Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

MIHOK1 3 napja Creative Commons License 57890

Az osztrákok helyének a németek általi elfoglalása talán nem annyira a jobb mozdonyoknak köszönhető, hanem a politikai viszonyok megváltozásának. Az osztrák köztársaság lobbiereje töredéke volt a dunai monarchia balkáni befolyásának, mondhatni dominanciájának. A közbeszerzéseknél ennek még manapság is komoly súlya van.

Előzmény: rezgaras (57889)
rezgaras 3 napja Creative Commons License 57889

Ez is egy lehetőség. Az 1.Vh. előtt az osztrák mozdonygyárak komoly export-tevékenységet folytattak a Balkánon. Aztán az 1920-as években ez gond lett, mert Ausztria nem tudta munkával ellátni a 3 mozdonygyárát. Érdekes, hogy ebben az időszakban a németek exportáltak oda komoly mennyiségben!

Előzmény: MIHOK1 (57885)
M.machinátor 4 napja Creative Commons License 57888

Szervusz.

 

Nem az öntés volt a lényeg , azt a huszonhatodik segéd is meg tudta csinálni hanem hogy milyen minőségű , használhatóságú és kivitelű volt a negatív (vagy ős minta).

  Vagy volt egy figura aki csak ezekkel foglalkozott (mintakészítő) vagy egyszerűen kiadták egy külsősnek aki ebben profi volt ( a Mester )

 

Nagyfaternak még megvannak a cuccai : vagy tizenöt-húsz féle szám minta és kb 50 féle betü minta.Ezekből nem kellett kisebb nagyobb méret mert a másoló marója 1:10-ben állítható volt átmenet nélkül(tehát 1/10 és 1*10 közőtt).Egyébként ezt a másoló marást úgy csinálta :hogy volt a felirat sorának megfelelő számú befogó sablonja(pl 2-3-4 soros) és volt a táblának megfelelő arányú keret sablonja (ez egy egyszerű bádog keret) , beállította a megfelelő arányt és egyszerűen lesatírozta a másoló tűvel.(ha kellett valahova díszítés akkor azt a megfelelő arányú helyre befogta a másoló padba(a másolandó résznek a magasság különbségei a másolatban nem látszottak)és a díszítésen is átfutatta a másoló tűt).

Előzmény: rezgaras (57884)
gumidani 4 napja Creative Commons License 57887

Sőt, az sem lehetetlen, hogy a képaláírás a STEG IV -> MÁV III -> MÁV IV -> SZENTENDRE hajóra utal.

 

http://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/szentendre_ex_mav_iv_ex_mav_iii_ex_steg_iv_/49/kronologia#kepek

Előzmény: gumidani (57886)
gumidani 4 napja Creative Commons License 57886

Hozott anyag, hajózástörténeti szakembertől. A kép felirata ennyi volt: STEG No IV 1883 Báziás

Ez utalhat a STEG mozdonygyárára és utalhat a STEG IV a, b, c, d, stb. osztályú (tehervonati) mozdonytípusra is. Szerintem. De ezért kérdezek. Az állóképből nem derül ki, hogy a vasúton odavitt mozdonyt hajóra rakják és lejjebb fogják szállítani a Dunán, vagy hajón vittek oda egy másutt már kiszolgált járművet és Báziáson tervezték használni tolatásra.

Előzmény: MIHOK1 (57885)
MIHOK1 4 napja Creative Commons License 57885

A StEG név nem a mozdonygyárra utal ?

Gondolom gyártottak ott mindenféle vasutaknak mozdonyokat és pl. a bolgár vasutak nem biztos, hogy jól elérhetőek voltak vágányon abban az időben.

Előzmény: gumidani (57874)
rezgaras 4 napja Creative Commons License 57884

Én mondjuk szinte biztos vagyok abban, hogy a MÁVAG a táblát is maga öntötte. Szakember volt ott elég. Szerintem azzal a gyakorlattal, ami ott rendelkezésre állt, nem öntöttek hibás táblát. Aki hengeröntvényt tud önteni, annak egy tábla nem feladat. Ebbe az is belefér, hogy a betűk néha egy kicsit elcsúsztak. De nekem is eszembe jutott, hogy arányosak, a számoknál az 1-es keskenyebb, mint a többi, tehát valószínűleg nem fix helyekre tűzték be a mintán.

Előzmény: M.machinátor (57882)
rezgaras 4 napja Creative Commons License 57883

Szerintem az a futólap, az osztrák mozdonyokon jóval alacsonyabban volt, mint a magyarokon. Nézegettem az osztrák mozdonyok között, de még nem találtam.

Előzmény: gumidani (57881)
M.machinátor 5 napja Creative Commons License 57882

Szervusztok.

 

Sajnos a nagyfater már rég feldobta a pacskert az volt tábla készítő is , az biztos lökte volna mire való a recézés, mert más táblákon is ugyanolyan vagy nagyon hasonló recézés van.

