Keresés

Részletes keresés

kihúzóvágány Creative Commons License 1 órája 0 0 61184

Többnyire ingavonatos mozdonyok voltak, pakurával.

Előzmény: Mágus23 (61160)
Madrone Creative Commons License 1,5 órája 0 0 61183

Jobban belegondolva, ez az egész aminek utána néztem, a mozdony állomásítások és az abból levont következtetések, lehet hogy nem is helytállóak, mert mozdony kihelyezések is voltak, így papíron egy bizonyos helyre állomásított  gép ténylegesen egészen máshol is lehetett.

 

Például arra gondolok, hogy attól még, hogy a 424, 343-as Balassagyarmati volt 1976 előtt, lehetett ebben az időben Dorogra kihelyezve és dolgozhatott ott.

 

Úgyhogy lehet, hogy az amúgy is hiányos állomásítási adatokkal nem sokra megyünk, legfeljebb akkor, ha ezt kiegészítik a mozdonyok kihelyezésére vonatkozó adatok.

 

Az általam forrásként használt 424-esről szóló Csiba könyvben azonban ilyenek nincsenek.

Előzmény: Madrone (61176)
Madrone Creative Commons License 1,5 órája 0 0 61182

Még egy gondolat a 4-es vonal gőzüzemének megszűnési időpontjához.

 

Hogyha az volt az oka a gőzösök ottani közlekedésének, hogy az alacsony tengelyterhelés a Szergejeket nem engedte oda, akkor ott az 1984-es menetrend váltáskor csak akkor szűnhetett meg a gőzüzem, ha előtte pályafelújítás, tengelyterhelés növelés volt, ami lehetővé tette az M 62-es közlekedését.

 

Arról biztosan van valahol adat, hogy akkoriban volt-e ott pályafelújítás, de szerintem biztosan kellett hogy legyen.

 

Előzmény: Madrone (61181)
Madrone Creative Commons License 2 órája 0 0 61181

A 85-ben közlekedő nosztalgiavonat március 28.-ától járt. 

Lehet, hogy az  itt a fórumon Bárdos Imre által is említett "elő" nosztalgia vonat, ami 84 nyarán járt, szintén már tavasszal is volt és láthattad májusban.

 

Viszont az állomásítási adat sem mondhat biztosat, mert pl. a 424, 262-es dorogi (komáromi) volt akkor 84-ben és csak októbertől lett a Hámánba állomásítva (papíron), de lehet, hogy már előbb odakerült júniusban a menetrend váltáskor és valójában nyáron már ott volt.

De lehetett dolga a 2-esen és a 4-esen is  még 84 nyarán a 262-esnek, akár dorogi akár Hámánosként attól hogy a menetrendszerű forgalom megszűnt még dízel pótlóként előfordulhatott. Ezért megjelenhetett időnként 84 nyarán Dorogon, ha a rendszeres gőzös üzem meg is szűnt nyár elején.

 

A 424, 005-ös viszont érdekes, ennek állomásítási adatai a Csiba könyv szerint:

 

1976. február 1.: Hegyeshalom, majd Kecskemét

1981. január 1.: Kecskemét, utána Vác, aztán Győr, végül Hámán

selejtezve: 1986. VIII. 28.

 

A 005-ös ezek szerint nem is volt dorogi (komáromi) mozdony.

1983-84-ben, mikor a sok Gróf György fotó készült a 4-es vonalon, Vácról vagy Győrből kihelyezett gép lehetett, de még az is elképzelhető, hogy már akkor Hámános volt.

Előzmény: smnks (61144)
Ep128 Creative Commons License 2 órája 0 0 61180

Köszönjük a részletes magyarázatot! Természetesen én nem értek hozzá, így senkit nem akarok semmivel vádolni, de... Az Általad itt leírtak alapján nekem az jön ki, hogy tegnap a személyzet hibázott a gépen, ezért következett be a vízütés. (Valamit, valamikor nem kellő alapossággal vizsgáltak / láttak meg.) Vagy rosszul gondolom...? Alapos felügyelet, körültekintő hozzáállás mellet tis bekövetkezhet a vízütés?

