266.25 vs. 260.32: ahány ház, annyi szokás. Tényleg.
Statisztikázzunk - külön köszönet érte azoknak, akik ezt lehetővé tették. A Volánbuszt ki is vehetjük, '82-től csak 260.32. A többi céget - 4 kivétellel (Pannon, Szabolcs, Tisza, Vasi) - 1984 őszén szórták meg először, összesen 133 darab 260.32-vel. Innen értelmezhető a történet 1990 végéig, az utolsó 266-osokig. Voltak, ahol azonnal átálltak, azaz a továbbiakban csak 260-ast szereztek be: Alba, Kisalföld, illetve ide vehetjük a Köröst is, ahová ezután már csak egy darab laprugós érkezett '85-ben. A másik véglet egyértelműen a Vasi volt, ahová se '84-ben, se később nem érkezett helyközi 260-as. Megérdemelten lett övék az utolsó 266-os is (1990.0027 - AFC-165). Az első körből szintén kimaradt Pannon és Tisza '87-ig ragaszkodott a pattogáshoz, '88-tól éles váltással 260-asra álltak át. Voltak viszont, ahol az 1984-es első széria után nem kértek az újdonságból, vagyis visszatértek a 266-oshoz: Jászkun (összesen 2 db. 260.32), Mátra (23 db.). Ide vehetjük a Hajdút (5 db.) és a Kunságot (43 db!) is, ahová '85-ben még 260.32, '86-tól újra folyamatosan csak 266.25 érkezett. Érdekes és kicsit hasonló volt a Balaton és a Gemenc esete, ahol több év szünetet, és komoly mennyiségű 260.32-est (78, ill. 59 darab) követően tértek vissza '87/'89-ben a 266.25-öshöz. A Vértes '89-ben 3 év kihagyás után vett még utoljára 9 darab 266-ost. A Zalánál '84-'87 között még a laprugó nyert 17:14-re, de '88-tól már csak 260.32 érkezett. A maradék 4 Volánnál (Borsod, Kapos, Nógrád, Szabolcs) lényegében végig vegyes volt a felhozatal, a Kapos kivételével egyértelmű 266-os túlsúllyal.
Egyébként ha jól számolom, az 1985 és 1990 között legyártott 732 darab 266-osból 310 landolt a 3 északi megyében, (Nógrád-Heves-BAZ).
A köz és a média 1970-ben sem tudta a különbséget az 55 és a 66 között.
1980-ban sem.
1990-ben sem.
2018-ban sem.
Nincs is. Ha kiállnál a VB 66-osával egy 55-ösnek meghirdetett nosztalgiamenetre, 3 szegecsszámlálónak tűnne fel maximum.
Amikor egy helytörténeti jellegű (retro) fórumon felmerül egy 55-öst ábrázoló kép, és versengve írják be az emberek, hogy ilyennel utaztam Újkígyósra, Biharnagybajomba, stb., abban főként a 2622 darab 66-os emléke rezonál. De ezt 1970-ben sem tudták :)
Nemrég belefutottam a Kós Károly Kollégium különjáratos buszába, szép a fényezése, de látszik, hogy első és eddig utolsó, kopik rendesen. Talán ANZ-477. Sajnos nem tudtam megállapítani a pontos típusát, elég korainak tűnt a konstrukció. 250-es?
Maradt pár volán (Vértes, Nógrád, Somló.stb.) mely egészen 1991-ig ragaszkodott az Ik-266 beszerzésekhez.
A Vértes Volán kisebb számban ugyan a 266-osnál, de 1984-től szerzett be 260.32-est is. 266-ost utoljára 1989-ben, igaz utána 260-ast sem csak 1993-tól 97-ig 5 darabot.
Az Ik-266 kontra IK-255 azért nem játszik itt, mert a kb. kb. 1500 db volános ik-255 kb. 95%-ban távolsági fordán dolgozott, addig a kb. 5100 db volános Ik-266, kb. 98%-ban helyközi fordán dolgozott.
Na tisztázzuk a frontvonalakat mert már megint belekerült valami a palacsintába.
Az 1970-es évek elejéről beszélünk ugye, mert a kérdés arra vonatkozott.
Az Ik-200-as kocsik, nagyobb db számban 1974-től érkeztek a volánokhoz.
A Volán Tröszt 1984-ben oszlott fel.
Tehát 1972-től 1984-ig egyetlen Volán Vállalat se vett semmit, semmilyen buszt.
A Volán Tröszt vásárolt.
Évi 600-1000 db új buszt.
Az ik-260 és az Ik-266 közel egyidőben mutatkozott be, nem ideszámítva a protótípusokat.
A Volán Trösztben az a döntés született, hogy városi használatra, három ajtós Ik-260 buszokat vesznek, helyközi használatra Ik-266 buszokat.
Ezen nem változtattak 1984-ig.
Közben az Ikarus - külföldre - szállított 2-0-2 ajtóképletű, helyközi kivitelű Ik-260 autóbuszokat, de ezeket a Volán Trösztnek nem adták mert az nem kérte.
A helyközi Ik-260 buszok (ragadvány nevükön = villamosok) a Volán Tröszt 1984-es feloszlatása után kezdtek el elterjedni a Volán vállalatoknál.
A sort a Volánbusz kezdte és sok Volán követte.
Maradt pár volán (Vértes, Nógrád, Somló.stb.) mely egészen 1991-ig ragaszkodott az Ik-266 beszerzésekhez.
Úgy tudom 81-82 körül kezdtek nagyobb számban terjedni, de míg pl a Volánbusz onnantól csak azt vette, volt olyan Volán ami még sok évig a 266-ost rendelte.
A ráncos 2-0-2 elég kevés a gyári (annál több a befalazott középső ajtós) és igen, azok exportra mentek.
A 260.32 kivitelt mikor kezdték gyártani? Előtte minden Volán 266-ost vásárolt? .32-es kivitel készült ráncajtóval, vagy a ráncajtós 2-0-2 ajtóképletű cuccok mind exportra mentek?