Hogy precíz volt a tábla? naná! hát minden nagyobb kereszteződésbe volt egy táblás 35-40 éve aki ajtó névtáblát,szám táblát,fiók táblát stb készített (állt ugyanitt volt kulcsmásoló is).Még nem volt házi nyomtató meg előre gyártott matrica!Aztán a legjobb tábla készítő meg dolgozhatott a MÁV-nak(nem volt mindig ilyen soher vacak cég a vasút)irgalmatlan megtisztelő feladat/reklám lehetett egy táblásnak.

Előzmény: 7578 (57878)
gumidani 5 napja Creative Commons License 57881

Igaziból azt sem tudom eldönteni, hogy a hajón érkezett-e a mozdony, vagy most rakják fel és majd utazik lefele. Nekem nagyon ismeretlennek tűnik a hosszkazán két oldalán levő hoszzú és alacsony valami. Víztartálynak alacsony, járdának vastag.

Előzmény: 7578 (57876)
manta66 5 napja Creative Commons License 57880

Nem vitázni akarok veled, mert nekem mindkét lehetőség hihető, de recés maradt a háború után is, de még a GySEV táblái is. Pedig a háború után tömegével kellett gyártani a táblákat. Sőt még 40-50év elteltével a dízel, villanygépek táblái is recések voltak.

Akkor nem adtak annyit a szépségre az iparban.

 

Nekem néhány táblán feltűnt, hogy egyes karakterek picit kilógnak a sorból. Lefelé, felfelé, esetleg oldalra.

Még réztáblán is láttam ilyet.

 

Ezért is fordult meg a fejemben ez a sablon-minta dolog.

Előzmény: 7578 (57878)
Felek Ferenc 5 napja Creative Commons License 57879

Nekem megvan az 1946-os MÁV szabvány bádog pályaszámtábla tervrajza, előkeresem és feltöltöm. Gondolom, ekkor szedték le az 1911-es szabványúakat.

7578 5 napja Creative Commons License 57878

Ennek a recének (szerintem) esztétikai szerepe volt. Ha belegondolunk, hogy 1911-et írunk... nagyon adtunk a külsőségekre, minden részlet fontos volt... pont a mozdony "rendszáma" maradt volna ki ebből a szépen megszerkesztett dologból?

 

Nézzétek meg a szomszédos országok mozdonytábláit. Szerinte a nyomába sem léphetnek a mieinknek. Nagyon szépen megszerkesztett, dekoratív, igényes pályaszámtábla... más országok gyűjtői vetekednek értük, dísze a falnak.

 

És ami még elgondolkodtató: annyira minőségi a tábla kivitele, (most a koronásra gondolok), hogy öntési hiba még csak véletlen sem található azon.

 

Szóval profi munka...

Előzmény: manta66 (57875)
manhattani 5 napja Creative Commons License 57877

>Lehettek volna fix helyen a számok csapjainak furatai, ...

 

Több táblán úgy láttam, hogy a számok elhelyezése proporcionális (az 1-esnek kevesebb a helye, mint pl. a 8-asnak), akkor nem lehettek volna fix helyen a furatok. De hosszúkás réssel a csapok számára és enyhén szoruló csapokkal a dolog megoldható.

Előzmény: manta66 (57875)
7578 5 napja Creative Commons License 57876

Hmmmm... Báziás, az egyik szívemcsücske. Szeretem az ilyen elveszett, megszüntetett, elárasztott, stb. állomásokat, fűtőházakat.

 

Ha mást kérdeztél volna, akkor talán..., de a mozdonnyal kapcsolatban sajnos nincs ötletem.

Előzmény: gumidani (57874)
manta66 5 napja Creative Commons License 57875

Én (nem tudom miért, talán láttam hasonlót) úgy képzelem, hogy az eredeti sablon 5-10mm mély hornyolású, és ebbe nyomták bele a számsablonok tüskéit, és ezt préselték bele a nedves homokba, amit kisütöttek az öntéshez. A táblán látható recefice csak a lenyomata a sablon hornyainak.

 

De talán valószínűbb, hogy csupán esztétikai szerepe volt.

Lehettek volna fix helyen a számok csapjainak furatai, minek recéztek volna?

 

Előzmény: rezgaras (57872)
gumidani 5 napja Creative Commons License 57874
manta66 5 napja Creative Commons License 57873

Szervusz!

 

Majd csinálok pár képet.

A tábla jó helyen van most is, öreg barátom falán, vigyáz rá.

 

Előzmény: 7578 (57871)
rezgaras 5 napja Creative Commons License 57872

Ez érdekes felvetés, még sohasem jutott az eszembe. Bár szerintem a recézés nem olyan mély, hogy megtartsa a számokat. Ma már nyilván rá lehetne ragasztani, de régen nem volt Araldit :-)) Bár mivel az öntőminták fából voltak lehet, hogy enyvvel ragasztották be. Nekem az gyanúm, hogy homokba öntötték, hiszen elég nagy ahhoz, hogy drágább anyagot ne legyen érdemes használni. A recézés szerintem jót tesz a leolvashatóságnak.

