Ezt a jószágot, már tavaly nyáron is el akartam csípni, valami retro hangulatú kép miatt, de nemigen sikerült kereszteznie az utamat városban jártamban-keltemben...
helyette lett ez. asszem a trolisoknak linkeltem anno..
Időközben elmagyarázták privátban, hogy mit kell tudni a szóban forgó buszról, így részben megkövetem magam, mert azt értékelem, ha egy gépnek jó gazdája van.
"...ki is vesszük- annál gyorsabb és hangosabb. Én ez utóbbit szeretem, mert a műszerfal mutathat bármit, de ha kétséget kizáróan hallom, hogy bevágódott a 4. ajtó is, nyugodtabb vagyok. :)"
Mi is pont ebből a célból vettük ki, bár az utasok nem igazán szeretik:-)
Nem. Azt a Mecman-szelep szabályozza, elég bináris módon: Gombnyomásra elektromágneses úton vagy a léghengerben lévő dugattyú egyik felére tolja rá az üzemi nyomást, vagy a másikra -nyitás/zárás.
A dugattyúutat nem lehet "felezni", a levegő vagy becsukja, és zárva tartja az ajtót, vagy nem. :)
A nyitás/zárás sebességét lehet avval szabályozni, hogy mekkora sebességgel engedi bele a Mecman szelep a sűrített levegőt a dugattyúba. Ezt egy szűkítővel lehet elérni -minél beljebb tekerjük a szelep testében, annál lassabb (és halkabb) az ajtó működése, minél kijjebb tekerjük -ne adj' isten, ki is vesszük- annál gyorsabb és hangosabb. Én ez utóbbit szeretem, mert a műszerfal mutathat bármit, de ha kétséget kizáróan hallom, hogy bevágódott a 4. ajtó is, nyugodtabb vagyok. :)
Minden BKV-s busz ótvaras fostalicska. De miért is? Ezt a busz meg ne fikázd mert ennnek a sofórje kopaszkapitánnyal egész hétvégén vakarták az ótvart és a saját pézükönt vett festékkel pingálták.
Én úgy tudom, hogy nem közvetlen az oldja. Nálunk a kapcsoló izzájára van rákötve az ajtófék. Szóval ameddig van nyitott jelzés addig van ajtófék. Szerintem ez nálatok is így van. Igazából lényegtelen, csak gondoltam megemlítem.
Valamennyit lehet csalni az ajtó függőleges tengelyén lévő rögzítéssel is (3 darab M6-os imbuszcsavar fogja, alatta ricnis a tengely, ez az ajtó felső részén van).
A léghengerek végén lévő kapcsoló (mi itt a BKV-nál S2-esnek hívjuk) a műszerfalon lévő kapcsolók izzóját vezérli, valamint zárja a leszállásjelző áramkörét (ha csukva az ajtó, azaz a kapcsoló be van nyomva, akkor húz meg a relé), illetve a nyitott ajtó becsukódása után az indításjelző csengőt hallgattatja el.
Szerintem a BKV-nál -úgy értem, erre vonatkozott a kérdésed- már nincs olyan harmonikaajtós kocsi, amelynek fehér léghengerdoboza lenne...