1980-ban az árak mesterségesen alacsonyan voltak tartva, egyrészt mert az oroszok áron alul adták az olajat, másrészt mert külföldi - nyugati - hitelekből kipótolgatták az elvtársak az árakat, épp ezért fölösleges az akkori árakat a maiakkal összehasonlítani.
ad2.
a tömegközelekedés így is masszívan veszteséges, de finanszírozni kell valamiből. olcsóbb jegy mellett még veszteségesebb lesz.
Németországban megy egy jegy ára 2.20 körül van, míg a benzin ára ca. 1,4. Bérletet meg ca. 50-ért vesztegetnek egy Szeged méretű városban. Így akár 30-35 liter benzint is lehet tankolni egy bérlet árából, ami meg már egy 3/4 tank! :(
Szeged kerek város, nem hosszúkás, mint Miskolc, nem metropolisz, mint Budapest, és nem tartoznak hozzá sűrűn lakott külterületekkel. Ehhez képest a jegyár aránytalanul drága! :(
1980-ban egy villamosjegy 1 Ft volt, egy bérlet ca. 40 Ft lehetett. A benzin ca. 16 Ft volt egy liter. Azaz 2 és fél liter benzint ért egy bérlet.
2015-ben a meredeken zuhanó benzinár 350-375 Ft lehet, holott a tavaly-tavalyelőtt az olcsóbb bérletárak mellett még 450 Ft-ba is került. Így egy 320 Ft-os jegy áráért már majdnem egy liter benzint vesztegetnek. Egy bérlet ára meg egy fél tankra is elég. 7000 vs 350-375 Ft. Régen, ha egy bérlet árával álltál volna oda, akkor a kutas kiröhögött volna. Sajnos ma már nem teszi ezt. :(
Most nem rontottam el mint múltkor, amiért mea culpa :) Én is nagyon jó szakembernek és embernek tartalak, aki képes a laikus, de a tömegközlekedés iránt érdeklödő embereknek korrekt magyarázatot adni. Azt, hogy ezt a beosztásoddal és neveddel vállalod + piros pont.
Ezt csak azért írom, hogy vannak olyanok, akik inkább csak olvasnak, mint írnak , de nekik fontos a pontos tájékoztatás.
Szóval fojtasd a kommentelést , mert sokan kiváncsiak a tudásodra.
Kösz, tényleg hasznos oldal. Nem ártana a tartalmát gyakorlatokkal megspékelve egyetemi kurzusokon oktatni. Politkusoknak, újságíróknak, vagy bárkinek, akit ez érdekel.
Ez jó! Példa: Hitler szerint a dohányzás káros az egészségre! Hitler náci volt, ez nem igaz! A vicc az, hogy a 60-as évekig, amíg kellő számú adat nem gyűlt össze e téren, ezt sokan komolyan is gondolták!
ON
Amúgy visszatérve a témához:
Az ominózus balesetet nem szabad lekicsinyíteni, mert túl sok baleset történik figyelmetlenségből. Főleg a villamos/vonat-autós balesetek esetén. Érdekes, hogy az elbambulásból történő ütközés jóval gyakoribb vasúti járművek esetén, mint közútiaknál, ha a közlekedésben résztvevő járművek arányait nézzük. És ezen még az sem javít sokat, hogy a közút-közút balesetek aránya azért kisebb, mert egy kormányfélrerántással sok esetben megúszhatók.
Pár éve, egy hölgy késett a munkából, mert késett a vonata, vagy ki is maradt. Ugyanis gázolás történt. A hölgy férje elbambult az egyik közeli átjáróban, mert a búzamezőt nézte, révén agrármérnök. Az életébe került.
Ha az adott helyen nem villamos, hanem bicajos van, akkor szintén súlyos vége lehet az elbambulásnak.
"Mostmár semmi, ezt akkor nagyon elrontottátok, amikor bevezettétek villamosra az elsőajtózást."
