Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

hmsoft 4 napja Creative Commons License 58601

Azt írják különféle okosságok (beleértve korabeli utasításokat), hogy a gőzmozdony személyzete mozdonyvezetőből, segédből és 0...2 fűtőből állhatott. Ha a mozdonynak volt stokerje, akkor fűtő rendszerint nem tartozott a csapatba. Tehát a mv. vezetett, a segéd pedig figyelt, kent, egy-egy lapátnyi, kézzel dobott szénnel gondoskodott arról, hogy ne "lyukadjon ki" a tűz, illetve időről-időre elrendezte a szerkocsin a szenet, hogy a stoker rendesen fel tudja venni. Ha nem volt stoker, akkor a mozdony teljesítményétől, a vonatterheléstől és a vonal profiljától függően 1 vagy 2 fűtőt alkalmaztak. Mivel a segéd is lapátolt, ez azt jelentette, hogy 2 fűtő esetén valójában három fűtő volt. (Ha a két fűtő egyike barátságot kötött a sztahanovista eszmékkel, akkor a másik biztos otthon maradhatott és végigkóstolhatta az aktuális vodkakínálatot. :) )

hm

Előzmény: rezgaras (58599)
davosbácsi 4 napja Creative Commons License 58600

https://www.youtube.com/watch?v=ZMmiyZwbP3g&list=UUPhryPxLwOzkbiqwJfIC8DA

 

 

Elnöki csühögés

rezgaras 4 napja Creative Commons License 58599

Akkor úgy járhattak, mint a mi 301-esünk. Könnyebb vonattal egy fűtővel, nehezebb vonattal kettővel. Vagy egy sztahanovistával ;-))

 

Előzmény: hmsoft (58598)
hmsoft 5 napja Creative Commons License 58598

Stokerje gyárilag az FD, ISz, L, Lv, Ea, Em (Е, nem pedig Э), P36, SzOm sorozatoknak volt. Az Sz-nek és alváltozatainak nem volt, kivéve az utángyártott Szu egyik modifikációjának, az Szur-nek, de abból csak prototípus készült. Ettől függetlenül, azok a területi vasutak, amelyek tartósan szénnel üzemeltették, éppenséggel felszerelhették mechanikus stokerrel.

 

hm

Előzmény: rezgaras (58595)
Tastam 5 napja Creative Commons License 58597

 Adatokat keresek egy bizonyos mozdonyról, melyet egy forrás szerint az 1900-as évek elején a Somogyi és Tarján cég vasútépítéseknél anyagolásra használt és a neve Boriska volt. Tud valaki róla valamit?

rezgaras 5 napja Creative Commons License 58596

Vagy az a változat olajos volt?

 

Előzmény: rezgaras (58595)
rezgaras 5 napja Creative Commons License 58595

A 4,72m2-es rostélyhoz volt benne Stoker? (mert általában a 4m2-t tartották a kézi tüzelés felső határának)

Előzmény: hmsoft (58591)
rezgaras 5 napja Creative Commons License 58594

A Zara és a Krauss-Helmholz ugyanazt az elvet használja, ugyanaz a geometriája is. A különbség a kivitelben van, a Zara egy lemezből készített keretet alkalmaz. Nagy a gyanúm, hogy valójában a szabadalom megkerüléséről van szó. Gyakori eljárás volt ez akkoriban és most is (olvasd csak el a Kandó-féle fázisváltó szabadalmi leírását! :-)))

 

Előzmény: hmsoft (58591)
GOLAZ111 5 napja Creative Commons License 58593

Nekem csak annyi tűnt fel, hogy a Zara futókeretes mozdonyoknak nagyobb volt az engedélyezett sebessége.

Előzmény: hmsoft (58591)
hmsoft 5 napja Creative Commons License 58592

tű/füstcső

 

+z

Előzmény: hmsoft (58591)
hmsoft 6 napja Creative Commons License 58591

Folytatás innen (Sz sorozatú orosz gőzmozdonyok):

 

