Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 20 perce 0 0 62821

Bocs, félreérthetően fogalmaztam. A kompaund mozdonyok esetében arra akartam felhívni a figyelmet, hogy azok nem élhettek tovább tartalék szolgálatban, a kompaund rendszer rosszabb indíthatósága miatt. Másrészt szerintem 1959-1962-ben a dízelesítés, villamosítás még inkább csak terv volt, mint valóság (nézd meg a számokat!). A selejtezési hullámban inkább az játszhatott szerepet, hogy 1956 után alábbhagyott az ország eröltetett iparosítása, emiatt csökkent a szállítás- és ezzel a mozdonyok iránti igény. Ekkor aztán inkább a régebbi mozdonyokat selejtezték, mintsem a viszonylag új 411-eseket. Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy bizonyos kisebb létszámú sorozatokat már korábban is félreállítottak, selejteztek (651, 601 és a ritkább, öreg Sigl-konstrukciók)

Előzmény: Felek Ferenc (62820)
Felek Ferenc Creative Commons License 1 órája 0 0 62820

A kompaund mozdonyok alkonya:

 

MÁV 301,501 - 1960-ban selejtezve

MÁV 324, - 1956-ban 26 darab - 1960-1963 között átépítve és selejtezve

MÁV 325, - 1956-ban 18 darab - valamennyi 1960-ban selejtezve

MÁV 330, - 1956-ban 26 darab - 1958-1961 között selejtezve

MÁV 370, - 1956-ban 34 darab - 1960-1967 között selejtezve

MÁV 375, - 1956-ban 7 darab - 1960-1971 között átépítve és selejtezve

MÁV 376, - 1956-ban 50 darab - 1960-1965 között átépítve és selejtezve

 

Ha a vontatási szolgálatot mindhárom ágon nézzük, az 1959-1962 évekbeli nagy selejt hullámot a meginduló dízelesítés-villamosítás idézte elő, mely megmozgatta a gőzmozdony állományt is.

Előzmény: rezgaras (62817)
zsiráftotya Creative Commons License 1 órája 0 0 62819

Igazad van. De a gőzmotorkocsiknál jellemzően gőzfejlesztőként említik a berendezést.

Előzmény: rezgaras (62818)
rezgaras Creative Commons License 2 órája 0 0 62818

Mondjuk szerintem a "gőzfejlesztő" is kazán, csak nem a szokásos gőzmozdony-kazán, hanem nagy nyomású, vízcsöves kazán. A leírás szerint nem volt igazi hamuládája, ezért olyan szénnel (faszén vagy koksz) kellett táplálni, ami nem hagy sok salakot. Gondolom emiatt kellett Karádon kétfajta szénkészlet.

Előzmény: zsiráftotya (62802)
rezgaras Creative Commons License 2 órája 0 0 62817

Szerintem valami igazság van a dologban. A 411-esek nagy számban való beszerzése valóban átrendezhette a beszerzésekre, selejtezésekre vonatkozó korábbi elképzeléseket - együtt azzal a ténnyel, hogy a MÁVAG kapacítását néhány éven át teljesen lekötötték a jóvátételi szállítások. Vagyis talán nem töröltek sorozatokat, de bizonyára siettette a rendelkezésre álló nagy számú 411-es a többi, hasonló feladatú gép selejtezését. Nyilván a kis létszámú sorozatokkal kezdték.

 

Az öreg kompaund gépeknek nem nagyon maradt feladat. Míg a 326-osok nagy számban kerültek tartalék szolgálatra, az utódja, a 325-ös erre a kompaund gépezet miatt kevésbé volt alkalmas. A 330-as is kompaund gép.

Előzmény: Felek Ferenc (62807)
bzmotresz Creative Commons License 13 órája 0 0 62816

Felsőmocsoládon soha nem volt fűtőház, de még csak egy kis mozdonyszín sem.

Tabo volt egy 1 állásos " fűtőház" mellette a mozdony és a vonatszemélyzet részére 1-1 pihenőszoba.

Előzmény: siófoki35 (62803)
Felek Ferenc Creative Commons License 15 órája 0 0 62815

MÁV 376,608

 

1952.II.13.-án született a MÁV 376,196-ból

1956-ban Ajka, 1969 és 1971, valamint 1974, Celldömölk.

Selejtezve 1978.I.25.-én.

 

MÁV 421,001-035-ből tudunk segíteni.

Előzmény: kisvautas (62814)
kisvautas Creative Commons License 15 órája 0 0 62814

Udvozletem, kérdésem lenne a nagyérdemuhoz, a 421,168 ill a 376,608 mozdonyok hol mindenhol szolgáltak - volt a honállomásuk.

