(Nem tudom ezek után: 20.sz.AKÖV létezett-e egyáltalán, volt-e ilyen megnevezés a Mávaut nevű cégnél vagy annak elődjeként?
Ha valaki biztosat tud, ne tartsa magában!)
---------------------
Biztosat nem tudok, biztos a halál............................:-))
De 20.számú AKÖV létezett.
Ugye itt két elnevezés körül megy a vita.
Az egyik a jog.
Cégbejegyzés.
A másik a köznyelvben megszokott megnevezés.
A MÁVAUT elnevezés mint cégbejegyzés 1954-ig biztos volt, majd onnan élt még 2007-ig biztosan, de már nem mint aktív autóbuszos vállalat hanem mint alvó cég.
2007-ben 4=négy munkavállalója volt a cégnek és a MÁV 100%-os tulajdonában ált.
Lásd a MÁV év végi jelentéseit amiben mindezt közzé is tette.
Hogy mit csinált ez a 4 fő 53 éven át ?
Fogalmam sincs.
Nyilván valamilyen kádermentő, esetleg titkosszolgálati fedő munkahely volt.
MÁVAUT ezzel párhuzamosan buszos magáncégek kisebb különálló államiak, Pl Győri Áltzalános Közlekedési Vállalat
1949 államosítás
MÁVAUT (1949-es és 1951 es menetrendemben biztosan)
1953-ig egészen.
1954-től AKÖV cégek, azért mert a teherfuvarozás hozzáadásával un. vegyes profilú cégek jönnek létre amik pl.: áruszállítással is foglalkoznak, mert a MÁVAUT az csak autóbusz volt.
Budapest 16 sz AKÖV ami 1962-ben és 1967-ben is MÁVAUT ugye ez csak személyszállítást végez!
1969 ben 20. sz AKÖV(MÁVAUT) lesz az egykori 16 AKÖV ből lett MÁVAUT cégből ami Budapesten működik, a vidéki cégek 1961 tól egy megye egy vállalat elven működnek.
Utánanéztem, mert valamire nem emlékeztem pontosan.
A budapesti székhelyű buszos vállalat, mely 1954-től 61-ig hivatalosan 16.sz.AKÖV volt (a buszokon persze MÁVAUT felirattal), a 60-as években (már 1962-től?) hivatalosan is felvette a MÁVAUT nevet.
Gondolom, ez okozhatta az ajtócsapkodást: volt egy hivatalos Mávaut és 18 nem hivatalos, de a buszain ugyanolyan felirattal.
(Nem tudom ezek után: 20.sz.AKÖV létezett-e egyáltalán, volt-e ilyen megnevezés a Mávaut nevű cégnél vagy annak elődjeként? Ha valaki biztosat tud, ne tartsa magában!)
A MÁVAUT - mint vállalat - hivatalosan 1953-ig létezett, 1954-től már AKÖV-ök voltak.
De: az AKÖV-ök által üzemeltetett buszokon továbbra is MÁVAUT felirat volt, nem csak 1961-ig, hanem 1969-ig. Azaz 1933-tól (a MÁVAUT megalakulásától) 1969-ig folyamatosan.
És nem egyikén-másikán, hanem mindegyiken. (Pontosan úgy, ahogy TEFU vállalat sem volt ebben az időben, az AKÖV-ök teherautóin mégis TEFU felirat volt.)
Ennek a történetét feldolgoztam, egy összefoglaló táblázat és mellette szöveges leírás elérhető a honlapomon:
-1935-ben a MAVART-ból (Magyar Vasutak Autóközlekedési Részvénytársaság) létrehozták a Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzemét (MÁVAUT)
-1948 őszén a Nemzeti Vállalatok létrehozásakor létrehozták a Teherfuvarozási NV-t (TEFU) és a MÁVAUT Autóbuszközlekedési NV.-t.
-1949-ben folyamatosan zajlott a vidéki MÁVAUT és TEFU vállalatok létrehozása, átszervezése
-1953/54 fordulóján alakultak meg a korábbi MÁVAUT és TEFU vállalatokból az Autóközlekedési Vállalatok (AKÖV), melyeket 9 Autóközlekedési Igazgatóság (AKIG) alá szerveztek. A MÁVAUT és TEFU nevek "márkanévként" továbbra is használatban voltak.
-1955-től a 9 AKIG-ből összevonásokkal 6-ot alakítottak ki. Ezzel párhuzamosan AKÖV összevonások vagy szétválasztások is történtek. Szintén ez évben az AKÖV-ök átvették a taxiszolgáltatást és a darabáru-fuvarozást
-1956-ben a Túrataxi önálló AKÖV-be került (1955-ig is így működött)
-1957-ben néhány kisebb átszervezés történt (többek között a Túrataxi elvesztette önállóságát...)
-1959-ben az AKÖV-ökbe olvasztották a "Belsped" Belföldi Szállítmányozási Vállalatokat
-1960-tól az AKÖV-ök illetékességi területét (kevés kivételtől eltekintve) nagyjából a megyehatárokhoz igazították
-1961.04.01-én megyénként (kiv. Pest) 1-1 vállalat üzemelt, vegyes profilú vállalatként
-1962-ben az AKIG-ok megszűntek és összevonták a 7 Pest megyei teherfuvarozó AKÖV-öt. Ekkor kebelezték be a tanácsi autóbusz-közlekedési vállalatokat is.
-1970.09.01-én az Autóközlekedési Tröszt átalakult Volán-Trösztté az AKÖV-vállalatok pedig VOLÁN-vállalatokká. Ekkor szűnt meg a MÁVAUT és AKÖV "márkanevek" használata. Persze a napi közbeszédből ez csak évekkel később kopott ki.
hanem az Ik-620 csuklósok oldalára kézzel festet "dizájnos" felirat :
Ez :
Ebből voltak hatalmi villongások, de a VOLÁN csiga megjelenése megszüntette ezt a hármasságot.
Három, mert egy időben volt a :
- AKÖV embléma felfestve,
- a régi MÁVAUT embléma felfestve,
- az elnyújtott MÁVAUT felirat felfestve.
Ahhoz még túl fiatal voltam , hogy tudjam az okát a dolognak, de azt bizton tudom, hogy a Lenin krt 96-ban Autóközlekedési Vezérigazgatóság emiatt volt egy kis ajtócsapkodás.
Segítséget szeretnék kérni! Ikarushoz keresek új és használt bontott alkatrészeket,komplett motor! Aki tud kérem szóljon! Külföldre kellenének az alkatrészek!
Igen. Az eredeti koncepció szerint a városi háromtengelyes kivitel IC-620, míg a négytengelyes IC-622 lett volna. (Én legalábbis így tudom.) Ehhez jön ugye hozzá később az IC-630 is.
Na most ugyebár a 620/630-nak volt egy hatalmas baja: mai (de legalábbis a 200-as család megjelenése utáni) szemmel nézve teljesen értelmetlenül választották ketté ugyanazt a típust, miközben ha belegondolunk, pl. szűkebb ajtók és kicsivel több szék nem jelent új műszaki megoldást. Ennek köszönhetően mondjuk egy 0-1-0 ajtóelrendezésű 630-as és egy sima 620-as átalakítva csuklóssá és átszékezett gépes résszel nagyjából ekvivalensnek számított.
Innentől kezdve nem csoda, hogy az Ikarus 620 -> IC-620 és Ikarus 630 -> IC-630 papírozás elég rövid idő után felborult...