Keresés

Részletes keresés

EKM-765 Creative Commons License 2016.01.27 0 0 95330

Esztergomba azóta csak lassult a busz.

Előzmény: Törölt nick (95329)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.27 0 0 95329

 

 

 

 

A menetrend borítóján világoskék faros talán Ik 55.

 

A fejlécben meg a menetrendi mezők elején:

20. sz Autóközlekedési Vállalat [MÁVAUT]

 

XIII Szabolcs u 17

XI. Andor u 31

V. Engels tér

 

1969-ben már van voláncsiga, de még Aköv minden....

 

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.27 0 1 95328

1969-ben volt 20 . sz AKÖV, sőt még 1970-ben is!

 

1970 a címlapfotón középen egy Ikarus 250 es távolsági busz

 


Előzmény: trizs77 (95324)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.27 0 0 95327
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.27 0 0 95326

A maszekok buszait teherautóit amikor államosították, akkor ide kerültek a MÁVAUT hoz illetve  TEFU stb. egységeihez.

 

Az államosítás egy már létező működő cégbe bevitt eszközökkel történt, én így értettem!

 

Pl.: Államosítás előtt az eszközök fele az állami cégnél van, fele maszeknál.

Jön az államosítás a maradék 50% eszközt is beviszik a állami cégbe ellenszolgáltatás nélkül...

 

Előzmény: EKM-765 (95325)
EKM-765 Creative Commons License 2016.01.27 0 0 95325

1949 államosítás

 

Alapításától állami vállalat volt.

Előzmény: Törölt nick (95323)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.27 -2 0 95324

(Nem tudom ezek után: 20.sz.AKÖV létezett-e egyáltalán, volt-e ilyen megnevezés a Mávaut nevű cégnél vagy annak elődjeként?

Ha valaki biztosat tud, ne tartsa magában!)

 

 

---------------------

 

Biztosat nem tudok, biztos a halál............................:-))

 

De 20.számú AKÖV létezett.

Ugye itt két elnevezés körül megy a vita.

 

Az egyik a jog.

Cégbejegyzés.

 

A másik a köznyelvben megszokott megnevezés.

 

A MÁVAUT elnevezés mint cégbejegyzés 1954-ig biztos volt, majd onnan élt még 2007-ig biztosan, de már nem mint aktív autóbuszos vállalat hanem mint alvó cég.

 

2007-ben 4=négy munkavállalója volt a cégnek és a MÁV 100%-os tulajdonában ált.

Lásd a MÁV év végi jelentéseit amiben mindezt közzé is tette.

 

Hogy mit csinált ez a 4 fő 53 éven át ?

Fogalmam sincs.

Nyilván valamilyen kádermentő, esetleg titkosszolgálati fedő munkahely volt.

Előzmény: Mihál (95321)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.27 0 0 95323

1935

 

Magyar Királyi Államvasutak Gépkocsiüzeme

 

1947-1948

 

MÁVAUT ezzel párhuzamosan buszos magáncégek kisebb különálló államiak, Pl Győri Áltzalános Közlekedési Vállalat

 

1949 államosítás

 

MÁVAUT (1949-es és 1951 es menetrendemben biztosan)

1953-ig egészen.

 

1954-től AKÖV cégek, azért mert a teherfuvarozás hozzáadásával un. vegyes profilú cégek jönnek létre amik pl.: áruszállítással is foglalkoznak, mert a MÁVAUT az csak autóbusz volt.

 

Budapest 16 sz AKÖV ami 1962-ben és 1967-ben is MÁVAUT ugye ez csak személyszállítást végez!

 

1969 ben 20. sz AKÖV(MÁVAUT) lesz az egykori 16 AKÖV ből lett MÁVAUT cégből ami Budapesten működik, a vidéki cégek 1961 tól egy megye egy vállalat elven működnek.

