Nálam Miskolcon most hullámokban beterjed az USA-ból a Super Bowl csatorna CB-6 AM-en, néha egészen jó minőségben néhány másodperces időkre S3-5. Ezek 500-1000W-os állomások. Fogalmam sincs helyileg hol vannak, de Kaliforniában stabilan használható volt vevőt próbálni.
Egy 23 csatornás amcsi TRC-47 -es rádióval hallgattam, de átdugom a csövesre is az antennát.
Egy kicsit erősnek találtam e fényerőt, így kicseréltem az ellenállást 1,2K 1/2W -osra. Most 13,8V és 12,5V akkuról is kellemes a fényerő. Teszteltem kb. másfél órát. A LED 30Cfok, az ellenállás 28Cfok!
Képet majd holnap, miután vissza szereltem az állomásba a rádiót.
Egyszer kísérletképpen pár éve csináltam egy trükköt. A műszerben a hagyományos izzó. A műszer tetejére egy piros szalag LED-ből (12 voltos) 3 darab levágva. Ezt szépen ráragasztottam (öntapadós volt) a műszerre. A pozitív szál ment a 12 voltra, a negatív a mikrofon csatlakozó 3-as lábára. Amikor a rádió adásra kapcsolt a fehér fényből extra piros lett. Persze csak azért, mert a fehér izzó fényét elnyomta a piros LED. Olyan sikere volt, hogy egy cégnek vagy 10 darabot kellett csinálnom. Látványtechnológia volt csupán. Sofőrkápráztató hülyeség. Grantokba csináltam.
Ez jó. Szerencsére elég sűrűn vannak a LED-ek. Egy külön ellenállást azért javaslok, mert biztos van fény bőven így. Viszont ha melegedne, az baj volna. Néhány fényszalagban túlságosan meg vannak "kergetve" a LED-ek, járó motornál, 14 V körül már nagyon határon lennének. 12-ről a világ végéig elmennek, de 14-ről már biztosan nem.
Eddig jutottam. A skálát teljesen bevilágítja. Az ellenállás szerintem nem kell, mivel a soron már van. De azért Anti véleményét még várom ezzel kapcsolatban.
Köszi az ötlete Neked is. Ha egyszer kiég az egyik, majd kicserélem. Az itthoni állomásomnak is szalagos a világítása, eddig nem volt gond a 3 év alatt.
Majdnem tovább tart a rádió ki-be szerelése, mint a világítás csere. :-))
Igen, közben rájöttem, hogy abban ott vannak az előtét ellenállások is.:-))
Volt 4 féle szalag a fiókban, egyik jó lett méretben is.
Én megoldottam a LED csik beépítését. ;-) Most még köt a rögzítő ragasztó a csatlakozó vezetéknél, ho ne szakadjon ki. Ebben a készülékben az eredeti 470 Ohos korlátozó ellenállás még bent van. Ezt kiiktassam, vagy maradhat? Kb. 1/2 W-os.
A Superstarnál kiérdemesült (értsd valamelyik LED kiégett a sorban, ezért nem működött már) karácsonyi LED-sorból kivágott, narancssárga LED-del oldottam meg, a lentebb már említett ellenállással sorba kötve. Abból a kínai típusból származott a LED amúgy is, ahol szemre is nagyon vékony a vezeték, és kb. 6-8 szál huzal van a szigetelésben, tehát nyugodtan nem hagynám magára a karácsonyfán. Kerek, tompa, a fényt szóró vége van a LED-nek, kb. a skála 2/3-át, 3/4-ét fullon világítja, mondhatnám sötétben túl erősen is, és az eleje is jól látható még.
A 3-as LED csoportokon rajta szokott lenni az előtét ellenállás, hogy darabolható legyen. De a műszerben elég kínos elhelyezni egy csíknak a darabját is.
De lehet vele kisérletezni.
A karácsonyfa füzérekben szokott lenni olyan LED, ami jó szórt fényt ad.
1 db nagy méretű SMD LED is jó lehet. Az kb. félgömböt sugároz. Ha be van téve a ráforrasztott vezetékkel együtt egy átlátszó műanyag csőben, az is segít szórni. pl. 5730-as méretű SMD LED.
Gondolkodom, hogy léteznek kicsi SMD ledes szalagok, és még a szinhőmérsékletet is lehet választani. Ha jól tudom 3db van egy egységben, tehát 3 darabonként lehet vágni a hosszát, így ez a leg rövidebb egység. Azt szépen be lehetne tolni a műszerlap mögé.Szerintem egy 7-800Ohmos ellenállás elég lenne hozzá. Körül nézek a fiókban, biztos találok egy darabot és megírom mire jutottam.
Nem igazán jó a LED. Egyrészt kb 470 Ohm kell elé.
De a nagy baj, hogy az nagyon egy irányba világít. Oda pont más kell. Az eredeti gumi dugócskába be lehet az izzót csak annyira tolni, hogy a műszer közepére kerüljön.
Léteznek olyan LED-ek, amik a gömböt jól utánzó fényt adnak ki.
Lehet játszani, hogy egy sima lencse fejű LED "lencséjét" lereszelni. Vagy szembe egy kis "krátert" fúrni bele, hogy szórja jól szét a fényt.
Kis karbantartást végeztem a Stali IX. rádióval. A műszer mutatója meg volt szorúlva kb. közép tájon. Állítottam a felső csavaron, majd menetrögzítővel fixáltam és természetesen a nyílást tixóval letakartam. Tökéletes lett.