Az orosz-japán háború után megdrágult a kőolaj, ezért több területen széntüzelésre álltak át a személyfordás mozdonyoknál, az addig divatos nyersolajtüzelésről. Egyrészt ezért, másrészt pedig azért, mert eleve szükség volt egy nagyobb teljesítményű mozdonyra, a szormovói gyárban gondolkodni kezdtek egy Prairie vagy Pacific jellegű megoldáson, tehát olyanon, amelynek van hátsó futótengelye (mivel másképp nem tudták elérni a 4 m2 körüli rostélyfelületet). A Prairie nyert, mert a Pacific-hez a reménybeli üzemeltetőknél növelni kellett volna a fordítókorongokat a telephelyeken. A mellső futótengelyt Zara-Krauss futókeretben helyezték el, a jobb ívbeállási tulajdonságok elérése érdekében (tehát a keret elfordulásakor az első kapcsolt tengely is elmozdult oldalirányban). 1909-re elkészültek a tervek. 74,5 tonna lett a mozdony szolgálati tömege, 46,5 tonna a tapadótömeg, 1830 mm a csatolt kerékpárok futókörátmérője. Két 550 mm-es hengert alkalmaztak, a tervezéskor ezzel párhuzamosan futott egy kéthengeres, kompaund változat is. A gőznyomás 13 bar volt (a kompaund változatnál 14 bar lett volna). A legnagyobb üzemi sebességet 110 km/h-ban határozták meg. A prototípuson már bevezettek néhány módosítást az 1909-es tervekhez képest, például a hátsó futótengelyt tehermentesítették, ezzel a tapadótömeg 50,5 tonnára növekedett. 1917-ig 678 mozdony épült. Persze ahogy szokott lenni, mire beindult a sorozatgyártás, a tervezés (egyik) kiváltó oka szertefoszlott: nyersolajjal elég sok területen ismét olcsóbb volt üzemelni, mint szénnel. Már 1913-tól más túlhevítőt kezdtek alkalmazni, és ez még néhányszor bekövetkezett a továbbfejlesztések során. A II. Világháború után már csak mellékonalakon használták az Sz-eket, 1958-tól indult a tömeges selejtezésük, 1966-ra 2 db. maradt belőlük.

Kolomna 1913-ban készített egy saját változatot a Varsó-Bécs vonalra, 1435 mm-es nyomtávra, Szv jelzéssel. 150 mm-rel alacsonyabbra vették a hosszkazán helyzetét, és a hátsó futótengelyt egy Bissel futókereten helyezték el. A mellső futótengely Krauss-Helmholz futókeretet kapott. (Tényleg, mi a különbség a Zara-hoz képest? Az első kapcsolt tengely itt is és ott is elmozdul keresztirányban.) A kapcsolt kerékpárok futókörátmérője 1850 mm lett. A kazánokat ezekhez a mozdonyokhoz is Szormovo gyártotta. Később 1524 mm-es nyomtávon használták a gépeket, és 1951-1960 között történt a selejtezésük.

Az I. Világháború és a polgárháború után, 1924-ben lehetett visszatérni a személyfordás gőzmozdonyok kérdésére. A Putyilov gyár 2'D' tervezete, bár előremutató volt, de még kiforratlan - itt kapott második esélyt az Sz sorozat, mégpedig úgy, hogy a kolomnai Szv-t vették alapul. A Krauss-Helmholz és a Bissel futókeret megmaradt. A rostélyfelület 4,73 m2-re nőtt, változott a tű/füstcső mennyiség és hossz, az n+1. túlhevítő (akkor éppen Schmidt) helyett Csuszov-félét használtak, 51,5 helyett 72,6 m2 felülettel, a kazánt felemelték 300 mm-rel (tehát 150-nel az eredeti Sz kazánja fölé), a hátsó futótengelyt 300 mm-rel hátrább helyezték, a kapcsolt tengelyek lemezrugói a tengelyek fölé kerültek (kivéve az 1926-os kiadású, első változatot). A mozdony tömege 83,6 tonnára, tapadótömege 54 tonnára nőtt. Ezt a konstrukciót nevezték el Szu-nak. Kolomna, Szormovo, Brjanszk és Harkov gyártotta párhuzamosan. Közben jöttek a további módosítások. A kazán ismét 100 mm-rel feljebb, és 150 mm-rel előbbre került, ezzel tehermentesült a túlságosan megterhelt hátsó futótengely. Módosult a főkeret (öntött kereszttartók helyett szegecselt, lemezből készülteket használtak). 1933-tól épültek az acél, hegesztett állókazános, lapos füstszekrényajtós, második változatú Szu-k. A főkeret kereszttartóinál szintén hegesztésre tértek át, a mellső futókeret viszont öntött lett. Módosult a szerkocsi is (28 m3 víz, 16 t szén). A mozdony tömege 85 illetve 55 tonnára növekedett. 1935-től jött az Szu harmadik változata, újabb módosítással a kazánban, Schmidt túlhevítővel, és módosított mellgerendákkal, a központi vonókészülékre történő áttérés miatt. Módosult a vezetőállás (felül üvegablakokat alkalmaztak), több megoldást vettek át az FD és ISz mozdonyokról. A második változatú Szu legnagyobb üzemi sebessége 115 km/h, a harmadik változatúé 130 km/h lett. Összesen 527 első változatú és 1534 második+harmadik változatú Szu épült. 1933-tól megindultak a különféle hatásfoknövelő projektek, a kazánba kerülő levegő előmelegítésével, a víz előmelegítésével, a füstszekrényből távozó füstgáz ventillátoros megfúvatásával (utóbbi volt az Szum sorozatjelű megoldás).

