Adott egy kondenzációs kazán, 100literes melegvíz tárolóval. Amikor sokáig nincs vízmozgás, és megnyitjuk a melegvizet, morajlik a tároló vagy a kazán(a kazán alatt van atároló, és nem tudom pontosan melyikből jön a hang)
A régi még működik, egyenlőre "csak" könnyezik, szaki szerint viszont nem lehet megjósolni mikor durran el. Turbost azért szeretnék mert biztonságosabb, a fürdőszobában van a készülék, szóval nem mindegy.. Minőségileg ennyi különbség van a Baxi és az Ariston között? Mert az áruk között hatalmas...
Ezt nem erőltetik, hanem ez egy méretezési adat, amire megadják a radiátor teljesítményét. Ha a Tied nem itt üzemel, semmi gond, csak a leadott teljesítmény más lesz. Ami addig nem baj amíg a ház hőigényét fedezi.
Akkor nem foglalkozunk annyira vele. Annyit nem ér szerintem. Igaz a radiátoroknál is mindenhol a 60/40/20-at erőltetik, de az én rendszerem ezt sosem fogja produkálni, mivel ez felújított rendszer, nem teljesen új. Nem erre lett tervezve, nem ujjnyi réz csövekkel van kivitelezve.
Sajnos a fali cső van eldugulva. Mai nap folyamán már a víz se megy le. Raktam egy vödröt a a fali csatlakozóhoz, kihúztam a csövet a falból rögtön bele a vödörbe és azonnal lement a víz.
Másképp nem tudom lassítani, csak azzal, hogy lejjebb veszem a kazán teljesítményét. Nem tudod véletlenül, ez hatással van a hatásfokra is? Tehát, ha leviszem mondjuk 80%-ra, azzal a gyárilag megadott hatásfoknak is a 80%-át kapom? Mert ha igen, akkor ez veszteség. Jól gondolom?
Ha nem kondenzációs nem kell mindenáron 20 fokos hőlépcsőt csinálnod. Ha azt szeretnél akkor lassítsd le a vízet a csőben, csökkentsd a tömegáramot. Ez esetben jobban lehül a lassabban keringő kevesebb víz és hidegebb lesz a kilépő hőmérsékleted. Turbo kazánnál nem a visszatérőtől fog függeni a hatásfokod, inkább az egész rendszer komplex méretezése számít.
Nálam vas csövek és lapradiátorok vannak, valamint idén először fűtök csupán gázzal, egy Baxi kombi turbo kazánnal.
A 60/40 fokos elmélet az aranyszabály? Nem feltétlen az értékekre, hanem inkább a különbségre gondolok. Már leszbályoztam eléggé a radiátoraimat, kezd egyre zajosabb is lenni a rendszer, de legjobb esetben is 10 fokos különbséget sikerült elérnem a két csonk között. Jelenleg 55/45 fürdőben 55/48 a helyzet.
Törekedjek a 20 fokos különbségre? Esetleg hatásfok nagyobb olyan beállításnál ezáltal olcsóbb lehet a fűtés?
Breaking news: 1 napig ment így "félig lezárva" az új kör, majd ma reggel megnyitottam a 2 lezárt radiátort is próbából. Most este megnéztem és mind meleg! :-)
Lehet, hogy csak valami csúnya légbuborék lehetett az utolsó radiátor körében, amit nem tudott kidolgozni a szivattyú, amíg az előtte levő meg volt nyitva?
Mindegy, "már megérte a hiba", mert ismét okosodtam általatok!
Az az elektromos analógia sokmindent helyre tett a fejemben!
"evettem az előremenőt 38 fokra. kazán kapcsolgat, 19mp fűtés 3perc keringtetés 31 fokos vízzel. brutál jó hőérzet belső hőmérséklet nő, óránként 0.1 fokot"
Nemtudom valaszoltak-e ra masok. Van harom fontos tudnivalo:
1. nem kondis kazan szokik elkorrodalodni a kondenzatumtol ha alacsony homersekleten van jaratva
2. orankent 20 egogyujtas lehet hogy a kazannak sem hasznal, de raadasul kozben egy csomoszor kiszellozteti a meleget a tuzterbol a kemenybe, tehat a hatasfokot is rontja picit
3. ha orankent csak 0.1 fokot tud emelni, akkor nagyobb szelloztetes utan, vagy pl ejszakara lejjebb vett homerseklet utani visszafuteskor tul lassu lehet.
