Szólt egy munkatársam,menjek el hozzá,van egy pannoniája,nekem adja,tudja hogy én még használom ezeket.Örültem nagyon mert kb 30 éve volt kéthengeresem,jó lesz nosztalgiázni.De eléggé elkeserítő állapotban van,nem mostanában fog pöfögni.
56-os, ha jól emlékszem. Ezen is kísértetiesen gyárinak tűnő a fényezés, csíkozás... pedig ha jól emlékszem, nem az. A gazdája tudna mesélni, mert utána járt a történetének, de jópár éve nem nézett be ide (én is ott voltam, mikor elhoztuk a motort, de köztudott, hogy én már erősen rászorulok a Canvinton-ra, szóval elég hiányosak az emlékeim.)
Szerintem hasonló lehet a szitu a tiéddel is. Akkoriban is voltak ügyes fényezők, csíkozók a gyár kapuin kívül is, akik tudtak az eredetire megszólalásig hasonlító küllemű és minőségű fényezést készíteni. Főleg annak, aki meg is tudta fizetni.
Igen erre en is gondoltam hogy utolag diszitettek fel.
De ott a csikozas. A sarvedoket meg utalag korbe lehet huzni de a tankot nem, az egesz mas mint a szeria es tutira gyari volt. Tankmatrica is eredeti volt.
Lehetett export vagy kulon keresre vagy gyari dolgozo vagy egy fonoknek keszitett darab is...
A masodik tulajtol vettem meg aki 1-2 eves koraban vasarolta az ecseri piac tulajdonosatol vagy valami ilyet mindott. De arra emlekszek hogy mondta valami gazdag foszer volt.
A TLT gyártás során elkövetett módosítási időpontok bizonytalanok, mert a folyamatos fejlesztés eredményeképpen az új alkatrészek bevezetése és szériaszerű felszerelése is folyamatos volt- véleményem szerint.
Ezért simán lehetséges, hogy a sorozatszámban egymást követő motorok apróbb- nagybb megjelenési formája is különböző, de egy biztos: olyan alkatrészelet nem tartalmazott, amit abban az időben még nem gyártottak. :-)
Azt, hogy az excenter csavarok mikor változtak rövidre, nem tudom. Azt hiszem, valamikor '56 májustól októberig tartó időszakban.
Az első teleszkópszár csavarok kialakítási formája ugyanígy nem köthető fix időponthoz. Az enyémen (májusi) még függőleges csavarok vannak kétoldalt, az '57- esen már vízszintes, de MINDKÉT OLDALON.
Kormány"kiflik": egyértemű, hogy a felsőn még nincsen kormányzár- furat, de a legvalószínűbb, hogy még a helyének a felöntése sem.
Az alsó villahídon alulról nincsenek még merevítő bordák beöntve.
A gázszektor, ha alu és nem spiáter, akkor oké (formája is eltér némiképp a későbbiekben tömegesen alkalmazottól).
Van, aki azt állítja (én is ebben hiszek), hogy az "áttolós/folyós" benzincsap leváltásakor az új csap (ami a TLT fejlesztése során született) hollandere sárgarézből készült....
Én azt gondolom Laci, hogy a jelenlegi tudás szerint a lehető legpontosabban építetted újjá a motorodat. Sőt! Én azt csinálnám a helyedben, hogy a bizonytalanságra okot adó alkatrészek tekintetében is azokat szerelném fel, amelyek az '56- os TLT-kre szembetűnően és "közmegegyezésre" jellemzőek, és ma már egyes esetekben beszerezhetetlenek, kuriózumnak számítanak. Hadd lássák csak, mennyimindenben különbözött egy míves TLT a későbbi "ócsított" típusoktól.
Ritkán írok ide, de folyamatosan olvasom a fórumot. Nem bírom ki szó nélkül ezt az eszmecserét.
Azt gondolom, hogy az eredetiség az egy elvi dolog. Ugyanis a régi rendszerben – amiben pár évet éltem – sok esetben nem azt az alkatrészt vetted meg a boltban ( Keravill )amit akartál, hanem amit kaptál.
Gyönyörű ez a TLT, számomra, így ahogy van. Azért, mert a motor története is rajta van a képen. Könnyen meglehet, hogy az ülést például az említett okok (szétázás) miatt cserélte ki a gazdája. Nem szeretett, szétázott – száradás után viszont kőkemény - ülésen zötyögni. Kérdem én, hagyta volna meg szép eredeti kivitelében? Nyilván lecseréli!
Vagy hátsó fékfedél. Úgy tudom az eredeti után, az erősített változatot amiatt alkalmazták, mert többször előfordult fedéltörés az igénybevétel miatt. Az ő helyében is lecseréltem volna - ha hozzájutok – a biztonságom érdekében.
A motoromon (TLF) nem eredeti a karburátor, mert számomra a motorozhatóság fontosabb, mint az hogy úsztatós legyen a karbi. Ugyanis amíg nem lett oldalkocsim, addig többször jártam úgy, hogy oldalsztenderre támasztottam és az úszóházból befolyt a benzin a . . . Mire én erre rájöttem az okára , addig párszor tologathattam. Már azon töprengtem, hogy miképp lehetne bal oldalra áttenni a sztendert. De az oldalkocsival megoldódott a dolog.
Másik példám a hátsó lámpa: Amikor megvettem a gépet akkor a klasszikus Vt6-os volt rajta. A bácsi elővette egy dobozból az eredetit és elmondta, hogy le kellett cserélnie, mert a féklámpa színe azon sárga volt.Így már tudjuk, hogy a megváltozott Kresz miatt rengeteg, nem ”eredeti hátsólámpás” motor fut.
Amikor látok egy ilyen motort, nekem egy kort idéz. Pontosan elmeséli, hogy nem volt egy valamirevaló csomagtartója. Az emberek gányoltak rá valamit vagy a nyakukba kanyarítottak egy nagy táskát, ami többnyire a tankon nyugodott és néha néha karcolgatta is azt. Azt is kipróbálhattam magam is a 70-es években, hogy azért a menetszelet is szépen felfogta.