Felek Ferenc Creative Commons License 16 órája 0 0 62813

A fotórészleten egy "Kuli" mozdony látható, természetesen ennél meggyőzőbb bizonyíték nem kell.

 

A mozdony leírása: https://hu.wikipedia.org/wiki/MV_(mozdony) (további linkekkel)

 

Az általad említett négy mozdony melyik lehetett az ötből? 

 

MÁV 298,001 - 1905. Zobel 505 gysz. - 600 mm - 1937-ben eladva

MÁV 298,101 - 1920. HANOMAG 9330 gysz. - 600 mm - 1937-ben eladva

MÁV 392,001 - 1908. Orenstein & Koppel 3077 gysz. - 760 mm

MÁV 393,001 - 1902. Jung 604 gysz. - 760 mm

MÁV 399,201 - 1898. Krauss München 3827 gysz. - 600 mm

 

1925.IX. havi járműrovancs:

 

Bp. Északi fh. – MÁV 392,001  MÁV 393,001  MÁV 399,201

Gyula fűtőház – MÁV 399,102 és MÁV 492,007

Tárolva – MÁV 289,005 és MÁV 395,002 (A MÁV 289,005 selejtezve 1938.III.)

Műhelyi javításon – MÁV 298,00?

Letétben – MÁV 298,00? és MÁV 399,101

 

 

Előzmény: Mágus23 (62812)
Mágus23 Creative Commons License 17 órája 0 0 62812

Üdvözletem!

 

Valóban abban igazad van, hogy a 600 mm-es kis gőzösök 1925 és 1937 között elvileg papíron letétbe voltak. Az is igaz, hogy egy darabig pőre kocsikon voltak tárolva. Csakhogy Fialovits Béla nem kettő hanem négy darab mozdonyt rendeltetett az Északi fűtőházhoz. Igaz, akkor még nem fűtőházfőnök volt, hanem fűtőházi osztálymérnök. De Özvegyi Béla ennek a dolognak a megoldására, mármint a kis gőzösök működtetésének megszervezését Fialovitsra bízta. Több idős kollega is aki régen az Északi fűtőházba dolgozott, a kis gőzösök használatának tényét megerősítette. Név szerint: Döme Ferenc, id.Szigethváry Mátyás, Földvári Ferenc, Lami Sándor mozdonyvezetők. A motoros vontatók kérdésében amelyek a csilléket mozgatták, azok lehet hogy nem C 50-esek voltak, bocsánat lehet hogy tévedtem- hanem  valamilyen más bányavasúti csillevontató motoros kis mozdonyok voltak. Ameddig a széntéri csillevágány hálózat megvolt és üzemelt, addig ezek is működtek, úgy tudom 1980-ig. Tanuskodik erről egy 1975 novemberében készült fénykép is, ahol a B szénszerelő emelvény belső csillevágány hálózatán az éppen szénszerelést végző 324 979 pályaszámú mozdony mellett jól látható ez a motoros csillevontató kis mozdony. Én a 80-as évek közepén kerültem a Hámánba. Még emlékszem amikor 85 nyarán felszedték a csillevágány hálózat nagy részét. Egyébként voltak ott az eredeti széntéri csillevágány hálózatba olyan fordító lapok, illetve korongok amelyen minden gond nélkül egy kis gőzös, vagy egy motoros kis mozdony megfordítható volt. 80 után már csak az A jelű szénidomok és szénkarámok voltak használatban. A B szénteret dizel kijáró és bejáró vágánnyá alakították át.

 

Előzmény: Felek Ferenc (62807)
Felek Ferenc Creative Commons License 24 órája 0 0 62811

A szilvásváradi MÁV mozdonyok pőrekocsikon, letétben.

Előzmény: Madrone (62809)
davosbácsi Creative Commons License 25 órája 0 0 62810

Tegnapi kirándulás...


Madrone Creative Commons License 25 órája 0 0 62809

Üdv!

 

A fűtőházról magasból készült régi fekete-fehér fotón látszanak messziről a mini kisvasúti gőzmozdonyok.  

Előzmény: Felek Ferenc (62807)
Felek Ferenc Creative Commons License 26 órája 0 0 62808

(kosnpirációs teória) = (konspirációs teória)

Előzmény: Felek Ferenc (62807)
Felek Ferenc Creative Commons License 26 órája 0 1 62807

Két konteóval (kosnpirációs teória) kapcsolatban nyitnék vitát.

 

1, - A MÁV 411, gőzmozdonyokkal kapcsolatban mindig elhangzik, hogy megjelenésükkel "kinyírtak" több más régi hazai mozdonysorozatot, pld. MÁV 325, 330,. Szerintem ez nem igaz, a 325, 330, mozdonyokat például 1958-1960 között selejtezték. Talán csak a javíthatatlanul megsérült mozdonyokról mondtak le a Trumanok miatt, de nem töröltek sorozatokat.