 

Előzmény: Mihál (95321)
Ep128 Creative Commons License 2016.01.26 0 0 95322

... és mit csinált a cég 2007 -ig? :-) (Avagy csak papíron létezett, mert "elfelejtették megszüntetni? :-) )

Előzmény: trizs77 (95315)
Mihál Creative Commons License 2016.01.26 0 0 95321

Utánanéztem, mert valamire nem emlékeztem pontosan.

A budapesti székhelyű buszos vállalat, mely 1954-től 61-ig hivatalosan 16.sz.AKÖV volt (a buszokon persze MÁVAUT felirattal), a 60-as években (már 1962-től?) hivatalosan is felvette a MÁVAUT nevet.

 

Gondolom, ez okozhatta az ajtócsapkodást: volt egy hivatalos Mávaut és 18 nem hivatalos, de a buszain ugyanolyan felirattal.

 

(Nem tudom ezek után: 20.sz.AKÖV létezett-e egyáltalán, volt-e ilyen megnevezés a Mávaut nevű cégnél vagy annak elődjeként? Ha valaki biztosat tud, ne tartsa magában!)

 

 

 

Előzmény: trizs77 (95315)
FAV 20 Creative Commons License 2016.01.26 0 2 95320

Előzmény: trizs77 (95311)
norbee601 Creative Commons License 2016.01.26 0 1 95319

3-4 éve (már meg nem mondom pontosan) egy havas téli napon Győrben a buszt még aznap nemigen látott megállóban egy öregasszony az AKÖV-öt szidta:D

Előzmény: lobbanórotor (95318)
lobbanórotor Creative Commons License 2016.01.26 0 0 95318

Persze a napi közbeszédből ez csak évekkel később kopott ki.

 

Én még 2000-ben is hallottam egy 50 körüli nőtől a Volánbuszt MÁVAUT néven emlegetni. Sokkoló élmény volt. :)

Előzmény: Snake-Mojzi (95312)
faros1 Creative Commons License 2016.01.26 0 0 95317

Mávaut Volán témához

 

Édesanyám munkakönyvét nézem,belépés 1958-ban  25.sz. Autóközlekedési Vállalat Szekszárd

majd 1963 11.sz.Autóközlekedési Vállalattól áthelyezve 13.sz.Autóközlekedési vállalathoz Kaposvárra.Kilépés 1989 dec.Kapos Volán(nyugdíj)

 

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.26 0 0 95316

Mávaut

 

A budapesti székhelyű cég 1950 es években 16. AKÖV ez az 1960 as években MÁVAUT volt míg a vidéki cégek AKÖV cégek.

1969/1970 Aköv helyett Volán.

1948 -ban még van Mávaut 1949 után inkább AKÖV cégek vannak.

 

Ha hazaérek este részletesebben utánanézek.

1947, 1948,1949, 1951,1955,1956,1960,1962,1967,1969,1970 es menetrendjeim vannak.

 

Előzmény: Snake-Mojzi (95312)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.26 0 0 95315

A MÁVAUT - mint vállalat - hivatalosan 1953-ig létezett, 1954-től már AKÖV-ök voltak.

 

----------------

 

Máshogy tudom.

 

A MÁVAUT mint vállalat 2007-ig (!!) biztosan létezett.

Utána is valahogy de azt már nem tudom részleteiben.

 

FOMA olvtárs egyszer kibogozta a vállalat 2007 utáni történetét, meg kellene kérni őt mondja el itt is.

Például volt egy rövid időszak kb. 2004-2010 között - amikor tévedésből - kettő MÁVAUT nevű cég is létezett.

 

 

Előzmény: Mihál (95313)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.26 0 0 95314

A MÁVAUT és TEFU nevek "márkanévként" továbbra is használatban voltak.

 

----------------

 

Ez a lényeg.

 

Nem cégnevek voltak hanem mai szóval brandok, márkanevek.

Előzmény: Snake-Mojzi (95312)
Mihál Creative Commons License 2016.01.25 0 2 95313

Nem nyert.

(hogy stílszerű legyek)

 

A MÁVAUT-korszak nem 1961-ig tartott.

A MÁVAUT - mint vállalat - hivatalosan 1953-ig létezett, 1954-től már AKÖV-ök voltak.

