Végül meglett a 6GH8 párja is, ami nem hajszálpontosan az de bekötésre pontosan ECF82, pár százalékkal gyengébb paraméterekkel, de itt nem számít, a kvarcoszcillátorban ketyeg. Szerencsére ezek (ECF80, ECH82) nem keresett "audiofil" csövek, és csak annyira drágák amennyire már minden az.
Abszolút! Így lyár az (mint én) aki hajnali órán ír valamit az erősen csökkent rövidtávú emlékezetével ellenőrzés nélkül. Természetesen 6BQ5 az a bizonyos cső és 9 lábú - már napok óta EL84 ketyeg a helyén, ez a végcső és a modulátor is. (nem vagyok jól felkészülve az amcsi csőjelölésből, erősen keverem, de biztos van benne rendszer, a 6-ot az elején már értem)
Ez a bizonyos 2. lokál oszci amivel problémám volt 6BL8, ami 1:1-ben ECF80
A 6BA6 az nem probléma eléggé elterjedt, de én zsírúj Tesla 6F31-eket raktam a helyébe, ezek 7 lábúak (még az R4 vevőkhöz volt tartalék)
A 12AX7 helyett találtam a fiókban egy ECC83-at, ami az árát tekintve szerencse.
A 12AT7 az ECC81, de az nincs, meglátva az árakat nem is lesz, ez az USA-ban is 50-100 dollár darabja vagy még több. Viszont meg lehet hekkelni E88CC-vel, aminek azonos a fűtőárama (300mA), és ez fontos szempont mert a fűtés 12V-ról megy egy másik csővel sorosan. Ugyan az E88CC-t is 20kHUF-ért árulják, de abból van bőven.
Úgyhogy egyedül a 6GH8 maradt páratlanul. Ha nagyon megszorulnék átkötözgetném ECF80-ra, de mivel működik, megvárom amíg olyan közel kerülök a bolthoz ahová már kiküldik. Úgyis vár még rám ott egy egy csöves cébém, ez ni: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=166500453&t=9040638
Ezzel már óvatosabb leszek mert előre összeírom milyen csöveim vannak hozzá és milyeneket kell megvenni. Minden csöves rádiómhoz tartozik egy tartalék készlet (egy papírdoboz) amiben lehetőleg az összes csőből van tartalék példány, meg gombok, kallantyúk, bizgentyűk, csavarok ...
Bizony igazad van! Ezek a valamikor "tömör"-nek nevezett ellenállások hajlamosak megnyúlni. A nagyobb, MOhm-osak még inkább! Rácslevezető pl. Aztán a legkisebb rácsáramtól elmászik a munkapont. Még "új", dobozból frissen kivett is.
Szervíztapasztalat (ettől vagyok még mindig álmos)
ROBYN T-123B csöves CB, 23 csatornás AM. Szépen működött, a múlt héten éppen tartalékcsöveket szedtem össze hozzá. Az eredetiek japán csártmányú amerikai csövek, de majdnem mindegyiknek van európai megfelelője, például a végcső 6AQ5 az sima EL84. Érdekes hogy a benne lévő 50+ éves eredeti cső legalább annyira jó, mint a belepróbált vadi új (illetve használatlan) Tungsram cső.
Tulajdonképpen egyetlen cső a 6GH8 aminek nincs megfelelője, de végszükségben átalakítható valamilyen ECF csőre. Jó hír hogy a 6GH8-at is lehet nem túl drágán kapni, csak nem postázzák ide.
A hibajelenség az volt, hogy a szépen működő vétel egyszer csak megszakadt, aztán idővel visszajött, aztán egyre többször elment, aztán nem is jött vissza. Először valami AGC problémára gondoltam, de aztán elkezdtem végigmérni az anódfeszültségeket. Inkább csak szerencsém volt vele, mert spekulatív alapon a lokáloszcillátor leállása is ugyanilyen vételszakadást okozhat, és a kvarc egyik lábán lehet mérni az anódfeszültséget .... elsőre ezt mértem, hát az nulla volt. Ahonnan meg jön ott 217V, ergo vagy az anód földzárlatos (majdnem kizárt) vagy ami köztük van az szakadt.
