Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

rezgaras 2014.08.01 15:45:29 © 57758

A magyar mozdonyokon mindegyiken volt állítható légcsappantyú?

 

Előzmény: _ANDRÁS_ (57749)
K.O. Lompos 2014.08.01 14:53:51 © 57757

Ennyi !! :-)

Tökéletes !

 

Még esetleg annyi, hogyha közepes minőségű szénnel élőtűzre megdobva menet közben és nem füstöl feketén..., akkor valszeg valahol " kilyukadt " a tűz .

Ez asszem rendesen meg van dobva.. 40 ezreléken fölfele.., kb 10 tolattyú-val :

Előzmény: _ANDRÁS_ (57749)
_ANDRÁS_ 2014.08.01 13:25:22 © 57756

A tűzhöz jutó levegő, és a gépezet összefüggései miatt szerintem kövess végig egy szolgálatot Hűvösvölgyben, ha visszahozták a 039-est!

Előzmény: ZazA[vm15] (57752)
_ANDRÁS_ 2014.08.01 13:23:43 © 57755

Persze, nyilván függ valamelyest, de azt azért szögezzük le, hogy élő tűzre dobott szénnek - legyen az bármilyen kénes - nem lesz sosem sárga füstje. Árnyalatnyi különbségek persze vannak; illetve a barnától a szürkén át majdnem a feketéig terjed a tartomány ebben az esetben a szén minőségétől függően.

A világos, fehéres-sárgás füst mindig azt jelenti, hogy a szén nem kellő hőfokú salak (vagy parázs) rétegre került és a gázosodás beindult ugyan, de az égéshez még kicsi a hő. Általában tűzpucolás után figyelhető meg leginkább ez a jelenség.

Előzmény: manhattani (57750)
Felek Ferenc 2014.08.01 10:03:11 © 57754

MÁVAG 26/ jellegből négy darab épült (BHÉV 5-8).

 

Villányi György - Gőzmotorkocsik és kismozdonyok c. könyve nagyon precízen feldolgozza a hazai tramway sztorit: érdemes beszerezni. Benne mindenre választ találsz, de ha sürgős a dolog, kiírhatom ide belőle nagy vonalakban.

Előzmény: bzmotoros (57753)
bzmotoros 2014.08.01 07:19:27 © 57753

Tisztelettel kérdezem, hogy az Államvasutak Gépgyárában 26. szerkezetszámmal nyílvántartott - valószínű több alsorozattal rendelkező - tramvay jellegű gőzmozdonyból hány darab készült?

A Süveges László által írt "Fejezetek a hazai vasúti járműgyártás történetéből" című könyvben 4 darab BHÉV mozdony található. Más források írnak még:

Köztemetői Gőzmozdonyú Vasút - 5db

Brassó Háromszéki HÉV - 3 db

Keszthely Balatonszentgyörgyi HÉV - 3 db

Más üzemeltető is használt ilyen mozdonyt?

ZazA[vm15] 2014.08.01 00:49:17 Creative Commons License 57752

Jó olvasni, abba ne hagyjátok :)

 

Köszönöm!

M.machinátor 2014.08.01 00:23:26 © 57751

Szervusztok.

 

Hát igen , amikor jól ég egy szenes kazán akkor szinte alig látható kevéssé szürke,fekete,sárgás színezettel (szén minőség szerint)

 Amikor  rádob a fütő akkor eleinte teljesen fehér füst (fojtogató) aztán egyre sötétebb aztán "kitisztul".

 Nos amikor folyamatosan pakolja a fűtő a kazánt és és "szító vassal szítóz" tehát több teljesítményre ősztönzi a szenet és egyben az újjonan berakott szenet össze keveri a régivel hogy az elöbb  begyuljon na akkor aztán van kormolás bőven mivel a "régi" szén az optimális égési hő alá hűl az "újj"pedig a hő hatására intenzíven adja a felületéből az aktívan hamar kipárolgó szén molekulákat.

  Mivel tudjuk szilárd anyag nem ég! csak az abból kipárolgó(elpárolgó) gáznemű anyagok.

Előzmény: _ANDRÁS_ (57749)
manhattani 2014.07.31 20:40:41 © 57750

Nem függhet a füst sárga színe a szén kéntartalmától? (Persze csak ha nem nyomja el azt pl. a füst nagy koromtartalma.)

Előzmény: _ANDRÁS_ (57749)
_ANDRÁS_ 2014.07.31 18:04:20 © 57749

Kicsit vitatkoznék manhattani olvtárs által idézett könyvvel, de ezt kicsit később!

Amiket leírok, az a tapasztalat, ne kívánj tőlem hőtani és egyéb egyenleteket, azokat majd leírják mások! És bízom abban, hogy K.O.Lompos olvtárs is meg fog erősíteni!

 

Tehát:

A füst színe sötét (szürke, barna, fekete, szénfajtától függően), ha az eleven tűzréteget hirtelen nagy mennyiségű szénnel terítették meg, és az alaptűz hőmérséklete volt akkora, hogy a szenet gyorsan begyújtsa (tehát élő tűz, vagy legalábbis erősen izzó parázs volt alatta). 

