Alapításkori gondolatok!
Úgy gondoltam, és ez egyre többekben is megfogalmazódott, hogy Budafok - Téténynek szüksége lenne egy valódi, gyűjtő, befogadó, pozitív szemléletű törzsasztalra, ahol mindennapjaink apró-cseprő ügyei mellett megbeszélhetjük a közélet eseményeit éppúgy, mint megismerkedhetünk kerületünk értékeivel, helytörténetével, hagyományaival, kultúrájával, de beszélhetünk a város alakulásáról, fejlődéséről és neuralgikus témáinkról, így környezetünk állapotáról, teendőinkről. Mindez egy hosszú mondatba foglalva, persze nem fért bele a topic címbe, de elsősorban ezeket gondolom, javaslom itt napirendre venni és ezzel kapcsolatban álló embereket meghívni, és persze sok mindenki mást, kerületieket, vagy akik csak érdeklődnek utánunk, korábban itt laktak, emlékeik vannak.
Szeretném tehát, ha beindulna itt egy igazi fórum, nem feltétlenül napi hozzászólások százaival, vagy csevegéssel, de néhány aktuális, fajsúlyos vagy kevésbé, de sokakat foglalkoztató ügy áttekintésével és folyamatosan helyi kulturális, történeti értékeink bemutatásával. Utóbbi szempontból is nagy kincsestár kerületünk és messze nincs kihasználva, bemutatva a már feltárt sok érték, anyag.
Persze várom a javaslatokat, az észrevételeket, merre menjünk, és azok csatlakozását, akik eddig is nézegették a kerületi vonatkozású topicokat, de belépni, hozzászólni nem akartak.
Moderációval kapcsolatos kérdéseknek a helye:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186758 itt található!
Időközben rájöttem, hogy rossz kommentre válaszoltam. A régi művház nekem már nincs meg, ha arról is fellelhető valakinél 1-2 kép, az is szuper lenne. :)
Szia, jól mondod, a Tesco teteje felé néző nagy ablakok voltak, némi rálátás a budafoki dombokra is volt egy ideig, talán még a Tesco megépítése előtt. És valóban, volt egy leengedhető vetítővászon, ahol nagyobb sportversenyek közvetítését vetítették. Nem zárható ki, hogy van róla képem, mert akkoriban még sokat fotóztam, viszont hogy előkeressem, arra csekély esélyt látok. Talán ha valaki évszámot tudna mondani...
Van esetleg valakinél elfekvőben pár kép a Campona kajáldás részének a régi elrendezkedéséről/Tesco előtti állapotokról? A vásznas-meccsnézős korszakra gondolok, de az is előfordulhat, hogy totál hülyeségeket beszélek, mert 10 éves sem lehettem abban az időben, szóval elég homályosan maradtak csak emlékeim az akkori vásárlásokról, úgyhogy javítsatok ki, ha tévedek. :)
No igen, gyerekkoromban például mi még Budafokra mentünk "be a városba" :)
A 6-os forgalmához hozzájárul, hogy a szigeti városrészek-települések (pl. Szigetszentmiklós, Halásztelek) is rengeteg területet építenek be úgy, hogy onnan csak autóval lehet(ne) kijutni bármely irányba. Nem kis mutatvány munkanapokon...
Képzeld el az agglomerációba születetteket, hogy szeretik amikor a pesti banda kiköltözik a nyugodt kis településükre... Ugye mindjárt nem egy autóval lesz több, hiszen mindenki egyesével fog bejárni a családból a saját kocsijával. Rögtön tele is parkolják az utcát.
Az a baj a dugódijjal, hogy áremelkedés von maga után. Neked is többe fog kerülni a zsemle mert a pék rá fogja számitani a plusz terheket.
A Galvani, albertfalvai híd előbb-utóbb meg fog épülni. Mostanában van egy olyan képzeletem, hogy a kelenföldi hőerőművet hamarosan ki fogják utálni a jelenlegi helyéről, így a gőzt valahol máshol kell majd előállítani... Pl. a nemrég MVM által megvásárolt csepeli hőerőműben... A hídon így a gőz is átjut.