Az R55 56kOhm-os ellenállás volt a bűnös, áthidalva egy másikkal visszatért a vétel. Kiépíteni viszont kínszenvedés, mivel a lába rá volt tekerve egy másik alkatrész lábára. Egy wattos fémréteg ellenállás került a helyére. Ezek az eredetiek egy kis bakelit csőbe épített carbon-ellenállások, régi japán csöves cuccokban gyakran látni ilyesmit, valószinűleg időzített bombák, legalábbis ilyen helyeken ahol anódáram folyik rajta .... az 1-2 MOhm-osoknál kisebb lehet a veszély hogy "megnyúlik".
Annyit megér a történet hogy ezekről az ellenállásokról többet is olvassak a neten.
Persze az elkók is megérettek a cserére, annak ellenére, hogy nincs velük probléma. Gyüjtők fotóin látom, hogy a 3*47/350V-os elkót kicserélték 3 db 47mikro értékre.
Az előlap közepi B525 közepén bizony 1,03V a "nyugalmi" állapot vételen. Adáskor felmegy 8-ra, a mikrofon felőli meg szépen lemegy 0,1V környékére. A jó rádión mindkettő lemegy 0,1V környékére váltásban, ahogy gondolom kell is.
Van egy kis csapda sok Staliban, Grantban. Van bennük egy 455 kHz-es kerámia szűrő. FL-1 pozícióban. 455Ht vagy hasonló felirattal. Mellette van dióda és néhány alkatrész. Azt a környéket le szokták ragasztózni. Talán a mechanikus stabilitás miatt. Az a barnás, palmatexnek látszó cucc a sok év alatt képes maga alatt elmarni a dióda lábát és kis átkötő vezetéket. A nagy kondik is ilyennel vannak leragasztva a peremüknél. No azt a kemény trutyit ki kell kaparni, piszkálni. Jó ha még csak megzöldült alatta a drót és nem marta el sunyiban! Ezt a jó rádiókban is célszerű megcsinálni, mert egy ketyegő időzített hiba forrás.
Amit lehagytam még, pár napja legutóbb annyit tapasztaltam, hogy a Tr23 és Tr15 helyen lévő 1675-ös tranyók némely lábai( 2-3.), meg a környéken lévő R81, C54-ek műszerzsinórral történő megérintése a jó rádión erős ordítást-gerjedést vált ki, míg a rosszon szinte semmit. A fesz-értékek mindeközben azonosak ezen alkatrészeken. Az S042P IC lábain is azonosak a feszkók.
Gyanús! Van 2 db kapcsoló tranzisztor ami az adás-vételt váltja. B525 a típusuk. Pont úgy néznek ki mint a kis C1675-ök, csak nagyobbak. 1 db a mikrofon csati közelében, a másik elöl középen a panel első éle közelében, az előlep mögött közvetlenül. Vételkor az egyik, adáskor a másiknak a középső lábán kell 8V-nak lenni. De csak felváltva! Ha az inaktív nem megy le 1 V alá, akkor ott baj van.
TR35 és TR37 pozíció.
Úgy tűnik, hogy vételkor is adásban marad egy kicsit.
Végigmértem a TR 16-17-18 tranyók lábait (ezek ilyen típusúak), mindegyiken szinte azonosak a két rádión az értékek, 7V-al a közepén, és hasonlóan gerjednek is némely érintésre A TR19-en is azonosak a V-ok, ott viszont, amikor a műszer kábelját hozzáérintem a középső lábhoz, akkor a jó rádió fülsüketítő sípolásba kezd, és a közelébő lévő tekercset megfogva ez eltompul teljesen. A rossz viszont nem csinálja ezt, éppen, hogy gerjed valamit a hangja. Egyelőre ennyi ami más.
Ebből úgy tűnik, hogy a 2902 IC jó. A KF erősítő jó. Akkor bizony a nagyfrekis előfokokban és/vagy a keverőben van a bajság. Minden esetre hasonlítsd össze a 2 vasat, azonos beállításnál, antenna nélkül hol tudsz erősen eltérő feszültségeket mérni. A C1674, a C1675 tranzisztorok középső lába (kollektor) jellemző. Ott 7 V körül kell mérni. Ha megérinted, valami zajt is beviszel. Azt is érdemes összehasonlítani.
