Keresés

Részletes keresés

Moskovicsbácsi Creative Commons License 2024.01.13 -1 4 3289

"...teherszállításra használt pályák, személyforgalomban nem volt fogaskerekű jármű."

 

Többszöri elolvasás után mondom, hogy ezt írtad. A személyforgalomban használt fogaskerekű mozdony is az. Tudjuk, hogy ismered a témát, tudod, hogy tudjuk: tudod ezt is. De ott ez van írva - verba volant, scripta manent. 

 

kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.09 -2 0 3288

Ezek az eredeti WLF mozdonyok, ennek egy példányát vásárolta meg egy mérnök, és felújítva közlekedik Tiszollcon, de ez is mozdonyvontatású személyvonatokkal.

Fogaskerekű motorkocsi nem volt, sem fékfogaskerékkel ellátott személykocsi.

 

Előzmény: Sergeant1 (3282)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.09 -2 0 3287

Mozdonyvontatású személyvonat volt, fogaskerekű személyszállító járművet írtam (fogaskerekű motorkocsi, vagy fékfogaskerékkel ellátott személykocsi ....).

Előzmény: emká48 (3283)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.09 -2 0 3286

Pontosan fogalmaztam: nem azt írtam, hogy nem volt mozdonyvontatású személyvonat, hanem azt írtam, hogy személyforgalomban nem volt fogaskerekű jármű (azaz fogaskerekű motorkocsi, vagy akár fékfogaskerékkel felszerelt személykocsi).

Előzmény: paca664 (3281)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.09 -2 0 3285

Bíráló szavaiddal csak részben értek egyet.

Ugye a Furka-Operalp szakasz alatti bázisalagút már nem számít fogaspályának, helyette az eredeti pályát Dampbahn-Furka-Bergstrecke néven üzemeltetik- gőzmozdonnyal (SlM gyártmány, Vietnamból vásárolták vissza).

A Briig-Visp-Zermatt vasút emelkedését jól írtad, a motorkocsi a pályába épített jerladóról veszi fel az adott meredekséghez tartozó engedélyezett sebességet.

Tanvaldban is, Tiszollcon is, meg Ózdon is az SGP fogas-mozdonyát használták, egy maradt belőle, hogy volt fűtő-kazánja, azt most látom először.

De: ezek a pályák 50-60 ezrelék körüliek, ma adhéziós hajtással mennek a személyvonatok, Studenka motorkocsik.

Az Erzbergbah is ilyen emelkedésű, ott a tehervonatnál is áttértek Diesel-mozdonyra, csak adhéziós hajtással, és sínfékkel felszerelt (talán 2062-es) mozdonyokkal.

És a bírálatod: természetesen megjelennek cikkek időről-időre a szakfolyóiratokban, de a lealaposabb  és leghitelesebb forrásmunka 1972-ben jelent meg - két évvel későbbi kiegészítéssel (Birkhauser Verlag, Basel) tehát annak adatait lehet hitelesnek elfogadni.

Akkor már ismert volt a Budapestre gyártott SGP motorkocsi minden adata, és a szerő külön is kiemelte, hogy az engedélyezett sebességek mennyire kiemelkedőnek tekinthetők!

 

Előzmény: benbe (3284)
benbe Creative Commons License 2024.01.09 0 2 3284

Nem tudom, szerintem olyan ember, akinek 54 éves adatai vannak, nem biztos, hogy jó, ha hozzászól. A Glacier-Express fogaskerekű szakaszán Disentis és Sedrun között már az adhéziós közlekedés is engedélyezett, az Oberalppasson és a Rhône-völgyben 40 km/-h engedélyezett fogaskeréken, és ahol ennél kisebb sebesség volt 1970-ben engedélyezve, azt mára kiváltották egy bázisalagúttal.

A kisvasutakon mindig egyszerűbb járművek vannak, amit egy kisvasút tud (bár Svájc esetében egy ezres pályát lekisvasutazni enyhén szólva is fura), azt tudja a normál is. A BOB vagy az MGB/FO és MGV/BVZ gyakorlatban alkalmazott sebességeit a svábhegyi normál pályának is tudnia kell a felújítás után. A BOB-on csak személyforgalom, a FO és BVZ pályákon személy- és teherforgalom is közlekedett ezzel a sebességgel. Vonómozdonnyal, nem völgy felőli géppel. A BVZ szakaszon 126 ezrelék a legnagyobb emelkedés, 16 ezrelékkel több, mint Budapesten.