Én nem csak a Kopaszi-gátnál épülnek a lakótelepek, hanem a Szerémi út mellett több helyen. És előbb-utóbb a Betonelemgyár területén is elkezdik az építkezést. Elég rémisztő belegondolni, hogy azok is a zsúfolt úthálozatot fogják terhelni..
Előbb-utóbb sikerül valahol. Szerencsére nem kell sokat arrafelé parkolnom, csak mostanában a posta szórakoztat, ugyanis a levelet, csomagot, stb cseszik kihozni, így nekem kell megküzdenem a küldeményemért.
A héten elég sokat jártam a városban, most épp Szondi utca, Tűzoltó utca, stb. de mindig volt hely. (persze nem a magyar trend szerinti tiltott helyen vészvillogós módszerrel szoktam megállni).
És igen, autósként szeretnék dugódíjat. Mert úgy gondolom, hogy itt élek a városban, itt fizetek adót és elegem van abból, hogy a az agglomerációba kiköltözők beözönlenek, képezik a tömeget, mozdulni nem lehet tőlük..
Ebben nagyon sok igazság van. De a Hungária melletti rozsdaövezetek túl értékesek P+R parkolónak. De ez látható is mint irtad gyorsan épül be a környék.
Az a vicces, hogy egy autós kampányol a dugódij mellett egy peremkerületben.
Mondom ezt úgy, hogy árut szállitok a belvárosba napi szinten egy kisteherutóval. Mondjuk a Dob utca-Király utca tengely környékén próbálja meg bárki bármikor. De a Nagyenyed utca-Margit krt. sem épp leányálom. Ehhez képest felüdülés amikor "csak" annyira telitett a helyzet mint Budafokon.
A motorizáció mértéke, és az egyéni közlekedés mértéke (a közösségihez képest) arányaiban nem változott az elmúlt években. Persze az egyes régiók más és más értéket mutatnak, a motorizáció terén - páréves visszaesés után - most nemrég értük el újra a válság előtti értéket, a közösségi közlekedés aránya pedig több helyen még nőtt is.
A forgalomszervezés, a parkolási rendszer sajnos országosan is általában inkább pocsék, mint jó. Erre rengeteg példát tudnék hozni, de nem hozok - fölösleges szájtépés volna.
Ami vonzó, az vonzza a népet...
A duna-parti 6-os út 2x2 sávos kiépülése, és az M0 déli szakaszának bővítése mellékhatásként elhozta azt, hogy a Csepel sziget nagyrésze rajtunk jár keresztül, valamint Érd vonzáskörzete átszokott a korábbi M7-es fősodorról és a régi 7-es melléksodorról a 6-os útra.
A Városház tér környéki parkolók telítettsége hasonló történet, talán az ország egyik legjobban működő P+R parkolója született oda kisebb részben szándékosan (vasút mellett), nagyobb részben nem szándékosan. (piac mellett) A hárosi bezzeg pang - azt lehetne vonzóbbá tenni.
Szintén pocsék döntések egyik eredménye az egész nagy-Budapest koncepció. Budafok ugyanolyan agglomeráció és alvóváros, mint a környező X település, függetlenül attól, hogy ráerőltették-e a Budapest táblát 1950-ben vagy sem.
Én valahogy így gondolom:
- az M0 gyűrűt mielőbb be kell zárni nyugaton.
- az M0 nagyon erős agglomerációs és regionális forgalmat bonyolít, meg kell kímélni a Nyugat-Európa - Balkán tranzittól, ami pont ugyanolyan jól ellenne Budapesttől többszáz kilométerre. Reálisan a Hegyeshalom - Győr - Székesfehérvár - Dunaújváros - Kecskemét tengely volna erre jó, dehát az M8-at véletlenül sem ezen a nyomvonalon tervezik. Milyen érdekes, hogy az M1-et és az M5-öt is pont ezen pontok között akarják háromsávosítani. Na, azt a pénzt nem volna szabad arra elkölteni.