Előzmény: Mágus23 (61164)
Madrone Creative Commons License 2 órája 0 0 61179

A Tokod-Annavölgyi bánya-Sárisáp vonalról azt találtam, hogy már 1963-ban megszűnt rajta a személyforgalom és 1976-ban az egész vonalat felszámolták, még a sineket is felszedték.

 

http://ittjartameztlattam.blogspot.hu/2015/09/tokodannavolgy-vasutvonal-folytatashoz.html

 

 

Ezek után, azt nem értem, hogy 1979-ig hogyan lehettek ide állomásítva olyan gőzmozdony típusok, mint 377, 326 és 375.

 

Ahogy Smnks régi fényképéből kiderül, a dorogi állomási tolató szolgálatot már 1977-ben 324-es adta.

 

Ha 1976 után már nem volt a mellékvonal, ahol ezek a gépek dolgoztak, és az állomási tartalék se ebből a 3 különböző kis mozdony típusból került ki, akkor mi volt a feladatuk?

 

Azt elég nehéz elképzelni, hogy a 2-es vonalon dolgoztak volna, mert onnan a Csörgők miatt már a 424-esek is kezdtek kiszorulni.

 

Esetleg a 4-esen? Az akkor a 70-es évek végén még ennyire mellékvonal jellegű lett volna, hogy 375-ös ás 326-os járt rajta és ilyen kicsi vonatterhelések voltak? 

Előzmény: 7578 (61149)
Madrone Creative Commons License 2 órája 0 0 61178

Hát, talán valami rémlett, hogy van ott valahol Dorog környékén valami iparvasút szerű bányászathoz kapcsolódó mellékvonal, de így pontosan, hogy Tokod-Annavölgyi bánya-Sárisáp, így nem tudtam. Most, hogy írtad, viszont utánanéztem a neten.

Előzmény: k.novotny (61145)
Madrone Creative Commons License 3 órája 0 0 61177

Szia!

 

"1973-ban történik egy jelentős változás, ekkor a 324-eseket megfelezték, és helyettük 9 db 424-es érkezett Dorogra. Utána kellene kutakodni, hogy mi tette lehetővé a nagy gépek megjelenését... Javítottak a fűtőház által kiszolgált vonal minőségén, vagy esetleg vonatokat vettek át a más fűtőháztól mozdonnyal (424-essel) együtt? Nem tudom..."

 


Csak feltételezés, amit írok, de szerintem viszonylag egyszerű lehet a magyarázat.

 

Akkoriban évről évre nagyon sok új modern dízel és villany mozdony állt szolgálatba, ennek következményeként egyre több 424-es szorult ki a fővonalakról. Ezeket még nem akarták leállítani, viszont munkát kellett nekik találni. Ezért elkezdték a kisebb forgalmú (másodrendű) fővonalakról és a mellékvonalakról a régebbi kisebb teljesítményű gépeket kivonni és helyettük 424-eseket tettek oda.

 

Ez a folyamat jól nyomon követhető például a zalaegerszegi fűtőház történetét tárgyaló kiadványban. Ott is ez történt, a gőzös korszak vége felé megjelentek a 424-esek, amelyek addig nem voltak oda állomásítva.

 

Vagy pl. egy olyan vonal, mint a Kecskemét-Fülöpszállás, amire tipikusan 275-ös vagy 375-ös illene, de mégis a hetvenes években, már ott is 424-es járt.

 

 

Előzmény: 7578 (61149)
Madrone Creative Commons License 3 órája 0 0 61176

Szia!

 

Megnéztem a Csiba könyvben, a 3 Általad említett 424-est.

