Pardon, a döltbetüt elfelejtettem kikapcsolni, a hozzászólásom a 2. bekezdésnél kezdődik és az 5. és 7. bekezdés is a saját véleményem, nem a reptérvezető válaszcikkének 3 pontba szedett kivonata.
Rutinmunkát végzett július 25-én a tuniszi légi járat pilótája; azt csinálta, amit tanítottak neki, ott hagyva abba a repülőtér megközelítését, ahol kellett – mondta egy Napló-olvasó észrevételeire reagálva Szabolcsi Sándor repülőtérvezető>
Az utas hozzá nem értő jajveszékelése helyett Szabolcsi Sanyi válaszát kellett volna jobban részletezni. Főbb pontjai, ahogy emlékszem:
1. Az NDB-k nem az oroszok által itthagyottak, mert ha itt hagyták volna, akkor a másik oldalon is meglenne. (a 23L pályának megfelelő) Ezeket 1993-ban szállította újonnan egy hazai cég.
2. Ez NDB és nem ILS, utóbbi 1 milliárdba kerülne, a küszöbhöz vezetné a gépet, de 500 méter alatti vizszintes látásnál, ami ekkor volt, még normál ILS-sel sem lehetett volna leszállni.
Meg nem erősített háttérinformáció: A debreceni önkormányzat több éve alkudozott az LRI-vel egy használaton kivüli ILS megvételéről, de annyit kértek érte, hogy annyi pénze Debrecennek nem volt. Mosta tavalyi kormányhatározat értelmében ingyen kellene ideadni, de azóta odadták Siófok-Kilitinek. Vajon mennyiért?
3. A műszeres leszállást pont úgy kell megkisérelni, ahogy a pilota megpróbálta, annyi látás volt a talajon, hogy átstartolni biztonságosan lehessen, ha nem sikerül, illetve le lehetett volna szállni, ha sikerül eltalálni a leszállópályát.
Ha nem lett volna ennyi látás, akkor a torony ilyen tájékoztatást ad a pilótának. Ne fekejtsük el, hogy Debrecenben AFIS szolgálat van és nem irányítás, tehát utasítást nem adhatnak a pilótának, csak tájékoztatást a helyzetről.
A következő szöveget a www.haon.hu oldalról másoltam be, gondoltam tetszeni fog nektek:
A pilóta azt tette, amire tanították
„Amikor kijöttünk a sűrű felhőből, és megpillantottuk a talajt, nem volt alattunk repülőtér”
Rutinmunkát végzett július 25-én a tuniszi légi járat pilótája; azt csinálta, amit tanítottak neki, ott hagyva abba a repülőtér megközelítését, ahol kellett – mondta egy Napló-olvasó észrevételeire reagálva Szabolcsi Sándor repülőtérvezető.
Kárándi Lajos debreceni lakosban, aki július 25-én reggel a Debrecen fölé érkező Boeing 737-en tartózkodott, mély nyomot hagyott a többször megkísérelt leszállás. Nem tette volna azonban szóvá az átélteket, ha – mint mondja – augusztus elsején egy MD 90-es gép leszállása nyomán az Airport Debrecen Kft. ügyvezetője, Jenei Zoltán azt nem nyilatkozza, hogy „ha ezt a gépet tudtuk fogadni, akkor bármit tudunk”.
Kárándi Lajos ezzel nem tud egyetérteni. Szerinte ugyanis ma egy, az oroszok által itt felejtett régi jeladó ad olyan információt a pilóta számára, amely biztonságosabbá teheti a leszállást. Ugyanakkor ő úgy véli: elengedhetetlen feltétele a jó légi irányításnak, hogy legyen egy „normális”, a meglévőnél magasabb torony, és megfelelő legyen a műszerezettség.
