Amúgy mozgalom névadója, Sztahanov nem volt patásördög, hanem egy átlagnál értelmesebb donyecki vájár, aki rájött arra, hogy nem gazdaságos az, ha ugyanaz az egy bányász fejti ki kézicsákánnyal a szenet, aztán lapátolja be a csillébe, amit végül kitol a tárnából, mert ez túl sok időt vesz el a kitermelésből.
Helyette bevezette azt, hogy egy ember fejtett elöl a frontnál, egy másik lapátolta be a szenet a csillébe, a harmadik meg kitolta a csillét.
Azután saját maga szerkesztett egy pneumatikus kézifejtőgépet, hogy ne kelljen kézzel, emberi erővel csákányozni.
Hogy ezt a politika végül hogyan használta ki, hogyan telepedett rá erre az már más kérdés.
Ekkor már Magyarországon 27 éves tapasztalat volt a 424-es mozdonyok üzemeltetésével kapcsolatban. Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?
*
Pl. : Állás okozta holtidők kiküszöbölése. A mozdony beforgatása más vonatokra, ahelyett, hogy a vonata beérkezése és visszaindulása közti akár 5-6 órát helyben gőzben állással töltötték volna.
Erre amúgy már 1945 előtt is rájöttek, hogy gazdaságtalan, születtek is tanulmányok ez ügyben, de akkor nem vezettek be változásokat.
Az épp uralkodó idegen hatalom szervilis kiszolgálói időről időre hasonló szólamokkal igyekeznek legitimálni magukat.
„Berliben úgy kívánják….”
„A Szovetúnióban ezt így csinálják”
„Az úniós normák szerin ez úgy van”.
"A Korán szerint ....."
Ennek volt egy jellemző vadhajtása az a riportfilm-részlet, amit szóvá tettem. Mert az természetes, hogy a szocializmus építésében lehetett tapasztalatokat átvenni az élenjáró Szovjetúniótól, de a magyar gőzmozdonyok kezelését tőlük megtanulni, az vicc.
>> a kitűnő 424-es magyar mozdonyok teljesítő képessége megfelelő kezelés mellett még jobban növelhető." ...
> Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?
Ha a megfelelő kezelés alatt azt értjük, hogy 4000 kalóriás vacak helyett vorkutai szenet kap a mozdony, akkor a sztahanovistább szovjet elvtárs máris 200% százalékkal túl tudta teljesíteni a tervet, a kevésbé sztahanovista magyar elvtárshoz képest.
A Magyar Királyi Államvasutak első jellegrajz albumából a legutolsó öt példány még megvásárolható.
Az album további kiadására nincs lehetőség.
A kötet ára: 10.000 Ft, azaz Tízezer forint/darab
Vásárlási igénnyel -a készlet erejéig- jelentkezni lehet a 06-30-516-1942 telefonszámon, vagy az itt az oldalon megadott publikus e-mail címen.
Kérem, aki e-mailben kíván jelentkezni szíveskedjen levelében egy telefonszámot is megadni amin a részletek megbeszélése (időpont egyeztetés az átvételre) miatt visszahívhatom.
Ezen kívül ezzel és az üzem közbeni lefúvatással nem hiszem, hogy túl nagy újdonságot mondtak azoknak, akik isten tudja hány éve utaztak már különböző típusú gőzösökön.
Majd elfelejtettem, ki tudja mi hangzott el valójában a személyes találkozásokon, és mit olvas be a narrátor.... Totalitárius rendszerben, ahol egyébként is egy idegen mintára konstruált világmegváltó (megforgató) eszme elérése érdekében minden eszköz megengedett... de azt hiszem ezt nem nagyon kell ecsetelnem senkinek sem.
Nem a vasutasoknak készült a filmhíradó, hanem a tisztelt mozilátogató közönségnek. Ez persze nem oszt, nem szoroz, hogy csak az elvakult emberek és a csecsemők vették be a maszlagot, mindenki tudta, hogy ez csak a rendszer reklámja.
http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=10289 Ez nem rég volt linkelve, vajon Panyin elvtárs mit mondhatott oroszul Lengyel elvtársnak, aki az elvtársi csókon kívül semmit sem érthetett...
"Munkaérdemrenddel kitüntetett mozdonyvezető és Molnár Sándor sztahanovista fűtő kérdéseire, a szovjet vendégek elmondották, hogy a kitűnő 424-es magyar mozdonyok teljesítőképessége megfelelő kezelés mellett még jobban növelhető."
Ekkor már Magyarországon 27 éves tapasztalat volt a 424-es mozdonyok üzemeltetésével kapcsolatban. Mi a fene újat mondhatott egy ruszki, aki legjobb esetben 1945-ben ismerkedhetett meg az elzabrált magyar mozdonyokkal?
Tisztelt Hölgyek és Urak! Ma délután elkezdtem az április 23.-ai állagmegóvó munka előkészítését Gyál-felső állomáson. Egy nagynyomású mosóval letakarítottam a 6633-as mozdonyról az algát, mohát, port és a koszt. A régi festék egy jelentős része is távozott velük. Sajnos az állapota elég siralmas, de innen szép győzni! Előtűnt a piros festék a kerekeken és a rudazaton, a védház bal oldalán pedig az 1943 március 17.-től 1966 decemberéig viselt "10"-es pályaszám. Mához egy hétre, április 23-24.-én mindenkit szeretettel várunk, aki szeretne részt venni a mozdony festéshez való előkészítésében! Köszönettel és tisztelettel, Regula Géza
Igazad van.Ráadásul tördelési vagy nyomdahiba is van benne.
A hitelességgel kapcsolatba egy jó példa.
Az említett könyv 72.oldalán egy visszaemlékezőtől idéz,hogy az 1939-es lengyel háború vége felé a királyházi fűtőházhoz 50 424-est vontak össze az ország különböző fűtőházaiból személyzettel együtt.
1939-ben nem is volt 50 424-es mozdonyunk.Szerintem összekeverte a 324-el.
A kérdésre sajnos nem tudok válaszolni, de hadd okoskodjak egy kicsit.
A képen látható pc. vonat vagy a 101-es vagy a 103-as szerelvény.
A nagyváradi helyszínt viszont némi kutakodás után megkérdőjelezném. Az 1989-as Vasúthistória Évkönyv közöl egy visszaemlékezést, amely szerint Nagyváradra a 102-es vonat, az ún. laposszerelvény futott be feldíszítve.
Szerintem a dátum korábbi. A honvédség szeptember 5-én reggel lépte át a határt és az első napon elérte Nagyváradot, ahol 6-án tartották az ünnepélyes bevonulási ünnepséget. A bevonulás során 13.-ra már elérték Sómezőt a legtávolabbi menetcélt. A fotó több hleyen megjelent a korabeli sajtóban
Néhai Lovas Gyula bácsi könyvében is benne van ez a kép(Magyar vasutak a II.világháború éveiben),a 92.oldalon,ott 1940.szeptember 18-i dátum van.A helyszín STIMMEL.