A műszer világítással viszont nem vagyok elégedett. Nagyon a skála jobb végén világít, az elején meg szinte sötét. Próbáltam kijjebb húzni, jó is lenne, de ekkor majdhogynem kicsúszik a műszerből.
Lehetséges ezt a buzaszem ízzót LED re cserélni?A betáp feszt kapja meg , a rajz szerint egy 47 Ohm ell. keresztűl.
Csináltatok már ilyen átalakítást, és ha igen hogyan.
Attól függ, hogy hová van hangolva. Ha nincs nagyon nagy eltérés, nem kell vele csak ezért foglalkozni. Általában a közép 40-re szoktuk hangolni. Így alul-felül kb. egyforma az érzékenysége.
Manapság különösen nagy az éterzaj. Messze túllépi a rádió saját zaját akár alul, akár felül. Így csak az antenna csatlakozón ott lévő zaj/hasznos jel arányától függ a vétel.
Van két Stalker IX rádióm, egy fa előlapos, és egy fekete. "Elvileg" az elko cseréken kívül egyikbe sem volt belepiszkálva. Azt vettem észre, hogy a fa előlaposnál a felső csatornákon magasabb a zajszint, míg a feketénél pont fordítva van. Én ahhoz szoktam hozzá, hogy a felső csatornák a halkabbak, így van a Grantomon és a Superstaron is. Egyéb "baja" nincs a rádiónak, vételben és adásban is rendben van.
Ismételten nagyon szépen köszönöm a segítséget, iránymutatást, megtaláltam a hibát, javítottam, és tegnap egy R-107T-vel rádiózó állomás hívására jelentkezve sikeresen le is teszteltem. Az általad említett induktivitásokat a kis panelen a megfelelő áramkörben rövidre zárva nem változott semmi, a kapacitást rövidre zárva már tette is amit kell, adásba ment, illetve lépegetett lefelé, átkapcsolt EMG csatornára. Ezek után egyesével kimértem a mikrofon vezetékeit, azok nem mutattak szakadást, de ott a mikrofonpanelen zárva a megfelelő áramkört továbbra sem csinált semmit. Ekkor rámértem a mikrofon negatívra, és a rádió testére, ami szakadást mutatott. Próbára a csupasz mikrofoneret hozzáérintettem a sasszihoz, és mindent csinált, ahogy kell! Ekkor a panel másik oldalát alaposabban megnézve, már meg is találtam az elhiccent nyák vezetősávot, majdnem a mikrofoncsati alatt. A felszakadt részeket eltávolítottam, és egy vékony vezetékkel, összeforrasztottam a mikrofoncsati negatív forraszpontját a sasszival, és jöhetett a teszt, ami sikeres volt. Nem rossz ez a rádió, hogy ilyent kibírt, hogy nem valamelyik félvezető, vagy IC szállt el, hanem a nyákon hiccent. A maiak ennél kevesebbtől is halálba tudnak menni sajnos. Köszönöm Anti!
Ez egy olyan mókolás, hogy SSB-ben a kapcsoló tranzisztort megkerülve a full táp rákerüljön a végfokra. Normálisan van pár tized Volt esés. De így SSB-ben 1-2W-al több jön ki.
Hátrány, hogy így a végfok kikapcsolt helyzetben is direkt áram alatt van. Egy külső fordított polaritás, túlfesz egyből leöli a végfokot. Ha a meghajtó fok is ide van kötve, akkor AM-ben használhatatlan.
Vásároltam egy Stalker IX-et. Szétszedtem, és ezeket az átkötéseket találtam benne. Talalkozott már valaki ilyennel? Milyen célt szolgálnak? A mikrofon átkötést értem, de a felső kettőt nem.
Nincs. A rádiók egy átlagos, normális forgalmazásra vannak kitalálva. A nagyobb mikrofon jel jó eséllyel torzítással jár. Illetve a környezeti zaj (pl. az autóban) nagyobb összeszedését okozza.
DX közben valamennyi túlhajtás elmegy. Amikor éles, már torz, de még jól érthető. De pont itt döntő a hangszínezet is. Egy esti baráti beszélgetésnél ciki a torz, üvöltő rádió. De a nagy éterzajból kiemelkedésnél jól jöhet.
Szóval lehet erősíteni a mikrofont, de csak ésszel! Ahogy nyilván máshogy rádiózik az ember a csendes szobából és máshogy egy rossz úton száguldó autóból.
Próbálj ki kapható és bevált gyári típusokat. Egy-egy rádiós találkozó jó lehetőség ilyenre.
Szerintem próbálj ki pár kölcsön gyári erősítős mikrofont. SOK válaszoló tud véleményt mondani. Ne egy szimpátiájára alapozz. Főleg zajos környezetben kell kipróbálni.
A Grant az eredeti gyári mikrofonjával a legjobb. Egy másik talán hangosabb kicsit, de nem biztos, hogy érthetőbb is. Ezek a panelek jók. Áramot felvinni nem nagy truváj. A mikrofon csatlakozó 4. számú lába nincs használva. 5V-ot nem nehéz elcsenni a rádióból.
De a mikrofon hangszíne nem erre van kitalálva szemben a gyárival. Sokat számít, hogy a panelka a betéttel milyen házban, környezetben van. Ezt ki kellene kisérletezni. Általában sok a mélyhang, tompa a hangszín. Persze ebbe is bele lehet mókolni.