlom a nevét), hogy ne kelljen a csapnál a hidegvíz hozzákeverésével bajlódnom. A gázboiler is úgy van most beállítva, hogy csak a melegcsapot kelljen megnyitni.
Az ESBE szelepek között van keverő ami HMV-hez ajánlott. Én azonban csak forrázásveszély esetén építeném be, mert egy kád feltöltéséhez 40 fokos víz kevés a zuhanyhoz meg még sok is. Én 45 fokra keverném és a csapolónál hideg víz hozzákeverésével állítanám be a szükséges hőfokot.
Kerestem a neten, de sehol nem találtam olyan szerkentyűt, ami hasonlóan működik a termosztátos csaptelephez, de attól eltérően a melegvízvezetékbe lehet beépíteni. Ekkor ui. nem szükséges termosztátos csaptelep a zuhanyzóhoz és a mosdókagylóhoz is. Utóbbihon nem is találtam termosztátos csaptelepet, csak kádfeltöltőt és zuhanyhoz valót.
Nekem 26-os a gerinc, 20-as a leágazások, van egy kád amihez a leágazó is 26-os a cső, egy mosogató amihez a leágazó is 26-os és két mosdó 20-as leágazással , egy tusoló 20-as leágazással, egy mosogatógép ami a mosogató leágazásáról megy, a WC-knek és a mosógépnek teljesen külön 20-as cső, hogy ha úgy adódik lehessen kútvízzel működtetni. A WC biztosítja jelenleg, hogy ebben az ágban is folyamatosan cserélődjön a víz. Nem érzem karcsúnak a 26-os csövet, a meleg víz keringetésnél meg amúgy is kompromisszum, mert ha vastag a cső lassan fordul meg a meleg víz a kis HMV szivattyúval és sok víz lehűl a csőben mikor nem kell a keringetés.
Költségben szerintem jobban jársz, ha egy gerincre építed a hálózatot és a helyiségeket leszakaszolod. A 20-as cső gerincnek meglehetősen sovány. Ha méreteznéd a rendszert akkor látnád, hogy ha jó vízellátást szeretnél akkor gerincnél még a 32-es cső is beköszönhetne a melegvíz tárolóig.
Csillagpontos rendszer ma már nem preferált. Azaz van egy osztód, olyan mint a fűtésnél és minden egyes csapolóhoz külön vezetéket viszel. Ekkor a 16-os cső akár még jó is lehet, de inkább a 20-as, de ettől nagyobb vezeték lehet az esőztető zuhanyzónál.
A csillagpontos rendszernek egy baja van a nem használt ágakban a vízben megjelenhet a legionella. Ezért ma már ez ilyen kialakítást nem preferálják, sem a szakma, sem a gyártók.
Nem rossz ötlet csak így légzsákok jönnek létre. Mondjuk a hálózati nyomás kilégteleníti valószínűleg. De én simán bepréseltem az 90 fokos könyököt, nem ördögtől való az.
Nem a sarkot kéne lekövetni (-> kis sugár kéne hozzá), hanem a sarkot elérvefüggőlegesre felállni, majd a másik falon vissza vízszintesre. Mintha egy S betű közepére tennéd a sarkot. Így nem kéne idom, elég +20 centi cső. Hátrány, hogy 10-20 centi eltérés lesz az egyes oldalakon a csövek magassága között (talán nagyobb az esély a véletlen utólagos megfúrásra).
A méretezéshez nem értek, de én valahogy annak idején úgy döntöttem, hogy 26 gerinc és erről 20-asal ágaztam le a fali korongokhoz. Nem bántam meg, szépen, halkan működik és van átfolyás rendesen, a csapolók kicsit hatnak csak egymásra.
Azt gondolom, hogy a cső átmérő függ a hossztól is, lehet, hogy rövidebb szakaszokon a 16-os is elég.
- A kulcsos idomot nem szabad elburkolni/betonba tenni, a gyártó sem ad rá így semmi garit.
- Az ívet amit hajlítani tudsz hajlítórugóval megadja a táblázat, ha jól megvésed a sarkot át lehet fordítani, de egy rendesen kivitelezett préselt kötés semmi gondot nem fog okozni, ellenben ha megtöröd a csövet a szűk ívnél az már annál inkább!
A 16-os cső amit sokan használnak 12mm belül, ami kb. ~1/2"