 

De: az AKÖV-ök által üzemeltetett buszokon továbbra is MÁVAUT felirat volt, nem csak 1961-ig, hanem 1969-ig.  Azaz 1933-tól (a MÁVAUT megalakulásától) 1969-ig folyamatosan.

És nem egyikén-másikán, hanem mindegyiken. (Pontosan úgy, ahogy TEFU vállalat sem volt ebben az időben, az AKÖV-ök teherautóin mégis TEFU felirat volt.)

 

Ennek a történetét feldolgoztam, egy összefoglaló táblázat és mellette szöveges leírás elérhető a honlapomon:

http://mihal.fw.hu/alap.html#6

Előzmény: trizs77 (95308)
Snake-Mojzi Creative Commons License 2016.01.25 0 0 95312

MÁVAUT és TEFU nagyvonalakban:

-1935-ben a MAVART-ból  (Magyar Vasutak Autóközlekedési Részvénytársaság) létrehozták a Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzemét (MÁVAUT)

-1948 őszén a Nemzeti Vállalatok létrehozásakor létrehozták a Teherfuvarozási NV-t (TEFU) és a MÁVAUT Autóbuszközlekedési NV.-t.

-1949-ben folyamatosan zajlott a vidéki MÁVAUT és TEFU vállalatok létrehozása, átszervezése

-1953/54 fordulóján alakultak meg a korábbi MÁVAUT és TEFU vállalatokból az Autóközlekedési Vállalatok (AKÖV), melyeket 9 Autóközlekedési Igazgatóság (AKIG) alá szerveztek. A MÁVAUT és TEFU nevek "márkanévként" továbbra is használatban voltak.

-1955-től a 9 AKIG-ből összevonásokkal 6-ot alakítottak ki. Ezzel párhuzamosan AKÖV összevonások vagy szétválasztások is történtek. Szintén ez évben az AKÖV-ök átvették a taxiszolgáltatást és a darabáru-fuvarozást

-1956-ben a Túrataxi önálló AKÖV-be került (1955-ig is így működött)

-1957-ben néhány kisebb átszervezés történt (többek között a Túrataxi elvesztette önállóságát...)

-1959-ben az AKÖV-ökbe olvasztották a "Belsped" Belföldi Szállítmányozási Vállalatokat

-1960-tól az AKÖV-ök illetékességi területét (kevés kivételtől eltekintve) nagyjából a megyehatárokhoz igazították

-1961.04.01-én megyénként (kiv. Pest) 1-1 vállalat üzemelt, vegyes profilú vállalatként

-1962-ben az AKIG-ok megszűntek és összevonták a 7 Pest megyei teherfuvarozó AKÖV-öt. Ekkor kebelezték be a tanácsi autóbusz-közlekedési vállalatokat is.

-1970.09.01-én az Autóközlekedési Tröszt átalakult Volán-Trösztté az AKÖV-vállalatok pedig VOLÁN-vállalatokká. Ekkor szűnt meg a MÁVAUT és AKÖV "márkanevek" használata. Persze a napi közbeszédből ez csak évekkel később kopott ki.

 

A tévedés jogát fenntartom.

Előzmény: trizs77 (95308)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.25 0 0 95311

Ráadásul nem matrica volt hanem címfestők festették fel.

 

Még nem is a gyári ovális MÁVAUT felirat volt a legnagyobb

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

hanem az Ik-620 csuklósok oldalára kézzel festet "dizájnos" felirat :

Ez :

 

 

Ebből voltak hatalmi villongások, de a VOLÁN csiga megjelenése megszüntette ezt a hármasságot.

 

Három, mert egy időben volt a :

 - AKÖV embléma felfestve,

 - a régi MÁVAUT embléma felfestve,

 - az elnyújtott MÁVAUT felirat felfestve.

 

Ahhoz még túl fiatal voltam , hogy tudjam az okát a dolognak, de azt bizton tudom, hogy a Lenin krt 96-ban Autóközlekedési Vezérigazgatóság emiatt volt egy kis ajtócsapkodás.