Előzmény: kihúzóvágány (3280)
emká48 Creative Commons License 2024.01.09 0 1 3283

 

Az első archív képen egy tiszolci vegyesvonat, a másodikon egy Erzbergbahnos, a harmadikon egy karánsebesi személyvonat látható. Tanvalsi helyett pedig álljon itt a T426-os mozdonyok Clayton vonatfűtési kazánja, amit vélhetően nem a tehervonatok miatt használtak.
Ezek szerint mégis volt fogas a személyszállításban...

Előzmény: kihúzóvágány (3280)
Sergeant1 Creative Commons License 2024.01.09 0 1 3282

Tiszolc és Karánsebes (Baucár) nem mérvadó, mert teherszállításra használt pályák, személyforgalomban nem volt fogaskerekű jármű.

 

 

Amennyire én tudom, hogyne lett volna, a mozdonyok továbbítottak személyvonatokat is, a CFR-vonalon sík szakaszon is csak 40 km/h sebességgel, és az én emlékezetem szerint csak 1965-ig volt a fogas szakasz használható állapotban. A felvidékin úgyszintén volt személyforgalom.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

În anul 1908 a fost construită de Wiener Lokomotivfabriks AG, Floridsdorf, o serie de 7 locomotive, special pentru linia Caransebeş – Subcetate.

 

Pe porţiunea cu cremalieră, viteza comercială a trenurilor de marfă era de 12 km/h, cea a trenurilor de persoane de 8 km/h, iar tonajele trenurilor erau reduse – 150 tf pentru trenurile de marfă şi 50-70 tf pentru trenurile de persoane.

 

Sistemul adoptat reducea mult din capacitatea de transport a secţiei, ceea ce a determinat pe mai mulţi specialişti feroviari să-1 considere inoportun. Reputatul inginer M. Tudoran a calificat de aceea soluţia adoptată în anul 1908 drept o aberaţie tehnică şi în anul 1941 a propus renunţarea la acest tip de cale ferată, în favoarea unei variante ocolitoare a cumpenei de ape, pentru a se desfiinţa porţiunea cu cremalieră, lucru ce nu a mai fost realizat, deoarece soluţia a fost considerată nerentabilă, în anul 1978 renunţându-se la calea ferată dintre Subcetate şi Bouţari.

În continuare, legătura între Valea Jiului şi Bazinul Banatului s-a realizat pe alte relaţii, mai avantajoase şi mai eficiente.

 

O raritate tehnică feroviară abandonată: calea ferată cu cremalieră Bouţari – Sarmisegetusa - 7 Zile (7-zile.com)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Calea ferată Caransebeș-Bouțari-Subcetate este o linie ferată secundară din România, simplă și neelectrificată. Calea ferată a fost inaugurată la 11 noiembrie 1908 pe distanța Caransebeș-Bouțari, respectiv la 1 mai 1909 pe distanța Bouțari-Subcetate. Datorită declivităților foarte mari de până la 50 mm/m, pe distanța Bouțari-Grădiște, circulația trenurilor se efectua pe linie cu cremalieră. În perioada 1908-1978 (an în care tronsonul Bouțari - Grădiște a fost închis circulației trenurilor de călători) tracțiunea a fost asigurată pe întreaga distanță de locomotive cu abur.

 

Calea ferată Caransebeș-Bouțari-Subcetate - Wikipedia

 

 

Előzmény: kihúzóvágány (3280)
paca664 Creative Commons License 2024.01.09 0 0 3281

Tanvald, személyforgalomban nem volt fogaskerekű jármű. Ez a kép is csak az AI műve.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Liberec%E2%80%93Harrachov#/media/Soubor:CSD_426.0.jpg

Előzmény: kihúzóvágány (3280)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.09 -2 0 3280

A Brünig-Bahn nozdonyos vonattal is közlekedik (közlekedett), annak a sebességére még 1970 körüli adatokat lehetne találni.

A Glecser-Expressz ugyancsak mozdonyos vonattal is közlekedik, kérféle meredekségű szakaszon külön-külön meghatározott sebességgel (szintén 1970-1980 körüli adatok vannak).

 Tanvald, Erzberg, Tiszolc és Karánsebes (Baucár) nem mérvadó, mert teherszállításra használt pályák, személyforgalomban nem volt fogaskerekű jármű.

És a nyomtávolság igenis, ugyanúgy számít, mint az adhézós vasutaknál - a jármű felépítésében, és engedélyezett sebességében is.