 

262: 1967 augusztus 1. Szolnok, aztán Hatvan, majd Vác, utána Dorog

       1976 február 1.-én Dorog 

       1981 január 1. szintén Dorog, aztán később valamikor Komárom

       1984 októbertől Hámán

 

306: 1967 augusztus 1. Szolnok, majd Székesfehérvár, aztán Hatvan, utána Dorog

       1976 február 1. Dorog

       selejtezve 1981. XII. 16.

 

343: 1967 augusztus 1. Hámán, aztán Hatvan, később Balassagyarmat

       1976 február 1. Balassagyarmat, utána Dorog

       1981 január 1. Dorog, majd Komárom, végül Hámán

       Fűtőgéppé alakítva: 1987 november 13. : F 424, 36

 

Ebből, azt feltételezem, hogy a 262-es és 306-os, már Dorogon volt volt valamivel 1976 előtt, vagyis 1975-ben a Moldova által írt Csörgő meghibásodások idején. 

A 343-as viszont csak 1976 után került Dorogra, 1975-ben feltehetően Balassagyarmati volt.

Az első kettő tehát ezek szerint részese lehetett elvileg az akkori Csörgő pótlásoknak, a harmadik viszont nem.

Ha Te határozottan  ennek a 3 gépnek az együttes szereplésére  emlékszel, akkor nagy valószínűséggel az Általad feltételezett eset állhat fenn, vagyis az, hogy Duna híd javítás miatt nem jártak a Csörgők, ezért álltak be pótolni a gőzösök és nem az 1975-ös Csörgő leálláskor volt.

 

De ez az egész csak a rendelkezésre álló adatokból levont következtetés. :)

 

Az is egy érdekes kérdés lenne, hogy a vonal mozdonyai a gőzüzem idején hogy oszlottak meg.

Mennyi Hámános és mennyi dorogi gép dolgozott a 2-esen?

 

 

Előzmény: smnks (61151)
krikori Creative Commons License 3 órája 0 0 61175

Köszönöm, én is trumanra tippeltem, de nem voltam biztos benne.

Előzmény: fantal (61171)
Madrone Creative Commons License 3 órája 0 0 61174

Értem.

 

Előzmény: fantal (61172)
Madrone Creative Commons License 4 órája 0 0 61173

Rendben, az lehet, hogy a 799-esnek mindegy lenne, ha kapna egy törött hengert, de a pakurás 540-est akkor is értelmetlen helyreállítani, ha egyszer nincs pakura és egy történetileg sosem volt mozdony. Gázolajjal tüzelni gőzösben tényleg egy abszurd dolog.

 

Az 1527-eshez meg végképp nem szabad hozzányúlni, az utolsó reménység, ahhoz hogy legyen egy rendes 324-esünk. 

Előzmény: fantal (61169)
fantal Creative Commons License 4 órája 0 0 61172

A 109-esnek csak a henger fedelét dobta le a vízütés, itt meg a hengerfedelet ledobta és széthasadt a hengeröntvény is. Sajnos.

Előzmény: Madrone (61170)
fantal Creative Commons License 4 órája 0 0 61171

CSD 456.1 azaz USATC S160, magyarul Truman

Előzmény: krikori (61166)
Madrone Creative Commons License 4 órája 0 0 61170

Úgy emlékszem, hogy valamikor a kilencvenes évek közepe táján egyszer a 109-es is vízütést szenvedett, de azt a gépet mégis helyre tudták hozni.

Pedig semmiféle pót hengeröntvény nem állt rendelkezésre, mivel sorozatának egyetlen megmaradt példánya.

 

Az is lehet azonban, hogy vízütés és vízütés között is van különbség.

 

Nem tudom, lehet hogy az nem volt ennyire súlyos?

Előzmény: fantal (61159)
fantal Creative Commons License 4 órája 0 0 61169

A 324,799-nek, ami egy szobor évtizedek óta, édesmindegy, hogy ép, avagy az 540-es összehegesztett - tehát szobornak jó, üzemre alkalmatlan - hengeröntvénye van.