Előzmény: manta66 (57870)
7578 5 napja Creative Commons License 57871

Szervusz manta66!

 

Nagy lesz az öröm, ha valóban sikerül megmentened egy eredeti, koronás mozdonytáblát. Remélem sikerrel jársz...

 

Viszont a kérdéseid után (ha van rá lehetőséged) légyszíves mutass egy képet erről a tábláról, szerintem egy "jó kép száz szóval is felér"...

 

Fényképezd le a címlapot és a hátulját... és sok kérdésre máris választ kapunk mi is.

Előzmény: manta66 (57869)
manta66 5 napja Creative Commons License 57870

Jól gondolom, a "recézés" feladat az volt, hogy bele lehessen nyomni a címer- és számsablonok tüskéit, és olyan feliratot öntsenek, ami éppen szükséges?

 

A táblákat homokformába öntötték, vagy volt valami "szilárdabb",  bontható öntőforma?

 

Előzmény: rezgaras (57868)
manta66 5 napja Creative Commons License 57869

Köszi az infót!

Én ezt nézegettem:

http://www.pospichal.net/lokstatistik/55099-mav403.htm

És hasonló eredményre jutottam.

Azért kérdezősködtem, hogy ha a háborúban jöttek, gyártottak nekik RÉZBŐL" táblát?, vagy az utána itt maradón, pedig a háború után "királyi" feliratos táblát?

 

De megválaszolták már a dolgot. '39 ben külön gyártottak neki, és '44-ben le is került róla.

Előzmény: alkotasu (57867)
rezgaras 5 napja Creative Commons License 57868

Ezeket az öntőmintákat valaki egyszer a Keletiben egy kiállításon mutogatta. Nem látszik hátsó perem. Mindemellett erős kételyeim vannak az eredetiségüket illetően. Túl szépek és az is kétséges, hogy valaki beszerezhetett egy eredeti Wöhlert öntőmintát. Ezek inkább a Nosztalgiás gőzösökhöz készülhettek. Akkor viszont szerintem kétséges, hogy olyan apróságokban, mint a hátsó perem, követték volna az eredetiket.

 

A sorozatszám tábláknak természetesen volt szabvány méretük, Villányi úr le is írta a Vasúttörténetben megjelent cikkében, de most sajnos nincs kéznél. A gyári számtábla mérete már talán nem volt egyforma. El tudom képzelni, hogy egy 490-es eredetileg kisebb táblát kapott, mint a 424-es. De persze lehetséges, hogy az is egyforma volt.

Előzmény: manta66 (57865)
alkotasu 5 napja Creative Commons License 57867

"Azt olvastam, hogy a 403-600-as számcsoportú gépek a II vh során/után kerültek hozzánk, és el is mentek tőlünk."

 

Ez így ebben a formában nem igaz. [(c) Dr. Torgyán]

 

A 403,601; 603; 610; 613; 617; 618; 619 mozdonyok Magyarországon maradtak a II. vh. után is.

A 610, 617, 619 mozdonyok GySEV-es színben lettek selejtezve, a többiek MÁV-osban a '60-as évek első felében.

Előzmény: manta66 (57849)
M62-238 5 napja Creative Commons License 57866
manta66 5 napja Creative Commons License 57865

Nagyon köszönöm, hogy utánajártál!

Én sem tudom, mit jelent a bronzgálic színezés.

De mégis a rézre gondolok, mint anyagra, mert elkezdték levésni a "Királyi" szót a tábláról.

Semmi komoly sérülés, de ahol a véső belevágott 2-3 mm-t a betűk sarkába, ott is ugyanolyan az anyag színe.

Majd megnézem jobban.

 

Sosem volt még réztáblám.

Azoknak is perem volt hátulról, mint az alu tábláknak?

És ez mintha kisebb is lenne.

Volt szabványméretük ezeknek?

 

Az eleje "recés".

 

Előzmény: Mágus23 (57856)
manta66 5 napja Creative Commons License 57864

Köszönöm, és a segítséget is!

Előzmény: Felek Ferenc (57854)
rezgaras 5 napja Creative Commons License 57863

Azt azért jó lenne megtudni, hogy a "bronzgálictól" milyen színű lett!

 

Előzmény: Mágus23 (57856)
ja nyugi 5 napja Creative Commons License 57862

Az előbb kimaradt, a rendszer hozzávetőleg 60 éves, jó öreg.

Előzmény: M.machinátor (57858)
ja nyugi 5 napja Creative Commons License 57861

Köszönöm hozzászólásodat.

Elvileg meg lehet oldani, de a tárgyi feltételek (tároló edény, szürés, csatorna kivezetés,  stb.) jelenleg nem adottak.

 

Üdv:

Józsi

 

 

Előzmény: K.O. Lompos (57859)