 

2, - A MÁV Északi Fűtőházban, majd Hámán Katóban a 600-as széntéri kisvasúti hálózaton gőzmozdonyok, majd C50-es dízelmozdonyok közlekedtek. Szerintem erre sem a forgalom igénye, sem a kisvasúti pálya nem adott lehetőséget (kézi üzemű fordítólapokkal összekötött vágányok) és nem is lett volna gazdaságos.

bzmotresz Creative Commons License 1 napja 0 2 62806

Sajnos, rosszul tudod. A tehervonati gőzmozdonyok Karádon szereltek. Ott volt szénkarám, két fajta szénkészlettel. A váltókezelő talicskával a mozdony mellé tolta a szenet, a kocsirendező-fékező fellapátolta a " konyhába", majd a fűtő lapáttal a szertartályba. Volt rá eset, hogy 20 talicska szenet is kellett vételezni. (1971)

Előzmény: siófoki35 (62803)
Ep128 Creative Commons License 1 napja 0 0 62805

Szégyen ide - szégyen oda, már nem vagyok képben, hogy melyik működő (és működőre tervezett) gőzös a szenes és melyik a pakurás (ami gázolajos). :-P De feltételezem, hogy amelyiket csak lehet, apránként "vissza szenesítik" az utóbbiak közül majd... (Bár nyilván az is egy rakat pénz...)

Előzmény: fantal (62798)
siófoki35 Creative Commons License 1 napja 0 0 62804

De szerintem ott is kézi kosárral szenelhettek...

Előzmény: siófoki35 (62803)
siófoki35 Creative Commons License 1 napja -1 0 62803

Igaz azok nagyobbak voltak, de ezek szerint a Kaposvár-Siófok vonalon is újra kellett tölteni egyszer a készletet, logikusan Karádon, de ott nem tudok arról, hogy lett volna szenelő. Fűtőház Tabon és Mocsoládon volt, úgyhogy gondolom inkább ott töltöttek.

Előzmény: zsiráftotya (62801)
zsiráftotya Creative Commons License 1 napja 0 1 62802

Alapjában véve ezek nem kazánnal,hanem különböző fajta gőzfejlesztőkkel üzemeltek.amik 18 - 20 atm /bar/ nyomást tudtak előállítani

 

Előzmény: zsiráftotya (62801)
zsiráftotya Creative Commons License 1 napja 0 1 62801

Kb 50-60km megtételére volt elég a szén.és vízkészlet./Villányi György úr könyvében írtak szerint /

Előzmény: FAV 20 (62799)
Felek Ferenc Creative Commons License 1 napja 0 1 62800

Megnézzem holnap a "Gőzmotorkocsik és kismozdonyok" című Villányi György könyvben?

Előzmény: FAV 20 (62799)
FAV 20 Creative Commons License 1 napja -1 0 62799

Gőzmotorkocsi. Szerintetek mennyi szén és víz férhetett bele? Szerintem minden állomáson és megállóhelyen raktak bele.

 

fantal Creative Commons License 2 napja 0 0 62798

Drága a gázolaj ;)

Előzmény: Ep128 (62797)
Ep128 Creative Commons License 2 napja 0 0 62797

Gondolom, vele azért sietnek most (viszonylag), mert jövőre lesz kerek 100 éves a gép! Nyilván "villogni kell vele" néhány nosztaliga úton... (Örülök, ha ismét üzemképes lesz!)

Előzmény: DV 109.109 (62790)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2 napja -1 0 62796

+ "elvileg" főműhelyen van a 375-ös meg a 424 287 is...

Előzmény: hkv (62792)
hkv Creative Commons License 2 napja 0 0 62795

Hát sajnos az is lassan készül el, de talán egyszer újra látjuk őt.

Előzmény: fantal (62793)
V43 3268 Creative Commons License 2 napja -1 0 62794
Hegesztett kazán lessz (a 204esét azért vitték le Fehérvárra mert aki feljött szaki onan Istvántelekre valamit elrontott pedig hozott magával valami Speciális hegsztő gépet is )Nyári szakmai gyakorlaton voltam ott kb. egy hónapot igy még dolgoztam is a kazánon(igaz nem Hegesztettem ).
Előzmény: rezgaras (62791)
fantal Creative Commons License 2 napja 0 0 62793

:))

 

Úgy 9 éve egyfolytában....

Előzmény: hkv (62792)
hkv Creative Commons License 2 napja 0 0 62792

És ha jól tudom a 269-esen is dolgoznak.

Előzmény: DV 109.109 (62790)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!