Előzmény: Madrone (61167)
Madrone Creative Commons License 4 órája 0 0 61168

A brotán 799-est pedig külsőleg fel kéne újítani is kiállítani valahol, talán a Vasúttörténeti Parkban lenne a legjobb helye, mivel alig maradt meg 324-es.

 

Én a 381-est (6633) is oda vittem volna. Mégis mit keres ez a gép Gyál-felsőn? 

Ott lenne a helye a többi olyan kis mozdony között, amiből csak egyetlen darab van (pl. 382-es sorozat).

Egy olyan helyre mint Gyál, ha már mindenképpen ki akarnak állítani gőzöst, akkor 375-öst kellett volna vinni, abból rengeteg van. Ha megrongálják, nem olyan nagy a kár, mintha egy unikális géppel történik, egy ilyennek zárt, védett helyen lenne a helye.

Előzmény: Madrone (61167)
Madrone Creative Commons License 4 órája 0 0 61167

Szerintem a 799-esből vagy az 1527-esből már nem kéne alkatrészt kivenni és az 540-esbe pótolni, hanem akkor már ezek közül kéne helyreállítani valamelyiket úgy, hogy az 540-es legyen a donor.

Mivel a 799-es brotán kazános, ezért az 1527-est kellene megcsinálni az utolsó üzemállapotára széntüzeléssel, szerkocsivédfallal és akkor végre lenne egy igaz korhű, normális 324-esünk.

Jó lenne már elfelejteni az 540-est ezt a torz, giccs mozdonyt.

Ez a gép  kiváló alkatrészbánya lenne az 1527-es felújítására.

Előzmény: fantal (61159)
krikori Creative Commons License 4 órája 0 0 61166

Urak, az alábbi filmhíradóban 18-20 másodpercnél milyen gőzös vontatja a Szlovákiából áttelepülők vonatát?

http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=6388 

Mágus23 Creative Commons License 4 órája 0 0 61165

ÜDV Antal !

Kösz az információt . Lehet a kenőgőznél való rányitásnál lehet valami . Sajnálom a személyzetet egy ilyen hiba bekövetkezése nem egy kellemes élmény .

Előzmény: fantal (61163)
Mágus23 Creative Commons License 4 órája 0 0 61164

Üdvözletem!

A vízütés akkor keletkezik, ha a mozdony gőzhengerében víz gyűlik össze, és az valami oknál fogva nem tud könnyen és hatásosan eltávozni. A hideg hengerben a gőz lecsapódik, azaz egy része vízzé válik. Mivel a víz nem összenyomható, ezért a hengerből a dugattyú mozgása következtében távozni igyekszik. A víznek távoznia kellene a nyitott hengercsapokon keresztül, illetve a hengerbiztonsági szelepen keresztül. Ha akár a hengerbiztonsági szelep vagy a hengercsapok hibája miatt a víz nem tud gyorsan és könnyen távozni, akkor ez  súlyosabb esetbe hengertöréshez vagy enyhébb esetben a gépezeti alkatrészek lazulásához vezethet. Hosszabb tartózkodások után indításokkor a hengercsapoknak nyitva kell lenni. Amikor is szabályzót nyitjuk az indítások alkalmával jól meg kell figyelni, hogy a hengercsapokon a víz és gőz könnyen kiáramlik- e. Amennyiben nem megfelelő gőzkifúvás vagy vízkifúvás tapasztalható az indítás pillanatában, akkor a szabályzót azonnal zárni kell. Amennyiben a hengerek felől tompa ütést vagy ütéseket észlelünk, akkor minden bizonnyal bekövetkezett a vízütés. Vízütésre utal még a kéményen távozó víz is.

Előzmény: division by zero (61161)
fantal Creative Commons License 4 órája 0 0 61163

A gépet szerkocsival előre, tulajdonképpen hátramenetben vontatták, a vonat végén volt a Bp-Győr szakaszon, csak Győrből visszafelé a Cuha-völgyön át lett volna a gőzös a vonat eleje, ez is közrejátszhatott a hiba kialakulásában.