- a Galvani hídra égetően, azonnal szükség van, függetlenül attól, hogy merre vezetjük tovább a pesti oldalon. Ha csak a Soroksági útig visszük, az már megvan a lényege: Csepelről ki lehet jutni nyugati irányban, és az Egér útról érkező forgalom fölösleges északi kitérőjét (Szerémi út - Lágymányosi híd - Soroksári út dél felé) is átvágja. A Lágymányosi híd, és útkapcsolatai tehermentesítésre szorulnak, az nem jó érv, hogy a Galvani híd túl közel lenne hozzá. Akkor a Lágymányosi hídra sincs szükség, mert még közelebb van a Petőfi hídhoz...?!
Most épül egy akkora városnegyed a hőerőműtől Északra, és mellette még több helyen a térségben, hogy ihaj! Ha azok egyszer beköltöznek, akkor ott óriási gondok lesznek.
- az Albertfalvai híd létjogosultsága valószínűleg örökre megszűnt. Rózsavölgy alá már remélhetőleg soha senki nem fog alagutat építeni, az még rosszabbul elköltött sokszázmilliárd Ft volna, mint a 4-es metró a mai formájában, pláne úgy, hogy ott van tőle pár percre az Egér úti nyugati kijárat. Az a híd nyugatra gyakorlatilag falba ütközne, onnan csak Északra és Délre lehetne menni a 6-os úton, leginkább a Pesterzsébetről, Csepelről Budafokra jövőknek lenne jó, de arra a forgalomra még egy kompot sem volna gazdaságos fenntartani.
- az egész P+R koncepciót újra kell gondolni, a célra - megfelelő helyen lévő - ingatlanokat vásárolni, az elherdáltakat visszavásárolni. Az egy röhej, hogy a "puszta közepén" is fizető parkolást csinálnak, ha egyszer van egy metrómegálló a közelében - mert a mocskos rohadék nép le akar parkolni, hogy átszállhasson a metróra, ahelyett, hogy pöfögne a belvárosban.
- az teljesen kontraproduktívnak látszik, hogy a P+R parkolók a belvárosból, közösségi közlekedéssel nézve a "világ végén" legyenek. Úgy az autós nem fogja lerakni az autót, hogy bejött az agglomerációból az út 80 százalékán 15 perc alatt, majd a fennmaradó 20 százalékot másfél órán át, adott esetben több átszállással abszolválja. Nagyjából a Hungária-gyűrű környékét kellene erősen megszórni P+R lehetőséggel. Irdatlan mennyiségű üres rozsdaövezet van arrafelé még. Rémisztő sebességben építik be őket.
- a behajtási díj (dugódíj) a nagykörúton kívül bevezetve csak egy értelmetlen plusz adó a hivatásforgalomnak, pont azoknak, akik miatt működik a város és az ország, akik termelik a GDP-t.
Ma azon csodálkoztunk egy nagyot, hogy az Orczy út tulajdonképpen kiürült, már a parkoló autók tekintetében. Az ott álldogáló autók szorulnak egyre kijjebb. Ahogy a XI. kerületből is a XXII. felé... Ezzel is kezdeni kell majd valamit..
Ez van, az agglomerációból egyre nagyobb arányban autóval jönnek be, igénykezelés lényegében nincs, nő a fizetőképesség, legalábbis autós körökben, nincs közlekedési szövetség, a városhatáron útlevelet kérnek.... stb.
Tervezünk majd mérni Nagytétényben, elsősorban por terhelést, miután sok éve nincs mérőállomás.
Csak én érzem úgy, hogy Budafok, Budatétény kezd befulladni az autóktól? Az M0-n Halásztelkig áll a sor, mert nem tudnak lekanyarodni a 6-os útra, ami szintén egy összefüggő kocsisor. A Nagytétényi szintén beállva.
És akkor semmi baleset nem történt.
Szintén ide tartozik, hogy a piac, rendőrség, önkormányzat körüli parkolók mindig tele vannak, pedig a piacon senki sincs.
Csak nem volt egy rossz gondolat a dugódíj bevezetése, mondjuk a városhatártól és 5e Ft. / nap díjjal..
Úgy gondolom ezzel a problémával igenis foglalkozni kell. Tarthatatlan, hogy mozdulni sem tudunk az agglomerációs forgalomtól, a légszennyezésről már nem is beszélve...