Amíg ez nincs meg, és egy pilótának a két szemére kell hagyatkoznia, mint ezelőtt harminc évvel, addig nem tudom, hogy ki vállalja a felelősséget. Mert ez, ami 25-én történt, bármikor előfordulhat. Ebben az esetben nem is lett volna szabad engedni a gépet leszállni. Akkor a dologgal nem foglalkoztam, örültem, hogy megúsztam, hogy túl vagyunk rajta. A Napló augusztus 2-i számában olvasott nyilatkozat azonban felháborított – tudatta velünk a véleményét a szerkesztőségben, majd felidézte a gép utasterében átélt élmény néhány részletét is. „Csak miután megérkeztünk Budapestre, és már biztonságban voltunk a tranzitváróban, akkor pörgött vissza bennem az eseménysor, akkor gondoltam át, hogy mi történhetett volna. Amikor a felhőből kijöttünk, és megpillantottuk a talajt, ami mintegy száz méterre lehetett alattunk (bár nagyon nehéz ezt föntről megítélni, nem is vagyok olyan gyakorlott repülő, mindössze tízegynéhányszor repültem), és már a futómű és az összes fékezőszárny kinn volt, és a gép lelassult, nem volt alattunk repülőtér. És abban a pillanatban meredeken, nem tudom, hány fokos szögben húzatta fel a pilóta a gépet. Az egész egy másodperc alatt zajlott, senki sem tudta, hogy miről van szó. S azután következett egy kör, és megpróbálta még egyszer. Ugyanezt lejátszotta másodjára is, de akkor se volt a repülőtér sehol.
A multkor egy Debrecenbe igyekvő Tunisair gép végül Ferihegyen szállt le, mert pont elcsípte azt a félórát, amikor Debrecenben (júliusban) földig ért a köd, de annyira, hogy ILS-sel sem szállhatott volna le, ha van. És Ferihegyen sem, ha ott van ez a köd.
Az a vicc, hogyha menetrend szerint érkezik, akkor semmi gond nem lett volna, de Monastirban elkóborolt a reptéren két női hölgy (nem tudom, szőkék voltak-e), de őket várták egy órát. Ha 1,5 órát várják őket, akkor is jó lett volna, mert akkorra felszállt a köd.
Próbálkoztam más képeket is felnyomni erről a gépről, de az airliners.net-en eléggé háklisak.
Warningokkal szokták általában hozzáadni képeimet az adatbázisukhoz. Nagyját meg visszadobják. De volt úgy, hogy ami meg eléggé szar volt, azt szó nélkül bevették.
Bocs az offért.
Ma például négy járatuk van, három Monastir, egy Tunis. A múlt héten sikerült rövid időn belül három gépüket irányítanom, kettő FH-re, egy Debrecenbe ment.
Nézz át a Legnagyobb repülős... topicba.
A debreceni repülőtéren a beton mérete 2200x60m, (+ még 300 méter zajterhelési okokból nem használt rész), tehát a Galaxy és a B747-en kivül mindenki leszállhat és felszállhat jogosan, kinjában ez a kettő is. Van 2 db NDB leszállításra, bár a kutya sem használja, mióta GPS van. Pályavilágítás is van. Vizes, vécés és oxigénes kocsi, vámőr, határőr úgyszintén.
Tehát a repülőtér alkalamas a kiszolgálásra, ha a gép hoz magával hajózó szerelőt, mert az csak a nálunk szokásos kisgépekhez van. Ennek ellenére ez az egyetlen rendszeres járat, ez is csak a túristaszezonban. A korábbi tengizi és tel-avivi járatokat Ferhegy elszipkázta. Egyedileg viszont elő-előfordulnak kisebb-nagyobb utasgépek, a Learjet-Falcon kategória meg szinte minden héten van 1-2.
Sziasztok,
Lenne két kérdésem. Az első az az, hogy valóban hány járatuk van nekik Monastir és Budapest között? A menetrendben a txt-n azt látom, hogy Keddi napokon különböző járatszám alatt kb 4-5 gépük indul, van amikor kb 5 perces különbséggel! Ez valóban így van? Hány járatuk van Pestre?
A másik, hogy hallotam, hogy már Debrecenbe is repülnek állítólag, az ottani reptér alkalmas egy A320-as méretű gép polgári célú kiszolgálására? Ez az egyetlen társaság amely Debrecenbe repül utasszállítókkal?
Gábor