Horváth Áron Budapesti Svéd Csapágy Kft. H-1091-Budapest Üllői út 55. tel.:215-32-71, fax: 215-32-73 mobil: 20/ 439 7789 aron.horvath@bscs.hu
Ha megadod a tárcsák fogszámát, keresni fog neked olyan méretű szíjat, amivel a kívánt tengelytávot el tudod érni. Ha szerencséd van járatos méret lesz, ha nem akkor gáz van, mert csak nagyobb menyiség esetén gyártanak le bizonyos méreteket. Mindenképpen meg kellene próbálni az Optibelt HTD 8M-es Omega HP szíjából összehozni az áttételt, mert ez nagyon jó szíj, és fele annyiba kerül mint a többi hasonló. Ha nem sikerül megfelelő méretű szíjat találni, megpróbálhatsz keresgélni a Feming Kft-nél. Náluk a Dayco RPPplusz szíjat lehet kapni, amit más fogszámban is csinálnak, mint az Optibelt szíjakat. Ez ugyan nem HTD-szíj, de jó hozzá a HTD tárcsa, talán csak a fejkörből kellett leesztergálnunk néhány tizedmillimétert.
Ha csak 28-as fogszámú a kistárcsa fér el, és a tengelytáv is elég kicsi, lehet jobb lenne 100 mm széles szíjat használni.
Fogazott szíjtárcsát lehet gyártani sima marógépen is, de biztosan nem lesz jó. Ilyen marógépet lehet találni sok gépműhelyben, jó pénzért el is vállalják a tárcsák gyártását. Tökéletes munkát csak lefejtőmarón lehet végezni, ez minden fogaskerekeket gyártó gépműhelyben van. Ezen a gépen egyszerre forog a munkadarab és a marófej is munka közben. Debrecenben tudok egy fogaskerékgyártó céget ahol profin dolgoznak, és "csak" 2500 Ft volt tavaly náluk a gépmunka óránként.
"Keresd Horváth Áront, nekem mindig szokott segíteni. Ha kell megkeresem a mobil számát."
Légy szíves, keresd meg nekem!
"Gondolom állótengelyes áttételt akarsz csinálni, és a légcsavart közvetlenül a nagytárcsára akarod fogatni, ezért kb. 72 körüli fogszámú nagytárcsát javasolnék (kb. 180 mm átmérőjű), abba kényelmesen beleférnek a csapágyak, és még a légcsavar agyat is fel tudod fogatni átmenő csavarokkal."
Az általam számolt méretek:
nagytárcsa 70 fog, kb 180mm átmérő
kis tárcsa 28 fog, kb 70 mm átmérő
tengelytáv kb 130 mm
és ami miatt az egész ekkora kell hogy legyen: a hajtó tengely közepétől a hajtott tárcsa legtávolabbi pontja max 230 mm lehet.
" Fogazott tárcsákat csak olyan gépműhelyben szabad csináltatni, ahol van lefejtőmaró, osztófejes marógéppel csak kókányolni lehet, ilyet még a fiam gokartjába sem tennék."
Ehez nem értek. Kifejtenéd bővebben?
"Az ékszíjat felejtsd el, kellene belőle vagy 6-8 db, egy csomó teljesítményt elpocsékolnál, gyakran kellene utánfeszítened, és néhány év alatt teljesen elkopnának a szíjak és a tárcsák is."
Én csak az áttételi arányt, és a hozzávetőleges tengelytávot szoktam megadni. A tárcsák fogszámát is én határozom meg, és a Powerbeltes srác megmondja hogy milyen fogszámú szíj kell az adott tengelytávhoz. Biztos van rá valami programja, mert ahogy diktálom az adatokat, rögtön mondja a telefonban az eredményeket. Keresd Horváth Áront, nekem mindig szokott segíteni. Ha kell megkeresem a mobil számát.
A szíj szélességét "tapasztalati úton" saccolni szoktuk, szerintem a suzukihoz a 8M-es Omega HP szíjból 80 mm széles elég lesz, de ha túl akarod méretezni, max. 100 mm-ig növelheted a szíj szélességét. Gondolom az áttételi arányt 1:2 körülire tervezed, így az átfogási szög elég nagy lesz a kistárcsán, nem kell félni hogy átugrik a szíj.
Szürkeöntvény tárcsákat vehetsz a Powerbeltnél, de kicsit olcsóbban le is lehet gyártatni AlMgSi-1 alu rúdanyagból, és még egy csomó súlyt is meg tudsz spórolni. A gépmunkát nem úszod meg akkor sem, ha kész tárcsákat veszel, mert a gyári tárcsákban csak egy vezetőfurat van. Fogazott tárcsákat csak olyan gépműhelyben szabad csináltatni, ahol van lefejtőmaró, osztófejes marógéppel csak kókányolni lehet, ilyet még a fiam gokartjába sem tennék.