 

Előzmény: benbe (3279)
benbe Creative Commons License 2024.01.09 0 1 3279

Az összehasonlítás szempontjából a nyomtáv egyáltalán nem releváns, főleg, hogy nagyon kevés normálnyomközű fogaskerekű van a világon (Budapest, a 2 Rigi, RHB, Tanvald, Erzberg, Tiszolc és Baucár jut az eszembe). A BOB bár 1000 mm-es, nagyvasúti üzemet visz a budapestinél 10 ezrelékkel meredekebb fogaspályán. Fogasléces szakaszon mindkét irányban 40 km/h az engedélyezett sebesség az új Stadler kocsiknak, a fogaspályára való behaladás is ekkora sebességgel történhet, bár ezt csak késés esetén alkalmazzák. És ezt nem egy motor+pót vonattal, hanem (háromrészes csuklós motorkocsi+2-3 betétkocsi+3 részes csuklós vezérlőkocsi) duplázva összeállításban.

Előzmény: kihúzóvágány (3278)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.06 0 0 3278

Még egy hozzátenni-valóm lenne előző válaszomhoz:

Hasonlitani leginkább a normál nyomközű fogaskerekű vasutakhoz érdemes - (az ilyen szakkönyvek még a hetvenes években adtak összehasonlító táblázatokat):

Rohrscach-Heiden Bahn

Viztnau-Rigi Bahn - és Arth-Rigi Bahn

 

 

 

Előzmény: Fizolti (3269)
király2644 Creative Commons License 2024.01.04 0 0 3277

Ez az új rendszerben így is van tervezve...

Előzmény: Peti817172M (3267)
király2644 Creative Commons License 2024.01.04 0 0 3276

És mivel pontszerű vonatbefolyásolás és gépi úton folyamatos sebességellenőrzés a tervezett, így nem lesz várakozás, engedélyezett lesz az egyidejű bejárat....

Előzmény: Peti817172M (3257)
Peti817172M Creative Commons License 2024.01.03 0 0 3275
Peti817172M Creative Commons License 2024.01.03 0 0 3274
Peti817172M Creative Commons License 2024.01.03 0 0 3273
mental asylum Creative Commons License 2024.01.02 -1 1 3272

"Közben meg az is lehet, hogy az új járművekre már nem is fog fogaskerék kelleni. Svájcban már 125‰-en kísérleteznek adhéziós járművel:"

 

Tavasszal, de főleg ősszel a csúszós, nyálkás vizes falevelekkel borított sínkoronán adhézióval, hogy fog felmenni a hegyre, de ami ennél is szebb:

egyáltalán hogy fog megállni völgymenetben, illetve állva maradni?

Előzmény: Peti817172M (3266)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.02 0 0 3271

Ha jól nézem, ez is a Brünig-hágó vasútja, hosszú állomásközökkel, közben egy-egy meredekebb szakasszal. Eddig is úgy közlekedett (hasonlóan a Glacier-expresszehez), hogy a meredk szakasz (azaz a bfogaskerekű szakasz) kezdetén a pályába épített jeladótól megkapta, hogy azon a szakaszon mennyi az engedélyezett sebesség.

 

Előzmény: Peti817172M (3266)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.02 -1 1 3270

Igen, értem, a beszerzéssel egyidős információk és szakirodalom szerint ez az SGP járművekre megengedett sebesség kiemelkedően jónak számított. Azóta nem sok frissebb irodalom került kezembe (ami van az országban, az is tartós kölcsönzésre ki van adva).

Továbbra is fenntartom a kétféle (tisztán fogas és a kettős (adhéziós és fogas hajtású) pályákra és járművekre eltérő feltételek, valamint a sűrű megállások, és a több kilométeres állomástávolságok miatt fennálló különböző feltételeket, ezenkivül a fogaskerék-fogassín érintkezési pontok sűrűsége is eltérő szokott lenni.

 

Előzmény: Fizolti (3269)
Fizolti Creative Commons License 2024.01.02 0 0 3269

Azért haladunk, egy nap alatt eljutottunk onnan, hogy a világon nincs nagyobb sebesség völgymenetben (Hasonlítsd bössze más fogaskerekű vasutakkal: ennél többet nem találsz.) 

odáig, hogy van, de az nem olyan. 

 

HBweb hu Nem tudsz valami könnyen linkelhető, szakmaibb anyagot a nagyprojekt terveiről? 

Előzmény: kihúzóvágány (3264)
HBweb hu Creative Commons License 2024.01.02 0 0 3268

A városmajori és Széchenyi-hegyi éleskereszt a gyakorlatban nem nagyon működött. Gyakoriak voltak a késések és emiatt a keteszt-áthelyezések és többlet-tartózkodások.