 

 

 

 

Előzmény: faros1 (95310)
faros1 Creative Commons License 2016.01.25 0 0 95310

Viszont ezt a hatalmas Mávaut feliratot még a gyárban festették fel az új buszokra 1966-ban és 1968-ban is. Gyári fotókon látni.Vajon miért?

Előzmény: trizs77 (95308)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.25 -1 1 95309

E MÁVAUT béke téri objektuma nem Bp. XII., hanem a XIII. kerületben volt.

 

------------------

 

Köszönöm.

Jogos.

Nem XII.kerület, XIII.kerület.

 

Pedig illett volna jól írnom ugyanis a XII.kerületben laktam és nyári termelési gyakorlatra a XIII.kerületi (Béke téri) főműhelybe osztottak be.

Az akkori 4-es (ma 105 -ös) busz háztól-házig vitt.

 

A név viszont helytelen.

A Béke téri főműhely NEM Mávaut főműhely volt, hanem a 20.számú AKÖV javító üzeme.

 

 

Előzmény: Desgrévres (95307)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.25 0 0 95308

A Volán elődje a vidéki személyszállításban a MÁVAUT volt.

 

-----------------

 

Nem nyert.

 

1961.01.01-től minden megyében megalakult a megyei AKÖV.

 

Onnantól vidéken a közforgalmú helyközi és városi helyi személyszállítást a....számú AKÖV végezte.

 

(még akkor is ha az AKÖV autóbuszok egyikén-másikán hatalmas, címfestő által festett MÁVAUT felirat is volt.)

 

MÁVAUT korszak 1961-ig tartott.

AKÖV korszak 1961-1970.

Volán korszak 1970-2014.

Desgrévres Creative Commons License 2016.01.25 0 0 95307

A Volán elődje a vidéki személyszállításban a MÁVAUT volt. E MÁVAUT béke téri objektuma nem Bp. XII., hanem a XIII. kerületben volt.

Előzmény: trizs77 (95300)
uazos zoli Creative Commons License 2016.01.24 0 0 95306

Küldtem mailt!

Előzmény: P.Box (95304)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.24 -4 0 95305

Nem! Csak kis helykapacitás miatt kint tárolták. 

Előzmény: alkotasu (95280)
P.Box Creative Commons License 2016.01.24 0 0 95304

Szia! Van valami publikus elérhetőséged?

Előzmény: uazos zoli (95302)
saxi1982 Creative Commons License 2016.01.23 0 0 95303

Köszönöm! Mindenre választ kaptam. :) :)

Előzmény: trizs77 (95300)
uazos zoli Creative Commons License 2016.01.22 0 0 95302

Üdv!

 

Segítséget szeretnék kérni! Ikarushoz keresek új és használt bontott alkatrészeket,komplett motor! Aki tud kérem szóljon! Külföldre kellenének az alkatrészek!

 

Segítségeteket előre is köszönöm

BPO-105 Creative Commons License 2016.01.22 0 0 95301

Igen. Az eredeti koncepció szerint a városi háromtengelyes kivitel IC-620, míg a négytengelyes IC-622 lett volna. (Én legalábbis így tudom.) Ehhez jön ugye hozzá később az IC-630 is.

Na most ugyebár a 620/630-nak volt egy hatalmas baja: mai (de legalábbis a 200-as család megjelenése utáni) szemmel nézve teljesen értelmetlenül választották ketté ugyanazt a típust, miközben ha belegondolunk, pl. szűkebb ajtók és kicsivel több szék nem jelent új műszaki megoldást. Ennek köszönhetően mondjuk egy 0-1-0 ajtóelrendezésű 630-as és egy sima 620-as átalakítva csuklóssá és átszékezett gépes résszel nagyjából ekvivalensnek számított.

Innentől kezdve nem csoda, hogy az Ikarus 620 -> IC-620 és Ikarus 630 -> IC-630 papírozás elég rövid idő után felborult...

Előzmény: trizs77 (95300)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!