Az utángyártott (II. Világháború utáni) Szu-ban további módosítások történtek. 135-ről 98-ra csökkent a füstcsövek száma, 32-ről 40-re nőtt a tűzcsövek száma, a túlhevítő felület 82,5 m2 lett, a rostély felület viszont 4,67 m2-re csökkent. Több elemet az L sorozatú mozdonyokról vettek át, a szerkocsi pedig az 1942-es gyártású Er és SzO sorozatú gépekével lett azonos. A legnagyobb üzemi sebességet 115 km/h-ban állapították meg.

hm

 

Mopat 6 napja Creative Commons License 58590

Üdvözletem!

 

Egy kis nosztalgia, 1979(akkor születtem)

Szászország, keskeny nyomköz, erős gőzös mozgások. A vasút egy része ma is üzemel. Micsoda retró hangulat, miniatűr mallet gőzösök és Robur az átjáróban...

 

https://www.youtube.com/watch?v=n_Bo-j2mE70

 

Volt kihasználtsága a roll-block üzemnek...

szuromia 6 napja Creative Commons License 58589

Az, de már DSA.

Előzmény: rezgaras (58588)
rezgaras 6 napja Creative Commons License 58588

Az első, hóekés mozdony milyen? DV60-asra tippelnék...

 

Előzmény: Felek Ferenc (58587)
Felek Ferenc 2014.11.17 Creative Commons License 58587

Egy kis mozgókép a MÁV 324, és MÁV 328, könyvekhez:

 

http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=9081

CLY-802 2014.11.16 Creative Commons License 58586
davosbácsi 2014.11.16 Creative Commons License 58585



Érkeznek Perzsia Kincsei

davosbácsi 2014.11.16 Creative Commons License 58584

 

 

Pihenő szépség...

davosbácsi 2014.11.16 Creative Commons License 58583

Néhány kép az Elnök úrról és a mai "kolbászolásáról"

krikori 2014.11.13 Creative Commons License 58582

Köszönöm a részletes infókat.

Előzmény: Mopat (58575)
Mágus23 2014.11.13 Creative Commons License 58581

Tisztelt Urak !

Szeretném felvenni a kapcsolatot a Magyar Gőzmozdonyokért és Vasútért Egyesület Facebook oldalán Bishop névvel működő vasútbaráttal . Amennyiben itt a fórumon megfordul ,kérem vegye fel velem az itt található mail címen a kapcsolatot . Előre is köszönöm

Felek Ferenc 2014.11.13 Creative Commons License 58580

Uraim!

Van valakinek a polcán MÁV 377, gépkönyv? A Műtanrendőri próba helyszíne és az elért sebesség érdekelne!

Illetve porosodik -e valakinél MÁV 377,-es pályaszám tábla? Fényképfelvételt szeretnék kérni róla, részletek emailban.

Köszönöm!

manhattani 2014.11.12 Creative Commons License 58579

Nem, még nem láttam. Dobd föl a Brit vasutak topikban, oda jár néhány sokatlátott.

Előzmény: Mopat (58575)
manhattani 2014.11.12 Creative Commons License 58578

>Védtelen a fékrendszer, a futómű, az ütközők, ...

 

Lehet, hogy a lázadó nem orosz SzSzK-népek megfékezésére / ijesztgetésére készült.

Előzmény: Mopat (58576)
Mágus23 2014.11.12 Creative Commons License 58577

Tisztelt Gőzmozdonybarátok !

Tisztelt Fórumtársak !

 

Bemutatom a 328 as könyv immár végleges borítóit az elő és hátlapot

A kötet megjelenése hamarosan várható

Mopat 2014.11.12 Creative Commons License 58576

A fotót már a Páncélvonatok c. topikban is kitárgyaltuk. Lehet prorotípus, vagy egyszerű replika. Sok értelme nincs a látott járműnek(lásd bővebben a nevezett topicot képanyagért).

Védtelen a fékrendszer, a futómű, az ütközők, egy szem Rambó egy sorozattal befékezi az egész vonatot. Önvédelmi kocsi ICBM vonathoz? Minek,egy ICBM rakétaindító az ellenfél rakétáival, repülőivel kerül szembe. Egy F-111 ellen semmit nem ér két T-54 torony...inkább légvédelmi rakétás torony lenne jó...diverzánsok ellen? Légvédelmi gépágyús torony, maximum. Támadni nem tud, mert a gonosz imperialistáknál más a nyomtáv, max. a tüzérségi előkészítésbe vesz részt, majd vár hetekig, hogy átszereljék a síneket széles nyomtávra. Védelem? Ha ez már széles nyomtávon amerikai tankokkal fut össze, ott már nagy a baj(Moszkva alatt az imperialisták...)és két tank simán végez vele. Eleve, egy négytengelyes szovjet páncélvonati kocsi 20-45mm oldalvérttel és két T-34 toronnyal épült pl eredetileg.