 

Amennyiben nem volt elég forró a parázs hőmérséklete az azonnali begyújtáshoz (pl. tűzpucolás után, vagy erősen leégett parázsnál), akkor a bedobott szén hőmérsékleténél fogva még jobban lehűti a tűzfelületet. Ekkor nem tud azonnal begyulladni (nem lesz sötét füst), ilyenkor látható a vastag szalmasárga, illetve fehéres füst (nem keverendő össze a gőzzel!). Aztán amikor szép lassan elkezd a szén felforrósodni, és eléri azt a hőfokot, ahol már be tud gyulladni, a füst színe lassan átváltozik sötétre. 

 

Most egészítsenek ki nyugodtan a szakértők! A szén, miután a gázosodási (magyarul a füstölési) folyamat befejeződik, akkor az égéstermékeknek gyakorlatilag nincs színük, a mozdony nem füstöl, élő tűz van a tűzszekrényben. (Ha nem dobják meg időben, akkor le is fog égni egész a parázs állapotig, vagy teljesen kialszik.)

A füstölés természetesen alapvetően attól függ, hogy mekkora a bejutó levegő: elég a tökéletes égéshez, vagy kevés hozzá. Ha kevés, egyértelműen füstölni fog. Nyitott szabályzónál a huzat miatt jóval több levegő jut a rostélyhoz, tehát tökéletesebben ég a szén. Előfordulhat, hogy nyitott szabályzónál semmi füstölést nem tapasztalunk, de ha lezárjuk, akkor kevés lesz a levegő a huzat hiánya miatt és azonnal elkezd füstölni.

A huzatot dolgozó mozdonynál alapvetően két dologgal befolyásolhatjuk: ez a töltés és a szabályzónyitás mértéke. Nagyon leegyszerűsítve: a szabályzónyitással a tolattyúnyomást változtatjuk (ez persze függ a töltéstől is és a sebességtől), ez hatással van a kiömlő gőz nyomására is. A töltés változtatásával hathatunk a kiömlő gőz mennyiségére. A dolog a valóságban azért nem ilyen egyszerű, de az alapja ez. 
A tűz alá jutó levegő mennyiségét pedig ezeken kívül még a légcsappantyú(k) nyitásának mértékével is szabályozhatjuk.

 

 

Az az igazság, hogy ez a valóságban egy nagyon összetett, sok tényezős folyamat; nehéz mindenre kiterjedően leírni. Ha komolyan érdekel a téma, javasolnám, hogy nézz meg a valóságban egy-egy masinát, figyelve a fűtőt, a mozdonyvezető tevékenységét, és sok-sok nézelődés, illetve kérdés megválaszolása után tisztulni fog a  kép!

Előzmény: ZazA[vm15] (57740)
Felek Ferenc 2014.07.31 11:58:46 © 57748

Közben észrevettem, hogy a 600-asítás nem járt minden esetben kazáncserével.

Előzmény: Felek Ferenc (57747)
Felek Ferenc 2014.07.31 10:34:36 © 57747

Egy kérdéssel fordulok a publikumhoz:

 

A MÁV 376,004-ből 1960-ban kivették a kazánját.

Kapott egy másikat 14385/1960. Szombathelyi Jj. gyári számmal.

1960.VI.2.-án volt a Debreceni Jj.-ban víznyomás próbája.

A mozdony MÁV 376,641 pályaszámmal kezdett új életet.

 

Tehát: a hatszázas mozdonyok mind kaptak egy-egy új, hegesztett kivitelű, túlhevítős típusú kazánt (és ikergépezetű új hengereket)?

A ,637-es rákosrendezői torzó fényképén a kazánon még ott a monarchiabeli víztisztító és a füstszekrény ajtó kétszárnyú. Akkor a sorozat (601-649) nem volt homogén?

Bsanyi220 2014.07.31 08:27:25 © 57746

A gőzös könyvek elkeltek,köszönöm az érdeklődéseket!Megbízásból kínáltam fel őket,az eladó örülni fog valószínűleg,hogy hamar új gazdájuk lett... Bár,én az enyémeket megtartom,nem adnék túl rajtuk.Sőt,várom a 328 könyvet! :-)

Előzmény: Bsanyi220 (57739)
gumidani 2014.07.30 22:33:18 © 57745

Utóbb felültették.  

 

Előzmény: gugorahajni (57744)
gugorahajni 2014.07.30 22:05:52 © 57744
Előzmény: gugorahajni (57743)
gugorahajni 2014.07.30 22:03:37 © 57743

Józsi

Előzmény: Zsivany2 (57738)
szén lapátos 2014.07.30 21:09:40 © 57742

A 220-as az örökemlékű Gazda Bandival, Átol Józsival, a pakurás 324-es Hegedűs Janival, maga Molnárral, a 109-es a kanizsaiakkal volt ott.A rendezvény kezdését el kellet halasztani egy órával hatalmas eső miatt.           levonulás Keszthelyre Balatonbogláron állunk                                                        Tapolcán eső után,   

Előzmény: manhattani (57624)
manhattani 2014.07.30 20:58:11 © 57741

Így hirtelen két szempont:

 

"a halványsárga füst a kéményből pedig a tűz igazán magas hőmérsékletét jelzi"

idézet a szakhonlapról, brit vasutak, a miltoni vasúti baleset leírásából.

