Azt gondolom, az eddigi hozzászólások, meg a saját tapasztalataim alapján, hogy hagyom úgy, ahogy van.
Azt jól megtanultam autószerelőként, hogy működő rendszert, csak akkor bontsd meg, ha muszáj, mert az egy kis probléma helyett sok nagy gondot okozol magadnak. :-))
Van, mikor ez az egyszerűbb, meg jól hangzik, hogy nem kell terveztetni, mert úgy tuti drágább :-)
Vannak esetek, mikor a meglévő gázhálózatot legalizálni kell.
Van eset, mikor egyszerűbb készülékcserézni, és csak adott készülékre koncentrálni, mert körülményes lenne a nem szabályosan kiépített, ne adj isten engedély nélkül átalakított rendszerről tervet beadni.
Tervdokumentáció akkor kell, mikor az egyszerűsített nem járható.
Pl.: fogyasztói hálózat átalakításával járó készülék csere.
Ez a 30 nm -es három helyiségből álló fűtendő tér az egész lakás vagy csak ezt kívánod fűteni ?
Most költöztél oda ?
Ha valamivel nagyobb az egész lakás, akkor meggondolandó a MIKA kazán telepítés.
Természetesen a szabályok ekkor is betartandók, de legalább a kéményes tortúrát megúszod.
Ha csak ennyi a lakás, cseréltesd ki egy ugyanolyan parapetes gázkonvektorra. A fég ócsai gyára készíti, egy .... 850 -es biztos megfelel. Olyan 5 -6 kW a teljesítmény biztos elég.
Viszont 3 helyiséget egy fűtő apparátról fűteni meglehetősen diszkonfortos. De hát számtalan olyan lakás van még, amelyik egy szem konvektorral dacol a hideggel. Úgy 35 m2 -ig elmegy, a fölött meg a szegény ember ámítása.
Az egyszerűsített készülékcseréhez nem szükséges a FŐGÁZ Földgázelosztási Kft. által műszaki-biztonsági szempontból felülvizsgált és kivitelezésre alkalmasnak minősített tervdokumentáció.
Meglévő gázfogyasztó készülék cseréje egyszerűsített eljárással az alábbi feltételek egyidejű fennál-lása esetében végezhető:
a) az új készülék legfeljebb 36 kW hőterhelésű,
b) az új készülék hőterhelése nem nagyobb a meglévő készülék hőterhelésénél,
c)a készülékcsere nem jár a fogyasztói gázvezeték cseréjével, átalakításával,
d) az új készülék besorolása:
da) megegyezik a meglévő készülék besorolásával, a készülék elhelyezése a létesítéskor érvényes műszaki biztonsági feltételeknek változatlanul megfelel, továbbá kéménybe kötött készülék ese-tében az új gázfogyasztó készülék csak olyan egyedi, önálló égéstermék elvezető berendezésbe csatlakozik, ami megfelel az új gázfogyasztó készülék gyártója által előírt követelményeknek. A kéményseprő-ipari közszolgáltató megfelelő minősítésű (végleges) nyilatkozata rendelkezésre áll arról az égéstermék elvezető rendszerről, amelyhez az új készülék csatlakozik, vagy
db) ha az új készüléket kizárólag a készülék részeként tanúsított égéstermek elvezető és égési leve-gő hozzávezető rendszer elemeivel, a készülék gyártójának utasítása alapján szerelik, és a helyi-séglevegőtől független üzemmódban helyezik üzembe.
Az egyszerűsített gázkészülék cserét kizárólag az a gázszerelő végezheti, aki arra az előzetes re-gisztrációja alapján a FŐGÁZ Földgázelosztási Kft-től feljogosítást kapott. Az egyszerűsített készü-lékcsere esetében be kell tartani az 5.1.2 pont vonatkozó előírásait is.
A feljogosított gázszerelő rendelkezzen mestervizsgával és a gázszerelők engedélyezéséről és nyil-vántartásáról szóló rendelet szerinti műszaki biztonsági felülvizsgálói jogosultsággal.
B típusú gázfelhasználó készülék beépítése azonban csere esetében is kizárólag a 4.2.4.1. c) pont-ban előírt feltételek megvalósításával történhet.
Az egyszerűsített gázkészülék csere folyamatában az érintett csatlakozópontok és a felszerelt új elemek tömörségvizsgálata haszongázzal, egyszerű szivárgás ellenőrzéssel elvégezhető.