Most a tengelynyomás miatt itt se lehet vastagabb a páncél, szóval két lapos, kicsi, de jóval erősebben páncélozott M-48 v. 60 tank megcsócsálja. Valami M-103, vagy Chieftain féle 120-as ágyús szörny főleg...Viszont lehetett BAM vonathoz kocsi, mondjuk akkor hiányzik pár vaslemez róla.

Előzmény: fantal (58570)
Mopat 2014.11.12 Creative Commons License 58575

Még Csecsenföldön is voltak szovjet páncélvonatok. Részben újraaktivált BAM páncélvonati kocsikkal, részben házilag barkácsolva. Viszont ezeket mind dízelek vontatták már!

Egyébként ha ma is létező, igazi, gőzös páncélvonatot keresünk, arra is van lehetőség. Már úgy félig-meddig:)

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=215862&page=1

A mozdony ma is megvan!!! Sőt:

https://folkestonejack.files.wordpress.com/2011/10/romney_02.jpg

Ez pedig a páncélja. Van, aki szerint ez replika, mások szerint megtartották az eredeti páncélt...És ha jól tudom, ez a vonat akcióban is részt vett, lelőtt egy német Do-17 bombázót. Mások szerint ez a vonat akkor tudna lelőni egy Do-17 bombázót, ha hozzávágnák:)))

Nem tudom, Manhattani olvtárs szembesült-e ezzel a kisvasúttal, vagy akár a nevezett gőzössel!

 

Előzmény: Mopat (58574)
Mopat 2014.11.12 Creative Commons License 58574

Üdv!

Voltak még szovjet páncélvonatok a háború után. Messzehordó löveges vonatjaik is voltak. Igaz, a háború előtt és alatt. Legnagyobb számban 180millis, nehézcirláló fedélzeti ágyúk szolgáltak. De volt minden más is, 305millis, 356millis, sőt egy 406 millis ágyújuk is, amelyek csatahajók fedélzeti fegyvereinek épültek. Eleve a háború után is megvolt a háború alatti páncélvonatkészlet egy darabig. Itt még hasznát is vették, például az ukrán felkelők/partizánok ellen jól jöttek. A lövegeket átsorolták partvédelmi tartaléknak, majd felváltották fixen telepített tornyokba épített partvédő lövegekkel, később rakétákkal. (Érdekesség, számtalan ilyen torony a SZU felbomlásáig aktív és tartalék állományban maradt, még most is áll némelyik) Szerepüket nehézharckocsi (JSZ) alvázra szerelt Oka és Kondensator lövegek vették át. Ezek 406 és 420 millis nehéz önjáró tarackok voltak, atomtöltetet is tudtak vetni. Az ötvenes-hatvanak évek fordulójától a Luna(Nato kód:Frog) rakétacsalád kiváltotta őket.

A hatvanas években újra előkerültek a szovjet páncélvonatok. A Kinai határ védelméhez járultak hozzá, újonnan épült egységek voltak. Alapfegyverzetük 23 millis gépágyúkból és 14,5 millis géppuskákból állt. Voltak sínen járóként is használható BTR-40 páncélosok hozzájuk, ezenkívül szállíthattak PT-76 és T-54/55 tankokat is, amik le tudtak hajtani harchoz.

Előzmény: krikori (58573)
krikori 2014.11.12 Creative Commons License 58573

A könyv x éve megvan már, de még mindig nem jutottam el addig, hogy elolvassam :)))

 

A fotót köszönöm, még nem ismertem, nem halottam róla, úgyhogy ha van róla bármi plusz infó, jöhet.

Csak a ICBM rakétaszállító vonatról olvastam anno, azét is kérdeztem, hogy használtak-e még páncélvonatot a szovjetek, esetleg német mintára messzehordó ágyúplatformként...

Előzmény: fantal (58570)
Mágus23 2014.11.11 Creative Commons License 58572

Üdvözletem !

Előre is köszönöm a bizalmat . Merem állítani gondolatolvasó tehetséggel vagy megáldva .  A helyzet az ,hogy egyenlőre legyen kint a 328 as  könyv . Tegyem hozzá nem kell rá már sokat várni . Valóban tervezek egy a gyorsvonati gőzmozdonyokkal foglalkozó kötetet,de ez még a jövő munkája lenne.  A 301 sorozatú mozdonnyal szeretnék mindenképp foglalkozni ,mert az egyik kedvencem .

Előzmény: M.machinátor (58571)