Ez a sárga füst nagy fűtőértékű szén magas hőfokon elégéséből származik.

 

Mikor a fűtő számottevő mennyiségű szenet dob a tűzre, a füst sűrű fekete lesz. (Ez igaz akkor is, ha pakurás mozdonynál tüzelőanyagot nyomnak az égéstérbe, ekkor a füst még feketébb lesz, mint szénnél.)

Előzmény: ZazA[vm15] (57740)
ZazA[vm15] 2014.07.30 20:30:50 Creative Commons License 57740

Sziasztok!

Kis szakértői segítségre lenne szükségem, remélem tudtok segíteni. Adott a sztori, hogy egy algoritmust szeretnék megírni szimulációhoz ami valósághűen visszaadja a kéményen távozó füst színét illetve mennyiségét. Hangsúly a színeken van.

 

Tehát összességében milyen tényezők befolyásolják, hogy mikor kormol a gép és mikor fehér ill. színtelen a füst? Elsősorban univerzális dolgok érdekelnek, tehát nem szeretnék külön kitérni a pakurás ill egyéb tüzelőanyagoktól való függésre. Az majd esetleg egy későbbi verzióban.

 

Illetve még egy dolog: a kazánszellőzés mechanikusan pl 424-es esetében (gondolom általánosságról itt nem sok értelme van beszélni) reteszelve van-e a gőzszabályzóval vagy minden esetben külön nyitható?

 

Válaszokat szívesen fogadom itt is, de a zadravecz.adam'kukac'gmailpontcom címen is. 

További szép estét nektek!

Bsanyi220 2014.07.30 17:55:33 © 57739

Üdv.! Eladó könyvek.Mail publikus.

6000 Ft.

 

6000 Ft.

 

3000 Ft.

 

 

 

Zsivany2 2014.07.30 07:50:48 Creative Commons License 57738

Ő kocsida?

 

https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/14595963500/in/photostream/

fantal 2014.07.29 21:52:46 © 57737

Ésszerű kooperációval ki lehetne hozni egy üzemképes gépet.

Előzmény: gyoparOHs (57730)
Mágus23 2014.07.29 21:24:22 © 57736

ÜDV!

Hálásan köszönöm !! Szuper az anyag !!

Előzmény: Felek Ferenc (57729)
Mágus23 2014.07.29 21:15:20 © 57735

Ücv ! Nagyon köszönöm ,máris nézem

Előzmény: Felek Ferenc (57729)
Mágus23 2014.07.29 21:09:35 © 57734

Üdvözletem !

Ez pontosan igaz . Részleteiben kívántam volna a dologgal foglalkozni ,sőt a közeljövőben rá is szánom magam a 324 es és 327 es gépezeti dolgainak pontos összehasonlítására ,mert elvileg és ezt most tényleg kihangsúlyozva elvileg mondom nem biztos ,hogy lehetetlen volna a 324 es hengeröntvényeit  használni . Az is tény ,hogy ehhez nagyon pontos összehasonlítások kellenek . Másirányú jelenlegi elfoglaltságom miatt most erre az idő nem alkalmas  Most egy olyan könyvon dolgozom ami szerintem minden tisztelt fórumtársat érdekelni fog .Kis türelmet kérek és kellemes meglepetéssel fogunk szolgálni .

Előzmény: rm40 (57733)
rm40 2014.07.29 20:16:53 Creative Commons License 57733

Az általad felsoroltakon kívül még döntő kérdés a dugattyú és a tolattyú tengelyének egymáshoz, és a kerethez képesti térbeli helyzete: a hengertalpak mérete, a hengertalpakhoz képest a henger elhelyezkedése, a be- és kiömlőcső csonkok átmérője, azok milyen szöget zárnak be a függőlegeshez képest...

Előzmény: Mágus23 (57723)
rm40 2014.07.29 20:07:54 Creative Commons License 57732

Igen, az 1938-as tolattyú-légszelepes kivitel 1951-es módosítással és valóban mindkét oldalra jó.

Előzmény: rezgaras (57728)
Felek Ferenc 2014.07.29 19:55:38 © 57731

 

Jövőre lesz 30 éve, hogy megszűnt a közforgalmú menetrend szerinti gőzvontatás hazánkban: igazán körbepöföghetné az országot valamelyik lokomotív...

gyoparOHs 2014.07.29 17:22:03 © 57730

Közel...edik  Orosházához. A terv szerint az ősszel meg is érkezik...

Egy Ipartörténeti Alapitvány terve,hogy megmentse a csúnya lángvágós bácsiktól...

Előzmény: fantal (57716)
Felek Ferenc 2014.07.29 08:58:13 © 57729

Szervusz! Az itt megadott email címedre ment két levél MÁV 328, ügyben!

Előzmény: Mágus23 (57723)