Az egyszerűsített gázkészülék csere után a csatlakozóvezeték és a felhasználói berendezés műszaki biztonsági ellenőrzését, a gázkészülék cserét végző kivitelezőnek el kell végeznie, annak eredmé-nyét dokumentálnia kell, és szerelési nyilatkozattal és bejelentő bizonylattal kell a FŐGÁZ Föld-gázelosztási Kft-nek bejelenteni.
A regisztráció folyamata, űrlapja és a szerelési nyilatkozat és bejelentő bizonylat a FŐGÁZ Földgázelosztási Kft. honlapján érhető el.
Kiszakadt a menetes rész a radiátorból és csak pörgött benne ergó szét lehetett vágni flex, vágópisztoly
Eltört a gyűrű a radiátorban amiben a menet van. Ez csak akkor vetted észre ha a dugót, vagy a radiátor közcsavart (magyarul nipli) ismét betekerted és meg akartad húzni, akkor pattant egyet és megint lehetett tekerni egy kört. Amíg nem nem untad:-)
Meg sem mozdult
Mindegyikre igaz: A javítás flex vágópisztoly segítségével levágni a sérült részt, egy kis lemezdarabor behegeszteni. Persze ha van még mihez, mert a rozsdához és a festékhez meglehetősen nehéz. Ha ezzel meg van akkor hagyd kihűlni vizet ne locsolj rá, és fohászkodj, hogy a hegesztés okozta feszültségek következtében ne repedjen el máshol a lemez, mert akkor kezdődik elölről az egész.
Ilyen korú radiátort nem jó mozgatni, különösen ha lemezből van. Szó szerint életveszélyes:-) mármint a radiátorra nézve. A melegítést meg a lemez miatt kihagynám, egyszer egy kis helyen jobban megmelegíted és már vége is, persze a Pb-vel ez kevésbé valószínű, de ha nekem kéne csinálni, helyből nem vállalnám el, és 100 méternél nem mennék közeleb a radiátorhoz!
Ha már mindenáron hozzá kell nyúlni, akkor a helyén ahol van még csak le sem kötve a rendszerről, ha nem lehet hozzáférni és lábon van, kifordítom, hogy a furatot meg tudjam csinálni, ha konzolon és a konzol alul van akkor kidöntöm, elfektetem és máris fúrhatok. Ha a konzol felül van, akkor (mek mesterek készítették a rendszert) óvatosan leveszem és ott ahová tettem megfúrom.
Ha nem fontos a légtelenítő akkor nem kell betenni.
Szerintem is a legegyszerűbb megoldás ha a helyszínen megfúrod és vágsz bele menetet. Egy ilyen régi összerohadt radiátornál az ésszerű erő mit jelent nálad? Amikor fiatal voltam és bohó sokat szedtem szét ilyen műtárgyakat, az ésszerű erő a 4 colos fogó végére ráállok volt. Nem volt ritka, hogy ez is kevésnek bizonyult:-)
Ha tagosítható akkor ahhoz, hogy össze lehessen húzni az egyik vége jobbos a másik balos. Szerintem az a vége balos lesz, mert a másik oldalán a cafni biztosan jobbos.
Ésszerűtlen erővel és melegítve vagy megindul vagy lefordul a kulcs összevered a kezed és elkeseredsz. A végébe fúrsz egy menetet és oda tekered a légtelenítőt, a záródugó közepébe.
1./ Ötven éve használatban lévő acél tagos radiátorba szeretnék légtelenitöt szerelni.
A záródugon nincs betű jelzés, nincs középen bemarva-fürészelve a balos jelzés. A nagy csőfogóval se jobbra, se balra nem lazitható. / Persze ésszerű erővel lazítva./
a./ Hogyan lehet megállapítani, hogy jobbos, vagy balos menetű?
b./ Esetleg melegitéssel érdemes e próbálkozni? / Van egy palackos gázról müködtethető felszerelésem hozzá.
Ezek inkább csak kiváncsi kérdések részemről, semmi nem történik, ha nem rakom be a légtelenitőt.
"Ezekből kiindulva szeretném első körben a mostani hődobomat lecserélni egy vizesre. Mivel ilyet ha lehetne is kapni méregdrágán számolnák, jobb ha készíttetünk egyet, csak előtte valahogy jó lenne megfelelően méretezni hogy a távozó füstgázból csak annyit vegyen ki, hogy a kémény legtetején se hűljön 65 fok alá a füstgáz különböző égési folyamatok esetén. "
Kérd meg a műszaki adatokat, ha gyártanak ilyet és megcsináltatod,kiszámolni ilyet csak hosszas tervezgetés és próbálkozás után lehet.