Biztos a szegedi villamosközlekedésről beszélsz, és nem véletlenül a miskolciról?
Tudom régen ki volt adva ez nálunk, de az 100%-ig biztos, hogy a Balázs által leírt esetnek ehhez aztán már semmi köze. Az Aradin meg mindenki a 6-os ajtónál tömörül. A Centrumnál meg az első ajtó körül. Hogy miért? Mert azokból az irányokból érkeznek a legtöbben.
Nálunk az emberek már annyira elfelejtették, hogy régen volt a villamosokon is elsőajtózás, hogy amikor én csináltam esténként, úgy néztek rám, mint az UFO-kra, hogy dehát ez villamos, itt nem kell mutatni. És ezt nem csak 1-2 alkalommal mondták...
Halkan jegyzem meg: reggel 6 előtt és este 8 után simán lehetne elsőajtózni a villamosokon is. Jelenleg a leginkább lassító probléma, hogy meg kell várni, míg előresétálnak, aztán külön fel kell szólítani őket, hogy nem véletlen nyílt ki csak az első ajtó, hanem ellenőrzés céljából, és esetleg mutassanak valami utazásra jogosító dolgot. Persze szoktatással ez is megszűnne (és akkor megszűnne a villamosokon tapasztalható iszonyatos mennyiségű bliccelés is...). Csak más részről meg sok járművezető azt mondja: ezért a pénzért nem hajlandó az életét kockáztatni...
beni19! Köszönöm, jól esik, hogy jó szakembernek tartasz, csak próbálom jól végezni a munkámat. De ha így gondolod, akkor fogadj el egy jó (és őszinte) tanácsot kérlek: a kevesebb néha több. Próbálj meg kevésbé makacsul írni, érvelni, mert bár sok igazság van abban, amiket írsz, mégis az a bizonyos "erőszakosság" elriasztja, hergeli a topiklakókat. Sokukról nem tudhatod (érthetően), mennyit is tud az egész rendszerről, gyanítom/tudom, többet, mint mutatnak. És ez nem baj.
Sajnos a gond az, hogy reggel legtöbbször csak az ajtóban lehett nyomorogni, és ez miatt csökkent a villamos kihasználtága. Ha a 2 villamos átadásakor 2012-ben, a város egy kicsit okosabb döntést hozott volna 9 helyett legalább 12 villamost, akkor reggel lehetne az utasforgalomnak megfelelő követés, akkor még nőhetett volna az utazokozonség. Sajnos ez utaselriasztó. Arra azért kíváncsi vagyok hogy a város miért nem szàmol, hogy jött ki neki ez a 9 villamos (én már ekkor éreztem hogy ez eléggé kevés lesz)?
Én is azzal mentem reggel /legtöbbször a rókusi templomtól, vagy a Széchényi térttől utazom az állomás felé, most az utóbbinál szálltam fel/.Azt azért mondhatjuk, hogy teljesen ki volt használva a belvárosi szakaszon. Azért felszedett 2 perc késést a Aradira, ez még elég jó mert ennél csak többet szokott késni. Én nem éreztem azt, hogy hátul kevesen lennének, de valóban kevesebben mint elől. Most szerencsére nem volt utaslemaradás, de történt már ilyen, és történi is fog. Nemcsak reggel a 7:00 2 az ilyen hering járat, természetesen a többi is egészen 8:30-ig (csak én a 7:00-el járok). Ugye tudható, hogy a legkritikusabb szakasz a Károlyi kollégium, és az Aradi Vértanuk tere. Ugye a 2 villamos forgalmát a ráhordó járatok nagyon tudják befojásolni. A Kossuth Lajos krt.-on a Dorozsma/Zsombó/Üllés/Béketelep/Mórahalom/Domaszék/Ásotthalom buszai nagy ráhordást termel az 1/2 vonalra. A Széchenyi téren a Tiszapart/Újszeged/Szőreg buszok/trolik végeznek nagy ráhordást, mellette azért kis számmal de az Anna kút-on is szállnak az 1/2-re, a többi járatról. Tudható, hogy reggel minden járat nagyon sűrűn jár. Te is láttad, hogy a Széchenyin hátul volt kis állóhely, és ha beérkezett volna valamelyik általam írt területről érkező jármű, akkor annak az utasai már nagy valószínűséggel nem nagyon fértek volna rá. Ha beért volna egy/két busz akkor már várhatóan nem fért volna rá az utasok nagy része. De ez lezongorázható a többi reggeli induló 2-re. Tudom, hogy jó szakember vagy és tudom nem írtam le sok újdonságot, de azt te is tudod, hogy több hetekig kellene figyelni a reggeli 2 forgalmát ahoz, hogy valamilyen következtetést/eredményt vonhassunk le. Te már írtad nekem korábban hogy próbáljátok megoldani ezt a helyzetet, sok sikert kívánok neketk, és remélem minnél hamarabb sikerülni fog! Ma is teli volt a villamos ezen szakaszon.
