Akkor csak egy korong átmérő kellene, vagy ha előkerülne ennek az "Újítás"-nak a dokumentuma. Minden esetre érdekes kuriózumra derült fény a sorozat életörténetéből.
Számolgattam, a MÁV 424, szélső tengelytávolsága 17 791 mm, a visszabontott MÁV 376,-osnak 4 180 mm, ez összeadva 21 971, ha a 376,-os szertartállyal akaszt a 424,-esre, ráférnek a 24 méteres korongra. Miskolcnak 1943-ban 20 méteres korongja volt, de hogy 1977-1982 között mekkora volt? Nem tudom. 1974-ben a MÁV M31,2001 és 2041-2042, 2045-2046 pályaszámú mozdonyok is Miskolciak voltak, hogy a 18 darab M44,-est ne említsük, azaz volt mivel kiváltani a 377,-est.
Uraim, én sem tudom, én arra gondoltam, gőzben volt a mozdony, amikor kisülyesztették az első futókerekét valamilyen javítás miatt. Sokat segítene egy dátum a kép mellé. Nem tudom elképzelni, hogy 24 óránál tovább maradt volna a mozdony ebben az állapotában. Gondolom én, a laikus, gépészeti analfabéta. 1977-ig a MÁV 377,002' volt a fűtőházi átállítós, 1977-1982 között (ekkor selejtezték a MÁV 376,649) így járt volna a korong miatt? Ha igen, az - számomra legalábbis - megdöbbentő!
De hogy még tovább fokozzam a sztorit, 1980.III.28.-án Miskolcon a MÁV 376,597 szintén első futókerék nélkül lett fotózva!
A francia PLM társaság 1924-1925-ben az 1880-as években különböző gyárakban gyártott 1'B1-n2 mozdonyokat, épitett át D-n2t-re 84 darabot, de sorolhatnám szintén PLM-es mozdonyok esetében az 1860-as években gyártott C-n2-es gépekből csinált már 1890-es években D-n4v-t 132 db-ot, és ráadásul egész jól üzemeltek hiszen az 50-es évek végén selejtezték őket.
De az angolok, jenkik is sőt a japánok sem idegenkedtek e fajta átépitésektől, ez csak nálunk hat idegen, furcsa dolognak
Tud esetleg segíteni valaki, hogy honnan származhat ez a hamutartó? A Nagyim "találta" ezer éve egy vonaton és nekem adta. Csak annyit tudok, hogy belföldön volt.
Nem ismerem a 431 sor. gőzöst, de láttam egy 1958-as táblázatot (lehet, hogy ugyanazt a kimutatást nézzük).
Ebben kétfajta 431 sor. gőzmozdony van.
Az egyik fajtán (016 psz. van írva) nincs légfék, csak gőzfék, illetve a szerkocsin Exter-féle vetősúlyos kézifék. Ennél van a kézifékes fékezett súlynál "R" feltüntetve (=rögzítő kézifék, melynek fékhatása elhanyagolhatóan kicsi). Más féksúly nincs írva. Max. sebessége: vonattal 40km/h, gépmenetben pedig 20km/h.
A másik fajtán (017 psz. van írva) a mozdonyon van légfék, a szerkocsin pedig orsós kézifék. Ennek kézifékes féksúlya: 23 tonna, személyvonati féksúlya: 21 tonna. Max. sebessége vonattal és gépmenetben is 45km/h (kivétel gépmenetben, 400m fékút mellett csak 35km/h).