Tavaly üzembe állított vízteres kandallós fűtésrendszerünket szeretném továbbfejleszteni az előző fűtésszezon tapasztalatai alapján és a ti segítségetekkel.
Sok tervem van de elsőként a "próba" kandallónkból szeretném a maximumot kihozni, azért próba, mert valószínűleg nem ez lesz a végleges fűtőegysége a háznak, ez csak egy olcsó egyszerű vízteres kandalló amit arra a célra vettünk, hogy teszteljük magát a fatüzelést a házban és legyen tapasztalatunk arra vonatkozóan mekkora teljesítmény szükséges.
Tehát sok tervem van, szeretnék puffertartályt a fűtésrendszerhez illeszteni, a használati meleg vízre is rásegíteni későbbiekben pedig szolár rendszerrel egészíteném ki az egészet.
A fűtésrendszer már úgy készült, hogy kis térfogatú alu illetve lemezradiátorok fűtik a helyiségeket és egy egyszerű gázkazán melegítette őket a megelőző években, tavaly már csak hidegebb időkben és éjszaka segített rá, de szeretném a lehetőségekhez képest mikor otthon vagyunk a fa tüzelést előnybe részesíteni.
Pár adat: Kandalló kb 10Kw-os 150-es füstcső nyílással, mely egy egyszerű hődob után 180-as saválló szigetelt szerelt kéménybe csatlakozik.
Képek:
Az előző év tapasztalatai alapján a kandalló környékén sok felesleges hő képződött, egyrészt a hődob miatt, ezt szeretném vízoldalra terelve a ház messzebbi részeibe elszállítani, másik dolog pedig az, hogy érzésem szerint sok veszteséggel üzemel és a hődob kevés hőt fog meg a füstgázokból és sok megy a kéményen keresztül a szabadba. Ezért gondoltam, hogy egy jól méretezett és beszerelt vízteres hődob segítene a kályhából a maximumot kihozni, úgy hogy a füstgázhőmérséklet optimális legyen.
Ezekből kiindulva szeretném első körben a mostani hődobomat lecserélni egy vizesre. Mivel ilyet ha lehetne is kapni méregdrágán számolnák, jobb ha készíttetünk egyet, csak előtte valahogy jó lenne megfelelően méretezni hogy a távozó füstgázból csak annyit vegyen ki, hogy a kémény legtetején se hűljön 65 fok alá a füstgáz különböző égési folyamatok esetén. Mivel nekem jól szigetelt gyorsan bemelegedő kéményem van így véleményem szerint alacsonyabb hőmérsékletre hűthetem vissza a füstgázt, mint akinek téglakéményen keresztül távozik a füst, hiszen ott nagyobb a hőelvonás a füst távozása során.
Lehet a vízteres hődob után mért füstágzamat lecsökkenthetem 100 fok környékére gyenge tűz esetén, persze mikor meg van pakolva akkor biztosan feljebb megy lehet 150-200 fokra is de mégsem 300-350 fok mint általában amire méretezik ezeket a kandallókat. Ha jól megvan rakva, láng csap ki a kémény torkolatánál akár 4-500Fok is lehet a hődob környékén.
Tehát egyik legfontosabb a megfelelő méretezése a hődobnak, milyen hosszan, milyen vastagságban legyen jelen a víz. Belsejébe lehet további összekötő csöveket építeni láttam már megoldásokat erre. Valamilyen szinten lehet szabályozni utána is a füstgáz hőmérsékletet a keringetőszivattyú indításával is, hogy hány fokon kapcsoljon ki illetve be, de leglényegesebb a lehető legjobb méretezése a hődobnak.
Ha van valakinek erre vonatkozóan tapasztalata, hogy mekkora kandallóhoz mekkora, hány literes hődob lehet jó az kérem írja le a tapasztalatait.
Meg igy adatokkal egyutt se sokkasl jobb a helyzet ! :-) ....nalad se !
Nem lehet visszafele indulni es egy eddig futott es megfelelo homersekletu szoba legkobmeteret es radiator meretet osszvetni es abbol saccolni valamilsen meretet a zetkezobe ?
Vagy...
Ajanlom figyelmegbe , meg esipszilonemer-nek is a gugli 'radiator meretezes' keresoszot !
Persze kiszeded és leg közelebb csempe ragasztóba teszed bele - amúgy megragasztani nem tudod , kettő: meg ha folyik csak kárt csinálsz és áztatod a házadat !