Ezek után nekem egy kérdésem van: miért jó nekünk a 2-es villamos?
Gyorsabb már nem lesz, a reggeli csúcsban pedig sokkal többen nem férnek rá.
Drága rá a bérlet.
A finnek utálnak miatta, az a véleményük, hogy az ő keservesen összekuporgatott tartalékjukat elloptuk mi, semmirekellő, naplopó déliek, hogy ilyen hülyeségeket építsünk belőle ilyen világvégi, szerencsétlen helyeken, mint holmi Szeged. (Szerencsénkre az IMF elkezdte pénzelni az ukránokat, most rájuk irányul a gyűlölet :D )
Kérdem én, ezen esetben mi lenne a teendőnk? Nevelni az utasokat a hátsó ajtókra?
Mostmár semmi, ezt akkor nagyon elrontottátok, amikor bevezettétek villamosra az elsőajtózást.
Mind a mai napig az egyik legbosszantóbb élményem egy 2007-es téli este, amikor álltunk úgy százan az Indóház téri villamosmegállóban, és begördült a csatolt Tátra. Csak az első kocsi első ajtaja nyílt ki.
Továbbá, ha az ember ott áll az ember az ajtónál, ahol amúgy is többen várakoznak, akkor annak nagyobb a valószínűsége, hogy az az ajtó nem záródik be.
Ha a jármű mellett elkezd szaladni egy hátsóbb ajtóhoz, akkor meg a járművezető előveheti az "aki fut, az sportoló" kártyát.
Továbbá én olvastam olyan járművezetői véleményt is, hogy ő jobb szereti, ha egy helyen szállnak fel az utasok, azt jobban figyelemmel tudja kísérni.
A megálló mentségére szóljon, hogy az elejéről lehet megközelíteni a többi viszonylat megállóhelyét. Megoldás: :) Űrállomás, buszmegálló, utasvonzó létesítmény telepítése a Vár utca felé :)
Kecskeméten ugyanez a probléma, de ott kötelező az " elsőajtózás". Bár előfordul, hogy jófej vezető jön, és kinyitja az összes ajtót, de ez nem jellemző. Elöl nyomorgás, hátul táncztér...
Én ma többször felhívtam a mikrofonon keresztül a K(ultúrált) utazóközönség figyelmét, hogy nem véletlenül van a villamosomon hat darab ajtó, esetlegesen ha nem tűnt volna fel a két végén lévő fele akkora széles, ja és megígértem, hogy az összes ajtó ugyanakkor fog megérkezni a következő megállókba is. Érdekes, hogy az idősebbek vették inkább a lapot. Az tény hogy a 7:18-as menet "heringjárat" szintű is tudott lenni... :-)
Ha ilyen van, amit említesz, az egyedi eset lenne, de ez a mindennapos. :( Addig nem szabad ráhajtani az úttesre, zebrára, villamossínre, vasúti pályára, amíg nincs előtte egy autónyi szabad hely.