Gondolom állótengelyes áttételt akarsz csinálni, és a légcsavart közvetlenül a nagytárcsára akarod fogatni, ezért kb. 72 körüli fogszámú nagytárcsát javasolnék (kb. 180 mm átmérőjű), abba kényelmesen beleférnek a csapágyak, és még a légcsavar agyat is fel tudod fogatni átmenő csavarokkal. Elvileg lehetne menetes furatokat is készíteni az agyba, de nem tartom jónak, sokkal biztosabb az átmenő csavar, 8.8 v. 10.9 anyagminőségben, és a menetes rész nem lehet terhelve.
Az én gépemen 1:3,6 az áttét aránya (9500-at forog a motor), ezért kénytelen voltam 20 fogú kistárcsát csináltatni, így csak 5 fog kapaszkodik a szíjba. Ennek ellenére a 20 mm széles szíj tökéletesen bevált. Ha van elég hely, jobb ha nem csináltatsz 30 fogúnál kisebb tárcsát, de inkább a 40-hez közeli fogszámot javasolnám.
Az ékszíjat felejtsd el, kellene belőle vagy 6-8 db, egy csomó teljesítményt elpocsékolnál, gyakran kellene utánfeszítened, és néhány év alatt teljesen elkopnának a szíjak és a tárcsák is.
Esetleg a hátimotoros ernyőkön használt mikrobordás (poly V, hosszbordás) szíj beválhatna, de az is megcsúszik, hamar el is kopik, és csak CNC géppel lehet jól legyártatni a tárcsákat.
Nem kell félni a fogaztottszíjtól, szerintem ettől jobb megoldást nem találsz!
A Szuzi motorhoz: Az USA-ban nagyon szeretik ezeket a blokkokat az ő experimental nevű kategóriájukban. Meg általában az auto motorok konverzióját. Ezeket mind szuperszéles szíjakkal áttételezik le. Előszeretettel használják a Chevy V6 motorját mert igen rövid, tömör. 160-230 lóerő megy át a szijáttételen. Rengeteg gyári áttételmű kapható még ilyen nagy teljesítményre is. A Google-be ird be a automotive motor conversion-t.
Volt egy nagy gyűjteményem a linkekből, de hála a winfosnak, elvesztek. Ha megtalálom, belinkelek egy párat.
Odáig jutottam a sárkányépítésben, hogy áttételt kellene készít(tet)nem.
Gondoltam, Tabulator hibájából okulok: "A nemetek a Powerbeltnel vallaltak a fogasszijas tervezeset, de mikor megtudtak mire kell akkor a nagy felelossegre hivatkozva visszaleptek. Legparnas jarmuvet kellett volna megadnom."
Azt mondtam, légpárnásba kell. A válasz szerint a németek nem engedik ilyen szerkezet áttételének készítését, ezért visszaléptek.
Fűnyírót kellett volna mondanom :-(
Tehát keresek elérhető árú megoldást, ötletet, esetleg konkrét méreteket 1000 ccm Suzuki motorhoz.
Ha más nem lesz, ékszíjjal kell megoldanom, de azt nem szeretném.
Feltaláltam és kifaragtam a botkormányos sárkányt. Hamarosan elkészül a harmadik változat. Kb három hét mulva készülők el. Az már kétszemélyes lessz, csónak testü trike 100 lovas subaru motorral. Természetesen a trapéz le van rögzítve. A gobéhoz tudnám hasonlítani.
Trabantmotoros sárkány tandem gyári főtengelyes!! kettő karburátoros C -19 tranzisztoros gyujtással három ágú aviatika légcsavarral eladó.. ár: 230000 ft képet tudok küldeni tel: 30/298-02-21 repulostomi@freemail.hu
Ha gyalogos pilóta vagy, csak egy átképzést kell csinálnod, ami max. 2 óra, és utána beírják a motoros jogosítást a startkönyvedbe.
Amikor még én tanultam repülni, annyi volt a motoros átképzés, hogy a földön elmagyarázták mit kell másképp csinálni mint a gyalogszárnnyal, és rögtön egyedül lehetett repülni. Néhány célraszállás után én is megkaptam a motoros jogsit.
Egyébként lehet , h nem vagyok képben, de valami brutál árajánlatokat kaptam oktatásügyben egyes helyekről. Létezik, h majdnem fél millát kifizet vki egy sárkányos jogsiért? Mert ha télleg ennyi, akkor maradok gyalogos. :(
Ha elfogadsz egy tanácsot, egy pilóta növendéktől, akkor ne legyen elsődeleges szempont a helyszin. Én soproni létemre egy veszprémi oktatónál tanulok, a repüléseinket pedig az ország különböző repterein végezzük. Fertőszentmiklós, Tapolca, Akali, Tokorcs, stb. Minden csak szervezés kérdése. Nem a pár plusz kilóméter számít, hanem az oktatás alapossága és minősége !
