Igen, szinte már el is felejtettük, hogy milyen fontos elem volt ez a kocsi a "hűtőlánc" népgazdasági tervezésénél.
Amikor elkezdték tervezni a mirelit gyárakat, akkor a zöldborsó földtől a feldolgozóüzemen és a hűtőházon át a bolti és a lakásbéli mélyhűtőkig kellett végiggondolni a folyamatot. Ebbe kellett beilleszteni a hűtőkocsit és a szállítást.
Nem esküszöm meg rá, de boldogult közuti ellenőr koromból úgy emlékszem, hogy az úgynevezett "mutatványos" kocsik többsége NDK illetve Román gyártmányú volt.
Igen valószínű akkor, hogy az un. búcsús lakókocsik többsége is Ikarus típusúak lehettek. Hol céllövölde, hol más forbában működnek, igaz mára már jócskán átalakítottak.
...egy forgalmibol biztosan minden kiderülne, ha éppen van nekik forgali. :-)))
Most, hogy kerestem ennek az IKarusz / Bp. Jármű KTSZ pótkocsinak az eredeti tipusjelzését* találtam egy az Ikarusról szóló jelentést a '60-as évekből.
A mátyásföldi gyár évente sok száz speciális járművet gyártott döntően Csepel alvázra.
Sok százat.
Évente.
A buszok mellett.
Mily kevés szó esik ezekről.
Vagy pk, az Ikarus-404 gyermekkoromban mindennapi utcakép része volt a városokban mint tejszállító, vagy hűtőkocsi, vagy Patyolat kocsi.
* = a típusjelzést megtaláltam de nem tudom beazonosítani.
Megvan a magyar pótkocsik (persze buszok is) típusbontása 1970-ből.
De vagy tíz-tizenkét féle Budapesti Jármű KTSZ pótkocsi van benne, db szám szerint fényképek nélkül.
Akkor ezennel én is csatlakozom képekkel: egy rosszabb állapotú példány a Nyugatdunántúli Regionális Építőipari Műzeum szabadtéri gyüjteményéből. Sajnos a múzeum csődbe ment, Állam bácsi nem nyitja ki. Jelenleg évek óta nem látogatható. A bezárás elött sikerült fotóznom.
Pedig az a cég amit említettem, a vezért kivéve idestova több mint 25 éve regnáló vezetői vannak. Helyi is, helyközi is, garázsfőnök is, állomásfőnök is, igazgatók is.... :)
A főnök, akinek a működési ideje alatt ezek megtörténtek, mai napig abban a pozícióban van. Az üzemvezető is, és az állomásvezet is. :)) Egyetlen egy ember cserélődött le azóta, a vezér igazgató, de az is csak nyögdíj miatt.
Ezeknek a falusi buszosoknak valami nagyon értelmes városi főnökük lehetett.Ha ennyi feszültség összejött bennük, lehet jobban jártak volna ha a főnökkel kezdik a k...p...zást! Véleményem szerint ellenkező dolgokat is tudnánk mesélni bőven,de nem hinném,hogy ez a fórum arra való.
Kolléga úr matta részegen beténfereg a végállomási tartózkodóba, ahol beleköt minden kollégába, majd előveszi a brét és oda akar vizelni... kollégák kirakják, majd el nem rakott férfiasságát étkezésre kínálja fel a forgalmista hölgynek. A tartalékos kolléga hazakiséri, mert közelben lakik. Ugyanaznap megjelenik a telephelyen, ahol elkezdi buszáról szagatni a reklámot, mert az neki nem tetszik..... :))))
Falusi busz ugyancsak, részegen hazatér a kocsmából a sofőr úr, végig apríjta a családot, majd dühöngve beszáll a "buszába", majd a buszmegállóig elgurul, hót részegen felszedi az utasokat, beviszi őket a megyeszékhelyre, ahol kollégákkal nem fut össze, bemegy egy szűk egy irányú utcába, de akkor már olyan mákos, hogy jobbnak látja nem bajlódni a tolatással... buszleállít, westing behúz és benyomta a szunyát a hátós üléseken.... :)))))
Vidéki falusi busszal végez a sofőr, leáll a még nyitva lévő kocsma előtt (állítása szerint csak cigit akart venni), mire kijött a busznak hült helye volt (benne hagyta a kulcsot az összes cuccát). Mindez Heves megyében.
Zalás helyis kollégáknak feltűnt, hogy mégis mi a fenét keres egy Agria Volános sárga 2 ajtós 260-as Nagykanizsa belvárosában, ráadásul ráadásul kitáblázva Eger-Mátraballára... Soha nem derült ki mi történt. Az autóbuszon egy sérülés sem volt, hiánytalan állapotban volt, lezárva, a sofőr minden cucca megvolt, csak a fél kiló kenyér hiányzott amit vitt magával melóba. A kulcs a jobb első kerékre volt rátéve/betéve. Jó... a tank csont üres volt.... :)))