Előzmény: Mágus23 (61162)
Mágus23 Creative Commons License 4 órája 0 0 61162

Üdvözletem!

Távol álljon tőlem az, hogy a mozdony személyzetét hibáztassam. Azonban, egy vízütésnek általában kezelési hiba szokott okozója lenni az esetek 95 %-ában. Elképzelhető, hogy a hengercsapok nem nyíltak ki, vagy egyéb ok miatt került a hengerbe víz. Ha arról volt szó, hogy a hengercsapok nem nyitottak, akkor ez az első indításnál okozhat komoly bajt, illetve magas vízállás mellett esetleges hirtelen szabályzónyitásból is adódhat vízütés. Okozhat még ilyen problémát a tápvíz erős habzása is. Tegyem hozzá, hogy nem szeretném a mozdony személyzetét bármiért is hibáztatni, de egy igen alapos gépvizsgálattal sok mindent el lehetett volna kerülni.

division by zero Creative Commons License 5 órája 0 0 61161

Vízütés az pontosan mit jelent?

Előzmény: fantal (61159)
Mágus23 Creative Commons License 5 órája 0 0 61160

Üdvözletem!

A csörgődöglés. Úgy 1975 vagy 76 nyarán lehetett, amikor a lajosmizsei vonatok éléről az újonnan bevezetett M 41 sorozatú mozdonyok átmenetileg eltűntek. Ekkor ismételten 424 sorozatú gőzösök hordták a lajosmizsei vonatokat. Az erkélyünkről sokszor néztem a Nurmik ismételt fellépését. Sajnos arra már nem emlékszem, hogy ezek gőzös ingák voltak- e, ámbár nem lehetetlen.

Egyébként nagyon is lehet, hogy a csörgők akkori sorozatos meghibásodása miatt máshol is újra a 424-eseket kellett forgalomba helyezni. Nem tudom akkor a Hámán állagába még melyik gépek tartoztak, de a 424 278-as azt tudom, hogy közlekedett akkor a lajosmizsei fordában, mert Búzás Karcsi bácsi ezt konkrétan elmesélte, és Benei Sándor is megerősítette  .

Előzmény: smnks (61151)
fantal Creative Commons License 5 órája 0 0 61159

Sajnos, a kép szerint a vízütés miatt kitörött egy darab a hengeröntvényből, (két repedést látni, ez arra utal, hogy egy egész darab pattant le, amit a henger burkolata tart össze) de ez orvosolható a hengeröntvény cseréjével. Ha a hajtórúd sérült, az is cserélhető. (324,799 ás 1527 lehet a donor)

Kérdés, költenek-e emiatt rá úgy, hogy ezt az utat is eseti begyújtásival csinálta a gép a kazán állapota miatt.

Előzmény: DV 109.109 (61156)
zsiráftotya Creative Commons License 5 órája 0 0 61158

Talán van még Istvántelken donor 324-es.Elvileg megoldható a hengerönvény csere........

Előzmény: DV 109.109 (61156)
m61-008 maki Creative Commons License 5 órája 0 0 61157

Szegény 324-es, emlékszem, már úgy 10 éve is arról volt szó itt a fórumon, hogy meddig bírja még, le kell állítani az állapota miatt, stb.

Előzmény: DV 109.109 (61156)
DV 109.109 Creative Commons License 5 órája 0 0 61156

Nincs mit hozzáfűzni..... Jól érzem hogy így az egész mozdony kuka?

 

Fotó: Magyar Gőzmozdonyokért és Vasútért Egyesület Facebook oldala

sínbohóc Creative Commons License 14 órája 0 1 61155

Azt hiszem erre mondják, ami nem megy , ne erőltessük...

Előzmény: fantal (61154)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!