Ha gondolod, gyere el egyszer, nézz meg egy oktatást, beszélgess az oktatóval, a növendékekkel, tedd ezt meg más reptereken is, aztán úgyis kialakul benned a kép ....
További ifókért dobj egy mail-t, az m.zsolnay@axelero.hu-ra !
Bocs T.o.m.i A belinkelést elcsesztem, és olyan képeket akarok mutatni neked amikre a te segítségeddel bukkantam a neten. Balfasz vagyok, nincs mentségem.
Az orosz gyártótól kaptam a kukacra egy super ajánlatot: tavaly juliusban gyártott azóta 65 órát repült orosz "Pegazus", "Atléta" szervós szárnnyal, G-10 (Geo) 60 LE motorral, visszatérítő rendszerrel, monodisplay műszerfallal, 8500 USD áron eladó. (Moszkvában) Ez vámmal, leszállítással is megéri.
Affene, nincs html? Szóval a WooDoo által említett Koncsár Gy.-vel probálj inkább csináltatni egyet (leömlő+dob egybe), így esetleg bele is tudsz szólni a tervezésbe. Bizonyára nézegettél megoldásokat a neten, ha gondolod átküldök pár képet.
<a href="http://www.janokipufogo.hu/tuning.php">sportleömlők, ugy tudom Geo is van sablonból</a> A kihajtóművet Moszkvából cipelem, gyár nem árusítja, nekem protekciós:-)
Ha jól sejtem a Suzuki főtengelye az óramutató járásával ellentétesen forog, ha ráteszed a fogaskerekes áttételt, éppen jó lennne rá a 3 tollú szlovák műanyag légcsavar. Nemrég egy ismerősom ajánlott egy új 3 tollú srófot 85e Ft-ért, az aggyal együtt. Bár nem vagyok elájulva a szlovák tollak minőségétől, láttam már jobbat is, de azok sokkal drágábbak. Nálunk van akinek 5-6 éve ilyen légcsavarja van, és még soha nem volt vele gondja, de volt olyan is, aminek 5 óra után szétnyílt a vége.
Ha alkatrészt rendelsz a sárkányodhoz, nem szabad megmondani hogy mibe kell, mert vagy beijednek, vagy rögtön drágább lesz. Jobb ha azt mondod traktort barkácsolsz a hétvégi telekre, akkor megértőbbek lesznek.
Egyébként a hardy tárcsás rotax áttétel tökéletes lesz, csak kicsit húzós az ára. Ha viszont csak egy db áttételt akarsz csinálni, nem biztos hogy drágább mint a fogazottszíjas, mert a kisérletezéssel elmegy egy csomó idő, meg elsőre ritkán szokott jó lenni.
A kisérleti gyártásnál az első databnál már akkor tudom hogy nem lett jó, amikor még el sem készült teljesen, a második már jól működik, de még lehet rajta csinosítani. Általában a 3. már tökéletes szokott lenni. Nekem megérte kisérletezni a saját fogazottszíjas áttételemmel, mert nem lehetett semmilyen gyári áttételt kapni a motoromhoz, és úgy terveztem, több gépet is fogok építeni, ezért majd meg fog térülni a befektetett munka.
Jo, hogy igy gondolod es megerositettel abban amit elkepzektem, rozsdamentes sport leomlo (keszen kapni, nem tul draga, garancia van ra es nagyon profi kivitel)+1 sport hatsodob. Attol tartottam eleinte, hogy beegnek a kipu. szelepek, de szerintem a szivooldalon egy jo sportlegszuro fellelegezteti a motort. A kihajtomu megiscsak egy hardy tarcsas fogaskerekes C lesz, direkt a Geohoz kesziti a gyar. A nemetek a Powerbeltnel vallaltak a fogasszijas tervezeset, de mikor megtudtak mire kell akkor a nagy felelossegre hivatkozva visszaleptek. Legparnas jarmuvet kellett volna megadnom.
Szerintem egy 4 ütemű motornál nem kell sokat vacakolni a kipufogó méretezésével. Jó ha minnél kisebb az ellenállása, ezért a legjobb megoldás egy egyenes cső lenne. A salakmotorokon is ilyen volt régebben, de most már azokon is van hangtompító.
Az eredeti kipufogórendszert biztosan nem használnám, és le kellene lökni a motorról a dögnehéz öntvény kipufogócsonkot is, helyette rozsdamentes acélcsőből kellene hegesztetni egy másikat. Egy kisméretű dobot, és egy üveggyapottal töltött tompítót még beépítenék, mert jobban szeretem a csendesebb motorokat.