Előzmény: Peti817172M (3266)
Peti817172M Creative Commons License 2024.01.02 0 0 3267

Viszont a megfutamodást hamarabb is ki lehet védeni, ha a váltók alapértelmezetten mindig jobbra állnak, és csak a behaladó vonat rögzítése után állítanák át a kihaladáshoz, így ha megfutamodik, fönnakad a számára helytelenül álló váltón, mielőtt még túlságosan felgyorsulna. (Egyébként is ez a protokoll megfutamodás esetén, de általában már előre beállítják a vágányutat, így baj esetén csak minimális idő van átállítani a váltót helytelenbe.)

Előzmény: kihúzóvágány (3265)
Peti817172M Creative Commons License 2024.01.02 0 0 3266

Ráadásul 10 évvel ezelőtt még tudtak olyan menetrendet csinálni 12 perce, amin két vonattalálkozás volt útközben, mindkét irányba 4-4 perc várakozással. Aztán 5-6 éve a paraméterek változatlansága ellenére csináltak egy új menetrendet 3 vonattalálkozással, lefelé összességében 12(!) perc várakozással, hogy elriasszák az utasokat, és meg lehessen szüntetni...

 

Közben meg az is lehet, hogy az új járművekre már nem is fog fogaskerék kelleni. Svájcban már 125‰-en kísérleteznek adháziós járművel:

 

https://www.railway.supply/en/testing-the-adhesion-of-railway-wheels-and-rails-on-gradients-up-to-125%e2%80%b0/?fbclid=IwAR0FEG60T7-h4XdIXqopxhtkwd6BKXwCTvq6NyGFlLPCfpY3yGvm_VvK14k

Előzmény: HBweb hu (3263)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.02 0 0 3265

Egy bizonyos szempont szerint véd a megfutamodástól - eltereli a járművet ....

 

Előzmény: HBweb hu (3263)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.02 -1 1 3264

Még egy: ez az idézett Stadler-gyártmány nagyvasúti menetrend és megállóhely-távolságokkal közlekedik, értelemszerűen kisebb lejtésű pályrészeken vannak az állomások, tehát van kifutási szakasz.

Érdemes lenne ezért az üzemeltetési feltételeket is összehasonlítani.

A hivatkozott tanulmányban  a kívánságokon (nagyobb sebesség) kívül nem találtam részletesebb műszaki adatokat, ha mégis van, szivesen veszem.

 

Előzmény: Fizolti (3262)
HBweb hu Creative Commons License 2024.01.02 0 3 3263

"Addig marad a várakozás, ha nem akarjuk, hogy megismétlődjön a 87-es eset."

 

A várakoztatást 1998-ban vezették be. Nem oka, csak ürügye volt az 1987-es baleset. Illetve inkább úgy fogalmaznék, hogy valamit lépni kellett a biztonság irányába és kitalálták a lehető legrosszabbat. Semminemű megfutamodástól nem véd, ellenben utasriasztó és versenyképtelenné teszi a Fogast. A BKK és BKV menetrendes szakemberei kihozták a legtöbbet a rendszerből a jelenlegi munkanapi és hétvégi közlekedési rendben, hogy lehetőleg a legkevesebb utas szívjon, de ebből így, ebben a formában ebből csodát tenni nem lehet. Erdei iskola kitérőként megszüntetése a sokadik koporsószeg volt, ráadásul a biztonság is csökkent. 

Előzmény: Peti817172M (3254)
Fizolti Creative Commons License 2024.01.02 0 0 3262

A Budapesten tervezett projekt tartalmazza a járműcsere mellett a meglévő infrastruktúra teljes felújítását, a vonalhosszabbítást adhéziós szakaszokkal (új pálya Normafáig, illetve a meglévő villamosvonalra csatlakozás a Széll Kálmán térig), ezt a linkelt BKK-s összefoglaló is tartalmazza. 

Előzmény: kihúzóvágány (3261)
kihúzóvágány Creative Commons License 2024.01.02 -1 0 3261

Igen, es a Btünig-háhó vasútja, adhéziós és fogas üzemre is 8ez is egy igen fontos különbség a jelenlegi pályához és jelenlegi járművekhez képest; még fontosabb különbség, hogy ez 1000mm nyomtávú.

Természetesen lehet kérni ajánlatot 1435 nyomtávú járműre, tisztán fogas, vagy adhéziós és fogas hajtással.

És hozzá  a pálya teljes átépítése, mert ennek a fogaslétrája-fogassínje más magasságú, mint a jelenlegi.

 

Előzmény: Fizolti (3260)
Fizolti Creative Commons License 2024.01.02 0 1 3260

A Stadler egyik fogas és adhéziós üzemre is képes járműve völgymenetben 105‰-ig 29 Km/óra, 120‰-ig 27,5 Km/óra, hegymenetben 40 Km/óra sebességre képes. 

ZZb1009e.indd (stadlerrail.com)

Előzmény: kihúzóvágány (3259)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!