Elindultam ezen a vonalon, a 2902 lábait megmértem, nagyjából hasonlóak az értékek a "jó" (FM-ben ez se vesz rendesen) és rossz rádión. A képen jelölt sarki lábon mindkét rádióban 7 V körüli feszkó van zajzárral és nélküle is. A vele átlós sarkival zajzárral van csak feszkó. (a műszer negatívját a tápcsati negatívjához tettem)
A lemezke alatti két láb érintése hatásos, a rosssz rádión az egyikre erősen felzajosodik, ki is keveredett valami műsorszóró adó, a másikra inkább csak pattog-serceg nagyokat.
A jó rádió vétel közben viszont elhalkul, ha hozzáérek ezekhez a pontokhoz.
Ennek viszont érdekesebb baja lehet. Ide már voltmérő is kell. Annyit azért kipróbálhatsz, hogy rámérsz a 2902 négy sarki lábára. nyitott zajzárnál egyiken sem szabad 8 V-nak lennie. Abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy van olyan Stalid, ami vesz jól. Annak a vételi feszültségeivel tudsz összehasonlító méréseket csinálni.
De egy apró próba: alul a panel közepén van egy kis árnyékoló lemez. Azt forraszd le. Az SSB szűrő lábai vannak alatta. Abból 2 db földre van kötve. A másik kettőt érintsd meg egy darab dróttal, aminek fogod a másik végét. Egyiknél jó hangos zajt kell hallanod a felhangosított vevőből. A másiknál halkabbat, de jól hallhatót. Evvel a KF erősítőt lehet lepróbálni. Ha kuss van, akkor hátrébb van a bibi.
Viszont nem tudtam ellenállni egy újabb Stalkernek, lassan lesz mindkét autóban, meg a garázsban is, meg még egy hátizsákos gyalográdiós is :) Igaz, hogy eddig kb. 2 QSO-t sikerült csinálni a nyáron, mert olyan "sokan" használják, de jó az ha van :D Gyönyörködni a készülékben, és hallgatni a sistergést/terjedést legalább lehet :) (még jó, hogy már az elmúlt 25 évben kb. 3-szor játszom el ugyanezt)
Szóval ez az "új" is ilyen ezer éve nem használt, ismeretlen működésű, és természetes, hogy ez sem jó. :( Nyitásnak kicseréltem az összes elkót benne újra (hogy na majd megoldom én!), de nem hozott eredményt sajnos...... Adás van szépen, minden csatornán, (SWR-PWR mérőn a W-ok is stimmelnek) de vétel semmi, semelyik módban. Hangszóró alapsuss meg van, hangerőt is viszi, zajzár is megy, hangos FM fehérzaj is van, de az antenna felől semmi jelet nem vesz. Teljesen érzéketlen az antennára, semmi reccsenés, zajemelkedés, semmi, amikor beledugom. Az RF Gainre is érzéketlen. Esetleg erre valami tipp?
Azt megpróbálhatod, hogy FM vételzaj közben a kék vasmagos tekercsen hangolsz +- fél fordulatot. De előtte jelöld meg hogy állt. Ha semmi nem változik, akkor jó eséllyel tekercs hiba. Zaj maximumon kell állnia. Az IC 3-as lábán 6-8V feszültségnek kell lennie. A tekercs pár Ohm ellenállású. Ha betekerve a vasmagot kicsit javul, akkor lehet a búra alatt lévő kis kondi elrohadva.
Talált-süllyedt a "AM-FM néma, zajzár nélküli" Staliban a 2902 melletti 2 db (te 3-at írtál, de én csak 2-őt leltem ott a közelben) 47 mikrós kondi egyike full zárlatos volt. Érdekes, hogy egész újszerű fekete volt már mind2, nem a gyári szürke. Ezek már addig se tartanak úgyfest, mint a gyáriak.
Viszont a másik Staliban kicseréltem ezt a 2 db 47 mikróst, meg a másik FM-IC 3-as lábán lévő 10 mikróst, de az nem hozott változást, ott továbbra is gyenge az FM vétel. Zajzár az megy, AM-ben is vesz, de FM-re váltva erősen elhalkul(szinte semmi fehérzaj), és nagyon halkan, elég torzan veszi az adásokat. Van még ott a 10 mikrós környékén egy icipici 0,1 mikrós, olyanom nem volt, azt nem cseréltem.