Egyebkent viszont tenyleg komfortos ha szinte folyamatosan langyos a radiator, nem pedig egyszer forro, egyszer meg jeghideg.
En eloszor a regi rendszer fojtasaval probalkoznek. Ha egy hatarozott elagazas az eloremenon a regi/uj resz, akkor ott, ha nincs ilyen, akkor minden regi radiator torlojan zarni egy picit.
En elektromosan jobban ertem a dolgot: Ez egy nagy paralel kapcsolas, a kazan szivattyuja a tap, ami egy aramgenerator. A cel, hogy a parallel agakban azonos legyen az aram. Igy a beiktatott trimmerekkel addig noveljuk a tul kicsi ellenallasu agak ellenallasat, amigy egyformava nem valnak az aramok. (ha egy ag ellenallasa no, a tobbin noni fog az aram, mert a betap aramgeneratoros)
Volt egy behangolt rendszer, ratettel meg parallel uj fogyasztot. Ha az jo messze van, ezert a hosszu vezetekkel az ellenallasa nagyobb mint a meglevo agake, akkor ott mindig is kicsi lesz az aram, barmit csinalsz, muszaj a tobbi kor ellenallasat novelni. Vegul a regi agakon kisebb lesz mint volt, de ez elkerulhetetlen, hiszen mostantol tobb agat kell a tap kiszolgaljon. Ha ehelyett az aramgenerator aramat emeled meg, akkor a regi korokon no az aram, mondjuk hogy feleslegesen, az ujon meg az arany nem fog valtozni. Ha egy agba beteszel egy plusz aramforrast, azzal meg jol megkevered az egeszet, rossz esetben egyes agakon mogotte meg meg is fordulhat az aramirany.
Tetőteret építünk be. A tetőtérbe most kerültek beépítésre a radiátorok és sajnos az már látszik, hogy a kazánban levő keringető szivattyú kevés. (Az egyik körben levő utolsó radiátorba már nem megy el a melegvíz, ha az utolsó előtti radiátor szelepei nyitva vannak.)
A felfele menő gerincbe betennék egy második keringető szivattyút, amit a kazánban levő szivattyúval együtt üzemeltetnék (nem azonos csatlakozóról, hanem relézve külön tápforrásról).
A jelenlegi szivattyú fűtési rendszerben használható keringési nyomása papír szerint 250mBar és a lenti részt kiválóan ellátja. Ezek alapján úgy gondolom, hogy ennél nagyobb a fenti radiátoroknak sem kell, mert ott sincs több cső-szelep-raidátor.
Ugye gond nélkül lehet kvázi sorba kötni két szivattyút?
Milyen szivattyút ajánlotok? (Wilo, Grundfos, egyéb?)
Esetleg konkrét típus?
Így "laikusként" erre gondoltam: WILO YONOS PICO 25/1‑6
A képen látható tartó volt bent a falba viszont valószínű ezt is fogom visszatenni csak nem szeretném ilyen szélesen szétbarmolni a csempét meg ez keveset is fogott hiába volt begipszelve mondjuk a vakolat se sokat ért és anno ahogy beverték a tégla körülötte megrepedet azért is mozgott. Ezért szerintem J-e-l-a-d-ó ötlete lesz a nyerő ebből a vasból vágok le és hegesztek hozzá egy másik vasat ami pont megszorul majd a lukba.
A másik megoldás ami tetszik az itt a képen látható mert nekem is egy kisebb radiátorrol van szó és jól is mutatna ha kapna ilyen kis lábakat hófehérre lefestve nem hiszem,hogy csúnya lenne még eldöntöm a napokba mi is legyen:)